Sykkelslanger

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
715
Antall liker
1.035
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Etter som jeg har skjønt, så er det en god del erfarne syklister her på forumet, så kanskje noen kan hjelpe meg med mitt kjempe problem?
Jeg punkterer HELE tiden, spesielt nå som veiene er fulle av grus og drit etter vinteren :(
Dekkene jeg bruker er Michelin JET-S og det er nok disse som er problemet, men jeg vil helst ikke bytte de, da de ruller vannvittig bra, og har flott veigrep.
noen som vet om det finnes noen sterkere typer slanger, og eventuelt hvor de kan kjøpes?
 
K

kbwh

Gjest
Bruk lateksslanger. Går ikke så lett hull på kondomgummi.
 

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Innlegg
527
Antall liker
50
Jeg har desverre veldig dårlig erfaring med latexslanger, men det var på racer. Kommer aldri til å bruke det igjen.

På denne tiden av året er det mye skarp grus på veiene, semislicks bør ikke brukes da grusen kiler seg fast mellom de små knastene. Bruk slicks eller terrengdekk.
 
K

kbwh

Gjest
Pussig det der med lateksslanger. Erfaringene og meningene folk har kan minne om hifikabelmeningsutvekslinger.

Jeg oppfatter lateks som langt mer driftssikkert (på landevei). Nå om våren er det generelle rådet jeg vil gi at du bruker kraftigere treningsdekk (jojes råd om dekkvalg er gode) og slanger, børster godt av dekkene etter å ha kjørt gjennom rusk og rask(vi landeveiissyklister gjør denslags i fart, det er ryggmargsrefleks).

En ting til: Bytt felgbånd (hvis felgene dine bruker denslags) Her syndes det vederstyggelig, og ingenting er mer irriterende for et helt treningsfelt enn å vente på tullingen som aldri driver vedlikehold og bruker opp alle slangene.
 

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Innlegg
527
Antall liker
50
Pussig det der med lateksslanger. Erfaringene og meningene folk har kan minne om hifikabelmeningsutvekslinger.

Jeg oppfatter lateks som langt mer driftssikkert (på landevei). Nå om våren er det generelle rådet jeg vil gi at du bruker kraftigere treningsdekk (jojes råd om dekkvalg er gode) og slanger, børster godt av dekkene etter å ha kjørt gjennom rusk og rask(vi landeveiissyklister gjør denslags i fart, det er ryggmargsrefleks).

En ting til: Bytt felgbånd (hvis felgene dine bruker denslags) Her syndes det vederstyggelig, og ingenting er mer irriterende for et helt treningsfelt enn å vente på tullingen som aldri driver vedlikehold og bruker opp alle slangene.
Jeg brukte opp mine lateksslanger iløpet av et par uker, bla 1 mil før mål på Vestfold Rundt (lå i første feltet). Det var definitivt ikke noen sivepunktering - det smalt som om noen ble skutt. Lateksslangene kan heller ikke lappes, om det skulle være ønskelig.

Som med hifi bør man kun stole på egne erfaringer. Funker det for deg så funker det, uansett hva andre mener.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.077
Antall liker
3.075
Torget vurderinger
2
:( og jeg som trodde denne tråden handlet om demping av drivverk :(
 
A

Affa

Gjest
Er du sikker på at det ikke sitter en liten skarp stein eller en glasssplint i felgbåndet?
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Finner du ut hvor punkteringene kommer? Er det inn mot felgen, gjør som kbwh sier og bytt felgbånd.

Kommer punkteringene på utsiden av slangen, mot dekket, sjekk for skarpe gjenstander i dekket.

Knut
 
N

nb

Gjest
Jeg kjører tubeless (Hutchinson Scorpion) med en eller annen Latexguffe som jeg har tømt i dekket. Etter to sesonger med MYE sykling, og 98% på grus/sti har jeg ennå ikke punktert.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Uansett årstid, dekktype, eller valg av slange synes jeg gjentatte punkteringer høres rart ut. De gangene jeg har vært borti slikt har det vært pga felgbånd, ventilhull eller gjenstander på innsiden av dekket.

Går ut fra at dette er en mtb sykkel og da skal dekk/felg være så tett at rusk ikke trenger inn noe sted uansett merker eller typer. Det jeg har erfart (jobbrelatert) er at det er store forskjeller på dekk og felg størrelser. Er dekkene svært lette å ta av på kan det siver inn rusk. Det bør være litt jobb å få dekkene på felg.
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
715
Antall liker
1.035
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Er du sikker på at det ikke sitter en liten skarp stein eller en glasssplint i felgbåndet?
Ja, har kjent etter, men slangen punkterer alltid mot dekket. som også er vrengt og ettersøkt i kriker og kroker.
hadde ikke dette problemet med tidligere semislicks jeg har brukt.
 
B

bamsemann

Gjest
Sett på gode felgbånd!!!! Og sjekk inni dekka om det ligger noe dritt der.....
 

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
Har du sett om du punkterer på samme sted i dekket hver gang?

Nå er vel Michelin Jet S kjent for å punktere lett, særlig de gusjegrønne. Hvis du vil fortsette med å bruke dem likevel bør du enten skaffe deg noen solide slanger. 200 grams Continental fra f.eks www.Fast-bikes.no er solide og billige. Utforslager er enda mer solide, men vil neppe få plass i Jet S. Det kan hende glass/grus trenger inn gjennom dekket. Det skal svært lite til for å stikke hull på en spent slange. Hvis du klipper opp en av de mange punkterte du sikkert har liggende kan du lage en remse som du legger ut mot dekkbanen så du får dobbelt lag med gummi ned mot veien. I tillegg bør du prøve å drysse talkum i dekket når du monterer slangen.

Hjelper ikke noe av dette får du kjøpe andre dekk eller nye Jet S om det er akkurat dem du vil ha.

Lykke til.
LarsB
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
131
He he , de med punktering er som murphys lov. var på årets første lange sykkeltur på søndag,ca 1,5 mil hjemmefra på en avstengt veg , brukes kun til sykling å gåturer,der skjedde det som ikke skal skje ..........var veldig langt hjem med sykkel på slep,
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.879
Antall liker
5.536
Sted
Holmestrand
Ta dekket av felgen. Gjør dekket ordentlig rent på innsiden. Se nøye etter at det ikke ligger igjen noe som helst. Ta av eventuelt felgbånd. Gå nøye over alle nipler og sjekk om det er grader. Disse må fjernes. Sjekk om det er eiker som er skrudd så langt at de stikker gjennom nippel (dette er en sikker dødare!). Lærte av en gammel tysk proffsyklist å legge vanlig blank Tesa-tape i bunnen. Denne er elastisk. På med nytt felgbånd. Monter dekk og slange. Pump til riktig trykk, og pass på trykket før hver tur. God reise!

Jeg hadde en periode mye problemer med punkteringer (på racer). Jeg kjørte derfor med de billigste pariserdekka jeg fant, og punkterte og punkterte. En lørdag skulle kona til byen og handle, og fikk med et dekk og beskjed om å kjøpe 4-5 slike. Hun kom tilbake med 2 nye dekk, og beskjed om at det var klart at tullingen punkterte som kjørte rundt med så dårlige dekk. De vanlige dekkene kostet 90-100 kr/stk. Mor kom hjem med Panasonic dekk med kevlarinnlegg, de kostet ca 500 kr/stk(dette er 20 år siden), men siden har jeg knapt punktert. Moralen er: Glem hvor gode dekk du har, finn noen som er gode og sikre mot punktering!
 
S

stikken

Gjest
;DSom vanlig skal jeg ha det billig ???
Kjøper dekk til 50,- stk på Biltema nylon dekk.
Bytter 2 ganger i året, jeg sykler stort sett hver dag.
Disse funker godt, har heldigvis ikke problemer med punkteringer!!!,
MEN BANN PÅ AT NÅR JEG HAR SKREVET DETTE SÅ PUNKER JEG I MORRA :mad: :mad: :eek: ??? 8) ::) ;D :mad:
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
715
Antall liker
1.035
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Har sjekket det som er å sjekke av mulige årsaker...de gangene jeg punkterer (som er OFTE) er det alltid hull både i dekk og slange.
Ser ut til at jeg får gå til annskaffelse av noe annet da:(

Noen som har noen tips til dekk med gode rulle egenskaper og veigrep, og som tåler og kjøre over en liten stein uten og miste lufte? (ikke tubeless)
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg bruker også Jet S, kjøpt på sensommeren i fjor. Jeg har ikke punktert med dem enda, men jeg har lagt merke til at det fester seg mye småstein mellom ribbene. Det er ikke bra når disse sitter lenge og gnager på samme punktete i dekket. Jeg punger ikke ofte, selv om jeg bruker lettvektsslanger. Sist syklet jeg forbi en byggeplass og kjørte en tretoms spiker gjennom dekk og slange helt inn til felgbåndet. Lateks kan helt fint lappes med ferdiglimte lapper. Det beste rådet jeg kan gi deg er å ta med ekstra slange, lappesaker, og pumpe eller CO2.

Det er en god regel å være i stand til å reparere småting på egenhånd.
En av mine kjipeste sykkelturer: Et godt stykke inn i Nordmarka, røket kjede og defekt kjedeknekker på multiverktøyet. Man blir fort lei av å gå i sykkelsko..
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
715
Antall liker
1.035
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Michelin JET-S er tydeligvis ikke noe for det drammenske føre (knuste ølflasker overalt), så jeg får heller gå til innkjøp av noe litt mer hardføre saker.
takker for gode råd og tips.

mvh
han som kunne hatt aksjer i continental, får alle pengene han har brukt på slanger :(
 
Topp Bunn