Høyttalere Synspunkter på høyttslerbytte

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
115
Torget vurderinger
9
Har plutselig fått trang til å prøve andre høyttalere IGJEN 😲I dag har jeg et par Usher 8871 be.. som for så vidt spiller meget bra.. Men som sagt bytte syken kom snikende her.. så jeg la dem ut for salg. Og fikk tilslag bare kort tid etterpå..
Så er spørsmålet.. hva skal jeg velge nå.. stikkord her er lyttetretthet.. De nye må ikke være slitsomme å høre på. Myk oppløst diskant.. skulle gjerne beholdt bassen til Usher.. De har en fantastisk bass.
Høyttalerne må kunne spille høyt.. de skal Også brukes til film.. Men dette er ikke vesentlig. Fokuset er musikk

Det har dukket opp noen kandidater
Tannoy Turnberry GR Limiter Emotion
Tannoy DC 10 T
Aarum Quadral Orkan
Og Paradigm Tribute

Den sterkeste kandidaten i mitt hode der Turnberry.. digger soundet til Tannoy. Og live følelsen som disse gir.

Et bytte bør absolutt føre til oppgradering..
Hva sier dere.. noen som har formening om hvorfor jeg bør velge hva..
Budsjettet er opp til 45000. Men helst litt rimeligere..
Kjøper brukt eller demo.. da jeg føler det gir mest for pengene.
Hva synes dere.. hva bør jeg velge.. kom gjerne med forslag til andre kandidater..
Elektronikken som skal brukes er
Forsterker chapter Audio Precis 250 s
Dac/streamer Naim Ndx.
Og til surround Integra.
Rommet er 4×4 meter

Mvh Jan Arne Nilsen

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
538
Torget vurderinger
10
Tannoy dc10t er knallbra. Mistenker at jeg ikke hadde 100% match med forsterkeren min ds jeg hadde dem. Eneste er at de kanskje er for store for rommet ditt? De mangler ikke akkurat output i bassen.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
115
Torget vurderinger
9
Tannoy dc10t er knallbra. Mistenker at jeg ikke hadde 100% match med forsterkeren min ds jeg hadde dem. Eneste er at de kanskje er for store for rommet ditt? De mangler ikke akkurat output i bassen.
Mulig disse blir for basstunge i mitt rom.. da de må stå i hjørnene..kanskje Turnberry kan passe bedre?

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
538
Torget vurderinger
10
De er jo ikke småtasser de usherne heller så hvis det er samme rom, og du var fornøyd med bassen med de, så skal du ikke se bort fra at det går helt fint med dc10t også. Vil vel ikke være noen særlig risiko å prøve og evt selge for omtrent det samme.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
115
Torget vurderinger
9
Ingen fler som har erfaring med høyttalerne som jeg nevner.. hadde vert fint med litt mer hjelp her ettersom jeg bor sånn til at jeg må kjøpe usett og uprøvd ☺

M

MarkusH

Gjest
Hvis du sliter med lyttetretthet i topp så hold deg til dome-diskant og glem bånddiskant og horn. Hadde Helicon 400 MK1 før, skjønner ikke at jeg orket jaget i toppen så lenge, over på dome-diskant i de "nye" høyttalerne og slitet med å høre på musikk er helt borte.

Har hørt hornene i JBL 4365 (som var skrikete på Mcintosh og Hegel P30 for meg), har også hørt domene i Dynaudio C4 på Accuphase (eller Luxman) og det var mye bedre for meg. Nå aner ikke jeg noe om det du har hatt eller tenker å kjøpe, hverken av høyttalere eller forsterkere, men hvis du synes det skriker i toppen (i alle fall på litt godt volum) ville jeg holdt meg unna bånd/horn-diskantløsninger og kalde forsterkere.

Ut ifra bilder ser det ut til å sitte dome-diskant i de Usherne du hadde ...

Just my two cents ...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.925
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvis du sliter med lyttetretthet i topp så hold deg til dome-diskant og glem bånddiskant og horn. .
Har ingenting med løsning å gjøre men implementasjonen av den....
Disse dali HT med bånd løsning er kjent for å låte noe aggressivt.

Sist redigert:

JFR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.06.2017
Antall liker
129
Dali Epicon 6 finnes ikke skarp i toppen. Også nydelig utseende... Godt alternativ for 40.000 på brukten..

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Monitor Audio Gold 300 er innenfor din beskrivelse vil jeg si.. kan lyttes på de fleste soundgarden butikker

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
594
Av de du har listet opp hadde nok valget falt på Tannoy Turnberry og grunnen er vell egentlig den samme som deg, og i tillegg enkel å plassere samt ganske ukomplisert i forhold til forsterkere.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
115
Torget vurderinger
9

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.736
Sted
Sætre
Quadral produserer veldig bra høyttalere . Du burde lytte til noen om du har mulighet

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Match er helt klart et stikkord her. Har du ikke noen som kan låne deg Hegel HD25 eller HD20. Tror det ville gjort underverker på det du har. Den Naim dacen er meget god men også analytisk. Nå er det også en gang sånn at det kommer veldig an på hva du slags musikk du hører på. Typisk metal, rock og pop er heller dårlige innspillinger dessverre. Hvis man hører mest på innspillinger av denne typen passer det nok veldig godt med noe litt avrundet i toppen og noe litt fyldig i bassen. Usher er nok ikke sånn men alt kan stort sett matches ut ifra komponenter.
Min erfaring er at det er vanskelig å få en høyttaler til å spille nøytralt hvis den er farget i utgangspunktet. Derfor mener jeg høyttaleren bør være så lite farget som mulig så kan du krydre som du vil andre steder. Det er vel også en mulighet med EQ. Da bør du eventuelt bruke PC som avspilling og for guds skyld bruk parametrisk EQ så blir det bra. Ha f.eks 2 - 3 forskellige presets du aktivt kan bruke. Det gjør ting litt enklere.

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
115
Torget vurderinger
9
Match er helt klart et stikkord her. Har du ikke noen som kan låne deg Hegel HD25 eller HD20. Tror det ville gjort underverker på det du har. Den Naim dacen er meget god men også analytisk. Nå er det også en gang sånn at det kommer veldig an på hva du slags musikk du hører på. Typisk metal, rock og pop er heller dårlige innspillinger dessverre. Hvis man hører mest på innspillinger av denne typen passer det nok veldig godt med noe litt avrundet i toppen og noe litt fyldig i bassen. Usher er nok ikke sånn men alt kan stort sett matches ut ifra komponenter.
Min erfaring er at det er vanskelig å få en høyttaler til å spille nøytralt hvis den er farget i utgangspunktet. Derfor mener jeg høyttaleren bør være så lite farget som mulig så kan du krydre som du vil andre steder. Det er vel også en mulighet med EQ. Da bør du eventuelt bruke PC som avspilling og for guds skyld bruk parametrisk EQ så blir det bra. Ha f.eks 2 - 3 forskellige presets du aktivt kan bruke. Det gjør ting litt enklere.
Du har helt rett, usher er helt fantastisk på akustisk musikk, men kan bli veldig påtrengende når man spiller rock osv f. eks Red hot .. rage.. osv.. helt rå på Rammstein.. Har hatt Hegel hd 20.. ja den var god.. men Naim Ndx er hakket over vil jeg si.. Analytisk.. HMMM ja det er mulig, men den passer veldig godt inn her. Men når det er sagt Usher skal ut og Tannoy inn :)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.446
Torget vurderinger
2
Sorry Xtc, Jeg må få lov til å si at du bruker feil metodikk her. Det riktige er å beholde sine eksisterende høyttalere for så å direkte kunne sammenligne med nye alternativer, før du beslutter noe som helst. Å selge høyttalere man er fornøyd med før kjøp av nye gir en betydelig risiko for nedgradering og evig jakt på den gode lyden og desto mer penger forbrukt uten nytte. Din trøst får være at du ikke er alene om denne risikable metoden, men det er uforståelig for meg at folk bytter i hytt og pine uten engang å sammenligne

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
115
Torget vurderinger
9
Sorry Xtc, Jeg må få lov til å si at du bruker feil metodikk her. Det riktige er å beholde sine eksisterende høyttalere for så å direkte kunne sammenligne med nye alternativer, før du beslutter noe som helst. Å selge høyttalere man er fornøyd med før kjøp av nye gir en betydelig risiko for nedgradering og evig jakt på den gode lyden og desto mer penger forbrukt uten nytte. Din trøst får være at du ikke er alene om denne risikable metoden, men det er uforståelig for meg at folk bytter i hytt og pine uten engang å sammenligne
Det er det som er litt kinkig når man bor sånn til som jeg, milevis fra forhandlere osv. Det gjør sammenligning med andre alternativ vanskelig. Og ja jeg er godt fornøyd med Usher, men har vel blitt bitt av byttesyka igjen :) Det jag har hørt av Tannoy her alltid vert bra. En kompis av meg her Dimention 12 som har en fantastisk lyd, og Turnburry GR Limited edition.. Skal i følge gutta på stereofil være enda bedre en De nevnte Dimention 12,
Skal man kjøpe noe annet så må man bare ta sjangsen på at det blir bra. Er ikke bekymret for at Tannoy ikke kommer til å innfri, da jeg digger soundet fra dem. Nå er Usher Pakket, og klar for sending, og mine Gamle Snell A2 er plassert på hver sin side av stereobenken.. Ikke på noen måte så bra som Usher. Men men..så er det bare å vente i spenning på Skottene ;) i mellomtiden reiser jeg på finnmarka og får ikke hørt dem før jeg kommer hjem til jul:eek:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.095
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
.. stikkord her er lyttetretthet.. De nye må ikke være slitsomme å høre på. Myk oppløst diskant..
Hvis du sliter med lyttetretthet i topp så hold deg til dome-diskant og glem bånddiskant og horn.
Jeg har hatt slitsom lyd, og da har det ikke vært diskanten, men øvre mellomtone som har vært for intens og pågående. Etter min erfaring bør man være minst like opptatt av egenskapene i mellomtonen når man er ute etter lyd som ikke er slitsom.

M

Medlem 1792

Gjest
.. stikkord her er lyttetretthet.. De nye må ikke være slitsomme å høre på. Myk oppløst diskant..
Hvis du sliter med lyttetretthet i topp så hold deg til dome-diskant og glem bånddiskant og horn.
Jeg har hatt slitsom lyd, og da har det ikke vært diskanten, men øvre mellomtone som har vært for intens og pågående. Etter min erfaring bør man være minst like opptatt av egenskapene i mellomtonen når man er ute etter lyd som ikke er slitsom.
Helt enig, øvre mellomtone kan være slitsom om den er for pågående. Tidligere så gikk jeg fra et par engelske høyttalere med gul mellomtone til Dynaudio ;)
Det hjalp på min lyttetretthet den gangen.

Topp Bunn