Medisin og helse Synstest og briller og sånt...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    OK.

Gammelmannssynet vinner. Jeg trenger briller.

Noen tanker om hvor jeg bør gå for synstest? Er det ett fett, eller er det noen som tilbyr noe som er verdt ekstra penger?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.655
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er du sikker på at du trenger en synstest, og at det ikke er helt standard alderslangsynthet? Jeg har klart meg i flere år nå med normale lesebriller kjøpt belli' hos Clasern. Jeg fikk et par bifokale fra arbeidsgiver etter en synstest en gang, men de mista jeg nokså fluksens, og har faktisk ikke savnet dem bortsett fra ergrelsen. Bare et forslag; det billige er ofte godt nok. IMHO, YMMV og en haug andre mer og mindre passende akronymer.

B

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Gå til en optiker med godt renommé. Hvilken kjede han tilhører spiller mindre rolle. Nille -briller er sikkert ok, forutsatt at man har likt syn på begge øynene. Selv har jeg 0,25/1,25 og slike briller har ikke Clasern. Mine briller er dessuten progressive, et helvete de første tre ukene, så er de gull.
    Spar heller penger på innfatningen og kjøp gode glass, selv da bikker prisen lett 10000.-

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.418
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var hos specsavers, men lynene mine er nokså vrakgods. Har 8 på ene øyet og er svakt langsynt på det andre. Har brukt kontaktlinse på det ene øyet, men nå ble det andre øyet for vrient.

Kompromisset ble en kontaktlinse på -8 på det ene øyet, og så komplettering med et par briller for mye skjermarbeid. Med denne løsninga funker det greit å kjøre bil, og så greit med skjerm/lesearbeid. Å bruke bare linser var ikke helt greit, siden det som funker bra til skjermarbeid blir litt sub-optimalt ved kjøring.

Johan-Kr

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har prøvd forskjellig og aldri opplevd at noen har lagt mer i synstesten enn andre. De siste årene har jeg brukt Specsavers fordi det har vært mest praktisk og de har stort utvalg og fine priser. Gjør deg selv en tjeneste og ta en skikkelig synstest og ikke gå og kjøp sveisebriller fra Biltema. Kjøp alltid de dyreste, letteste, beste glassene de har. Spar gjerne på innfatningen, men ikke glassene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.877
    Spar gjerne på innfatningen, men ikke glassene.
    ??? Det viktiste er jo å se urban, kontemporær og kul ut, ikke hvor godt man ser eller hvor behagelig det er i lengden.

Skjerpings!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Asså. Sist jeg var til sjekk, sa optikeren at jeg definitivt burde ha briller, og at jeg var nærsynt på et øye og langsynt på det andre. Det var i '96....

Jeg tipper jeg ender med å se ut omtrent sånn med briller:

zappa_wazoob.jpg

Jeg gleder meg selvsagt.

H

Hardingfele

Gjest
    En god optiker har idag utstyr for å sjekke mer enn bare skarpheten på synet.

Potensielt progressive skader på netthinnen, synsnerven og hornhinnen, samt hva som ev flyter av ting inne i øye-eplet, vil optikeren kjapt kunne få et inntrykk av. Utstyret gjør det også mulig å ta bilde av netthinnen. Eventuelle skader eller potensiell skadeutvikling kan man få tidlig melding om. (Samme gjør selvsagt også en øyenlege, men du får god diagnose hos en anerkjent optiker).

Det får du ikke på Clasern.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.231
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gå til en optiker å ta en synstest, slik at du vet hva som er stoda. Er du heldig og ikke trenger individuell korreksjon kan du kjøpe briller på Claser'n, Nille eller det som passer deg, men du bør ha en korrekt brilleseddel som utgangspunkt. Jeg har utvidet førerkort og var hos Specsavers for vel en måned siden. Den attesten koster 250, mens de nå reklamerer med utviet synstest for 5-600 eller så. Jeg kjøpte også to par litt mer fancy briller for ca 1000/paret som jeg henta forleden dag. Jeg er ekspert på å ødelegge briller, så jeg har Nille-briller liggende overalt.. :) Skal du ha progressive eller bifokale, eller spesiell korreksjon blir det fort vesentlig dyrere....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Clasern var ikke langt fremme i tankene mine. Men Specsavers, brilleland, eller en av de mange andre? Noe forskjell?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Interoptik skryter av noe de kaller optomap, så langt jeg kan se fotografering av netthinne, som flere av de andre også tilbyr. De fleste måler trykk også, ser ut som det er et sett tester som er et resultat av felles fag, markedsført som noe unikt fra hver leverandør?

Litt som hifi?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.231
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det gjør de andre også ;) Specsavers har da nettopp kjørt en reklamekampanje på akkurat samme... men kanskje som du sier, - litt som kabler, samme fenomen får forskjellige navn... :)

Elmer Midd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vil absolutt anbefale å ta turen til optiker og ta en ordentlig synstest.
    Bet selv i det sure eplet og anskaffet lesebriller i fjor, da armene begynte å bli i korteste laget.
    Har ikke angret på det. Nå kan jeg lese bøker igjen uten å sitte i fullt flomlys med strake armer.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.255
    Verdt å få tatt en skikkelig test, spesielt hvis du skulle ha tilfeller av stær i familien. Hvis det ikke er annet enn vanlig aldersbetinget langsynthet så er det ingen grunn til å kaste bort masse penger på dyre lesebriller. Det var i alle fall hva min optiker som også driver brilleforretning sa til meg.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.231
    Torget vurderinger
    0
    En ordentlig grundig sjekk og fotografi av øyet er veldig smart. Gjør du det av og til, 2-3år mellom hver gang, så vil det kunne bli oppdaget sykdomstilstander før skaden er uopprettelig og blir plagsom. Skader på øynene har også en lei tendens til å være ureparerbare så derfor er det gunstig å stoppe utvikling av ymse problemer.

Men briller kan selvsagt være dyrt. Det kommer mest an på hvor "moteriktig" man "bare må" være!

Selv har jeg brukt briller siden ungdomsskolen. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte solbriller med styrke før jeg gjorde det. Den beste investeringen jeg noen gang har gjort!

Og når vi når den alder der de fleste av oss synes å være er det også viktig å skifte glass i brillene mye oftere enn det man gjorde i ungdommen. Øynene endres tydeligvis hurtigere med økende alder.

For tiden sitter jeg med 4 par. Bruksbriller, solbriller, skytebriller og skytesolbriller. Koster i overkant av 20K. Men har "Synsam Konto", og betaler bare noen få hundrelapper pr måned. Rentefri betaling over noen år. Kjøper normalt ikke på "avbetaling" men når det ikke koster noe ekstra er det i grunnen helt greit.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.337
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat handlet et par progressive briller, men er ikke fornøyd. De øverste to tredjedeler fungerer fint til lang/halvlang avstand. Problemet er lesefeltet nederst. Det er skarpt bare akkurat i en liten runding rett foran meg. Uskarpt med en gang man kommer litt på siden. Det skarpe feltet er såpass smalt at jeg må snu hodet for å lese på ipaden når den holdes på 40-50cm avstand. Kan ikke forstå at det skal være slik, lesefeltet bør da være like bredt som brillene? Hva gjør jeg, er det klagerett på briller?

Kjøpt hos Sanssouci optikk i Kristiansund. Usikker på om dette er en kjedebutikk eller ikke.

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har -3,5 og -3,75 og bruker linsert stort sett hele tiden.
    Er ikke noe glad i bruke briller, men for et par år siden kjøpte jeg meg nye for å gi øynene litt hvile på kveldstid.

De brillene jeg da kjøpte er de dyreste jeg noen gang har hatt, med tynne og lette glass.
    Jeg har liksom ikke blitt helt komfortabel med de og har etterhvert skjønt hva det er som gjør det.
    De er sylskarpe rett frem, men mot kantene av glasset blir verden litt forvrengt. Altså ei rett linje er ikke lenger ei rett linje.
    Alle briller har sikkert litt av dette, men disse blir jeg rett og slett litt sjøsyk av å ha på meg.
    Jeg har heller ikke opplevd dette på tidligere, billigere briller jeg har hatt.

Så nevnte jeg dette for ei venninne av meg som er optiker.
    Hun svarte at det skjer dersom de har brukt for tynne glass til styrken, og at dette kunne vært unngått ved å bruke bittelitt tykkere glass.

For min del er jeg i hvert fall ikke i tvil. Hadde jeg visst om dette tidligere så hadde jeg poengtert at jeg mye heller vil ha litt tykkere glass, enn tynnere med såpass forvrengning. Kan jo være greit å ha med seg, jeg visste i hvert fall ingenting om dette når jeg kjøpte de brillene.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Spar gjerne på innfatningen, men ikke glassene.
    ??? Det viktiste er jo å se urban, kontemporær og kul ut, ikke hvor godt man ser eller hvor behagelig det er i lengden.

Skjerpings!
    Hehe, jeg kjenner folk med dyre designbriller og 0-styrke i glassene. Personlig vil jeg ha briller som ser bra ut, men jeg blåser i hva de heter da merkeinnfatninger ikke nødvendigvis holder høyere kvalitet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Som andre, så anbefaler jeg også at du tar en synstest (som i dag omfatter langt mer enn som så - andre har vært inne på hva) hos en optiker. Har selv gjort dette med jevne mellomrom hos Krogh, men de andre kjedene tilbyr sikkert det samme.
    Du får da også et brillekort m/alle relevante opplysninger. Hvorvidt du da velger å kjøpe brillen i norsk butikk, eller på nett til ned mot 1/4 av prisen får være din avgjørelse.
    Har kjøpt 3 briller hos Smartbuyglasses og har kun positiv erfaring med de.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.695
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har brukt briller nå i ett år og konklusjonen er at det er en av de største tabbene jeg har gjort. Nå er jeg helt avhengig av dem og ser knapt uten på korte avstander (PC). Tok selvsagt full synstest inkl. trykktest. Jeg endte opp med å klage og gikk med ny rekvisisjon til en annen optiker med samme resultatet på synstesten. Deres brilleanbefaling var nokså lik den jeg fikk etter første test.

Klarer du deg uten briller og har ingen andre plager en at armene dine er for korte så hadde jeg ventet så lenge det lot seg gjøre med å skaffe briller.

Mvh
    BB

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.231
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker briller "på avstand" og tar av brillene når jeg skal lese. Slik har det alltid vært. Fikk tilbud om gratis laseroperasjon hos en kamerat av broderen, men da måtte jeg regne med at det ville oppstå et behov for lesebriller sånn småningom, så da takket jeg nei.

Prøvde multifokale briller og det var særs ubehagelig så jeg fikk byttet til bifokale. Det ble mye bedre, men nå som jeg er pensjonist bruker jeg dem ikke, det var jobb briller. Savner dem overhodet ikke! klarer meg meget greit med å titte over/under eller ta av brillene når det skal leses.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm... Nå har jeg altså allerede drøyd det så lenge det lot seg gjøre, uten at det var noen annen tanke enn pur latskap bak det.

Krype til korset mens man enda ser godt nok til å lese butikkskilt.

C

cruiser

Gjest
    Jeg hadde jentungen på synstest hos specsavers, skjeve hornhinner og to par briller ble med ut av butikken.. vanskelig å bare kommet ut med ett par da det andre omtrent ble kastet etter oss.

En second opinion hos en annerkjent optiker som ikke er en del av disse billigkjedene hvor man får 17 par til prisen av ett med penislengde i rabatt, konkluderte med at jentungen ikke har behov for briller..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ta synstest på Specsavers, da får du tilpassede enstyrkes lesebriller med på kjøpet. Det holder for de fleste av oss. Så tar du med synseddelen hjem og bestiller gjerne progressive/bifokale briller på nett, det sparer du omtrent 50% på i forhold til Specsavers pris for samme type brilleglass. De rimeligste progressive glassene til Specsavers har i mine øyne for små lesefelt, så spar gjerne på innfatning men ikke på brilleglassene hvis du skal ha noe annet enn enstyrkes lesebriller.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt mistanke en stund om at synet ikke var helt som det var.
    Jeg hadde behov fo både lesebriller og briller til å se langt med.
    Kjøpte begge deler og fant fort ut at det å bytte var et voldsomt styr.
    Av med det ene paret og på med det neste, alt etter hva jeg skulle se på.
    Av og på hele tiden.

Jeg tenkte at progressive, eller aggressive som jeg kaller dem ble bestillt.
    Gode spesifikasjoner og greier.
    De funker bare sånn passelig, da det er kun små felt å se i om gangen.
    Å se på langt hold må jeg bøye hodet ned, og for å lese er det kun et veldig smalt felt som funker.
    Jeg klaget sporenstreks, men de mente jeg må vente litt å se det an.
    Jeg forstår ikke hvorfor ikke hele glasset er i bruk?
    Greit nok at det er delt horisontalt, men det er veldig små felter å se i.
    Må bevege hodet å finne fokus om det er langt eller nært jeg ser.

Som min far sa for noen år siden etter å ha tatt operasjon på ærlig nordnorsk dialekt:

«Hadde æ vest at de va så bra sku æ ha fått øua i bakhaue å»

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ble sliten i øynene og jeg fikk meg terminalbriller, knapt styrke men korrigerte for litt skjevheter.

Merket ikke noen forskjell av betydning, nevnte det for ergonomen og fikk en betydelig dypere pult for å få flyttet skjermene.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.853
    Sted
    oslo
    Som langvarig brillejesus med -5,75 er min klare anbefaling og gå til flere optikere for å ta synstest.
    har ikke tall på hvor mange bomkjøp og dårlige tester jeg har hatt opp igjennom årene, og det finnes faktisk få ting som er værre enn å gå rundt med briller som er at ørlite hakk feil.
    Når jeg for 7 år siden endelig fant en optiker med litt skills så har jeg vært veldig fornøyd med styrken siden (brilleland grunerløkka), selv om jeg selvfølgelig endte opp med å føkke det til allikevel ved å kjøpe en innfatning som absolutt ikke ville henge fast i trynet mitt :rolleyes:

Specsavers (prøvd to forskjellige) er de klart dårligste jeg har vært borti og de har som regel bommet med ganske mye.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.479
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Reknar med at eg startar å bruke briller før sommaren. Skikkelege briller. Så langt har eg greidd meg med nillebriller til lesing og pickupjusteringar. Men no sa augelegen min at hornhinnene er i ferd med å bli skeive. Går annakvart år til kontroll ettersom vi har massevis av grøn stær i familien.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nummer 2 ser ut til å vare en favoritt på fjesboka også.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hmmm... nesebroen på 2 er kanskje ganske dominerende. på 10 virker den noe mindre.

8 og 9 samme brille? denne modellen tåler neppe tidens vann og er trolig umoderne om 2 år. Runde briller var stort en kort periode på 90-tallet, men forsvant kjapt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Bare rot med bildene som vanlig. Prøver på nytt.

Hvilke, da? Det ble en tur på Specsavers, og dette er noen av de jeg hadde på meg.

Skamløs, og ikke minst hensynsløs spamming av hfs med selfies av verste sort. Ikke sladda en gang!
    1
    Briller (1).jpg
    2
    Briller (2).jpg
    3
    Briller (3).jpg
    4
    Briller (4).jpg
    5
    Briller (5).jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning