Høyttalere System Audio SA 1750 - Dynaudio Focus 140

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Hei,

nytt medlem som holder på å oppgradere stereoen. Jeg har sett litt på disse to høytalerne, den ene er gulvstående selvsagt, mens den andre er mindre. Er det store kvalitetsforskjeller på disse to? Begrenset med tester å oppdrive.

Jeg spiller alt mulig, men mer akustisk, lett rock og vokal tungt enn tungrock. Mer vekt på orkester og klang enn dyyyyp bass. Høyalerne skal erstatte 20 år gamle Snell KII. De har for lite trykk.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Hei,

nytt medlem som holder på å oppgradere stereoen. Jeg har sett litt på disse to høytalerne, den ene er gulvstående selvsagt, mens den andre er mindre. Er det store kvalitetsforskjeller på disse to? Begrenset med tester å oppdrive.

Jeg spiller alt mulig, men mer akustisk, lett rock og vokal tungt enn tungrock. Mer vekt på orkester og klang enn dyyyyp bass. Høyalerne skal erstatte 20 år gamle Snell KII. De har for lite trykk.
Jeg levde godt med SA 1750 i mange år. Til musikktypen du beskriver passer den svært godt. Den har en stram og veldefinert lyd med veldig fin snert. Men særlig dypbass har den aldeles ikke. Da må du nok ha en sub-woofer i tillegg. Høyttalerene er relativt lettdrevne 8 ohm og 90 db hvis jeg ikke husker feil, men har likevel godt av strømsterke forsterkere som heller går litt mot det varme.

Her er en test av SA 1750 med Primare-elektronikk.

Dynaudio Focus 140 kjenner jeg ikke til. Men det ligger en test :

Dynaudio Focus 140 loudspeaker | Stereophile.com
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg hadde et sett 1750 for en hau av år siden, og jeg levde ikke godt med disse. Så lekre ut, men tynn og lite engasjerende lyd. Kun svært enkle komposisjoner fungerte tilfrestillende. Jeg gikk fra disse til patos 302, og det var et enormt sprang i kvalitet.
Dynaudio focus er det desverre mange år siden jeg hørte, men husker ihvertfall at jeg likte de veldig godt.
Mistenker at du kunne levd veldig godt også med krix apex3/4.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.347
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Har hørt på Dynaudio Focus 140 for endel år siden, det var nok ikke den beste forsterkeren de ble parret med på Soundgarden i sin tid. Men husker de spilte utrolig bra i forhold til størrelsen og hadde veldig god dynamikk. Det var nok de beste stativhøytalerne under 20K når de kom. Foretrakk Focus 140 foran Dali Mentor 1 som er i litt samme liga, men litt vanskelig å sammenligne da de ble parret med to forskjellige forsterkere og det er noen år siden. Hva med Focus 240, som er gulv-utgaven av samme høytaler bare med et basselement i tillegg?
System audio har litt for mye kasse-lyd/resonans for min smak som gir litt rot i lyden, og som nevnt over litt spinkel lyd. Ihvertfall de modellene jeg har hørt.

Vurderte Focus 140 i sin tid ihvertfall, da var jeg fast bestemt på å kjøpe B&W stativ-høytalere men helte imot Focus 140 istedet etter å hørt på de. Endte dog opp med et par brukte Helicon 400 MK2 etter å ha hørt på Dali sammen med forsterkeren jeg hadde i den tiden. Fant ut at stativ-høytalere tar jo like mye plass på gulvet som gulvstående modeller, uten å gi helt den samme dynamikken i lyden.
 

Akashi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.08.2016
Innlegg
64
Antall liker
10
Sted
Tromsø
Takk for svar alle sammen. Jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe høytalere nå men heller starte i andre enden, med forsterker oppgradering (se gjerne egen tråd).
 
Topp Bunn