Tørketrommel døde!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Min ikke fullt så gamle tørketrommel har bestemt seg for ikke å varme lenger.

I mangel av hvitevarereperatør har jeg demontert bakveggen for å "ta en titt". Her finner jeg når jeg tar ut varmeelementet at det har vært varmt, endel ganske brunsvidd støv har samlet seg rundt elementet der det går inn i kjøleribbene. Det er to stk runde dingser (termostater?) som er festet mot varmelementet på utsiden av varmekassetten. Disse har også ganske tydelige svidde merker der ledningene går inn i dem.

Noen som vet om dette er sikringer eller termostater? Noen som har erfaring med slikt? Gode råd?

Dingser, termostater eller sikringer ?

Plassering av termostater / sikringer

Baksiden av en termostat / sikring Har vært varmt der koblingen er, ganske svart her.

Baksiden av den andre. Ikke mye bedre enn kollegaen!

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Ole I skrev:
Men jeg kjører aldri min uten at det er folk hjemme og dessuten er det montert røykvarsler på vaskerommet.
Vi bruker den heller ikke om den er hjemme alene! Seriekoblet røykvarlser er på plass hos oss også.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Ikke så lenge siden vår fire år gamle tørke trommel tok kvelden heller, en ganske kostbar sak, kondenstrommel med vannslange ut slik at man slapp å tømme beholderen. Var etter feilmeldingen på displayet en motorfeil, rask hoderegning og overslag regnet ut at det raskt ble 1000-1500 bare for at verkstedet skulle se på den. Endte opp med å kjøpe ny, men en billig en denne gangen, ryker jo om noen år likevel ???

Er ikke rart at alt er forbruksvarer og ingenting blir reparert men heller kastes og det kjøpes nytt. Ingenting blir bygd for å vare lengre, finnes jo fortsatt gamle Aeg vaskemaskiner fra 70 tallet som fortsatt går som ei klokke, ei ny vaskemaskin i dag er man heldig om den fortsatt går om fem år. Når det koster 1000 kroner for at noen skal se på tørketrommelen, for ikke å snakke om hvis den må repareres, da snakker man raskt 1000 kroner til i tilegg til deler, blir fort 2500... Så koster en ny 3000 og reperasjons kostnadene er usikre så man kjøper heller en ny...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
vår første vaskemaskin og tørketrommel(Zanuzzi) holdt i 15 år. Kjøpte samme merke igjen, det holdt i 5 år.
Kroneprisen var forøvrig den samme!!!
Nå får vi se om den ny innkjøpte Miele holder lengre

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.543
"Dingsene" er termosikringer, de kutter spenning til varmeelementet når det blir for varmt. Mulig de kan resettes ved å gi dem et vennlig, men bestemt klask.

N

Nifelheim

Gjest
Der har du en av kapitalismens svake sider. Man lager produkter som ikke skal vare evig, fordi man ønsker å selge et nytt kliss likt produkt om litt. Så istedenfor å lage et godt produkt så lager de et svekket produkt som ser bra ut.

Det beste eksempelet er nylonstrømper. Stoffet de lagde først var så sterkt at det ikke røk i stykker. Det likte ikke ledelsen i firmaet så teknikerne fikk beskjed om svekke fibrene slik at det ble mer ømfintelig. Kan jo ikke ha produkter som varer "evig" og som ikke slites i stykker. Det gir ikke klingende mynt i kassa.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
det dårligste som holder mål er godt nok

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Ikke så lenge siden jeg leste om en ingeniør for et av de store lyspære merkene som på 50-60 tallet fant opp en lyspære som nesten var evigvarende. Designet/pæren hans ble forkatet og gjemt bort, fabrikanten vil at pæren skal ryke etter en viss tids bruk slik at vi mæ kjøpe nye.

De har teknologien til å lage produkter som holder, men det er nok mer lønnsomt å produsere varer som ryker etter en viss tid. Er vel ikke lenge siden en dokumentar på tv avslørte at det var mikrochipper i enkelte produkter som var tidsinnstilt omtrent for at produktet skulle gå istykker etter en viss tid i bruk...

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.129
Pink_Panther skrev:
"Dingsene" er termosikringer, de kutter spenning til varmeelementet når det blir for varmt. Mulig de kan resettes ved å gi dem et vennlig, men bestemt klask.
De to der så såpass slitne ut i koblingene at jeg ville vurdert et par nye.
Ellers har som regel slike termosikringer "auto-reset".
De som ikke har det, er gjerne utstyrt med en liten reset-knapp mellom koblingsterminalene.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.878
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Anekdotisk:
AEG-vaskemaskinen vår døde akkurat etter 16 år. Poppet sikringene i skapet idet den skulle pumpe ut vannet. Hurtigdiagnose hjertefeil. Den hadde vært med på 4 flyttelass. Vi har vært 3 siden 2002 og 4 siden 2005. Kjøpte ny AEG hos vår lokale elektriske forretning.
Zanussitørketrommelen (billigsak som fyrer for kråka) holder det gående på 12. året. Blir nok kondenstrommel neste gang.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
383
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Det er termostater som skal "resette" seg selv når temperaturen er under en gitt verdi.
Det finnes lignende termostater med en liten bryter (3 mm i diameter og 4-5 mm høy)som kan resettes ved å trykke den inn igjen.
Bruk et ohm meter og test om det er gjennomgang i de.
Er det gjennomgang i de er feilen en annen plass.

Sonicfrontiers

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
På min Miele kondenstørker er det en temperqatursikring som ikke resetter seg selv og ikke har resetknapp. Jeg googlet nummeret på sikringen og så et råd om ha kakke den hardt i bakken for å resette. Det gjorde tilsynelatende nytten, for da målte jeg kortslutning igjen. Imidlertid var det en lyd av noe løst inni når jeg ristet på den, så jeg bestilte en ny til ca 300,- NOK fra Miele. Den hadde også en løs "perle" inni. Så nå har jeg to termosikringer som virker :)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.202
Torget vurderinger
96
Milenko skrev:
Ikke så lenge siden vår fire år gamle tørke trommel tok kvelden heller, en ganske kostbar sak, kondenstrommel med vannslange ut slik at man slapp å tømme beholderen. Var etter feilmeldingen på displayet en motorfeil, rask hoderegning og overslag regnet ut at det raskt ble 1000-1500 bare for at verkstedet skulle se på den. Endte opp med å kjøpe ny, men en billig en denne gangen, ryker jo om noen år likevel ???

Er ikke rart at alt er forbruksvarer og ingenting blir reparert men heller kastes og det kjøpes nytt. Ingenting blir bygd for å vare lengre, finnes jo fortsatt gamle Aeg vaskemaskiner fra 70 tallet som fortsatt går som ei klokke, ei ny vaskemaskin i dag er man heldig om den fortsatt går om fem år. Når det koster 1000 kroner for at noen skal se på tørketrommelen, for ikke å snakke om hvis den må repareres, da snakker man raskt 1000 kroner til i tilegg til deler, blir fort 2500... Så koster en ny 3000 og reperasjons kostnadene er usikre så man kjøper heller en ny...
Nå må folk lære seg å bruke verdens beste forbrukerkjøpslov! Du har 5 års reklamasjonsrett på slike ting. Hadde en vaskemaskin for noen år siden som tok kvelden etter 4 år. Fikk reparasjon 100% dekket av forhandler.
Til trådstarter: Er den nyere enn 5 år, så har du i praksis krav på gratis reparasjon eller en ny hvis den ikke lar seg reparere.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Snakket ganske nylig med en som har reist en god del rundt i verden i forbindelse med jobben. Han sa at også i forbrukersammenheng visste vi i Norge ikke hvor godt vi hadde det.

Han refererte til en region i Afrika hvor forbrukerlover omentrent ikke eksisterte. Folk fikk feil på bilen sin og kjøpte ny bildel hos en helt vanlig forhandler. Men du visste overhodet ikke hva slags kvalitet det var på denne delen, du ble ofte lurt trill rundt og rett etter du hadde montert delen på bilen, ramlet den sammen igjen. Så sa jeg:" kanskje noe tilsvarende som den gangen jeg som 25-åring kjøpte en skrutrekker på en alt-mulig-butikk og hvor den tilsynelatende så helt ok ut, men da jeg tok den i bruk bøyde metallet seg og "sølvfolien" rundt metallet flakket av..?" Ja nettopp sånn!, sa han.
Han sa at i deler av verden selges produkter av en kvalitet vi knapt ville tro var mulig. Ta bare klær, sa han, disse er så ufattelig dårlig lagd med dårlig tråd etc, men det verste er alle kjemikaliene som er i klærne og som går i blodet gjennom huden.

Noe å tenke på.

N

Nifelheim

Gjest
apropos kjemikalier i klær. Det er viktig å ikke bruke klærne før du har vasket dem en gang. Nettopp grunnet kjemikaliene. Dette er for enkelte allmennkunnskap, men det er ikke alle som har fått det med seg. Nye klær skal alltid vaskes før bruk. Spesielt de som er inntil kroppen.

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
På Mielen min byttet jeg termosikring to ganger innen reklamasjonstiden. Andre gang undersøkte de skikkelig, fant ingen feil, men satte inn en med høyere grense. Tredje gang var reklamasjonstiden gått ut. Det som muligens skjer er at vi stopper den før den er helt ferdig. Da er trommelen og tøyet kjempevarmt samtidig som vifta ikke går, og det blir ekstra varmt der temperatursikringen sitter.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.543
Polkagris skrev:
Nå må folk lære seg å bruke verdens beste forbrukerkjøpslov! Du har 5 års reklamasjonsrett på slike ting. Hadde en vaskemaskin for noen år siden som tok kvelden etter 4 år. Fikk reparasjon 100% dekket av forhandler.
Til trådstarter: Er den nyere enn 5 år, så har du i praksis krav på gratis reparasjon eller en ny hvis den ikke lar seg reparere.
Jeg fikk ny vaskemaskin når den gamle Whirlpoolen var 4 år og 10 mnd. Var da blitt reparert minst 15 ganger, stadig nye feil. Jeg måtte riktignok ut med kr. 1500.- i "bruksfradrag" for den nye, men da ble den levert på døren og den gamle fjernet. Maskin nr. 2 ble utslitt etter 7-8- år, uten feilslag.

Så derfor Spirre, reklamasjon!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Den har passert "pensjonsalderen" på 5 år. Må nok repareres. Skal finne fram multimeteret og sjekke om det går strøm gjennom dem.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.543
Spiralis skrev:
Den har passert "pensjonsalderen" på 5 år. Må nok repareres. Skal finne fram multimeteret og sjekke om det går strøm gjennom dem.
Rart hvordan definisjonene på "nytt" og "gammelt" forandrer seg når man blir eldre. ;D

Sitat "Min ikke fullt så gamle tørketrommel"

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Spiralis skrev:
Rart hvordan definisjonene på "nytt" og "gammelt" forandrer seg når man blir eldre. ;D

Sitat "Min ikke fullt så gamle tørketrommel"
Touche. :D

Men du jyplingen! ;D
En slik dings burde ha en teknisk levetid på minst 20-25 år. Det finnes INGEN saklig grunn for at ikke hvitevarer skal leve så lenge!!

At kvinner ønsker å bytte ut lekene sine etter 3-5 år er IKKE en saklig grunn!
At produsenten ønsker å selge deg en ny etter 3-5 år er IKKE en saklig grunnn!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
For å benytte seg av reklamasjon skal ikke produktet være tuklet med.
Spirre har jo fjernet bakdeksel og demontert sikringer......

Men dette er jo elementært da. Enten er det brudd i disse termosikringene, brudd i elementet eller manglende 220 volt. Multimeter er et must...

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Milenko skrev:
Ingenting blir bygd for å vare lengre, finnes jo fortsatt gamle Aeg vaskemaskiner fra 70 tallet som fortsatt går som ei klokke....
Modern's vaskemaskin, en Eltomat med separat vasketrommel og sentrifuge, er et par-tre år yngre enn jeg er. I løpet av 40+ år har hun skiftet termostat to ganger, ellers null trøbbel. Den har vel også vært med på en fem-seks flyttelass opp gjennom årene.

Med litt flaks kan jeg arve den når hun legger inn årene.

Milenko skrev:
Ikke så lenge siden jeg leste om en ingeniør for et av de store lyspære merkene som på 50-60 tallet fant opp en lyspære som nesten var evigvarende. Designet/pæren hans ble forkatet og gjemt bort, fabrikanten vil at pæren skal ryke etter en viss tids bruk slik at vi mæ kjøpe nye.
I Øst-Tyskland varte lyspærene gjerne et par tiår. Det er ingen sak å lage slike, det er kun snakk om å øke tykkelsen på filamentet som gløder. Den eneste grunnen til at det er hårtynnt i vanlige lyspærer er nettopp at det skal bli ødelagt innen kort tid.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Skal vedde på de gjør det samme med LED-pærer snart, altså degradere levetiden.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Sikkert kun et spørsmål om tid ja. Har ikke handlet LED-pærer ennå, men "lysrør-pærene" (hva de nå enn kalles, annet enn "sparepærer") jeg bruker holder stort sett et par år og det kan jo ikke være god bissniss.

Topp Bunn