Takbjelke - til akustisk besvær?

Costanza76

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
180
Antall liker
205
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er nå kommet i gang med arbeidet med lytterom/kjellerstue/mancave (alt etter hvem man spør) (Tråd kommer snart!) og står nå foran en del valg som må gjøres ift. hvordan komponenter skal plasseres når vi endelig blir ferdige. L-formet rom på ca 25 kvm, hvor anlegget er/var tenkt plassert på kortvegg i den ene delen av L-en.

Men da jeg i går stod nede og fantaserte om plassering av komponenter, høyttalere og lytteposisjon, slo det meg plutselig: Hva gjør evt den tverrgående takbjelken som stikker ca 20-25 cm ned i rommet for lydbølgene? Bjelken er kommet frem som følge av riving av vegg (to rom er slått sammen til ett) og min lytteposisjon vil ideelt sett være slik at den nevnte bjelken i taket kommer mellom meg og høyttalernes posisjon. Vil dette skape "noder" som vil være vanskelige å jobbe med? Bør jeg flytte lytteposisjon slik at jeg kommer under bjelken? Evt. andre tiltak jeg (om nødvendig) kan gjøre?

Det hører med til historien at jeg sterkt vurderer Lyngdorfs Room-Perfect som en del av anleggets oppbygging. Kan noe kanskje korrigeres der?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.379
Antall liker
8.497
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har ikke store problemer med den jeg har, men den er nesten rett over hode mitt.
har jo tatt en del REW målinger.

Steinar.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bjelken betyr svært lite eller ingen ting. Romnoder oppstår i rommet p.g.a. de vanlige flatene og relatert til dimensjonene. Refleksjoner får du fra taket uavhengig av bjelken og må løses uansett for et bra resultat.
 

Costanza76

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
180
Antall liker
205
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bjelken betyr svært lite eller ingen ting. Romnoder oppstår i rommet p.g.a. de vanlige flatene og relatert til dimensjonene. Refleksjoner får du fra taket uavhengig av bjelken og må løses uansett for et bra resultat.
OK. Tenkte kanskje at bjelkens plassering i seg selv skapte ekstra utfordringer - men dersom så ikke er tilfelle er det bare å kjøre videre i planlagt spor. Jeg ser etter hvert som prosjektet skrider fram at det må settes av en del midler til (sekundære) akustiske tiltak - det er dessverre begrenset hva jeg får gjort utover valg av isolasjon i vegg og materiale på vegg og tak under selve byggingen. Resten må justeres når anlegget er på plass og jeg har en viss forståelse av hvordan rommet oppfører seg. Tror både demping av bakvegg og førsterefleksjon kan gjøres innenfor WAF-rammer :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er de vanlige utfordringene som gjelder. L-formet rom skaper i tillegg enda større utfordringer i bassen. Er man uheldig, kan man risikere veldig lite bass mange steder i et slikt rom. Noe kan dog løses med flere subwoofere.
 

Costanza76

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
180
Antall liker
205
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er de vanlige utfordringene som gjelder. L-formet rom skaper i tillegg enda større utfordringer i bassen. Er man uheldig, kan man risikere veldig lite bass mange steder i et slikt rom. Noe kan dog løses med flere subwoofere.
Sub'er er nok lite aktuelt i denne sammenheng - med mindre jeg går bort fra ideen om høyttaler fra Goldenear Triton-serien (som har aktive basser innebygd) og heller vurderer stativhøyttaler (Nå er førstekandidat der Buchardt 300 - som leverer overraskende bra på egen hånd) med evt tilhørende sub.

Satser på relativ velmøblert, teppe på gulvet, tunge gardiner på vegg bak høyttalere (som også kan skjule evt andre tiltak), demping av førsterefleksjon og lett demping av bakvegg. Da er det ikke mer jeg får gjort - demping av tak - If needed...
 
Topp Bunn