Takt og tone på sentralen

S

so

Gjest
Etter å ha lest igjennom forum reglene så forstår jeg at det er mye usakligheter osv på dette forum.

Det virker som det er legalt med nedsettende omtale, både av produkter, personer, butikker mm, bare du kan argumentere for utsagnet.

3) Drittkasting om produkter og forretninger er ikke tillatt uten god og saklig begrunnelse. Kommentarer som at produkt x er "drit dårlig" skal begrunnes, hvis ikke kan innlegget bli slettet. På denne måten vil andre brukere lettere skjønne hvorfor du kom med uttalelsene.



Det dette forumet trenger er et enkelt regelverk og at det håndheves. Dagens regler er for meg en farse.

Mange av trådene jeg er inne på gir meg mer lyst til å kommentere usakligheter og nedsettende kommentarer, enn selve temaet i tråden.

Mvh
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.799
Antall liker
21.547
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg synes det er god stemning her på forumet, jeg.
np, for min del.
litt sleivspark frem og tilbake må man kunne tåle. hi-fi er ikke SÅ alvorlig.
man står dessuten fritt til å delta i diskusjoner, og til å ignorere innlegg man finner støtende eller whatever.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
jeg synes det er god stemning her på forumet, jeg.
np, for min del.
litt sleivspark frem og tilbake må man kunne tåle. hi-fi er ikke SÅ alvorlig.
man står dessuten fritt til å delta i diskusjoner, og til å ignorere innlegg man finner støtende eller whatever.

Enig i dette! ;-)

Forøvrig synes jeg at en skal kunne forvente vanlig "folkeskikk" av forumets deltakere.
Noen stikk i siden, og litt sleivspark tar ingen skade av.
Jeg mener det er viktig å ha litt takhøyde på et forum som dette.
Det er mange meninger, og mange opphetede diskusjoner, men jeg har enda tilgode å finne noen som er direkte støtende.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Støtter Joaquin og FallenA. Jevnt over synes jeg HFS er et trivelig sted med mange kunnskapsrike og hyggelige deltakere. Litt sarkasme i ny og ne er bare forfriskende lesning :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.894
Antall liker
29.319
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Synes det er trivelig her, jeg! Hvis du driter på draget, er det en relativt grei øvelse å legge seg flat og innrømme feil.
En del usakligheter blir der alltid, men her er ikke mange "troll" av den typen man kan treffe på andre fora. Forfriskende og greit.
Må bare huske på å skygge unna alt som heter kabeldebatter....
mvh
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Støtter Joaquin og FallenA. Jevnt over synes jeg HFS er et trivelig sted med mange kunnskapsrike og hyggelige deltakere. Litt sarkasme i ny og ne er bare forfriskende lesning :)
Helt enig!Her får jeg høre hva andre tenker og mener.Litt kvass kretikk kan være på sin plass også :DHusk at når en skriver er ikke tonefallet med og uttalelser kan lett feiltolkes.Jeg synes vi er en god gjeng her som har det kjekt med en felles hobby.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Kommentarer som at produkt x er "drit dårlig" skal begrunnes, hvis ikke kan innlegget bli slettet. På denne måten vil andre brukere lettere skjønne hvorfor du kom med uttalelsene.
Mvh
Begrunnelse for hvorfor et produkt er så veldig BRA, bør vel også forklares med mer enn synsing........ :-/
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Uenig med trådstarter i dette...

HFS er stort sett et trivelig forum, og jeg leser ikke BARE Naim-tråden!

Litt sleivspark må man tåle, kvikker bare opp. Slik som ellers i samfunnet/arbeidslivet.

Så lenge folks privatliv ikke blir trukket inn, synes jeg jevnt over tonen her er hyggelig.

Lakki_luke er jo også inne på noe vesentlig: "når en skriver er ikke tonefallet med og uttaleleser kan lett feiltolkes".

Og, som Joaquin sier: "Hi-Fi er ikke SÅ alvorlig".


mvh
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.218
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
Et tips er å ligge unna tråder med følgende nøkkelord: objektiv, subjektiv, kabler, OsloHifiCenter, blindtest og sikkert en liten håndfull andre....så går det deg vel på forumet ;-)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.400
Antall liker
11.236
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Et tips er å ligge unna tråder med følgende nøkkelord: objektiv, subjektiv, kabler, OsloHifiCenter, blindtest og sikkert en liten håndfull andre....så går det deg vel på forumet ;-)
;D ;D ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Vi lever alle under pisken...
Den kan som sagt svinge begge veier...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
"Litt sleivspark må man tåle, kvikker bare opp. Slik som ellers i samfunnet/arbeidslivet.
Så lenge folks privatliv ikke blir trukket inn, synes jeg jevnt over tonen her er hyggelig. " -"Hi-Fi er ikke SÅ alvorlig" - helt enig, hifi-humor er undervurdert, likeledes en god diskusjon. Man er tidvis nødt til å male ting sort/hvit... :)
 
S

so

Gjest
Er så langt enig med alle postene som har kommet ! Føler ikke dere har kommentert det jeg egentlig prøver å kommentere.

Poenget er ikke at man ikke skal tåle sleivspark. Det er faktisk også mye morsomt å lese her og jeg ler mye....og jeg er ikke hårsår.

Det er mangelen på ydmykhet, respekt og medmenneskelighet som mangler.

Mange har et sterkt behov for å markere seg ved å tråkke på andre....

Når du skriver et innlegg...prøv å være hyggelig, ikke bare 5 av 10 ganger, men alltid.

Kursiv tekst i innledningen sier ALT spør du meg, i tillegg til reglene forøvrig.

Å skulle kunne slenge drit, bare du argumenterer godt. Skal hver enkelt gies mulighet for selv å bestemme hva som er saklig drit og ikke?

Var heller ikke ute etter noen "moralens venner".

I tillegg innser jeg at denne tråden sorterer under off topic.

Ha en fortreffelig helg alle sammen ;)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Vi lever alle under pisken...
Den kan som sagt svinge begge veier...
Mer velformulert og enkelt kan det vel ikke sies.......
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
So har et veldig godt poeng, og hfs hadde vært et bedre sted, mer inspirerende ift vår hobby og hyggeligere, dersom vi hadde klart å være høfligere, mer respektfull og simpelthen hyggeligere i mange sammenhenger. Han skal ha honnør for å minne oss på det.

Mvh Vidar P
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.915
Antall liker
5.933
Torget vurderinger
2
Etter å ha lest igjennom forum reglene så forstår jeg at det er mye usakligheter osv på dette forum.

Det virker som det er legalt med nedsettende omtale, både av produkter, personer, butikker mm, bare du kan argumentere for utsagnet.

3) Drittkasting om produkter og forretninger er ikke tillatt uten god og saklig begrunnelse. Kommentarer som at produkt x er "drit dårlig" skal begrunnes, hvis ikke kan innlegget bli slettet. På denne måten vil andre brukere lettere skjønne hvorfor du kom med uttalelsene.



Det dette forumet trenger er et enkelt regelverk og at det håndheves. Dagens regler er for meg en farse.

Mange av trådene jeg er inne på gir meg mer lyst til å kommentere usakligheter og nedsettende kommentarer, enn selve temaet i tråden.

Mvh
Reglene kan sikkert formuleres bedre, men reglene er så absolutt ikke årsaken til at evnt. "usakligheter" oppstår.

Alle regler, tekster og utsagn kan tolkes på mange måter, og den regelen som du har dratt frem om "drittkasting" burde nok være omformulert, men du er vel såpass voksen at du skjønner hva vi mener.

Skal du komme med negativ omtale om noe så forlanger vi en seriøs og saklig begrunnelse, og hvis du bare slenger ut "drittkasting" som ikke har snev av seriøsitet så er det brudd på reglene. Ikke si at du ikke skjønner dette ?

Vi kan jo ikke forlange at folk skal snakke positivt om alt, og av og til må er kritikk på sin plass, men som sagt, det skal begrunnes på en saklig måte.

Hvordan får du dette til at vi oppfordrer til usaklighet ?

Det virker som du kanskje har svaret for oss - kan ikke du komme opp med et enkelt regelverk som vil fjerne alle usakligheter, så skal jeg love deg at vi vil implemtere det.

Mvh
Høvdingen
 
V

villov

Gjest
Dette er et hyggelig forum hvor man kan lese og lære om manges erfaringer og meninger, for det meste.
Man skulle vel tro at de fleste er voksne nok til å vurdere selv hvilke tråder som utvikler seg galt , og så deretter si fra i den ene eller andre retning eller bare holde seg unna.
Hvis man ønsker sarkasme og drittkasting kan man bare søke seg inn på andre fora som VGD eller andre steder hvor den store hop samles.
Takke meg til HFS hvor det stort sett i gemyttelig tone diskuteres "glansbilder" og synsing.
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
Høvding / Hifisentralen: En veldig enkel "implementering" som fjerner usakligheter kalles Moderator, noe dere absolutt burde skaffe flere av. I tillegg bør dere bli mye flinkere til å stoppe tråder som sklir ut, idag er det kun direkte personangrep som stoppes. At f.eks Kjell_B tråder i sin tid fikk gå så langt, er for meg et under. Eksemplene er mange i årene fremover, og dere mister jo faktisk endel eldre medlemmer her og der.

Sjekk www.avforum.no, der er eiere og moderatorer aktivt inne og leser tråder. Noe som imo har ført til et atskillig hyggeligere forum enn det som finnes her.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Ære` så gærnt her a ? ::)
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Synes det er trivelig her, jeg!
Jeg er enig med tkr. Det ble også mye bedre efter at et par personer ble utestengt.

LPA
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Generelt veldig trivelig her ja. Men er veldig imponert i hvor langt enkelte tråder klarer å skli ut. Kanskje ett par moderatorer hadde gjort seg. Bare det ikke tar av slik med moderatorer som det har gjort på scooter forumet hvor jeg også leser litt. Ett skjevt ord der og du får warning. Nei takke meg til litt humor her inne. Har aldri ledd så mye så ofte som jeg gjør her inne av diverse kommentarer.
 
S

so

Gjest
Skal du komme med negativ omtale om noe så forlanger vi en seriøs og saklig begrunnelse, og hvis du bare slenger ut "drittkasting" som ikke har snev av seriøsitet så er det brudd på reglene. Ikke si at du ikke skjønner dette ?

Vi kan jo ikke forlange at folk skal snakke positivt om alt, og av og til må er kritikk på sin plass, men som sagt, det skal begrunnes på en saklig måte.

Hvordan får du dette til at vi oppfordrer til usaklighet ?

Det virker som du kanskje har svaret for oss - kan ikke du komme opp med et enkelt regelverk som vil fjerne alle usakligheter, så skal jeg love deg at vi vil implemtere det.

Mvh
Høvdingen
Ved å skrive slik dere gjør i nevnte punkt 3, sier dere direkte at det er greit å kaste drit, bare man argumenterer godt.
Det burde IKKE være lov overhodet å skrive drit.

Å skrive drit, tolker jeg som nedlatende og det burde være helt uakseptabelt.

Skriv heller noe i den retning. Det aksepteres meningsforskjeller. Forskjellene skal imidlertid ikke komme til uttrykk gjennom, nedsettende....personangrep osv.

Jeg skjønner at tanken er god, men jeg skjønner IKKE at det skal være greit å skrive/ slenge drit.

Mvh ;)
 
S

so

Gjest
Høvding / Hifisentralen: En veldig enkel "implementering" som fjerner usakligheter kalles Moderator, noe dere absolutt burde skaffe flere av. I tillegg bør dere bli mye flinkere til å stoppe tråder som sklir ut, idag er det kun direkte personangrep som stoppes. At f.eks Kjell_B tråder i sin tid fikk gå så langt, er for meg et under. Eksemplene er mange i årene fremover, og dere mister jo faktisk endel eldre medlemmer her og der.

Sjekk www.avforum.no, der er eiere og moderatorer aktivt inne og leser tråder. Noe som imo har ført til et atskillig hyggeligere forum enn det som finnes her.
Støttes!

Mvh ;)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.915
Antall liker
5.933
Torget vurderinger
2
Nå har vi endret litt på regelverket, slik at "drittkasting" ikke er tillatt, noe det selvfølgelig aldri var, men jeg er enig i at teksten var veldig dårlig formulert.
 
S

so

Gjest
Nå har vi endret litt på regelverket, slik at "drittkasting" ikke er tillatt, noe det selvfølgelig aldri var, men jeg er enig i at teksten var veldig dårlig formulert.
Flott. Et skritt i riktig retning, etter min mening.

Mvh ;)
 
S

so

Gjest
Jeg undres over om noen av debattantene på dette forumet har samme formidlingsform i det daglige også.

Om så er tilfelle, aner det meg at konflikter ligger i sporene etter dem.

Tøffe er de ihvertfall? ;)
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Dei fleste føler seg nok tryggare bak ein data der ein kan vere anonym og sleppe å møte dei personane ein snakkar nedlatande til.
Ein god tanke burde vere å aldri skrive noko meir negativt enn det du ville sagt til personen på tomannshand.
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Uenig med trådstarter i dette...

HFS er stort sett et trivelig forum, og jeg leser ikke BARE Naim-tråden!

Litt sleivspark må man tåle, kvikker bare opp. Slik som ellers i samfunnet/arbeidslivet.

Så lenge folks privatliv ikke blir trukket inn, synes jeg jevnt over tonen her er hyggelig.

Lakki_luke er jo også inne på noe vesentlig: "når en skriver er ikke tonefallet med og uttaleleser kan lett feiltolkes".

Og, som Joaquin sier: "Hi-Fi er ikke SÅ alvorlig".


mvh

Enig . må ikke bli Labbetuss forum
 
Topp Bunn