Hei, takker.Hei, dette er en utrolig god jobb, morsomt å følge med på utviklingen. Jeg blir imponert over kunnskapen du har med å "tune" passivt filter. Hvilket simuleringsprogram bruker du?
Toppene/bunnene rundt 200-500Hz skyldes også at eg måler i eit vanlig rom, slik at refleksjoner påvirker resultatet. Men noe kan vera kasseresonansar. Eg har vel sagt i eit av dei tidligare innlegga at det blir nok noe meir tuning. I ein tidligare høgtalar eg lagde frå bunn av, så trur eg at eg var gjennom 40 omganger med tuning av filter etter første versjon. Her har eg "bare" vore gjennom 8 versjoner så langt.Tenker du at avstivingen skal fjerne/dempe den lille ujevnheten du har rundt 300Hz?
Men burde ikke kassen vært dempet først, og så delefilter tilpasset etter det?
Målingane er i eit fast oppsett, og ikkje i rommet der eg lytter til dei. Min erfaring er at ein bør prøva å måla frekvensgang der ein får minst mulig rompåvirkning. I måleoppsettet er det stort sett gulv og takrefleksjon som påvirker målingane. Mine hovedhøgtalarar har eg målt både i testoppsett og i lytteoppsett, og der bruker eg EQ for å retta på frekvensgang. Det måler svært likt i lytteoppsett sammenligna med testoppsett med unntak av bassområdet (som forventa).Hvilken frekvensgang får du hvis du plasserer høyttalerene det de er tenkt å stå, og så måler fra den tenkte lytteplassen din(og ikke 1 meter foran en høyttaler)?
Måleteknisk så skal det vera riktig, med unntak av heilt øverst, dvs 18-20kHz. Bruker kalibrert mikrofon.Jeg har mange ganger fundert på hvilken virkning spilene i fronten på Tandberg høyttalere har på lyden. Jeg har selv både TL1210 og System20, men har ikke gjort noen direkte sammenligning. Målinger jeg gjorde for noen år siden på 1210 antydet imidlertid at de gjkk litt høyere opp i frekvens enn dine målinger, men det kan også være måletekniske forskjeller.
For meg spiller det dog liten rolle, siden jeg forlengst har nådd alder hvor slike frekvenser ikke kan høres.
Det er godt mulig at vannfall viser bedre resultater nå med demping inne i kassa. Som ein ser, så blei det ikkje nevneverdig endring frå før avstivning og dempning.