tandberg trespilehøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    134
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Klarte ikke måtte åpne opp til slutt :) det er montert 165b elementet så hjørnekasse er orginal. I 1960 kostet m/Type 165 bk kr 260,- priser er med hjørnekasse ca 50l .
    M/Type 165b dobbelt med filter kr 305,-
    Støvet på bilde er tidsriktig ( ikke fjernet) :)
    Vis vedlegget 1094572 Vis vedlegget 1094573 Vis vedlegget 1094574 Vis vedlegget 1094575 Vis vedlegget 1094576 Vis vedlegget 1094577 Vis vedlegget 1094578
    Alle andre 165B m/separat diskant jeg har sett, har hatt spole og kondensator integrert i chassis, altså inni elementet. Her har Tandberg altså montert dem separat. Har aldri sett denne varianten før, så dette var særdeles interessant!
    Min hjørnehøyttaler hadde ingen innmat ved overtakelse, så uvisst hvordan den var originalt bestykket...

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Alle andre 165B m/separat diskant jeg har sett, har hatt spole og kondensator integrert i chassis, altså inni elementet. Her har Tandberg altså montert dem separat. Har aldri sett denne varianten før, så dette var særdeles interessant!
    Min hjørnehøyttaler hadde ingen innmat ved overtakelse, så uvisst hvordan den var originalt bestykket...
    Topp av kasse har dette stempelet om det kan være til noe hjelp .
    20250205_220531.jpg

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    0
    På den tiden var aluminium antagelig for dyrt i produksjon, så de brukte jern.
    Hm…
    Elementets chassis (korgen) ser ju ut att vara tillverkad av aluminiumplåt (inte gjuten aluminium), men det är stålplåt alltså?

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hm…
    Elementets chassis (korgen) ser ju ut att vara tillverkad av aluminiumplåt (inte gjuten aluminium), men det är stålplåt alltså?
    Stålplåt ikke alu , chassis er magnetisk på mitt eksemplar . Den fine gråfargen kan være sink kanskje som stålplater er belagt med . Mvh

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    0
    Stålplåt ikke alu , chassis er magnetisk på mitt eksemplar . Den fine gråfargen kan være sink kanskje som stålplater er belagt med . Mvh
    Okej, tack.
    Men om det är förzinkad stålplåt, varför har man då använt kadmium?

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Aner virkelig ikke hva det er da må det inn til analyse med pmi . Hvis det er kadmium så ble det kanskje brukt til rust beskyttelse?

teafortwo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    4
    Fra Wikipedia

Anvendelse
    [rediger | rediger kilde]
    I 2007 gikk 83 % av kadmiumforbruket til produksjon av nikkel-kadmium-batterier (NiCd)[2]. Et annet vanlig produkt er lagermetall, på grunn av den lave friksjonskoeffisienten og stor motstandsdyktighet mot materialtretthet. Det brukes også som fargepigment, men bruken er de senere årene redusert på grunn av giftigheten. Kadmium kan også brukes i kontrollstaver i kjernekraftverk på grunn av dets evne til å ta opp nøytroner. Kadmium brukes også til kadmiering, som vil si å legge et belegg av Kadmium på en stålgjenstand for å beskytte den mot, blant annet, korrosjon.

Nils

Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Antall liker
    40
    Torget vurderinger
    9
    Hm…
    Jern eller stål, ja!
    Ikke aluminium som har korrosjon på seg, men belegget er kadmium !!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn