T
timc
Gjest
Det er vanlig at basselementer endrer egenresonans (Fs) med rundt 2-3Hz etter noen timer med hardkjør. Anntar det samme gjelder for mellomtoner og diskanter.
Om det tar hundrevis av timer vet jeg ikke, men at noe skjer etterhvert er helt klart.Vidar P skrev:Jeg har kjøpt så mange pickuper, høyttalere etc nye at jeg vet at de forandrer seg noe de første timene, og nekter selvsagt ikke for det. Så hvorfor skulle jeg ikke tro deg når du sa det? Det jeg sier er at hundrevis av timer ikke stemmer, iallefall ikke med noe hifiprodukt jeg noengang har truffet på, og ved bruk av egne ører.
Du har sikkert rett. Er dette til det bedre? Hvis vi trekker inn nb i dette, er han veldig overrasket over at ting blir bedre ved innspilling. Det blir aldri dårligere.timc skrev:Det er vanlig at basselementer endrer egenresonans (Fs) med rundt 2-3Hz etter noen timer med hardkjør. Anntar det samme gjelder for mellomtoner og diskanter.
Jeg tror du spiller inn ørene og ikke kablene.ayaboh skrev:Om det tar hundrevis av timer vet jeg ikke, men at noe skjer etterhvert er helt klart.Vidar P skrev:Jeg har kjøpt så mange pickuper, høyttalere etc nye at jeg vet at de forandrer seg noe de første timene, og nekter selvsagt ikke for det. Så hvorfor skulle jeg ikke tro deg når du sa det? Det jeg sier er at hundrevis av timer ikke stemmer, iallefall ikke med noe hifiprodukt jeg noengang har truffet på, og ved bruk av egne ører.
Tror du meg når jeg sier at kabler oppfører seg akkurat som K701? Og hvis ja, hvordan forklarer du dette?
Vel. Det avhenger jo om konstruktør har designet høyttaleren med innspillte elementer eller ikke. Vil jo i utgangspunktet håpe det. Så normalen er at det skal bli bedre ja.ayaboh skrev:Du har sikkert rett. Er dette til det bedre?timc skrev:Det er vanlig at basselementer endrer egenresonans (Fs) med rundt 2-3Hz etter noen timer med hardkjør. Anntar det samme gjelder for mellomtoner og diskanter.
Referanse?Kabeldragern skrev:Det forteller relativ ny forskning.
Stemmer det. Men endringen i resonansfrekvensen er noe som kommer i kjølvannet av endret mykhet og mekanisk motstand - som igjen endrer Q'et.timc skrev:Det er vanlig at basselementer endrer egenresonans (Fs) med rundt 2-3Hz etter noen timer med hardkjør. Anntar det samme gjelder for mellomtoner og diskanter.
Når HiFi-Leif i Drøbak "brenner inn" sine Bybee filtre som han bruker i sine høyttalere ved å koble dem til en 25 watts lyspære og lar dem "brenne inn" noen døgn, er dette kun et utslag av dobbel mental forstyrrelse: 1) Tro på en effekt av Bybeefiltre 2) brenne inn noe som i utgangspunktet har null effekt, utover effekten på din mentalhygiene?Vidar P skrev:Enig i at ikke alt kan måles. Men tror at alt har en fullstendig logisk fysisk forklaring, og når det ikke er mulig å gi en fysisk holdbar forklaring er det ikke veldig troverdig.
Da mener du Vidar, at hvis en kjøper seg en ny CD spiller, eller en pre-amp fra Mark Levinson, så spiller den 100% med en gang elektronikken har stabilisert seg og nådd driftstemteratur, la oss si etter ca 30 minutter.Vidar P skrev:Enig i at ikke alt kan måles. Men tror at alt har en fullstendig logisk fysisk forklaring, og når det ikke er mulig å gi en fysisk holdbar forklaring er det ikke veldig troverdig.
Har du noen referanser til forskning på emnet eller baserer du deg på utelukkende på sannhetsvitner?Espen R skrev:Når HiFi-Leif i Drøbak "brenner inn" sine Bybee filtre som han bruker i sine høyttalere ved å koble dem til en 25 watts lyspære og lar dem "brenne inn" noen døgn, er dette kun et utslag av dobbel mental forstyrrelse: 1) Tro på en effekt av Bybeefiltre 2) brenne inn noe som i utgangspunktet har null effekt, utover effekten på din mentalhygiene?Vidar P skrev:Enig i at ikke alt kan måles. Men tror at alt har en fullstendig logisk fysisk forklaring, og når det ikke er mulig å gi en fysisk holdbar forklaring er det ikke veldig troverdig.
Enn om alle logiske fysiske forklaringer ennå ikke er formulert ennå da?Vidar P skrev:Enig i at ikke alt kan måles. Men tror at alt har en fullstendig logisk fysisk forklaring, og når det ikke er mulig å gi en fysisk holdbar forklaring er det ikke veldig troverdig.
Joda, alt er relativt.Vidar P skrev:Håvard, helt enig. Det er masse vi ikke kan måle. Men vi kan sammenlikne nye og "innspilte" dingser, og lo-and-behold, det har jeg gjort endel, og det er kun en ting å si; erfaringene mine gir sterke holdepunkter for å mene at dette med innspilling i lang tid er bare overtro.
Skal prøve å finne det igjen. Det handlet bl.a. om hvordan hjernen konverterer signalene fra øresystemet til det vi oppfatter som lyd, sett i sammenheng med både fysisk og psykisk tilstand i øyeblikket - noe sånt...timc skrev:Referanse?Kabeldragern skrev:Det forteller relativ ny forskning.
Nei, det var faktisk henvist til forskning på smak, men at vin kun var eksempler.Vidar P skrev:Det er kanskje å overdrive å si at det er studier som ligger bak dette eksempelet hvor noen smakere ikke sikkert identifiserte rød og hvit vin. Det var vel mer ett enkelt isolert tilfelle av en stand omtrent på gata som ble gjengitt i media, hvor tilfeldige forbipasserende uten nødvendigvis noe nevneverdig forhold til vin fikk gjette, var det ikke?
Helt enig. Det burde vært gjort!Vidar P skrev:Ellers helt enig i at alt lydutstyr endrer seg med tiden med årsak i sammensatte faktorer. Det hadde imidlertid vært uhyre interessant å sett nærmere og mer objektivt på dette fenomenet "innspilling", om ikke annet så vi kunne lære litt mer om oss selv som lyttere, vårt forhold til hva vi hører, og om hifiutstyr som sådan.
Ah...Ja det kjenner jeg godt til. Hva er relavansen i denne sammenheng? Dette må jo være ett argument for at man kan høre hva som helst ved innspilling, uavhengig om det faktisk skjer noe. Om det hører inn under placebo er jeg ikke sikker på, men det havner i kategorien "sansning som varier med psykisk tilstand", eller noe i den dur.Kabeldragern skrev:Skal prøve å finne det igjen. Det handlet bl.a. om hvordan hjernen konverterer signalene fra øresystemet til det vi oppfatter som lyd, sett i sammenheng med både fysisk og psykisk tilstand i øyeblikket - noe sånt...timc skrev:Referanse?Kabeldragern skrev:Det forteller relativ ny forskning.
1: Hva er alternativet? Du har jo selv påpekt at hørselen og sinnet er rimelig lunefullt.Kabeldragern skrev:1: Det som er den største avsporingen i dette temaet er at de fleste ser på og argumenterer matematisk.
2: Ingen komponent i hifi-kjeden er eksakt og oppfører seg matematisk - ikke engang en motstand; iallefall ikke en motstand! Alle data er gitt innenfor relevante toleranser + at store avvik kan forekomme.
Har du mulighet for å måle dem også? Kunne vært interessant. Det er tidsdomenet som er mest interessant i en slik sammenheng.Vidar P skrev:Ang høre på; jeg har en flunkende ny diskant/mellomtone til 207/2 i boden; hva med å ta en sjekk for moro en dag da? Det tar meg to minutter å montere den på den ene høytaleren, og sammenlikne den med den andre (som nå har hatt strøm på i over halvannet år, og brukt timesvis hver dag).
Du trenger ikke stresse. Har haugevis med elementer på jobb. Kan jo ta og sammenligne en som er ny, og la en annen dure og gå noen dager (diskant). Det vanskelige er å klare å plassere de to elementene helt nøyaktig på samme plass. Må gruble litt hvordan det kan gjøres på en grei måte. Det er lettere i en stor høyttaler som står fast. Da kan mikrofonen bare stå på samme plass.Vidar P skrev:Har kun SPL-meter dessverre, men det spørs om ikke en annen nabo har mer avansert utstyr? Det hadde vært veldig moro.
Nei det stemmer ikke. Det går imot hva flere andre produsenter har dokumentert. Men kanskje har de brukt "supergummi"vredensgnag skrev:SEAS var ukloke nok til å mene at innbrenning er gjort på noen sekunder, ved første strømgjennomkjøring, når det gjaldt driverne deres ...
Kan umulig stemme.
Jeg har IBF Akustik MP-1r-KIT Acoustical measurement kit som jeg gjerne stikker bortom med.timc skrev:Har du mulighet for å måle dem også? Kunne vært interessant. Det er tidsdomenet som er mest interessant i en slik sammenheng.Vidar P skrev:Ang høre på; jeg har en flunkende ny diskant/mellomtone til 207/2 i boden; hva med å ta en sjekk for moro en dag da? Det tar meg to minutter å montere den på den ene høytaleren, og sammenlikne den med den andre (som nå har hatt strøm på i over halvannet år, og brukt timesvis hver dag).
Ja i en diskusjon om funksjonaliteten til en CD spiller så er åpenbart referanser til fysiske lover, matematiske sammenhenger eller sideblikk til hvordan alle andre elektriske apparater i verden fungerer åpenbart en avsporing! Ingeniører bør ikke uttale seg om slike problemstillinger - her bør man hente inn subjektive synsere som med langt større presisjon kan forklare det som skjer! Eller kanskje ikke.....Kabeldragern skrev:Det som er den største avsporingen i dette temaet er at de fleste ser på og argumenterer matematisk.
Du får skille mellom innbrenning og innkjøring - mekaniske element i bevegelse, som f.eks. de man lager av gummi, o.a., kan trenge å kjøres på plass -- men elektronikken er derimot noe annet. Pzzzzzzzt-ferdig.timc skrev:Nei det stemmer ikke. Det går imot hva flere andre produsenter har dokumentert. Men kanskje har de brukt "supergummi"vredensgnag skrev:SEAS var ukloke nok til å mene at innbrenning er gjort på noen sekunder, ved første strømgjennomkjøring, når det gjaldt driverne deres ...
Kan umulig stemme.
Heller subjektive synsere enn "objektive" salgsingeniører!OMF skrev:Ja i en diskusjon om funksjonaliteten til en CD spiller så er åpenbart referanser til fysiske lover, matematiske sammenhenger eller sideblikk til hvordan alle andre elektriske apparater i verden fungerer åpenbart en avsporing! Ingeniører bør ikke uttale seg om slike problemstillinger - her bør man hente inn subjektive synsere som med langt større presisjon kan forklare det som skjer! Eller kanskje ikke.....Kabeldragern skrev:Det som er den største avsporingen i dette temaet er at de fleste ser på og argumenterer matematisk.
Mvh
OMF
Ja dersom det var ment rent elektrisk så er det jo greit nok.vredensgnag skrev:Du får skille mellom innbrenning og innkjøring - mekaniske element i bevegelse, som f.eks. de man lager av gummi, o.a., kan trenge å kjøres på plass -- men elektronikken er derimot noe annet. Pzzzzzzzt-ferdig.timc skrev:Nei det stemmer ikke. Det går imot hva flere andre produsenter har dokumentert. Men kanskje har de brukt "supergummi"vredensgnag skrev:SEAS var ukloke nok til å mene at innbrenning er gjort på noen sekunder, ved første strømgjennomkjøring, når det gjaldt driverne deres ...
Kan umulig stemme.
Det er akkurat det vreden; som Anonym også sa; det er forskjell på elektronikk og mekanikk. I det videre så er det også forskjell på elektronikk; men ikke mer enn at det meste brennes inn på timer heller enn hundrevis eller tusenvis av timer.vredensgnag skrev:Du får skille mellom innbrenning og innkjøring - mekaniske element i bevegelse, som f.eks. de man lager av gummi, o.a., kan trenge å kjøres på plass -- men elektronikken er derimot noe annet. Pzzzzzzzt-ferdig.timc skrev:Nei det stemmer ikke. Det går imot hva flere andre produsenter har dokumentert. Men kanskje har de brukt "supergummi"vredensgnag skrev:SEAS var ukloke nok til å mene at innbrenning er gjort på noen sekunder, ved første strømgjennomkjøring, når det gjaldt driverne deres ...
Kan umulig stemme.