Høyttalere Tannoy Cheviot Legacy..noen som har erfaringer med disse?

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.197
Torget vurderinger
1
Må nesten le, det var en 518IA jeg hadde på Sandringhamene! Nå hadde jeg ikke platespiller da, brukte en Marantz dv9600 som spiller. Den er egentlig ganske god, men nøytral i klangen. Det tippet som sagt over i det tynne på en del innspillinger her, særlig hvis jeg dro på litt over middels volum. Nå skal det sies at jeg har et mørkere klangideal enn de aller fleste da. Supert at du får det til å stemme (kanskje du har min gamle i gull? Fantastisk finish på de sakene der).

Det er altså 845-rør i denne.

Veldig betryggende at diskanten i Cheviot holder mål! Hvis fioliner mister sitt organiske preg og blir metallisk er det håpløst med klassisk. Hadde et par Monitor Audio Gs20 en gang i tiden. Fantastiske høyttalere på de fleste områder og så ut som en million, men dessverre var diskanten for fresende for min smak. Hjalp med en dobbelbrettet kopphandduk foran diskanten, eksperimenterte med antall brett for å få det riktig;D

Sist redigert:

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Må nesten le, det var en 518IA jeg hadde på Sandringhamene! Nå hadde jeg ikke platespiller da, brukte en Marantz dv9600 som spiller. Den er egentlig ganske god, men nøytral i klangen. Det tippet som sagt over i det tynne på en del innspillinger her, særlig hvis jeg dro på litt over middels volum. Nå skal det sies at jeg har et mørkere klangideal enn de aller fleste da. Supert at du får det til å stemme (kanskje du har min gamle i gull? Fantastisk finish på de sakene der).

Det er altså 845-rør i denne.

Veldig betryggende at diskanten i Cheviot holder mål! Hvis fioliner mister sitt organiske preg og blir metallisk er det håpløst med klassisk. Hadde et par Monitor Audio Gs20 en gang i tiden. Fantastiske høyttalere på de fleste områder og så ut som en million, men dessverre var diskanten for fresende for min smak. Hjalp med en dobbelbrettet kopphandduk foran diskanten, eksperimenterte med antall brett for å få det riktig;D
Har mer og mer tro på at du kommer til å like Cheviotene, Odd J :). Må få ei tilbakemelding når du har fått hørt de.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.197
Torget vurderinger
1
Ja tror det selv også. Bor en dagsreise fra hovedstaden og er dobbeltarbeidende så det holder, så det er der det ligger:)

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.197
Torget vurderinger
1
Et lite tilleggsspørsmål om disse Legacymodellene: de er jo i utgangspunktet ganske lave og de store elementene gjør jo at senteret på lydkilden senkes ytterligere.

Synes dere at lydbildet blir litt lavt i forhold til de tynne og høye?

Og har dere prøvd å heve de litt med noen lave sokler eller lignende, typisk 10-25 cm. Og hvordan endrer lyden seg da?

Dette ble jo egentlig en oppfordring til å eksperimentere litt, ser jeg.

T

TLN

Gjest
Et lite tilleggsspørsmål om disse Legacymodellene: de er jo i utgangspunktet ganske lave og de store elementene gjør jo at senteret på lydkilden senkes ytterligere.

Og har dere prøvd å heve de litt med noen lave sokler eller lignende, typisk 10-25 cm. Og hvordan endrer lyden seg da?

Helt riktig så er Arden vesentlig lavere enn mine forrige høyttalere og tanken min rundt det du beskriver var noe jeg var litt redd for.

Jeg opplever ikke det som noe problem, og behovet for å "heve" senter er på ingen som helst måte nødvendig. Dette er i forhold til en normalt høy sofa som jeg har, så treffer lydbildet perfekt for meg.

Men for all del, eksperimentering er jo alltids gøy når det kommer til å tweake lydbilde til det ypperste :)

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8

Cheviot er noe lavere enn Arden. Lydbildet er noe lavere jeg er vant til, men ikke midt i merkelig nok. Uansett er det ikke andre problemer knyttet til dette (diifus diskant, dårlig stereoperspektiv/dybde), og jeg har ikke behov for å prøve de ut med stativ. Men prøv gjerne :).

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
173
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Sitter nu och spelar med cheviot-dag 2, och slås av hur otroligt stor och stabil ljudbild dessa faktiskt har.
Speciellt om man tänker på hur låga och knasiga de faktiskt ser ut just i den frågan :)
Spontant så tänker jag ”tilta dem bakåt” -men det verkar inte behövas.
Kanske försöker det senare, men just nu så spelar det musik!
Grymma högtalare!

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.755
Sted
Smurfeland
Fått vært og hørt på Cheviot jeg også nå, og må si de ikke skuffet meg. Veldig gode allround egenskaper, dog hadde de ikke helt den samme eksplosiviteten som Klipsch Heritage. Til gjengjeld var de mye smoothere, og de hadde veldig fine klanglige egenskaper. Luksuslyd i luksus innpakning. Koste meg såpass at jeg plutselig hadde sittet der i butikken et par timer eller mer og bare spilt låt etter låt. Nå lurer jeg litt på hvordan Arden spiller i forhold, selv om ikke Cheviot føltes for små på noen måte.

IMG_0538.jpg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.755
Sted
Smurfeland
Stereofil, ja. Tror det var MBL, er den integrerte oppe til høyre på racket.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
173
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Åhå, rummet nere då förstår jag. Lite hård klang där tycker jag,men det är ju egentligen bra med tanke på att de flesta hem är relativt odämpade de med...
Hörde på klipsch forte 3 uppe i innersta rummet innan cheviot, men tycket att forte var tama i ljudet jämtemot cheviot..
Men där är ju väldigt dämpat..
Märker hemma att cheviot mår utmärkt av att stå brett isär! Samma avstånd i trekant.. då blev det stort lugnt och dynamiskt!
Detta tror jag blir en högtalare som får stå länge i vardagsrummet :) speciellt när de kan stå så otroligt nära väggen bakom..

tho-enes

Fersking
Ble medlem
24.03.2018
Antall liker
0
Hei,
Jeg har seas p21 rfp høyttalerelementer der ene spiller litt dårlig, noen forslag til hvilke høyttalerelement jeg kan erstatte disse med?

Sent from my iPhone using Tapatalk

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Åhå, rummet nere då förstår jag. Lite hård klang där tycker jag,men det är ju egentligen bra med tanke på att de flesta hem är relativt odämpade de med...
Hörde på klipsch forte 3 uppe i innersta rummet innan cheviot, men tycket att forte var tama i ljudet jämtemot cheviot..
Men där är ju väldigt dämpat..
Märker hemma att cheviot mår utmärkt av att stå brett isär! Samma avstånd i trekant.. då blev det stort lugnt och dynamiskt!
Detta tror jag blir en högtalare som får stå länge i vardagsrummet :) speciellt när de kan stå så otroligt nära väggen bakom..
Hvor nær bakvegg har du de, pak.k? At de kan stå nær bakvegg er ikke helt i tråd med min erfaring. Jeg må ha de et stykke ut for å kontrollere bassen. Har du plugget et eller begge bassrefleks høla?

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
173
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Jasså.. mina står 6cm från bakre hörnet! Å så är de vinklade med kryssning precis framför mig. Precis så jag ser yttre väggarna.
Inga pluggar i.
Då får jag en fet bas med väldigt bra timing i hela registret...
Kanske i överkant på vissa inspelningar men såna här högtalare ska fläska på en del tycker jag :)
Det sämsta är att jag kom inte från soffan på hela dagen igår...klarade inte sluta spela-”bara 1till” ;)

Sub är totalt överflödigt i alla fall!
Blir bara mer och mer förälskad i dessa tannoyerna:)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hvis jeg noen gang skal bytte ut mine DIY Cheviot (HPD315A) så blir det i nye Cheviot. Svært lite rundtomkring som spiller musikk og gir musikkglede som disse Tannoyene.
Til han som lengre oppe i tråden mente at Tannoy var juks eller hva han nå sa; rart at Abbey Road studio mikset de fleste Beatles-album på nettopp disse Dual-Consentric høyttalerne fra Tannoy. :)

M.B.S

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.04.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Har hørt dem. Varm og koselig lyd, men ikke det siste innen oppløsning og transparens.
Da har du ikke hørt Tannoy Cheviot. Det er få eller Ingen som slår Cheviot på oppløsning og transparens.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.433
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Selvfølgelig har jeg hørt dem - farer ikke med skrøner. Dette er ikke høyttalere som forsvinner i lydbildet.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.433
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Selvfølgelig har jeg hørt dem - farer ikke med skrøner. Dette er ikke høyttalere som forsvinner i lydbildet.
Greit at du oppfatter det sånn, men det er ikke min erfaring.
Det er jo 100% fair. Vi har forskjellige erfaringer. Tråden heter jo "Tannoy Cheviot Legacy..noen som har erfaringer med disse?". Da blir det naturligvis den subjektive opplevelsen jeg delte. For ordens skyld så er dette høyttalere jeg liker veldig godt og som jeg tror veldig mange vil trives med, i motsetning til veldig lystklingende og slanke høyttalere som ofte skaper lyttetretthet. Det kan jeg aldri tenke meg blir et problem med disse.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.755
Sted
Smurfeland
Greit at du oppfatter det sånn, men det er ikke min erfaring.
Det er jo 100% fair. Vi har forskjellige erfaringer. Tråden heter jo "Tannoy Cheviot Legacy..noen som har erfaringer med disse?". Da blir det naturligvis den subjektive opplevelsen jeg delte. For ordens skyld så er dette høyttalere jeg liker veldig godt og som jeg tror veldig mange vil trives med, i motsetning til veldig lystklingende og slanke høyttalere som ofte skaper lyttetretthet. Det kan jeg aldri tenke meg blir et problem med disse.
Ja så klart, null stress.

Jeg kan bare si at jeg lever med storebror Gris i Legacy familien, nemlig Arden. Og i tillegg til at lyden er fyldig og muskuløs, sitter jeg ofte og fryder meg lydbildende de maler og presenterer foran meg enten jeg spiller musikk eller ser på film. :)
Nå har jeg riktignok aldri hatt f.eks. elektrostater hjemme, men jeg tilskriver mye av det jeg opplever som svært gode perspektivmessige egenskaper og evne til å forsvinne i lydbildet, til å komme av at dette er punktkilder med sine koaksiale elementer. Så ja, klart det er greit at du ikke har opplevd dette, men som sagt erfarer jeg noe annet omtrent hver eneste gang jeg får satt meg ned foran anlegget og tatt en time eller fem.

Kanskje du bare er vant til noe som spiller veldig mye mer overbevisende enn disse Tannoyene, men uansett later det til å være et ganske tydelig sprik mellom din og min oppfatning av hva de er i stand til. Som sagt helt greit, men regn med å bli motsagt. ;D

Topp Bunn