TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Torens skrev:
    Hei :) Jeg har for hånden en Tannoy Kingdom 12" og en Glenair 15" jeg har en stue på ca 30 m2. Oppsettet er rørpre + rør monoblokk på 100w hver. Har ikke erfaring med Tannoy, hvilken skal jeg velge?? Håper noen kan hjelpe meg fra tvilen.... ;D
    For et luksusproblem! Jeg hadde tatt i mot hvem det måtte være. Hvordan er de priset? Jeg heller nok mot kingdom selv, men begge er flotte. Burde fungere bra på 30 kvm begge to, jeg har sandringham på ca. 14 kvm, fungerer bra det. :)

    Lykke til!
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Takk for svar :) Kingdom 12" trenger hvist en kjempeforsterker da de klipper hvis volum blir for høyt!!?? Kan også bli aktuelt med TD 10.......Alle ligger sånn 1/2 pris av ny pris.
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Torens skrev:
    Takk for svar :) Kingdom 12" trenger hvist en kjempeforsterker da de klipper hvis volum blir for høyt!!?? Kan også bli aktuelt med TD 10.......Alle ligger sånn 1/2 pris av ny pris.
    Kingdom 12 er en TD10 med ekstra basser ;D
    Har Kingdom 15 selv og er 12 i nærheten får du en fantastisk ht :D
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Takk for svar! :) Jeg har snakket med en som hadde et par Kingdom 12" og de kan ikke sammenlignes med 15" og 18" ikke i nærheten. :) Som du skjønner så er det ikke enkelt for meg som er "uvitende" om Tannoy he he
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Tror nok Glenair 15 er det lureste valget her rett og slett pga det er 15". Tannoy skal være 15" :)

    Hørte Kensington med 10" på Horten messen og du mister en del når du går ned på størreslen på elementet.

    Eier selv Glenair 15 og det er en fantastisk høytaller som jeg må selge av forskjellige grunner :/
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Takker for svar!! :) Jeg heller mere og mere til Glenair 15", er det et av dine par som er til salgs på HFS?
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Torens skrev:
    Takker for svar!! :) Jeg heller mere og mere til Glenair 15", er det et av dine par som er til salgs på HFS?
    Det er det. Det ser du vel om søker på Glenair på torget :) . Kommer nok til å felle en tåre og to når disse går ut døren. Absolutt ingenting og utsette på de utenom at de er litt svære og cherry passer ikke inn i det nye huset som er på gang :/. Personlig synes jeg de er vanvittig pene dog.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Hmm har ikke fått noen telefon jeg, men lokalt er å foretrekke ja. Grunnen er rett og slett at posten og andre alternativer ikke sender pakker over 35kg. Og disse eskene veier vel ca 45kg stk og er svære. ;).

    Men blir jo litt feil å diskutere salg osv i denne tråden. Får ta det over PM om det er noen interresse :).

    Men sånn av egen erfaring ville jeg ikke gått ned fra 15" element på Tannoy. Om det skulle bli en oppgradering innen dette merket måtte jeg nok gått opp til Canterbury som også er 15" med pepper pot diskant. Før denne modellen anser jeg Glenair 15 som det beste kjøpet, men det er nå min mening :). Og smaken er jo som kjent som baken.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kingdom var en langt mer påkostet høytaler enn det Glenair er. Har selv hatt Kingdom 12 og drev de helt fint med 2x80 rør watt av en kvalitetsforsterker. Kingdom er ikke pen, men er en divisjon høyere enn Glenair. Uansett 12 eller 15. Tror prisen på Kingdom 12 fort var det dobbelte av hva Glenair selges for idag...Og kjøper du Kingdom får du en høytaler ikke alle har og som er delvis hypa opp... ;)
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Hmmm Han jeg pratet med påstod at ellementene i King 12" komm direkte fra en annen Tannoy som den gangen kostet 40k...... men hva vet jeg he he :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kingdom ble opprinnelig laget til uber-highendere i japan og knapt solgt i Europa...Grunnet pris bla. Den gang, var det Kingdom 18 som var topppen, ikke Westminister... :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.579
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    westminster er vel ikke toppmodellen nå heller, i alle fall ikke hva pris angår.

    kingdom royal koster kjappe 100k mer, tror jeg.
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    King 15" og 18" er etter det jeg fikk høre "orginalene" King 12" kom aldrig i nærheten av 15" og 18" Jeg har 2 100W rørblokker det mente han jeg snakket med var for lite til å drive King 12" ?? Blir mere å mere forvirret ;D
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Har desverre aldri hørt kingdom modellene så skal ikke si så mye om det. Vet de har litt legende status rundt om kring dog :).

    Når jeg ser hvordan de ser ut på google så har de ett serparat basslement og en diskant i tillegg til dual concentric elementet og vil nok låte ganske ulikt en Glenair 15 som kun har ett element. Selv synes jeg det er noe magisk med att all lyden kommer fra samme høyde/element.

    Uansett er nok begge et bra valg :).
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Kingdom har en superdiskan i tillegg som veldig mange kjøper i tillegg på Royal serien.
    Dual concentric ellementet spiller stort sett hele frekvensområdet.
    En kamerat av meg har cantebury og de spiller veldig likt men mangler bassen som er i Kingdom.
    Han bruker også løse superdiskanter som gjør lydbildet luftigere.

    Elementene er ikke hele høytaleren,se hva du finner om oppbygningen av Kingdom,de er i en helt annen klasse.

    Kingdom serien var og er det ypperste Tannoy lager ;)
    Men det er noen kompromisser på K12 etter hva jeg har hørt.
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Takk for svar! :) Ja, hørte det, varsågar en som sa at lyden i Glenair er bedre en i King 12" :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Komprimisser vil det jo være, det var jo den minste :).. Men dyr var den og meget bra...Problemt med å gi råd er at en nesten må teste selv i det rommet en har..Ellers er det vanskelig å si noe generellt. For å tippe deg tilbake til Glenair tror jeg de er neklere å få til i rommet... :).. Men Kingdom er , uansett modell, en langt mer påkosta høytaler...



    Den nye Kingdom kan ikke sammenlignes med de gamle da de var lagd med to helt forskjellige formål... Den nye er mainstream :)
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Det er så sant! Men å få testet de her er en umulighet uten å kjøpe alle sammen he he. King 12" er ca 10 år og er de eldste av de jeg lurer på :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er det et spm om pris...Hva må en ut med ca for et par Kingdom 12 om dagen nå da ? Hadde nok tatt Glenair da den er mer lettsolgt om du ikke liker lyden
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Takker for svar! :) Da alderen de ga opp ikke stemte med det jeg fikk nyss i fra annet hold så er prisen de forlanger noe høy 1/2 pris. Selger mente de var 5 år en annen som kjente til dem mente 10..? :eek: Så etter de nye opplysningene faller de på en 3 plass :)
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Du havner sikkert ikke feil uansett hvem du velger,Tannoy er kule ting ;D
    Hør på de hos de som skal selge så får du ett lite inntrykk av begge?
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    ;D Da er Glenair koblet opp etter en 15 timers tur/retur biltur, hva gjør man ikke for lyden :) Det første inntrykket var at Duelund var mere detaljert og hadde fastere bass :( Men etter å ha flyttet Tannoy litt mere ut fra veggen og finjustert på dampingfactor ble det meget bra :) Skal bli bra det her når jeg får fintune litt!!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.323
    Antall liker
    1.185
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    tdbil skrev:
    Du havner sikkert ikke feil uansett hvem du velger,Tannoy er kule ting ;D
    Hør på de hos de som skal selge så får du ett lite inntrykk av begge?
    Nettopp. Velger du Tannoy, velger du aldri feil. Ting bare stemmer, og gjør de noe feil så er gjøres det på en akseptabel måte. De fleste andre ht som gjør feil (og det gjør jo alle) gjør det ikke på en akseptabel måte.

    Tannoy er musikk og en blir glad i lyden!
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Kabeldragern skrev:
    tdbil skrev:
    Du havner sikkert ikke feil uansett hvem du velger,Tannoy er kule ting ;D
    Hør på de hos de som skal selge så får du ett lite inntrykk av begge?
    Nettopp. Velger du Tannoy, velger du aldri feil. Ting bare stemmer, og gjør de noe feil så er gjøres det på en akseptabel måte. De fleste andre ht som gjør feil (og det gjør jo alle) gjør det ikke på en akseptabel måte.

    Tannoy er musikk og en blir glad i lyden!
    Godt sagt +1 :D
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Dette ble etter litt hjelp fra Supratek exspert KnB outstanding ;D Meget bra også på lavere volum :)
    Er særs nøgde!!
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Gratulerer :)

    Anbefale å skaffe deg Amused to death med roger waters og prøve litt "toe in" osv. Selv får jeg meeeeget god q-sound og gennerelt perfekt "stereo perspektiv" når lyden krysser ca 0.5 meter foran meg. Får også god Q-sound når lyden krysser ca 0.5 meter bak meg, litt mere stereoperspektiv men litt mindre "sammenheng". :). Blir jo en smaksak.

    Kan jeg spørre hvilken elektronikk du bruker ?
     

    Torens

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Takker! :) Den må jeg få tak i !! Elektronikken består av følgende, Supratek Cortese pre og Supratek Mondeuse monoblokker, Nos1 Dac og Roksan Radius 5 platespiller. Det virker som et kanon oppsett til Tannoyene ;D Satt på en Lp med Bernhoft live (1: Man 2:band) Veldig bra lyd! ;D
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Noen her inne som har synspunkter på underlag ?

    Mine DC10T står på laminat som er lagt ovenpå fliser, og jeg er slett ikke sikker på at de medfølgende spikes med parkettbeskyttere er optimalt her :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn