TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Tror du kan eksperimentere en del med avstand i mellom og toe in og ikke bekymre deg for mye over kort avstand til lytteposisjon. I forhold til musikksmak tror jeg det også skal funke med en relativt tett plassering, men du vil oppleve en massiv bass. ikke minst hvis du har et lite rom.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hmm, rommet er ikke større enn 28kvm men med skråtak som stjeler mye volum. På den andre siden får høyttalerene god plass bak og på siden, og jeg har en forsterker som spiller særdeles stramt og kontant.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Bass er bra, og med dc10t kan du legge subbene rett på brukten:cool:. Hvordan rommet fungerer i praksis vet du jo ikke før de er installert, men i utgangspunktet høres størrelse og oppsett ok ut i forhold til mine erfaringer.
     

    aske

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Hei!

    Jeg har ganske nylig fått et par DC10T på plass i stuen, og har på kort tid blitt forferdelig glad i disse. Vurderer å la dem få selskap av en rørforsterker (fremfor nåværende transistor) til arbeidet, ettersom jeg har skjønt at Tannoy og rør er gode venner. Jeg er ganske kunnskapsfattig innenfor den moderne hifiverden (forsøker å lære), og håper at noen kanskje kan bidra med innspill ifht hva som er klokt i min situasjon. Har noen budsjettmessige begrensninger, og kan således ikke sikte mot forsterkerstjernene (ennå). Men er altså interessert i rørforsterker. Har blitt tipset om Music Angel KT88, men også videre et hakk opp til f.eks. LM Audio 216IA. Er det noen som har erfaringer med disse på Tannoy/DC10T? Evt. andre rørforsterkere? Spiller plater i et relativt lite rom på lave til moderate lyttenivåer, og er svak for fylde, dybde og varme i lydbildet som huser både hardrock, country, jazz osv. Er feks. LM Audio sine 2 x 22 watt (triode)/2x38 watt (ultarlinear) tilstrekkelig for å drive høyttalerne (med tanke på kontroll, effekt og alt slikt)? Er det noen åpenbare punkter som bør vurderes ifht. rørforsterker til disse høyttalerne?

    Noen som kan hjelpe? Takknemlig for svar:)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har hatt LM 218 på hjemmebesøk med dc10t, og det var full klaff. Ville vurdert denne fremfor 216 da 845-rør i kombinasjon med svære trafoer er kraftige saker som sparker godt med liv i dc10t.
    Kontakt Mala og du får sikkert låne en.
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Har prøvd litt forskjellig, men syns at KT88 gjør seg på det jeg spiller. Har hatt flere av de med godt resultat, men kjenner ikke denne DC10t. Håper noen i næreheten kjøper et par så jeg kan få hørt de.
     

    valo79

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Noen i Stavanger/Rogalandsområdet som har DC10T ? Dette er en høyttaler jeg vurderer sterkt, og skulle hatt en demo.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    163
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hur mycket kraft behövs för att få bra punsh i botten på dc10t ?
    Spelar de med bra tyngd vid alla volymer eller vaknar de först när det dras på?
    Har hört dom i butik men det var inte tid att ta reda på så mycket just då.
    Är de kräsna på musik och inspelningar?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Dc10t og en Mastersound 30w SET 845 forsterker er en fin match. Det er en godt konstruert sak med store trafoer. Lm 218 på 22w var også en fin match med nok av krefter til lytting på moderate nivåer. Dc10t spiler med autoritet fra første watt, og er utmerket til kveldslytting. En av høyttalerens fineste kvalitet imho. Set forsterkerene jeg har prøvd mister kontroll når det bøir veldig høyt (90-100db) i forhold til en kraftig 150w modwright som jeg også har prøvd. Mw var også noe strammere i bassen ved høyere lydtrykk, men generelt syntes jeg match med SET var bedre og et mer komplett lydbilde.

    Jeg syntes dc10t favoriserer middels og gode innspillinger, men har en tendens til å få dårlige innspillinger til å låte ennå dårligere. Dette gjelder spesielt innspillinger med et tynt, bassfattig lydbilde. Det kan være en ulempe med de. Kan være noe med forsterkermatch, men jeg syntes det har vært en gjenganger når jeg f eks prøver meg på gamle punkrock/hardcore skiver.


    Hur mycket kraft behövs för att få bra punsh i botten på dc10t ?
    Spelar de med bra tyngd vid alla volymer eller vaknar de först när det dras på?
    Har hört dom i butik men det var inte tid att ta reda på så mycket just då.
    Är de kräsna på musik och inspelningar?
     

    Spikeld

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    72
    Antall liker
    8
    Jeg syntes dc10t favoriserer middels og gode innspillinger, men har en tendens til å få dårlige innspillinger til å låte ennå dårligere. Dette gjelder spesielt innspillinger med et tynt, bassfattig lydbilde. Det kan være en ulempe med de. Kan være noe med forsterkermatch, men jeg syntes det har vært en gjenganger når jeg f eks prøver meg på gamle punkrock/hardcore skiver.
    Har hørt fra flere andre at DC10T fungerer bra på dårlige innspillinger i forhold til mange andre i denne prisklasse. Dette bla. pga fyldig og kraftfull bass, samt diskant som ikke blir skrikete. Så da har du en annen oppfatning av DC10T en de fleste andre jeg har hørt tilbakemeldinger fra... Kan jo være noe med matching.

    Benytter samtidig anledningen å spør hvilken høyttaler du har hørt på så får dårlige innspillinger til å låte bra, evt. spiller dårlige innspillinger uten å bli bassfattig/tynnt? "Alle" høyttalere i denne prisklasse er jo laget slik at dårlige innspillinger låter dårlig. Crap in= crap out stemmer hver gang jeg hører dårlge innspillinger på høyttalere i denne prisklasse.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Nei, i mitt oppsett opplever jeg dc10t som nådeløse mot skralle innspillinger.Eksempel på band som låter spesielt fælt hjemme er Dream Syndicate. Tynne, bassfattige innspillinger som antageligvis lite high end utstyr kan formidle på en behagelig måte. Din analogi med bæsjen stemmer i aller høyeste grad.

    Jeg har fått gleden av å lytte til Audio Note høyttalere med alnico elementer som gir en mer tolerant gjengivelse av tynne innspillinger. Jeg vet ikke om det skal tolkes som en god eller dårlig egenskap da de kan beskyldes for å skjule noe, men AN er fantastiske musikkformidlere.
    Vet ikke hva gutta med Tannoy Prestige med Alnico mener?
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Etter noen runder med Prestige opp mot dc10t var ikke valget så veldig vanskelig egentlig. Sistnevnte føler jeg definerer mer hvilken musikk du skal høre på og det passer en "alteter" som meg heller dårlig.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    163
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Typiskt. Jag vill ha en högtalare som inbjuder till att spela allt, oavsett. Som det var för i tiden innan man började köpa dyrare grejer.
    Det måste finnas ett stadigt basfundament hela tiden med ordentlig punsch för att uppfylla det, och det får heller inte dra iväg och bli för högt med en gång...
    Vete fasen vad man ska köpa för att få till detta, utan att behöva råna banken.?
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Typiskt. Jag vill ha en högtalare som inbjuder till att spela allt, oavsett. Som det var för i tiden innan man började köpa dyrare grejer.
    Det måste finnas ett stadigt basfundament hela tiden med ordentlig punsch för att uppfylla det, och det får heller inte dra iväg och bli för högt med en gång...
    Vete fasen vad man ska köpa för att få till detta, utan att behöva råna banken.?
    Tenker nok du kan spørre i DENNE tråden, jeg... :)

    Honkey
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror ikke du bør konkludere at dc10t ikke passer deg utfra kommentarer her. Det er fantastiske høyttalere som har mange av de egenskapene du etterspør, men jeg har min subjektive mening. Du får ta deg en lengre demo med dc10t, hvor du bringer din egen musikk. Først da kan du avgjøre om du syntes de er noe for deg eller ikke.

    "Det måste finnas ett stadigt basfundament hela tiden med ordentlig punsch för att uppfylla det, och det får heller inte dra iväg och bli för högt med en gång..."

    Akkurat dette er jo dc10t tatt på kornet
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    163
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Får ta turen till stereofil snart och höra mer.Tycker att dc10t är fina nämligen.
    Jag blir inte klok på vad som skiljer de olika modellerna åt.
    om man tänker sig dc 10t vs kensington se eller tex glennair 15.
    Vad är deras olika karaktärer?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Erfaringer med Tannoy Prestige Sandringham?
    Ja. Hadde disse 5-6 år. I mine ører fine høyttalere. Ikke perfekte, men engasjerende og trivelige i sin måte å gjengi musikk på. Spør gjerne om ting og tang; - synes det er vanskelig å skrive en detaljert anmeldelse sånn på strak arm. :)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Erfaringer med Tannoy Prestige Sandringham?
    Ja. Hadde disse 5-6 år. I mine ører fine høyttalere. Ikke perfekte, men engasjerende og trivelige i sin måte å gjengi musikk på. Spør gjerne om ting og tang; - synes det er vanskelig å skrive en detaljert anmeldelse sånn på strak arm. :)
    For å si det rett ut, så lurer jeg vel på om jeg kan forvente er forbedring kontra mine 638.
    Hadde vel ønsket at de hadde gått litt dypere i frekvens, men synes størrelsen kan passe fint i stua mi.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå kjenner jeg ikke til 638, så det er umulig å mene noe der. Men ja: dypbassen er et ankepunkt på Sandringham. Kjørte selv aktiv deling (@80Hz) med separate suber. På plussiden kan man nevne en litt fyldig og gøyal mellombass. Et godt kompromiss, tror jeg. Hvis bass(kvalitet, kvantitet og dybde) er viktig, så må man nesten gjøre som jeg gjorde eller se etter større høyttalere. Veldig god bass krever sitt, og der kommer nok Sandringham litt til kort. Hovedsaklig fordi god og skikkelig bass er viktig for undertegnede. Det sagt: Med litt kontroll og makt i effektdelen, så kan Sandringham sparke godt fra seg. For mange ville det sikkert vært mer enn godt nok. Selv syntes jeg en hybridløsning fungerte veldig godt. Altså transistor effekt + rørpre. Utenom bass, vil jeg tro Prestige-serien byr på "det lille ekstra" i mellomtone og topp ift. de billigere seriene. Litt mer direkte og ektefølt fremføreslse?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Mange takk for god beskrivelse av Sandringham.
    Jeg får nok vurdere det litt. Ønsker jo helst at høyttalerne spiller på hele området, da jeg tviler på at jeg vil få godkjent å få plassert inn en sub her i stuen. Da måtte det i så fall ha vært med overgang til stativhøyttalere, slik at det ikke tar så mye plass.
     

    Beldung

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Sted
    Ålesund
    Har fått sansen for Tannoy! Aldri hørt noe fra de, men ut i fra hva jeg leser så får jeg lyst til å bli mer kjent! :)
    Er på utkikk etter nye gulvstående til å matche med min Nad M3, og lurte derfor på hva folk tenker og sier om den relativt nye Presicion serien (6.2).

    Har en tråd som jeg driver å synser og sanser i, svar gjerne i denne :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ah. M3 på Tannoy Prestige, det må være bra. Jeg er litt småskuffet over minstemann Turnberry, mens Kenstington er helt vanvittig... Jeg ville personlig gått for Defenition serien om du ikke skal bruke nærmere 100000kr.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    843
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Beldung skal nok ikke ha så "dyr" høyttaler, han spør etter Precision serien.

    Mvh
     

    Beldung

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Sted
    Ålesund
    Det stemmer Elo, ca. max. omtrent 20 000,- ;)

    Hvordan vil du beskrive Precision Skorob? Eller Tannoy generelt? Når jeg tenker engelsk lyd så tenker jeg varm klang og og fyldig mellomtone. Stemmer dette? Hvordan oppleves detaljrikdom og klarhet i toppen? God punch i bunn?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Min foreløpige forelskelse i tannoy kan i hvertfall forklares med følgende beskrivelse:
    Det låter så stort, behagelig og detaljert. Høyttalerne har en egen evne til å forsvinne i det store lydbildet.
    Kan nytes med med nærmest all slags musikk og kan i tillegg varte opp nesten hvilken som helst rockefot.
     

    Beldung

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Sted
    Ålesund
    Det er ganske så fint å være betatt av Tannoy ja. Kanskje derfor denne tråden er litt stille iblandt, man er rett og slett for opptatt med å lytte til musikk !
    Der har du grunnen vettu :)

    Hva tror folket om matching med Nad? Noen med meninger om lydkvalitet på lavt volum?
    Min musikksmak er ganske bred, men lytter mye til 70 talls rock type Led Zeppelin, Deep Purple, Fleetwood Mac, Supertramp. Queens Of The Stone Age er en stor favoritt blant moderne musikk. Noe electronica og listepop kan også forekomme.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg ikke vært borti Nad Master-Serien, men etter hva jeg har hørt og lest, er disse en god del varmere i klangen enn andre billigere Nad-modeller.
    Dersom det skulle stemme, så tror jeg det kan fungere veldig bra.
    Har selv testet Musical Fidelity M6PRX, som har en ganske nøytral lydsignatur, og det fungerte meget godt.
    Men jeg må nå slenge på at transistor-forsterker ble glatt erstattet etter at jeg testet med en rørforsterker.
    Jeg klarer ikke matche lydtrykket som musical fidelity klarte å varte opp, men lydbildet ellers fikk seg en enda større åpenbaring, og det ble en bedre separasjon på instrumenter.
    Det, sammen med at jeg kan tune inn ønsket lydsignatur med rørbytter, er en ekstra bonus.
    Tannoy og rør - Ja takk! :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Noen som vet om DC6T SE og Prescision 6.2 har samme elementer ? Eller er det klare "overall" forbedringer i Prescision sin favør ?

    Litt prisdifferanse på disse modellene, så lurer vel kort og godt på om det er all sminken man betaler for igrunnen ?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har lurt litt på dette selv.
    Precision er en enda vakrere høyttaler, men ligger den største forskjellen i utseendet?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    35
    Noen som har erfaring med Super-tweetere på Tannoy Definition D700 ?

    mvh
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hvor gode er TANNOY 638 ?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Hvor gode er TANNOY 638 ?
    Jeg er veldig fornøyd med mine.
    Det er ikke høyttalerne som spiller mest oppløst og renest, men for summene man må gi for disse i dag, er de meget gode. :)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ga 800 for mine i vinter. Så et par for 1000 ute på finn i sommer om jeg ikke husker feil.
    Om det er rett pris aner jeg ikke, men jeg har bare sett disse 2.
     

    hifilars

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk et par spm om flere bilder :) Det er en veldig hyggelig tråd dette og gjør nok det etterhvert. Legger forresten endel Tannoybilder ut på instagram. Brukernavnet er hifilars :) Også generelle hifi-bilder
     

    ags88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    Møre og Romsdal, Smøla
    Hallo godtfolk
    Sitter her med mine tannoy definition dc8t, og ser litt på ny forsterker til disse, har parasound halo p3 & a23 nå.
    Har forferdelig lyst på ett eller annet nytt, og har sett litt på hegel h200, denne har jo kommet ned i en hyggelig pris nå.
    Men er usikker på hvordan dette blir, jeg skulle så gjerne ha hatt pittelitt lysere lydsignatur, men bor slik til at det er vanskelig og låne utstyr med seg hjem for og prøve osv.
    Noen har har erfaring med dc8t og h200?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn