Er interessert i å høre andre Arden-eieres erfaringer med forskjellige forsterkere. Bruker selv en Line Magnetic 508-IA SET forsterker på 48 w, og det funker forsåvidt veldig bra. Men lurer på hva som er å eventuelt hente på mer krefter. Noen som har prøvd litt forskjellig?
Min forrige forsterker på Arden var Luxman 590 Ax. Mk. II (2x30 kl. a watt). En flott kombo, med god kontroll og evne til å spille høyt til tross for beskjeden wattstyrke. Klangen var «varm» med nydelig mellomtone og en diskant som ikke var for lys eller skarp.
Solgte Luxman og kjøpte en Devialet Expert pro 220, det er en «åpenbaring». I mine ører utklasser den Luxman på alle områder:
Bassen er strammere og går dypere
Mellomtone og stemmer er like god som hos Luxman, med bedre separasjon og lettere plassering av instrumenter og stemmer i stereo
Diskanten er krystallklar og har bedre separasjon, litt lysere men fortsatt ikke så fremtredende som med mer moderne høyttalerkonstruksjoner
Spesielt bassen vil jeg fremheve som betydelig bedre med Devialet kontra Luxman. Men så er dempefaktoren også svært nye høyere, så den har naturlig nok bedre kontroll på det store elementet i Arden.