TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    det mener jeg er bullshit, merker stor forskjell på berkely mk1 med og uten føtter, hvis du liker å sitte på gulvet så for all del. anbefaller å få de lave modelene opp i normal lytte høyde
    Ja mulig det er bullshit og at Tannoy som produserer høyttalere ikke vet hva de driver med! 👍

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.155
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror nok heller jeg går for å bygge sokkel enn å tilte. Det må måles litt i forhold til sittehøyde først:) Det ser jo ut som om du traff rimelig godt med farge @JMM. Eik og beis? Tar gjerne imot kode/navn på beis.

Usj, i farten skrev jeg visst slik at det virket som det var mitt eget arbeid. Da hadde det nok blitt mindre pent, gitt mangel på både evner, verktøy og verksted. Sokkelen ble laget av Elektronisk Bureau på Kråkerøy, der jeg også kjøpte høyttalerne.

For å finne riktig høyde målte jeg helt enkelt ørehøyden i godstolen, trakk fra høyden på diskanten i Cheviot og fikk 30cm. Det satt som et skudd. Jeg ba også om et lag tykk filt under hver sokkel for å gjøre posisjonering ekstra enkelt og gi litt avkobling. Til slutt er høyttalerne avkoblet fra sokkel med sorbothane for ytterligere avkobling. Alt i alt veldig vellykket.

Sist redigert:

kristofferb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Antall liker
    101
    Sted
    Tønsberg
    Da har jeg målt senter av element på Arden til 68,7cm fra gulv. Øyehøyde fra gulv i lytteposisjon er 90cm for min del, og jeg er knappe 175cm på sokkelesten. Så disse soklene må bygges høyere enn hva jeg hadde sett for meg:)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.155
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du trenger ikke være helt nøyaktig og ha senter akkurat i ørehøyde. Spredningen fra "tulipanen" er vel ~30 grader i alle retninger om jeg husker riktig, så avhengig av lytteavstand har du plenty rom for justering.

Mongo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke være helt nøyaktig og ha senter akkurat i ørehøyde. Spredningen fra "tulipanen" er vel ~30 grader i alle retninger om jeg husker riktig, så avhengig av lytteavstand har du plenty rom for justering.
    Jeg har klart meg med en sokkel på 10cm under Arden - funker fint for mitt vedkommende!

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    Ja hvorfor da stativer ? Det går jo uten over bassen samt balansen i høyttaleren

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Ikke glem at lyd er subjektivt, og at hifi er hobby😄
    Selv om høyttalerne er konstruert til å stå på gulv, er det ingen problem å teste med forskjellige typer underlag/stativer. Det vil endre klang balanse, kun du avgjør om det er til det bedre eller verre.
    Har samme dilemma med mine Heresy, prøvde stativ, men var desidert best lyd (for meg )uten.

Btw har Tannoy Autograph mini ow, har ikke funnet stativer jeg synes ser bra ut. Noen som har forslag?

Rallar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Antall liker
    744
    Sted
    Hadeland
    Selv om høyttalerne er konstruert til å stå på gulv, er det ingen problem å teste med forskjellige typer underlag/stativer. Det vil endre klang balanse, kun du avgjør om det er til det bedre eller verre.
    Har samme dilemma med mine Heresy, prøvde stativ, men var desidert best lyd (for meg )uten.

Btw har Tannoy Autograph mini ow, har ikke funnet stativer jeg synes ser bra ut. Noen som har forslag?
    Veldig enig, det som funker i et rom er kanskje ikke like bra i et annet, jeg har virkelig ikke behov for og løfte mine Arden men jeg sitter også nesten 6 meter unna, har enormt stort lydbilde.

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    29
    De der er ikke lette å finne fine stativer til.
    Hva med noe custom med 3 rør:unsure:

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    De der er ikke lette å finne fine stativer til.
    Hva med noe custom med 3 rør:unsure:
    Nei, har aldri sett et bilde av de med fine stativ.
    Har kikket litt på de Moet har, Custom Designs.
    Var de du tenkte på?
    De var 60cm, sikkert riktig høyde, men det blir så laaangt og tynt😂
    Kanskje 50cm ikke hadde sett så dumt ut?
    De i videoen så heller ikke dumme ut.

IMG_2257.jpeg

IMG_2258.jpeg

Sist redigert:

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8

Det jeg fikk beskjed om fra Tannoy er at balansen og frekvens responsen i høyttalerne blir forandret! Lyden blir ikke slik Tannoy har voicet/justert høyttalerne og det burde vel være noe å tenke på

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    29
    Nei, har aldri sett et bilde av de med fine stativ.
    Har kikket litt på de Moet har, Custom Designs.
    Var de du tenkte på?
    De var 60cm, sikkert riktig høyde, men det blir så laaangt og tynt😂
    Kanskje 50cm ikke hadde sett så dumt ut?
    De i videoen så heller ikke dumme ut.
    Ja, det var slik form jeg tenkte på, evt få noen til å lage noen skreddersydde med tre rør noe lignende de du postet

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    195
    Sted
    Bergen
    Hei, melder meg inn blant Tannoys venner, har smuglest i tråden og har en kamerat med DC8.

Jeg har handlet og henter ett par Cheviot i morgen, presset fra fruen som misliker utseende på Klipsch Cornwall ble for stort.

Gleder meg til å koble de opp, og spent på forskjellene fra Cornwall.

Håper Accuphase er en god match !

André

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    442
    Torget vurderinger
    14
    Hei, melder meg inn blant Tannoys venner, har smuglest i tråden og har en kamerat med DC8.

Jeg har handlet og henter ett par Cheviot i morgen, presset fra fruen som misliker utseende på Klipsch Cornwall ble for stort.

André
    Gratulerer. Accuphase er en kanon match med Arden i hvertfall. 👌

SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5

André
    Blir spennende å høre om dine inntrykk :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn