Forsterkere Tape out / Rec out

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.521
Torget vurderinger
29
Jeg har kjøpt en integrert forsterker med kun 4 RCA-innganger.
Ingen Riaa og ingen innebygd dac.
Jeg eier for tiden ingen ekstern dac eller Riaa.
Det jeg derimot har, er en forforsterker med både riaa og dac.

Spørsmålet da er om jeg kan bruke forforsterkern som riaa og dac, ved å sende signalet fra REC OUT fra preamp, til en av linjeinngangene på den integrerte?
Og, vil dette i så fall ha noe negativ innvirkning på totalen?
Forforsterkeren er såpass praktisk, at jeg i så fall ønsker å beholde den, fremfor å kjøpe ekstern riaa og dac.

Hvis det har noen betydning, så er det snakk om en Parasound P5 og en integrert rørforsterker.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.525
Antall liker
8.079
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mulig jeg er på tyttebærtur, men kan du ikke bare bruke forforsterkerens line out? Ellers tror jeg tape out også vil funke helt fint.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det bør gå bra å bruke rec out, den gir jo konstant full pupp. Forforsterkerens line out er det volumjustering på.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.664
Antall liker
14.197
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Jeg har kjøpt en integrert forsterker med kun 4 RCA-innganger.
Ingen Riaa og ingen innebygd dac.
Jeg eier for tiden ingen ekstern dac eller Riaa.
Det jeg derimot har, er en forforsterker med både riaa og dac.

Spørsmålet da er om jeg kan bruke forforsterkern som riaa og dac, ved å sende signalet fra REC OUT fra preamp, til en av linjeinngangene på den integrerte?
Og, vil dette i så fall ha noe negativ innvirkning på totalen?
Forforsterkeren er såpass praktisk, at jeg i så fall ønsker å beholde den, fremfor å kjøpe ekstern riaa og dac.

Hvis det har noen betydning, så er det snakk om en Parasound P5 og en integrert rørforsterker.
Det går veldig bra. Eg bruker MC/RIAA på Yamaha C-70 på den måten (Tape out på C-70 og inn på ARC pre).
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.521
Torget vurderinger
29
Høres bra ut.
Takk for info👍🙂
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.534
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
fikk en ny varriant her om dagen. >>biamp out :) Det er vel da det samme som line out, eller evt sub out (uten frekvens styring).
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Rorres: Noen spes grunn til den ønska signalveien? Det går greit, men hvorfor, liksom? Må da være mye lettere å ha stående en separat RIAA eller DAC med liten formfaktor..lyder bedre også..
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.521
Torget vurderinger
29
Rorres: Noen spes grunn til den ønska signalveien? Det går greit, men hvorfor, liksom? Må da være mye lettere å ha stående en separat RIAA eller DAC med liten formfaktor..lyder bedre også..
Som Bambi sier, den er praktisk.
Hva er enklere med ekstern dac og riaa?
Preen slåes på med et enkelt trykk på fjernkontrollen🙂.
Mener du det vil låte bedre med annen løsning? Altså ekstern dac og Riaa.
Det var en av de tingene jeg tenkte på med ulemper.
Jeg forstår jo selvsagt at en dyr dac og en dyr Riaa kan/vil låte bedre enn preen min.
Men nå har ikke jeg noe Hi-end anlegg uansett, og syns egentlig riaaen i Parasounden fungerer helt greit.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Rorres: Selvfølgelig vil fysisk adskillelse føre til bedre lyd for den som gjør det riktig.. Jeg kan forstå at det praktiske kortet legges dersom det var snakk om all in one, men det er det visst ikke. Noe forteller meg like forbaska at du kunne ha kost deg glugg med Sonus Faber igjen..nærmere bestemt en OMNIA. Dyr er den heller ikke😊 Der kan du koble på alt et moderne liv krever, pluss det resterende fra analog oppvekst. Og det i klassisk, opulent SF-stil..Naim har nok ikke mye på den, hvis det ikke er snakk om Mu-So i Bentleyutgave, da❤
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er absolutt ingenting som automatisk tilsier at ekstern RIAA og DAC er en bedre løsning, - det er bare en av mange HiEnd myter.... det kommer selvsagt helt an på kvaliteten på det som er innebygd i pre'en din, - og ikke minst om du selv er fornøyd med det du har med tanke på lyd, støy etc.....
HiFi er fullpakket av ubegrunnede tekniske påstander, bl.a. at jo mer kroner du hiver etter det, så blir alt så meget bedre... omtrent alle dingser og apparater som opererer helt eller delvis i analogt domene vil gjerne gi en endring, men om det er bedre eller bare annerledes er helt opp til deg selv å avgjøre.
 
Topp Bunn