orso skrev:
...Har hørt en del dårlige bassrefleks løsninger, men det er jo ingen grunn til å avskrive det basert på det. Jeg heller vel imot at dypbass er dypbass, så sant konstruksjonen er godt laget. Og sånt sett er bassrefleks det rimeligste alternativet. Eventuelt kan jeg gå for lukket kasse med eller uten servo.
Det finnes såklart massevis av dårlige bassrefleks-løsninger. Skulle bare mangle: det er vel den mest utbredte måten å lage høyttalene på. Men gjort riktig, er IMO bassrefleks langt å foretrekke fremfor lukket kasse, rett og sett fordi du vinner 3-6 dB output (minst) rundt avstemmingsfrekvensen, uten å øke elemetets utsving eller effektkrav (=forvengning).
Bortsett fra helt åpenbare mangler (som dårlige elementer eller mangelfullt konstruert kasse) er den feilen de fleste gjør å legge avstemmingsfrekvensen for høyt. Det fører i de fleste tilfelle til boomy bass i vanlige lytterom, med en peak på 40-80 Hz (avhengig av avstemingsfrekvens/størrelse på høyttaler). Mye bedre å avstemme lavt, og (eventuelt) kompensere den gradvise rolloff'en du da får med eq - hvor mye blir avhengig av rommets beskaffenhet. Rundt avstemmingsfrekvensen kommer mesteparten av energien fra portene uansett, så elementet tåler fint litt eq uten særlige negative konsekvenser.
Dette er mine tips for gode bassrefleks-høyttalere:
1) Bruk to (eller fler) basshøyttalere montert i høyden, for effektiv utjevning av gulv/tak-kanselleringer dersom elementene skal gå høyere enn 100-150 Hz
2) Bruk 12 (minst) eller (helst) 15-tommere dersom delefrekvensen er over 100 Hz, 18-tommere for dedikert sub-bruk
3) Bruk gode proff-elementer med FS på 30-40 Hz og Qts på rundt 0,3. Gode kandidater er f eks JBL 2226H eller elementer med liknende parametre (f eks Beyma 15LX60). For sub: JBL 2241H eller (best) 2242H. JBL 2245H er også veldig bra, men tåler mindre eq og krever større kasse.
4) Bruk et godt simuleringsproram. Lag stor kasse, avstem lavt (under 30 Hz), bygg solid
5) Lag store nok porter (unngå blåselyder), plasser portene på baksiden
6) Juster dempningen inni kassa etter lytteforsøk. Mål om reell avstemmingsfrekvens samsvarer med beregnet.
7) Bruk eq. Et 2-ordens høypassfilter med q-verdi på 1,2 - 1,5 ved avstemmingsfrekvensen slår to fluer i ett smekk: filtrerer ut sub-frekvenser, og øker samtidig nivået ved 25-30 Hz uten å stresse elementet særlig.