Tar imot tips på integrert forsterker til 15k

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sitter her og planlegger en oppgradering, Har tenk å kjøpe meg en god, strømsterk forsterker for inntil 15.000kr. Er ikke redd for å kjøpe brukt,.Jeg er kjent med de vanlige merkene som Marantz, Nad, Electrocompaniet, Rotel, Vincent, Primare, Hegel, ol... Er det noen andre, noe mer ukjente, merker jeg bør vurdere?

Jeg har vel egentlig falt for Sim Audio og Musical Fidelity, som er sterke kandidater til hva jeg skal kjøpe meg. Høytalerene dette skal brukes på er Triangle Quartet.

Jeg er ute etter noe som er strømsterkt og som har nøytral lyd som heller mot det varme, er svært glad i mellomtonen på både EC og på Sim Audio. Jeg liker ikke lyden som Hegel H-200 i kombinasjon med Triangle Quartet gir.

Så utfordringen til dere er, er det noen andre merker jeg bør vurdere innenfor min prisklasse?

Cd spiller vil bli innkjøpt alt etter hvilken forsterker og klangsignatur denne har.

Mvh
Peter

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
Hadde selv en ny Marantz som låt peeeeent men.....Sjekk ut KORA Explorer 90 , en franskmann som garantert vil gi deg gode stunder :)
mvh
h

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ikke så spennende alternativ kanskje (og du har sikkert kikka på den) men Denon PMA2000 er sterk som TO okser (minst), og ligger i riktig prisleie..

Edit: Presterte å misse på ett av kriteriene dine "varm".. Denne vil jeg ikke karakterisere som spesiellt varm, så da kan du egentlig se bort fra tipset mitt :) (men baller det har den.. imho)
:-[

http://www.usa.denon.com/adi/docs/PMA-2000IVRLit.pdf

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Hva med en SAT Amplifix?
- mulig å få tak i brukt. Har fått super omtale i danske HF og andre steder. Rimelig nøytralt lydende så vidt meg bekjent i tillegg til å ha endel strøm...

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Til de høytalerne, må vel noe rør-basert kunne vurderes seriøst..

Hva med en Copland CTA-405? Gir deg mulighet for tuning av lyden ved rørbytte, og bør vel kunne skaffes brukt innenfor budsjett.

Senere kan vel en CD-823 fra samme produsent gi en flott synergi ;o)

Lykke til!

M

musicus

Gjest
Denne finnes visst på bruktbörsen i sort til 15K.

Burde väre kjent av omtale i div bildetråder her inne og omtaler i Fidelity 8)

Audionet SAM V2

Function
microprocessor-controlled main amplifier
Output power
2 * 110 Watts into 8 ohms
2 * 200 Watts into 4 ohms

Frequency Range
0 - 500.000 Hz (- 3 dB)

Damping factor
> 1000 at 100 Hz

Channel separation
> 90 dB at 1 kHz

THD + N
< -100 dB at 1 kHz 35 Watts into 2 ohms

Harmonic distortion
k2 typ. -100 dB
k3 typ. -120 dB

Signal to noise ratio
> 112 dB at 10Veff

Input impedance
10 kohms, 150 pF

Inputs
6 pair RCA line, gold-plated, one pair usable as phono input for MM / MC (optional)
2 RCA digital, 75 ohms, gold-plated (optional)

Outputs
1 stereo loudspeaker terminal, gold-plated, for left and right loudspeaker signal
1 pair RCA variable, gold-plated (preamplifier output)
1 pair RCA fixed, gold-plated
(monitor output)
1 jack plug for headphone

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Audio Analogue Maestro Settanta?
Ligger visst en på børsen for tiden...

Har tidligere hatt gode opplevelser med forsterkeri fra AA.... Denne her saken er råere og mer kraft i enn den jeg hørte, men hvis lydgjengivelsen ligger i samme gate, bør den tiltale mange

mvh
Proffen

relløm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2007
Antall liker
173
Hei hvis du vil kan du prøve min Bladelius Thor Mk 2.
Tror den vil bli bra til dine høytalere.

Hilsen Tore.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
I denne prisklassen bør du absolutt vurdere Roksans Kandy K2 integrerte. Og ikke la deg lure av prisen på kr 9.990,-. Denne tar absolutt kampen opp med sine 15-20k-konkurrenter, og jeg anbefaler deg sterkt en "selv-lytt" før du forkaster denne.

Se www.soundplanet.no for mer informasjon......

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Antall liker
1
Importøren har MF A5.5 på tilbud til 16.000 nedatt fra 23.000, det burde jo være ett knallkjøp. Har A5 Selv og er svært fornøyd

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Naim Nait XS utpeker seg. Koster vel 15900 for øyeblikket.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takker for flotte tips.

Men nå kommer det venskelige, design sjefen her hjemme har nok noe å si. Komponenten vere sort visstnok. Så da er det en del merker som utelukker seg selv har jeg sett.

Den Audionet forsterkeren virker meget intr, men er redd for at den kan bli noe kjedelig ( hifi korrekt ) Musikken jeg hører på er vel kanskje vesentlig å få med. Det meste, det går i perioder, men i hovedsak musikk som Nirvana, Pearl Jam, Metallica, Nightwish, Pink Floyd, Gary Moore, Steve Vai ol. Ikke noe disco/techno. Lite klassisk.

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Antall liker
1
Retep skrev:
Takker for flotte tips.

Men nå kommer det venskelige, design sjefen her hjemme har nok noe å si. Komponenten vere sort visstnok. Så da er det en del merker som utelukker seg selv har jeg sett.

Den Audionet forsterkeren virker meget intr, men er redd for at den kan bli noe kjedelig ( hifi korrekt ) Musikken jeg hører på er vel kanskje vesentlig å få med. Det meste, det går i perioder, men i hovedsak musikk som Nirvana, Pearl Jam, Metallica, Nightwish, Pink Floyd, Gary Moore, Steve Vai ol. Ikke noe disco/techno. Lite klassisk.
Hva med å sette den i ett velventielrt skap med IR repeater?

MF har iellefall fungert bra for meg og jeg hører på mye av den samme musikken som du gjør.

Hvilke høyttalere skal den drive?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sonus skrev:
Retep skrev:
Takker for flotte tips.

Hva med å sette den i ett velventielrt skap med IR repeater?

MF har iellefall fungert bra for meg og jeg hører på mye av den samme musikken som du gjør.

Hvilke høyttalere skal den drive?
Hei.

Høytalerene er Triangle Quartet.

Benken er kjøpt og står i stil med resten av møblemanget, uansett så vil vel en forsterker like seg bedre med tilgang på luft, jeg gjør ivertfall det.. ;D ;D

Vedlegg

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Noen som har testet Nad M3 og kan si noe om den? Den virker som en godt gjennomtenkt forsterker som får gode tester. Vet at denne er grå farget, men jeg tror den kan gå inn hos "sjefen"

M

musicus

Gjest
Retep skrev:
Takker for flotte tips.

Jeg tror ikke du skal skue hunden på hårene og si du får en "hifi-korrekt" i betydelsen kjedelig forsterker med Audionetén, men en som gir deg masse musikalske gleder, å ha en forsterker med kontroll og som levere dynamikk er vel ikke kjedelig?, unnskyld at jeg påpeker noe jeg oppfatter som en misforståelse av forsterkeren, den leverer til den typen musikk du nevner her, personlig tror jeg du ville bli positivt overrasket over hvordan den leverer 8) ..

mvh

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sonus skrev:
Om M3 går så går vel MF A5.5

Mageføleøsen sier at jeg nør gå for noe fra Sim Audio, MF eller EC. Har hatt et møte med Quartet og Sim Audio som var helt midt i blinken, men dette oppsettet var LANGT over mitt budskjett, EC har jeg alltid likt, man ikke hatt noe større enn ECI-4, Musical Fidellity så har jeg hatt en A300. En forsterker som overrasket meg mye. Og så har vi da denne Audionote`n som jeg er svært nyskjerrig på.

Skal ikke ver lett dette her, heldigvis så har jeg noe tid på meg.

R

RoDa

Gjest
om.s skrev:
Retep skrev:
Takker for flotte tips.

Jeg tror ikke du skal skue hunden på hårene og si du får en "hifi-korrekt" i betydelsen kjedelig forsterker med Audionetén, men en som gir deg masse musikalske gleder, å ha en forsterker med kontroll og som levere dynamikk er vel ikke kjedelig?, unnskyld at jeg påpeker noe jeg oppfatter som en misforståelse av forsterkeren, den leverer til den typen musikk du nevner her, personlig tror jeg du ville bli positivt overrasket over hvordan den leverer 8) ..

mvh
Begynner å bli gjentakelser dette, men......

"I went directly from listening to the $18,181.81 darTZeel NHB-108 Model One amplifier, Stereophile's "Amplifier of the Year" and "Joint Product of the Year" for 2005, to the $4400 Audionet SAM V2. I might have expected to be crashingly disappointed, but was pleasantly surprised to discover that the Audionet was not that far away from the darTZeel in essential sonic character, with enviable imaging and dynamics and very impressive bass control.

It may be jumping to a conclusion, but perhaps the sonic similarity was accounted for by the fact that, like the darTZeel, the Audionet has only two output devices per channel and an unusually hefty power supply. But there is no free lunch, and I must admit that, as fine-sounding as the SAM V2 was, it just couldn't match the more-than-four-times-as-much darTZeel's refined sweetness in the treble and overall tonal lusciousness. Still, the SAM V2 sounded neither spare nor lean but rather creamy, perhaps even "tube-like," and its dynamics were excellent. The SAM V2 was able to push the ESP Concert Grands to greater-than-concert levels with David Stanhope's performance of Sibelius' "The Tryst" without getting congested or raucous. The casework got moderately warm when the amp was pushed hard, but not to a degree to cause concern. Turning the SAM V2 all the way up on Sunrise, from Richard Strauss's Also sprach Zarathustra, created a most impressive imitation of a Saturn V rocket launch. Bravo.

The Audionet SAM V2 integrated amplifier's pros: sophisticated sound, great dynamics and bass, excellent build quality at the price, options allowing for great flexibility, solid value for money. Its cons? None that I can think of.
"

R

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg har en MF A308 og er kjempefornøyd med den. Hvis du er ute etter varm lyd så er absolutt MF å anbefale!

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
MBL 7006/7008 er veldig bra forsterkere,kanskje over budsjett som ny,men sikkert innenfor budsjett som brukt.

God match til Triangle trur eg,uten å prøvd.

Lykke til uansett.

Obs!Såg på prislisten at det desverre kun er 7006 som isåfall er aktuell som brukt.Nypris 36000,-

Mvh.

S

Smorte24

Gjest
Hvis du også kan kjøpe brukt så synes jeg Thule 350 er et bra valg.

Den er svart og fin å se på og har krefter til tusen, trenger du ikke så mye krefter så er også Thule 120 eller 100 et bra valg.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Du vil ikke mangle noe med en sort "SAT Amplifix"...få nye integrerte har noe mer å tillby...

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Antall liker
0
Sitter på en Sim Audio I-3, denne kommer aldri til å forlate min stue. Ufattelig morsomt det som kommer ut av den hvor du får virkelig lyst til å bevege deg til det som presenteres. Så var det bare å finne en svart Equinox CD-spiller. Den tror jeg kan blir verre hehe.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.149
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Du har et sett høyttalere på 8ohm, med 92db følsomhet og så går ned til 3,2ohm på sitt laveste. Trenger du da et monster av en forsterker?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
unison research har noen glimrende forsterkere i sin unico serie som låter kanon sammen med triangle.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nå er jo jeg et selvutnevnt rørhue, men etter å ha hørt Naims nyeste tilskudd i prisklassen du befinner deg i, må jeg si meg helt enig med Bach Man. Naim XS er et funn, og burde definitivt sjekkes ut. Jeg har levd med en pinglete Vintage- Naim i noen uker etter at min egen forsterker måtte inn til smøring og oljeskift, og må si at disse gutta vet et og annet om forsterkere og gjengivelse av musikk......

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
Retep skrev:
Takker for flotte tips.

Kanskje brukt HOLFI i sort, altså uten trefront. Den gjør lite ut av seg designmessig synes jeg (er rett og slett en svart boks), og er typiske "varp" prismessig på bruktmarkedet :)

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
janb skrev:
Hva med en SAT Amplifix?
- mulig å få tak i brukt. Har fått super omtale i danske HF og andre steder. Rimelig nøytralt lydende så vidt meg bekjent i tillegg til å ha endel strøm...
Støttes! Bedre integrert forsterker til under 15k skal man lete lenge etter.
Ikke langt unna thor blir det sagt. Ikke langt unna Advantage S2 + S150
heller spør du meg. + at det er Prosessor inngang på den.
Fåes for ca 5k brukt. Det var vel en grunn til at SAT ble kjøpt opp
og fjernet fra markedet.

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Mye av teknikken ligger nok i primare produktene den dag i dag ja.
For å ikke nevnte Bladelius thor.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
FAB skrev:
janb skrev:
Hva med en SAT Amplifix?
Støttes! Bedre integrert forsterker til under 15k skal man lete lenge etter.
Ikke langt unna thor blir det sagt. Ikke langt unna Advantage S2 + S150
heller spør du meg. + at det er Prosessor inngang på den.
Fåes for ca 5k brukt. Det var vel en grunn til at SAT ble kjøpt opp
og fjernet fra markedet.
-takker for støtten her :)

Mistenker at dette fort kan være en outsider...med kjempe potensiale...

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Sugden A21a. Dette er en markedets beste integrerte uansett pris. Har i noen dager benyttet den i mitt oppsett med Triangle Magellan Duetto, og Sugdens 2x25w (ren klasse A) har ingen problemer med å drifte disse. Den lille tassen besitter en utrolig musikalitet.

Koster nesten kr. 22.000,-, og således over ditt budsjett, men er du heldig finner du den på bruktmarkedet.

Andre gode makkere til Triangle er Unison Research og Pathos

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
C. Alshus skrev:
Du har et sett høyttalere på 8ohm, med 92db følsomhet og så går ned til 3,2ohm på sitt laveste. Trenger du da et monster av en forsterker?
Nei, har ikke bruk for et monster bare den leverer nok strøm. Sist jeg hadde desse, ja jeg har kjøpt dem tilbake fra personen som kjøpte de av meg, så var det strøm som var dat viktige. Jeg vet at desse kan drives med rør, men designsjefen sier nei til det. Da må de vere innbygget i kabinettet. Jeg likte godt Triangle på Musical Fidelity, så dette er noe jeg ser etter. I tilegg så skal det godkjennes.

Skal ta dagen imorgen og lete frem bilder av alle forsterkeren som er nevnt her, jeg ser at mange mener rør er veien å gå, jeg er forsåvidt enig, men så er det dette med p vere en snill samboer. Hun skal vere med å betale for gildet så da har hun mye å si.

Takker for alle tipsene, og ja det er mye her jeg aldri har hørt om.

Mvh
Peter

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Stripper skrev:
Sugden A21a. Dette er en markedets beste integrerte uansett pris. Har i noen dager benyttet den i mitt oppsett med Triangle Magellan Duetto, og Sugdens 2x25w (ren klasse A) har ingen problemer med å drifte disse. Den lille tassen besitter en utrolig musikalitet.

Koster nesten kr. 22.000,-, og således over ditt budsjett, men er du heldig finner du den på bruktmarkedet.

Hei

Jeg testet Sugden a21 series 2 på Triangle høyttalere i sommer, og jeg må virkelig si at denne lille saken er meget god. Testet såvidt opp mot unison research, og jeg likte Sugden desidert best. Den hadde ingen problemer med å drive høyttalerene og står som en fremtidig kandidaat i mitt anlegg. For min del ble det ødeleggende at den kun har fjernstyring på volum og ikke på inngang. Denne lytteseansen var min første på en såpass "liten" forsterker, men den overbviste STORT. Den spilte mer enn høyt nok, og til tross for meget høyt volum hadde den utrolig nok mer å gå på med side 25 watt. Jeg ville ringt Maxwell og forhørt meg om denne, uten tvil.

Erdal Stereo er vel også forhandler såvidt jeg husker. www.erdalstereo.no. Tror for øvrig det blir vanskelig å finne denne på bruktbørsen.

Christian

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.893
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Stripper skrev:
"The A21a is a jewel of an amp, a real sweetheart" (Stereophile)
Finner du en Sugden A21a på bruktmarkedet er du heldig, ja. En legendarisk forsterker, som også dannet grunnlaget for den eksklusive Masterclass-serien. Vær oppmerksom på at den forrige versjonen A21a kostet mindre og var litt enklere i 'finishen', så ikke sammenlikne med priser på nye A21a Series2. De nye finnes også i to versjoner, A21aL og A21aI. Forskjellen mellom disse to vet jeg ikke, men i forhold til A21a har de oppgraderte komponeneter, strømforsyning, kabinett og front/knapper. Derfor er det ikke unaturlig at de koster mer enn den gamle.
Uansett er dette meget strømsterk klasseA, og man kan forundres over hva de er i stand til å drive.
Det er lettere å få tak i en brukt Masteclass integrert, det kan være billigere enn en ny A21a S2. Det ligger en Masterclass på ebay for tiden. Du må ut med moms ved privatimport, men pundet er jo lavt nå, og kanskje du kan prute litt?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Retep skrev:
C. Alshus skrev:
. Jeg likte godt Triangle på Musical Fidelity, så dette er noe jeg ser etter.

Mvh
Peter
Sjekk litt ned på siden,ingenting å stusse på,eller???

http://www.audiofil.no/tilbud.htm

Topp Bunn