Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    For å opprettholde trådens lugubre rykte passer det jo fint å spille denne i dag da:

love_is_for_suckers.jpg

I et intervju skal vokalist Daniel "Dee" Snider ha sagt følgende om dette albumet:

We haven't done many love songs before. Most of our songs have been about rebellion, but on Love Is for Suckers the songs are mainly about love, lust and sex. It's a very horny album. I get pretty excited every time I hear it.

Så gjenstår det da å kjenne etter hvordan jeg reagerer på dette albumet. Men det tror jeg ikke dere vil vite ;)

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Om det er noe som tåler en atomkrig, så må det være denne teipen:

takarbeid.jpg

For det var ingen vits å høre på Vidar Eide. "Berre å venta" liksom 😒 Nå har jeg venta i flere uker, men likevel må det jobbes iherdig med sparkelspaden etter at både varmluftpistol og citrus cleaner har forsøkt å få teipen litt mer medgjørlig. Og selv om teipen nå har vært utsatt for salmiakk, aceton, citrus cleaner og aggressiv behandling fra varmluftpistol er den fortsatt like klissete når den omsider slippet taket.

tak_halvveis.jpg

Etter timevis med jobbing og to tomme bokser med citrus cleaner er den ene teipen så godt som borte. Men det har vært en stor påkjenning for taket, så det ender vel med at jeg må pusse ned dette området og male over det.

Fra før er jo disse mattene svartelista hos meg, og jeg vurderer nå å utstede en fatwa mot slike matter.

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.080
    Nesten så eg får dårlig samvit av å reagere med latteremoji, men berre nesten! God trening i å jobbe med hendene over hovudet får du i alle fall! Følger spent med.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.600
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har du prøve White Sprit?
    Det brukes ulik type lim på tape, og man må bruke den type løsningsmiddel som reagerer med limet.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Nei, White Spirit har jeg ikke prøvd, men trodde jo at aceton skulle ha samme effekt. Men skal prøve White Spirit når jeg gyver løs på neste teip ;)

For øvrig har jo citrus cleaner en effekt, men det er bare det at jeg må spraye på utrolig mye. Spraye litt, og så skrape litt, og så må jeg spraye på mer for å skrape litt mer. Så sånn går nå dagan :p

• Haha
    Reaksjoner: TT.

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.080
    Latteremoji er definitivt det som passer her :p For det er helt latterlig hvor fast denne teipen sitter ;) Mon tro om dette er en high-end-teip siden den sitter så godt?
    Takk for at du tok det fint! Håpar du finn rett løysemiddel🤞🏻

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Husk på at jeg er vokst opp på bygda, og har hatt mine økter som gårdsgutt. Det er mye spennende man kan finne på en bondegård, men kanskje ikke så lurt å spise alt?

Her må jeg si meg uenig med Duggurd. Jeg angrer!

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Da er det klart for tredje og siste del i trilogien om Ivars kamp med teipen i taket. Dette innlegget blei jo lengre enn et vondt år, så her er en spoiler for dere som ikke gidder å lese gjennom alt dette røret: Det gikk altså bra til slutt:

rom_fra_kjokken.JPG

Men det blei en strabasiøs ferd for å komme dit. Forrige fredag kveld begynte herligheten på sedvanlig vis med iherdig spraying og skraping. Jada @ptb jeg testa White Spirit, men som jeg tenkte meg hadde det null effekt. I stedet hadde jeg kjøpt inn fire bokser med Label Off fra Biltema. Jeg trodde da at jeg tok godt i, men nå når jeg omsider er ferdig er det bare litt igjen i den siste boksen. Så det var eneste medisin for denne teipen. Sause den inn i Label Off, skrape vekk litt, spraye mer, skrape litt mer, spraye mer og skrape litt mer.

NRK P1 skryter av at de er godt selskap, men jeg synes egentlig at P2 er et bedre selskap. Så akkompagnert av forskere som diskuterte virus og kunstig intelligens fikk jeg den ultimate fredagskosen der jeg svetta oppunder taket. For ingenting er som å jobbe med klissete teip mens man lytter til Abels tårn :)

Lørdagen gikk i mye av det samme, men det kan vel kalles fase to i teipfjerningen for da var det så lite teip igjen at jeg kunne jobbe med en klut. Sakte men sikkert mens radioen var innom både Ukraina-krigen og Stavanger konserthus blei det mindre og mindre klissete i taket. Før jeg visste ordet av det var det blitt kveld og jeg kunne endelig finne fram den gode gamle salmiakken og vaske vekk sprayrestene. En herlig følelse. Taket var ikke klissete lenger!

Historien kunne og burde ha stoppa her. Men jeg var tøff i trynet og tenkte jeg skulle flikke med litt maling der som det hadde blitt noen merker i taket. Ett strøk er jo bare for pyser, det måtte jo selvsagt være to strøk! Det var blitt søndag da strøk nummer to blei påført. Malingen tørka i løpet av et par timer, så søndag kveld skulle jeg ta siste hånd på verket og vaske over hele taket.

Da jeg kjøpte malingen på Jernia hadde jeg blitt advart: "Det er ikke alle takplater som kan males". Hadde jeg vært litt mindre tøff i trynet ville jeg nok ha testa på en liten flekk først. Men hovmod står for fall.

Med det samme vaskemoppen berørte området som jeg hadde malt skjønte jeg at noe var alvorlig galt. Vaskemoppen dro med seg store flak med maling. "Din idiot!" sa jeg til meg selv mens jeg løp for å finne et redskap jeg nå var blitt veldig godt kjent med; sparkelspaden. For nå var det bare å gyve løs igjen. Og denne gangen var det maling som skulle skrapes vekk. I ren irritasjon over min egen udugelighet kom malingen av i rekordfart. Mens malingsrestene flagra gjennom lufta brydde jeg meg ikke det spor om at stua så ut som en byggeplass. For det var jo bare å koste det vekk etterpå. Trodde jeg.

Det tok ikke så lang tid før jeg med tungt hjerte måtte innse at også den løse malingen skulle by på et godt stykke møysommelig arbeid. Joda, de største flakene var ganske enkle å få vekk, men det var fullt av småbiter med maling som fortsatt klistra seg til absolutt alt. Denne malingen utviste stor dedikasjon til sitt oppdrag, så etter at taket var ferdig renska var det golvet sin tur.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Men nok om mine klønete udugeligheter. Poenget med den altfor lange tiraden var at jeg etterpå måtte møblere rommet på nytt. Man skulle jo tro at jeg etter malingfadesen hadde innsett at jeg ikke kom så langt med å være tøff i trynet, men jeg har nok tungt for å lære. Og denne gangen skulle det faktisk lønne seg å være tøff i trynet.

Lyttetrekanten er kjent og kjær for mange hifi-entusiaster. Jeg hadde jo en omveltning i stua i fjor sommer da møbleringen blei sigbergifisert, men turte ikke å ta lyttetrekanten helt ut som en ekte likesidet trekant. Oppildnet av det rene taket og golvet kombinert med nytt pågangsmot møblerte jeg denne gangen friskt for å lage en ekte likesidet lyttetrekant på 2 x 2 x 2 meter:

meterstokk.JPG

"Oi, dette var nærme" tenkte jeg idet jeg omhyggelig målte opp og plasserte sofaen slik at ræva skulle dette ned på nøyaktig 2 meter. Det var uvant å sitte så nær, selv om dette var en ganske vanlig avstand i koronaens glansdager. For hvem husker vel ikke dette terrorveldet?

to_meter.PNG

Men så var det lyden da. Det låt liksom litt annerledes enn hva jeg var vant til. Stereoperspektivet satt som helstøpt. Det hadde jo absolutt ikke vært noe som helst å klage over tidligere heller, men nå var det helt fantastisk med en pinpointing bedre og mer presis enn noen gang. Det ga meg litt den samme følelsen som da jeg testa nærfeltslytting med mine tidligere Harbeth-høyttalere nesten på fanget. Dette var som å sitte inni musikken!

Men var det virkelig sånn? Jeg satt jo der proppa av P2-visdom og begynte å tenke på om det kanskje var hjernen min som nå ga meg en real dopamininnsprøyting som belønning for at jeg hadde vært så flink til å rydde opp i mitt eget rot. Det var best å gi det litt tid.

Jeg er usikker på hvor lenge effekten av en slik dopamininnsprøyting kan henge i. Kan det vare i flere dager? For følelsen er iallfall den samme ennå; stereoperspektivet er bedre og mer presist. En annen ting som understøtter min hypotese om at noe har endra seg, handler om bassen. For der reagerte selv Anti-Mode X2.

Parallelt med euforien over det nye stereoperspektivet blei jeg sittende og leite etter bassen. Det pleier da ikke låte så tynt? Best å ta en ny romkorrigering for å være sikker. X2 blei satt i arbeid, men streika denne gangen. Ikke fordi det var helg, men fordi den ville ha mer fres i subben. Subben blei kobla til lørdag 6. august 2022. Lørdag 4. mars 2023 rørte jeg volumkontrollen på subben for første gang. Dette var en så stor begivenhet at det måtte dokumenteres:

subvolum.JPG

Og med dette kneppet opp var X2 fornøyd og gjennomførte romkorrigeringen uten å mukke. Og der satt det! Bassen var tilbake og jeg kunne igjen sitte der med et fårete glis og digge. Bassens veier er uransakelige.

Jeg har jo selvsagt ikke helt kontroll på hvor mye nærmere sofaen står nå, men tror ikke det er snakk om så mye mer enn en halv meter. At dette kunne utgjøre så stor effekt på stereoperspektivet (og bassen) hadde jeg ikke drømt om. Uansett, likesidet lyttetrekant ruler! Iallfall hos meg ;)

En bonuseffekt er jo også at jeg nå pøser på med så mye direktelyd at flutterekkoet nesten ikke kommer til orde. Men bare nesten ;)

Og - selv om det sitter veldig langt inne for meg å innrømme dette - så er det vel den hersens teipen i taket jeg til syvende og sist har å takke for at jeg nå har bedre stereoperspektiv i lytteposisjonen. Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;)

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det kanskje noen som kaldsvetter siden de tror de må måle opp på millimeteren for å få presisjon i lydbildet og aller helst sitte på et spett i lytteposisjonen. Selv med glidekrem er det ikke å anbefale!

Disse høyttalerne er absolutt ikke slik at lydbildet kollapser med en gang man beveger seg ut av sweet spot. Jeg har flere ganger hatt fantastiske lydopplevelser sittende ved kjøkkenbordet:

rom_fra_stue.JPG

For eksempel når jeg sitter der og smører matpakke er det av og til at jeg må ta pause for jeg bare høre på det riffet! Så det er ikke bare i sweet spot jeg sitter med et fårete glis og digger ;)

Men nettopp siden jeg ikke opplever disse høyttalerne som spesielt kresne på hvor man sitter - det låter bra nesten uansett hvor jeg er - så blei jeg ganske forundra over hvordan stereoperspektivet liksom "klikka på plass" bare med en liten justering av sitteposisjonen. SBS.1 slutter ikke å overraske :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.668
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For et styr med det taket! 😱

Plassering: Dette kunne jeg fortalt deg for lenge siden hvis jeg hadde fått med meg at du ikke hadde likesidet trekant, men det er jo gøy å eksperimentere seg frem selv også. Jeg vil anbefale MINST likesidet trekant, og eksperimenter gjerne med at høyttalerne står enda bredere også hvis man har plass. 😊👍

Hva gjelder bassen så skrur jeg opp nivået på x2 litt etter korrigering også personlig, men det er jo smak og behag. Test ut 1-2dB løft med basstilt funksjonen og se hva du synes?

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Plassering: Dette kunne jeg fortalt deg for lenge siden hvis jeg hadde fått med meg at du ikke hadde likesidet trekant, men det er jo gøy å eksperimentere seg frem selv også. Jeg vil anbefale MINST likesidet trekant, og eksperimenter gjerne med at høyttalerne står enda bredere også hvis man har plass. 😊👍
    Ja, jeg er vel litt sånn "velkommen etter" ;) Jeg har jo ikke akkurat proklamert med blokkbokstaver at jeg ikke har hatt helt likesidet lyttetrekant, så det var jo ganske umulig for deg å vite :D Men dette går vel inn i rekken av erfaringer om at jeg nå har høyttalere av et helt annet kaliber enn hva jeg har hatt tidligere. Helt ærlig så har ikke sånne småjusteringer i lytteposisjonen hatt noe som helst nevneverdig å si for de andre høyttalerne jeg har hatt, så jeg er rett og slett ikke vant med å være så nøyaktig med lyttetrekanten. Men det er jo veldig gøy å erfare hvor stor forskjell det utgjør nå da :)
    Hva gjelder bassen så skrur jeg opp nivået på X2 litt etter korrigering også personlig, men det er jo smak og behag. Test ut 1-2 dB løft med basstilt funksjonen og se hva du synes?
    Jeg testa dette litt i går, men utgangspunktet var jo da litt feil siden dette var før jeg var klar over at jeg hadde et problem med for lite nivå ut fra sub. Så jeg ga til slutt opp og bare nullstilte alt. Skal prøve litt mer, og iallfall på en del bassfattige greier jeg hører på bør jeg få somla meg til å lage en egen lydprofil. Men også her kommer erfaringene inn fra andre høyttalere jeg har hatt før. Selv det verste søppelet jeg hører på låter bedre enn noen gang før. Så jeg skynder meg langsomt :)

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det sies at de som måler, ikke hører på musikk. Men hva om vi snur på det? Der de som hører på musikk, måler? Hvordan arter det seg egentlig?

rew-maaling.JPG

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men også her lot jeg latskapen råde. Ute av stand til å tyde strekene på pc-skjermen (som kunne minne om det en toåring i fri dressur med blanke ark og farjestifter tel produserer på en god dag), kunne det jo virke som et ganske krevende arbeid å få noe matnyttig ut av dette. Men late folk har en tendens til å sno seg unna når det butter imot. Hva om jeg bare shipper av gårde alle barnetegningene til Åsmannen? Som sagt så gjort, og dermed blei drittjobben overlatt til ham mens jeg kunne fortsette å late meg.

Allerede noen timer etterpå hadde den snille Åsmannen rydda opp i barnetegningene og gjort det forståelig også for en usmakelig latsabb som meg. Her ser man tydelig at det er en voksen som har jobba. Toåringer får ikke til slikt som dette:

frekvensrespons.png

Sammen med skryt om at det så ryddig og fint ut, lå det en innstendig bønn om å skru opp subben minst 3 dB. Ellers var det veldig jevnt i bassen, og så lite dipper som dette mellom 20 og 500 Hz med kun én sub er visstnok bortimot uhørt:

bassrespons.png

For de som svetter og strever med å bygge sine tårn og pyramider er det sikkert mektig provoserende at det plutselig kommer en tulling med noe lifestyle-greier som han bare klasker inntil veggen og vips så er alt i orden, så jeg skal ikke gjøre noe stort nummer ut av dette. Det er heller ikke vits å dra "alt var bedre før"-kortet, for de som bygde dette huset for rundt hundre år siden hadde neppe bassrespons i tankene ved utformingen av rommet. Den gangen hadde de jo ikke engang REW!

Neida, dette viser bare at det fortsatt er hold i det gamle ordtaket "blind høne kan også finne korn". Flaks for meg at jeg fant korn, spesielt i disse tider da mange frykter at det kan bli kornmangel.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Men Åsmannen skal vite det at bønnen om å skru opp subben 3 dB blei hørt. Og mer skulle det ikke til før også den gamle åttitallsrocken blei enda mer engasjerende å høre på. Det fårete gliset gikk nesten rundt da jeg satte på denne låta:

Det er visstnok en gåte hva bokstavene W.A.S.P. står for, men på bedehuset gikk de for "We Are Satan's People". Nå i ettertid lurer jeg på om bedehuslederne blei offer for et PR-stunt fra plateselskapet. For det eneste denne demoniseringen av djevelmusikken førte til var at stadig flere bedehusungdommer begynte å høre på djevelmusikk i smug og spesielt W.A.S.P. (siden de da var de verste) fikk en skjult fanklubb. Dette var i opptakskassettens gullalder og det begynte å sirkulere umerka opptakskassetter med ulovlig innhold. Det kanskje råeste eksemplet var noen som hadde tatt opp satanrock på den ene sida av kassetten og panfløytemuskk på den andre sida. Da de var aleine hjemme blei satanrocken spilt, men de var veldig påpasselige med å snu kassetten før foreldrene deres kom hjem. Så da foreldrene kom inn satt de der uskyldige som lam og hørte på panfløytemusikk :)

Men nok om satanrock fra åttitallet. Jeg hører jo på nyere satanmetall også, og de gamle traverne i daumetallbandet Hypocrisy markerte sitt 20-årsjubileum med å lage helvete over den bulgarske byen Sofia. De lyktes jo for så vidt greit med det, men albumet fra dette jubileet har jeg liksom aldri fått helt dreisen på. Så derfor testa jeg med å skru opp subben 6 dB. Og da satt det! Den brutale buldringa fra de doble basstrommene kom til sin rett og markerte det kaotiske uttrykket som kjennetegner denne sjangeren. Siden det bare er et par uker til vi skal stille klokka kan det jo passe fint med denne låta. Mange irriterer seg over at vi holder på med å stille klokka att og fram, og gutta i Hypocrisy er intet unntak. De har derfor et svært radikalt alternativt forslag - å stille sola!

Og så har vi noen produksjoner som nærmest er uten bass. Jeg skjønner egentlig hvorfor broren min alltid skulle ha basskontrollen på maks, for han hørte mye på disse her. For øvrig en enkel tid. Bare å slenge en mopp på hodet så var du kul! :cool: Men det gikk rykter om at disse gutta var ganske harde til å feste og det var visst ikke helt uvanlig at vokalisten kom dritings på scena under konsert. Det jeg lurer på er om lydteknikeren deres også levde like hardt? Kunne lydteknikeren rett og slett ha vært så full under innspillingen at han ikke la merke til at det var en av de som spilte bassgitar? Det høres nesten sånn ut:

Så her var det ikke nok bare med 6 dB heving av subben. For å grave opp igjen bassen måtte jeg også inn i basskontrollen og gi det et realt løft. Riktignok ikke så aggressiv bassheving som bror min dreiv med, men jeg måtte nesten halvveis opp på skalaen. Og da blei plutselig gode gamle Return mulig å høre på igjen også :)

Det er tre lydprofiler på Anti-Mode X2, og jeg fikk bruk for dem alle. Men til gjengjeld kan jeg nå spille absolutt alt (og da mener jeg virkelig alt) fra den lugubre musikksamlinga mi. Endelig har jeg et virkelig altetende anlegg :)

P

parafinoksen

Gjest
    Går og funderer på om jeg skal få meg egen blogg, jeg også, men jeg har så himla lite å melde på hifi-fronten. Siste nytt er at jeg omrokkerte på noen halve squash-baller nylig, men det skriker jo ikke etter spalteplass akkurat.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ingenting å fundere på, @parafinoksen :) Bare å sette i gang :) Det går i bølger med denne hifi-interessen, men du har jo mye både artig og fornuftig å komme med, så jeg tegner abonnement på tråden din allerede nå, jeg :) Gir du rabatt for early bird-abonnenter?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Går og funderer på om jeg skal få meg egen blogg, jeg også, men jeg har så himla lite å melde på hifi-fronten. Siste nytt er at jeg omrokkerte på noen halve squash-baller nylig, men det skriker jo ikke etter spalteplass akkurat.
    Bare å kjøre på, vi trenger alt vi kan få, så lenge det ikke innbefatter Jan Eggum

1678655800321.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn