Det går lenge mellom oppdateringene i denne tråden, men i det siste har det skjedd en del.
Vinylen har fått et solid løft etter at jeg slo til på en pent brukt Rega P6. Da måtte det jo selvsagt ny RIAA til, så da ble det en Thorens TEP 302 fra brukten.
Vis vedlegget 572160
Vis vedlegget 572161
P6 kom med Rega Exact pickup montert, og jeg prøvde denne en liten stund. Men jeg fikk en liten åpenbaring da jeg skulle teste min gamle Rega RP1 før jeg la den ut for salg. Jeg hadde satt på en rimelig Ortofon OM 5E pickup (som jeg har hatt liggende i flere år) på RP1, og skulle bare sjekke at alt fungerte som det skulle. Det gjorde det, men til min store forbauselse syntes jeg RP1 med Ortofon OM 5E spilte bedre enn P6 med Exact gjorde. Jeg kobla tilbake til P6 med Exact, og spilte om igjen det samme kuttet fra samme plate. Mistanken min ble bekrefta. Det var noe grått og kjedelig over måten P6 med Exact spilte på. En ting var at OM 5E spilte mer detaljert og at Exact dermed ble litt "grå", men at det ble kjedelig med en pickup fra Rega? Jeg trodde ikke jeg skulle oppleve det, men det måtte jeg innrømme, selv om det nok satt ganske langt inne. Hvilket kutt jeg testa med? "Heavy Fuel" av Dire Straits.
Fra før har jeg jo både Ortofon 2M Black og Nagaoka MP-200 liggende så det var jo ingen krise at Exact ble en nedtur, men jeg måtte da skaffe meg et par spacere før jeg kunne bytte pickup. Nå er 2M Black på plass, og det er selvsagt noe helt annet.
Vis vedlegget 572187
Vis vedlegget 572163
Jeg lar denne være på en stund før jeg tester med Nagaoka MP-200, så jeg har mange spennende timer med vinylspilling foran meg
Vis vedlegget 572164
Det var likevel overraskende hvor kort liv Exact fikk på P6 hos meg. Exact kom jo uten eske siden den var forhåndsmontert, men heldigvis har jeg tatt vare på eska til en Bias 2 jeg hadde for flere år siden (og som noen små barn tok knekken på en tidlig morgen før de voksne hadde stått opp). Da har iallfall Exact et trygt sted å ligge, men det er vel heller tvilsomt om den får videre spilletid hos meg med det første.
Vis vedlegget 572165
Vis vedlegget 572166