Taus rørforsterker (gitar)

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Jeg har en Magnatone Panoramic Stereo amp som på siste øving ga meg the silent treatment fra start. Forsterkeren fyrer opp og rørene gløder, men leker tause Birgitte. Ved fullt volum kan man såvidt få litt lyd. Pulsering fra tremelo/vibrato enheten kan også høres om man lytter nært nok. Nærliggende å tenke at rørene har skylden, men det er separate rør og trafoer for begge kanaler, så noe underlig om begge skulle ryke samtidig. Jeg byttet dog alle pre- og effektrør likevel, men ingen forskjell. Noen her med tips om hvor feilkilden kan være?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.398
Torget vurderinger
1
Justert bias og sett at det er i orden i forbindelse med rørbyttet? Kan jo like godt være noe med gitaren, aktive eller passive pickups? Mål Ohm på ledningen fra tupp til ring etter å ha satt den i gitaren (ikke i forsterkeren) for å se om du har brudd eller ikke, burde ligge på 5-20K Ohm avhengig av hvor hissige pickups du har.

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Torget vurderinger
3
Ikke justert bias, nei. Identiske rør (på effektdelen) så bias burde vel ikke være så way off på begge sider at det får dette utslaget, eller?
Prøvde med annen gitar og kabel, ingen forskjell.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.846
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis du antar at gitar og kabel er OK... hvis jeg fant riktig skjema, så er det fast bias på denne.... Om ingen av inngangene virker, er feilen et sted etter dette.. du kan også godt ha gløding men ingen høyspenning... hører du støy eller sus i det hele??

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.846
Sted
Ytterst i havgapet...
Det virker i første omgang som du mangler høyspenning.. forsøk å vigle på likeretterrøret, evt sett inn det gamle.. om du er familiær med måling, - mål om du har høyspenning... antageligvis rundt 300-350V på en 2x12W forsterker....
Har du en link til skjema... ? Finner ikke denne på nettsida for Magnatone.....
En annen "dummings.." - du har kanskje en bryter for intern/ekstern høyttaler.....???

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Torget vurderinger
3
Nei, dessverre, har ikke funnet skjema jeg heller. Likeretteren er vel SS. Målekunnskapene er det nok så som så med :)
Ingen switch for int/ext høyttaler, det er forøvrig også koblet til ekstra cab. Jeg funderte på om det kanskje kunne være noe krøll med standby switchen? Men vil noe lyd i det hele tatt kunne slippe gjennom om den er aktiv? Ref hører såvidt gitaren på fullt volum.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.846
Sted
Ytterst i havgapet...
SBY switchen slår høyspenninga av/på - og kan være et problem... ikke ukjent...
Om du bytta alle røra, kan det også være feil i et rør, en rørsokkel e.l.
Tror at det første som må sjekkes er om du har riktig høyspenning til røra..

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.846
Sted
Ytterst i havgapet...
Tror det kan være lurt, når man ikke har særlig erfaring med måling sjøl.. 3-400V DC er ikke å spøke med..

Topp Bunn