TB horn (morobygge II  ?    )

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Re: TB horn (morobygge II  ?    )

Mye kjekt der, men aner jeg grufulle, fjærbelastede klemterminaler for syltynn ht-kabel der til høyre?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Mye kjekt der, men aner jeg grufulle, fjærbelastede klemterminaler for syltynn ht-kabel der til høyre?
Du har helt rett Roffe HIEND terminaler fra Ljudia ;D ;D ,disse skal være til noen proson 6x9 høyttalere som skal monteres i båt.
Kvalitet er et "ikketema" der ::)
Mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

:-X :-X :-X :-X :-X :p :p :p
NEDTUR DE LUX
Kunstlæret jeg fikk fra Ljudia som var oppgitt til 150x100cm var bare 140cm og dette enda jeg strekte det. :-X :-X :-X :-[
Kunne klart meg med akkurat 150cm, men 140 ble for kort. Har ikke lyst til å skjøte,selv på baksiden.
FA_ _ i HÆ_ _ _ TE
Må se om jeg får tak i noe lengere.
Mvh en frustrert Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Da har jeg fått tak i en ny ladning med kunstlær ::)
Denne jeg har fått nå er mye tynnere enn disse fra Ljudia så jeg er spent på hvordan dette blir.
Når jeg skal lime med kontaktlim, bør jeg ha lim både på høyttaleren og på kunstlæret? Eller holder det å ha på høyttaleren?
Brukte en stålwater og litt finer samt en kvass kniv for å kutte "læret"

Har bare satt "læret " løst på høyttaleren for å visualisere dette.
Mvh Jan I

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Re: TB horn (morobygge II  ?   &

Når jeg skal lime med kontaktlim, bør jeg ha lim både på høyttaleren og på kunstlæret? Eller holder det å ha på høyttaleren?

Mvh Jan I

Hei Jan!
Ta lim både på høyttaler og på læret. La det tørke i 5-10 minutter (du skal kunne ta på limet uten å bli klissete på fingrene) og vær nøye når du legger på læret. Du får bare 1 forsøk.

mvh

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Antall liker
0
Re: TB horn (morobygge II  ? &amp

Det "læret" Jan_I, er det litt tøyelig slik at man kan få det pent f.eks. rundt et hjørne (se bilde fra hififorum.nu)

mvh
tols1

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Det "kunstlæret " jeg har kjøpt nå er mye tynnere enn det de har fra Ljudia ca 0,3 mot 0,6mm tykk.
Begge er ganske tøybar,dog er nok den tynnere lettere å strekke og å få rundt buede kanter.MEN med den tynnere må en også ha mye bedre (slettere) underlag slik at ikke buler skal synes gjennom.
Hadde selv lyst å bruke den tykkere utgaven,men må nok nøye meg med den tynne (fant ikke tykkere i 160cm lengde sånn umiddelbart)
Kjøpte det tynne kunstlæret på en tøybutikk.
PS: en kan varme opp kunstlæret med en varmepistol,og da blir "læret" lettere å strekke og forme rundt f.eks. kanter.
Mvh Jan I

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Antall liker
0
Re: TB horn (morobygge II  ? &amp

OK, takk for info. Det med varmepistol tenkte jeg ikke på, men det fordrer vel en ganske forsiktig omgang med pistolen, kan jeg tenke meg. Kan kanskje tenkes at overflaten kan bli blank hvis den blir for varm.

Følger tråden din ganske nøye, veldig spennende det lille elementet. :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

En varmepistol kan svi sprø svor på juleribba, og da kan den også svi merker og hull i myk plast. Vær forsiktig!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Da har jeg limt "læret" på begge høyttalerne.
Dette ble ikke helt perfekt,men til å være første gangen jeg gjør dette så er jeg fornøyd. Dette tynne kunstlæret kunne strekkes ganske mye så det er nok ikke problem å trekke rundt kanter.
OG ÆSJ hvor det lukter av limet (  fikk hodeverk av dette)

Har også kjøpt inn noe svart hobbyfilt som jeg prøvde å legge nede i utløpet. Skal sjekke hva som blir lydmessig best av denne filten og frontskummet jeg også har kappet til:

Et par bilder av hvordan høyttalerne er blitt:

Her ser en jo også glansen av lakken

Dette blir vel ikke så aller verst eller?
Mvh Jan I

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Antall liker
165
Sted
Tromsø

Glinser meget bra på en nypolert skjerm , men lyden man..... lyden , hvordan er det med den ? ;-)

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Antall liker
0

Stemmer i med siste taler, er veldig spent på hva du mener om lyden. :eek: eller :'( ?

Forøvrig, det ser riktig bra ut på bildene, kan tenke meg at det er litt vrient å få det helt tett i overgangen til sideplatene?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

LYDEN.. HMM .. JO Meget stille, men det er kansje ikke så rart ettersom elementene ikke er montert ennå ;) :D ;D ;D ::)
Ikke problem å få det tett i overgangene, bare legg en linjal over hele flata og gå gradvis nedover. puss over det som stikker opp.
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Noen som vet hvilken type lim som er best til å lime filt med?
Mvh Jan I

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Se der, ja. Meget bra, Jan_I. NÅ kan vi vel snart spørre om hvordan det låter.... ;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Re: TB horn (morobygge II  ?   &

Noen som vet hvilken type lim som er best til å lime filt med?
Mvh Jan I
Bare bruk det samme limet. Det beste er å bruke spray. Lettest å få på, og i tillegg lettest å få jevnt.

Mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold

Har du forsøkt å slå av blitzen på kameraet og ha det på et stativ eller liknende Jan-I?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Gratulerer med vel gjennomført prosjekt!
De ble jo en fryd for øyet, får håpe du blir fornøyd med lyden da.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Har du forsøkt å slå av blitzen på kameraet og ha det på et stativ eller liknende Jan-I?
Joda ,men det tar tid å rigge opp,så det blir på frihånd og blitz. Tok de siste to på litt for nært hold så derfor litt lyst. ( bruker en hjemmelaget diffusor på blitzen ,men hadde heller ikke denne på så..
Hastverk er....
Mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Så til lyden:
Å evaluere selvbygde høyttalere,blir vel omtrent som å la bukken passe havresekken  ::)  Men kan jo komme med noen kommentarer.
1. Bassen. Denne var vel det som overrasket mest etter at jeg hadde fått alt i sammen og limt. Overraskende dyp og stram, ja nesten litt naturstridig. Kansje litt vel mye på enkelte innspillinger. ( her skal jeg experimentere mere med fylling.)
Her ble også lyden bedre med frontskummet i utløpet i stedet for filten.
2. Mellomtonen er vel dette elementets store fortrinn.
Utrolig bra for et element i denne prisgruppen.
Stemmer gjengis meget naturlig og "luftig"
Tror nok dette elementet kan gå inn som en meget god mellomtone i ganske så dyre flerveis høyttalere.
3. Diskant. Denne er også ganske bra,men her blir jeg nok å sette på bånddiskanten for å få det siste lille.
Her vil nok mange påstå at det er tilstrekkelig som det er nå, men som sagt når en er ute etter det siste lille så...
Perspektivmessig vil jeg ikke si så mye om da høyttalerne ikke er satt opp helt skikkelig. Men på dybden er det bra.
Ellers så kan jeg jo si at høyttalerne må helles litt tilbake for å få rett lyd.
Har kansje enda en liten snev av "boomy bass" på enkelte innspillinger ,men som sagt her skal det experimenteres videre med fylling.
Konklusjon så langt: En høyttaler som utklasser høyttalere ganske så høyt i pris, og som har overrasket meg veldig m.h.t. høyttalerelement.
Mvh en ganske så fornøyd  Jan I

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Antall liker
0
Hmm, meget spennende. Og flott resultat. Gratulerer.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Var i utgangspunktet litt skeptisk til finishen på sidevangene. Men elementene balanserer det veldig bra. Nå ser de skikkelig bra ut. Utrolig flott. :D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Var i utgangspunktet litt skeptisk til finishen på sidevangene. Men elementene balanserer det veldig bra. Nå ser de skikkelig bra ut. Utrolig flott. :D
Takker for rosende ord  :)
Var selv også skeptisk,det var derfor jeg bestilte grå kunstlær også. Men dette var total kræsj i design/fargevalg, derfor ble det sort kunstlær på front og bakvegg. Angrer ikke et sekund på dette valget.
Det eneste jeg angrer på var at jeg ikke monterte ferdig ( eller rettere prøvemonterte/justerte) diskantene før jeg trekte kunstlæret.
Nå MÅ jeg få dette riktig på første forsøk  :-/
Skulle hatt en "bøyle" som går fra toppen av baksiden på holder til diskanten og til toppen på høyttaleren
se her:

( diskanten er selvfølgelig mye større,men håper dere forstår tegninga  ::)    )

Noen forslag til dette?
Bøylen bør være i blank krom eller noe gull/messing forgylt

Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Hei
Hva tror dere om å bruke 6mm messingrør (fyllt med sand for bedre hold) som støtte ?
Ikke det mest stabile,men det ble jo ganske bra eller?
Tror jeg skal kutte litt av stanga slik at den ikke stikker riktig så langt bakover.
Her et bilde fra siden:

Bakfra:

Forfra:

Endelig kom rørbøyerverktøyet til nytte :D
Hvordan tror dere dette vil ta seg ut?
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Og da har jeg begynt montasjen av bånddiskantene.
Hadde ikke sort ledning og krympeslange til diskanten så dette måtte jeg spraylakke ( med hot paint lakk da jeg ikke hadde annen spraylakk i sort)
Må vente med å montere diskantene før all lim er tørt.
Her er første prøve på hvordan det kan bli:

Mvh Jan I

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Hmmm.... Det så litt rart ut. Kan se ut som diskantplatene tilter en tanke nedover? Husk på at den vertikale spredningen er minimal for de diskantene du bruker her....

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Gratulerer Jan, dette ble fint det!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Hmmm....  Det så litt rart ut. Kan se ut som diskantplatene tilter en tanke nedover?  Husk på at den vertikale spredningen er minimal for de diskantene du bruker her....
Hei
Hadde bare satt dette løselig opp da jeg tok bildet.
Har nå limt og skrudd dette fast, og da er dette helt beint.
Er klar over spredningen med denne diskanten,det er derfor jeg måtte få dette rett på første forsøk ( skrudd og limt)
Derfor flere test før fast montering
Skal også lage en liten box på baksiden med plass til et L-pad og filter, men er litt usikker på design av dette.
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Hei
Har et spørsmål ang. YAG 20 bånddiskanten:
Har begge diskantene + på høyre side når du ser disse bakfra? ( altså i et par) Spør fordi jeg monterte den ene før jeg sjekket dette, og må demontere for å sjekke så?
Er også usikker på hvordan jeg skal trekke ledningene til diskanten bakover. En kabel på hver side? eller begge i en strømpe på midten (eller ene siden) ?

Som en ser så har jeg filt på baksiden av diskantholderen,dette for å få denne litt finere.

Mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Hei
Har et spørsmål ang. YAG 20 bånddiskanten:
Har begge diskantene + på høyre side når du ser disse bakfra?  ( altså i et par) Spør fordi jeg monterte den ene før jeg sjekket dette, og må demontere for å sjekke så?

Mvh
Terminalene er like på begge to.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Spør på nytt igjen, jeg:

Lytteinntrykk?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Hei
Takker el M
Hvis du går en side tilbake så har jeg skrevet litt om lytteinntrykk roffe . Har hatt ennå mer saueull i tunnellen og dette fjernet helt "Boomy bassen" så nå spiller det bra.
(faktisk utrolig bra når en ser på pris)
Har ikke prøvd med bånddiskanten,men akkurat dette har jeg et spørsmål på:

Hvis jeg kjører TBen fullrange og har et 12db høypassfilter til diskanten. Hvordan vil en nivåjusterer (L-PAD) virke inn på dette?
Og skal L-PADen inn     før kondisen eller etter spolen
L-PAD en skal vel inn rett før diskanten  (etter spolen)eller?
Ble veldig i tvil nå.
Mvh Jan I

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Joda, jeg fikk med meg at det låter bra. Jeg spør nå om lytteinntrykkene MED diskanten. ;) Men jeg ser at det er litt vei fram til det ennå.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Hei
Takker el M
Hvis du går en side tilbake så har jeg skrevet litt om lytteinntrykk roffe . Har hatt ennå mer saueull i tunnellen og dette fjernet helt "Boomy bassen" så nå spiller det bra.
(faktisk utrolig bra når en ser på pris)
Har ikke prøvd med bånddiskanten,men akkurat dette har jeg et spørsmål på:

Hvis jeg kjører TBen fullrange og har et 12db høypassfilter til diskanten. Hvordan vil en nivåjusterer (L-PAD) virke inn på dette?
Og skal L-PADen inn     før kondisen eller etter spolen
L-PAD en skal vel inn rett før diskanten  (etter spolen)eller?
Ble veldig i tvil nå.
Mvh Jan I
Jan,
Ut fra tidligere erfaring med bånd diskanter (fra Multicell) lever disse er utrygt liv i oppsett basert på mekanisk avrulling.
Ved to anledninger hvor det ble spillt høyt, blåste jeg bånd diskantene. Jeg gikk da til anskaffelse av en liten chip (sikkert bare et lite overspenningsværn) som jeg loddet inn på inngangen til diskanten, for å hindre ødeleggelse.
Jeg håper jeg uttrykker meg forståelig her. Jeg er ikke helt inne i denne terminologien....

Mer kvalifiserte som f. eks LowQ, theStig eller Gunnar Brekke er muligens av en annen oppfatning, men mitt syn er at et lite delefilter som lar diskanten jobbe fra 5-6khz og oppover er å foretrekke.

Dette er generell synising ut fra erfaring, uten noen form for hold i teorier eller beregninger.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Tror du har misforstått nå Erland?
Skal bruke et høypass filter til diskanten.+ L-PAD
Skal prøve først med en delefrekvens på mellom 9 og 15kHz. så får en se derfra. Ulempen jeg ser nå er at jeg har mistet hele esken med delefilterdeler + + + så jeg må visst kjøpe inn alt på nytt :'( :-X :-X

Noen som har et par meter med ganske tynn flettet strømpe som de ikke bruker ,så kjøper jeg dette.
Skal ha diskantledningene tredd inn i dette.
Mvh Jan I

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Er du sikker på at du trenger en L-pad? Kondensatoren kan jo egentlig bare velges med en mindre verdi, så vil man rett og slett forflytte delefrekvensen høyere, mens avrullingen gjør at man får et lavere nivå i det hørbare området.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Er du sikker på at du trenger en L-pad?  Kondensatoren kan jo egentlig bare velges med en mindre verdi, så vil man rett og slett forflytte delefrekvensen høyere, mens avrullingen gjør at man får et lavere nivå i det hørbare området.
Sikker ... NEI en er vel aldri sikker på noe før det er ferdig ::) ;) :)
Men da jeg ikke har tonekontroller på forsterkeren,så kan det jo være bra at diskanten er litt "frampå" og da heller justere ned med L-PADen.
Mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Hei
Fikk noen delefilterdeler fra Eltek i dag,og da har jeg noen spørsmål ang dette:

Skal bruke 2. ordens 12db Butterworth HighPass filter
De to filtrene til høyre er ganske grei
12000HZ bruker jeg 0,15mH og 1,00uF
9000Hz bruker jeg 0,22mH og 1,5uF
Men på det siste filteret som jeg skal dele på 4000Hz,så har jeg fått tilsendt 0,33mH og 3,3uF( bestilte egentlig et ferdig filter)
Dette stemmer overhode ikke med min kalkulator,men har fått beskjed fra Eltek å bruke dette filteret.
Etter min kalkulator så skal jeg bruke disse verdiene:
(alt 2.ord. 12db)
Butterworth: 3,52uF og 0,45mH
Linkwitz riley: 2,49uF og 0,64mH
Bessel: 2,85uF og 0,55mH
Men jeg har fått tilsendt: 3,3uF og 0,33mH
( burde ikke spolen vært på 0,47mH i stedet eller er det no feil her) Butterworth
Eller skal jeg bare kjøre på med disse verdiene fra Eltek?
( skal også ha en L-PAD i serie med diskanten som er en YAG 20 på nominelt 8 ohm
Mvh Jan I

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Yag 20 er ikke bare nominelt 8ohm, den er faktisk resistivt 8 i hele frekvensområdet.

Topp Bunn