TD146 Min "første" platespiller

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Snart tid for min "første" platespiller, skal bli spennende med vinyl.
Sikkert mye å lære så kom gjerne med tips, bilder kommer i neste uke etter at spilleren er hentet.

Hadde for en stund siden god hjelp av Audiomix til å få repararert en pre m.m -der ble det lyttet til vinyl, syns det låt så bra så dette måtte jeg bare ha! Har ikke brydd meg om vinyl tidligere, har hørt noe hos en kompis men ikke med slik romfølelse og lydkvalitet. Flaks at Audomix hadde noen Thorens prosjekter på gang: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22028.0.html

Så en "TD146 mk Audiomix" får etter planen ny eier neste uke
Som sikkert mange andre tok jeg ikke vare på vinylen etter CDn kom, den ble etter en omvei oppom loftet gitt bort. Ikke det at jeg hadde samlet så mye uansett men men... Nå må brukt vinyl skaffes, og en RIAA.

RIAA
Fant no billig Yaqin MS-12B på ebay og bestillte med båt, hastet jo ikke... så hvorfor ikke ta den billigste frakten
http://62.148.47.152/posten/PagesKM/KMSporingInternett.aspx?ShipmentNumber=cp797566095HK
Godt det ikke hastet ;-)
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Gratulere med spiller...Ikke lengen siden jeg startet med vinyl for første gang i mitt liv og etter den kom i hus så har cd spilleren hatt ferie ;D
Det er noe vanedannende over vinylen...

Mvh Albert
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Da er spilleren i hus, etter et hygelig besøk hos Hans i går, fikk også pakket ut og sjekket at MS-12B er i orden. Ble for sent til å koble opp når jeg kom hjem, men noen bilder og "newbie" spørsmål kommer sikkert senere...

Da er de første platene i gang


Er det noen som har erfaring med Yaqin MS12B, syns det kanskje låter litt tynt
Foreløbig er det sikkert en del justeringer som burde vært gjort vedr arm (og evt bedre pickup, men det får komme litt etter litt)
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Leser litt om justeringer, når jeg bestillte AT440MLa viste jeg ikke om resonsans i arm / pickup. Hvis jeg regner rett ser det ut til at med valgt pickup vil jeg få mellom 13 og 14 Hz, er det for høyt.

Det jeg finner ut er at jeg har TP 11 arm m/TP 63 og effektiv masse 7.5g
http://home.hiwaay.net/~rgs/thorens/td_146_166ii/techspec.html

Pickup har vekt 6.5 g og "dynamic compliance" 10 http://www.lpgear.com/Merchant2/mer...e_Code=LG&Product_Code=ATC05&Category_Code=A3

Resonanskalkulator viser da mellom 13 og 14Hz
http://www.cartridgedb.com/compliance_table2.asp
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Ok Laban da satser jeg på at det går bra og ser frem til å prøve ny pickup

Nå er det unge fri og madammens gamle plater er funnet frem fra loftet, skål og god helg !
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Hallo Pilsern ;-) takk, ja ganske fornøyd nå -måtte lakke ett par ganger og er nå nesten fornøyd
Sliter litt med å få til lyden helt
 

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Innlegg
106
Antall liker
0
yzfr17 skrev:
Er det noen som har erfaring med Yaqin MS12B, syns det kanskje låter litt tynt
Foreløbig er det sikkert en del justeringer som burde vært gjort vedr arm (og evt bedre pickup, men det får komme litt etter litt)
Låter ikke tynt her ;D
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Hei Krash
Bra du har fått Yaqin, jeg spiller enda med Yaqin her (Casper62 sin)
Tror noe av problmet mitt var for lite stift trykk. Vet ikke hvordan stift jeg har, og ikke hva som er rett trykk, men hjalp en del med litt mer vekt på. Er helt fersk på dette med vinyl / spiller justering så må lære litt. Vanskelig å si så mye når man har så lite erfaring som jeg har, har kun hørt Yaqin riaa hjemme, og hos en med Rotel riaa på H80A og Patos 502 da låt Yaqin klart best.
Men har du tid til vinyl nå med sol og bike ?

Fikk en liten "clamp" i går, kjøpt for morroskyld -vet ikke om det er smart med vekt på disse spillerene, det er kanskje noen som har erfaring ?


Bestillte her:
http://search.ebay.com/_W0QQsassZampm2007
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
yzfr17 skrev:
Fikk en liten "clamp" i går, kjøpt for morroskyld -vet ikke om det er smart med vekt på disse spillenerene, det er kanskje noen som har erfaring ?
Når du legger på ekstra vekt må du sjekke at det fortsatt er noe å gå på mht avfjeringen av chassis.
Hvis fjerene går i bunn (du har sikkert opplevd det med bil eller motorsykkel ;)), blir det ubehagelig. Du mister isolasjonen mellom chassis'ene.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
yzfr17 skrev:
Fikk en liten "clamp" i går, kjøpt for morroskyld -vet ikke om det er smart med vekt på disse spillenerene, det er kanskje noen som har erfaring ?
Når du legger på ekstra vekt må du sjekke at det fortsatt er noe å gå på mht avfjeringen av chassis.
Hvis fjerene går i bunn (du har sikkert opplevd det med bil eller motorsykkel ;)), blir det ubehagelig. Du mister isolasjonen mellom chassis'ene.
I tillegg endrer egenfrekvensen i opphenget seg når du øker avfjæret masse; mao du endrer i verste fall karakteren til spilleren. Men så lenge du har klaring vil sannsynligvis ørene dine fortelle deg om dette er bra eller ikke.

Mvh
 

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Innlegg
106
Antall liker
0
yzfr17 skrev:
Hei Krash
Bra du har fått Yaqin, jeg spiller enda med Yaqin her (Casper62 sin)
Tror noe av problmet mitt var for lite stift trykk. Vet ikke hvordan stift jeg har, og ikke hva som er rett trykk, men hjalp en del med litt mer vekt på. Er helt fersk på dette med vinyl / spiller justering så må lære litt. Vanskelig å si så mye når man har så lite erfaring som jeg har, har kun hørt Yaqin riaa hjemme, og hos en med Rotel riaa på H80A og Patos 502 da låt Yaqin klart best.
Men har du tid til vinyl nå med sol og bike ?
Har du kjøpt deg ny riaa da? Jeg er fornøyd. Den gav meg et mye mer åpent og dynamisk lydbilde. Har alltid tid til vinyl, selv om r6`en er litt ensom for tiden. Jeg har fri på fredag, så dersom været holder seg skal jeg på "kruse" tur. Men akkurat nå er det snurring på p5`en som gjelder.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Skal se på dette med fjerer og klarering.
Hvis vekten er såpass at den endrer høyden på tallerken, så endrer den jo også vinkelen på armen. Har prøvd å justere den, armen var litt fremoverlent, nå er den paralell. Med vekt har jeg ikke målt, men hvis vinklen endrer seg blir det kanskje vanskelig å vite om det loddet/(endret egenfrekvens) eller endret vinkel som gir lydmessig utslag.

Som sagt er loddet egentlig er kjøpt fordi det ser litt kult ut ;-)
Fjering tenkte jeg ikke så mye på, men var/er litt bekymret for om den økte vekta kan være negativ for lagre, motor etc ?

Audiomix ;-) -jo, både på godt og vond har jeg litt erfaring om fjerer på MC...
Nicket mitt er fra en YZF R1 jeg kjøpte av Thorvald Sæby bygget om med Öhlins og R7 kåpe, derav YZFR17.
Demperjustering er vrient, men finnes eksperthjelp -dette er desverre ikke min sykkel:
http://home.no.net/kbomstad/38/20080420_162001_52w.JPG

@krash
Gøy, kanskje noen kan gi gode tips til rør på den, bruker du den som pre til CD også ?
Har akkurat fått besøk av UPS, med Bellari VP129 -har den på kontoret her nå. Må kjøpe ny "veggvorte" (noen tips? 12V AC 800mA er den som følger med) så det blir en tur innom Clas Ohlson på vei hjem i dag.
Jeg ville ha en Riaa som er lavere for å kunne stå inni benken. Kjøpte herfra:
http://stores.ebay.com/ProAudioStar
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
yzfr17 skrev:
Skal se på dette med fjerer og klarering.
Hvis vekten er såpass at den endrer høyden på tallerken, så endrer den jo også vinkelen på armen. Har prøvd å justere den, armen var litt fremoverlent, nå er den paralell. Med vekt har jeg ikke målt, men hvis vinklen endrer seg blir det kanskje vanskelig å vite om det loddet/(endret egenfrekvens) eller endret vinkel som gir lydmessig utslag.

Som sagt er loddet egentlig er kjøpt fordi det ser litt kult ut ;-)
Fjering tenkte jeg ikke så mye på, men var/er litt bekymret for om den økte vekta kan være negativ for lagre, motor etc ?
Det finnes lettvekts-clamps som er beregnet på denne typen spillere. Søkte på ebay for en stund siden og fikk opp flere ulike typer.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Thorens har jo også modeller uten slikt flytende oppheng. Jeg aner ikke om du er på utmark her, har bare registrert at lettvekts-clamps er beregnet på slike platespillere vi har for ikke å påvirke opphenget. For å finne akkurat hvordan dette slår ut må vi vel ha tak i ingeniørene som lagde disse spillerne. Uansett kan du vel bruke øret med og uten den du har og finne ut om det har noen hørbar effekt.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Pen spelar du har der

Har veldig sansen for no-nonsense designet på denne klassiske Thorens-spelaren. Har tilgode å høre ein. Lakkeringa av tallerkenen er prikken over i-en!

Krembilder.

Mvh. Karl :)
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Skal prøve å komme med en kommentar vedr lyd med og uten vekta senere, men venter til jeg har ny pu.

God ide å spørre vedr vekt, tar tak i det mot slutten av måneden når jeg har litt mer tid. Har fått tak i en TD165 som jeg skal prøve å pusse opp, bestiller deler samtidig. Er det feil med ekstra vekt, må jeg vurdere om jeg skal (som Andreas sier) velge noe lettvekt, men det var dette med sort chrom som fristet.

LydKarl -takker, syns det er litt gøy med en gammel spiller. Lakkeringen kunne sikkert blitt bedre men jeg er ok fornøyd.
 
Topp Bunn