Technics 1210 vs Vpi Classic 1-3

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Heisann,
    Hvordan tror dere en modifisert 1210 står mot en Vpi Classic 1 eller 3 ?

    Mvh
    Roy
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det kan godt hende at technicsen måler bedre, men jeg hadde gått for vpi uansett.
    den har bedre arm og ser bedre ut enn den discospilleren.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    image.jpg

    Tror ikke det er noen tvil om at en full-modifisert 1210mk2 spiller bedre enn en VPI Classic. En VPI Classic 3 kan jo også oppgraderes til svimlende beløp, men da snakker vi og helt andre priser. En full-modifisert 1210 vil komme på ca. 20.000 avhengig av armvalg.

    Armene på VPI kan jo diskuteres i seg selv... På 1210 kan du modifisere armen til å være like god som Jelco 750D (som er en arm flere spillere bruker, bl.a JR Transrotor). Svært få kan også måle seg med armlageret til 1210. Men det finnes bedre armer, og da er det bare å bytte. Nesten alle produsenter av armer går til Technics og mange er også spesiallaget til spilleren. Hvorfor? Fordi de med peiling og kunnskap vet at dette er en svært god platespiller, og den første tabben mange gjør er å kalle det en disco-spiller. Da viser en med hele seg at man mangler kunnskap rundt denne spilleren, og etter min mening bør holde seg for god til å gi anbefalinge!

    Hva gjelder armer: Du kan sette på SME 309 eller andre SME, Rega-armer, Origin Live armer, Ortofon armer, Jelco armer, Micro Seiki, spesiallagde armer fra Funk Firm FX, Dynavector og egentlig det meste. Kan man det med VPI??....

    Stabil gange pga høy-kvalitets Direct Drive motor: prøv å finne data på andre spillere hva gjelder Wow eller Flutter. Prøv så å finne spillere som oppgir Wow and Flutter snitt-tall. Technics SL-1210 gjør det, og er dønn stabil. Hvilken annen platespiller med remdrift måler seg med disse tallene? Og er det tilfeldig at også VPI har kommet med en svært kostbar spiller; nettopp med Direct Drive motor??

    Er du mest opptatt av lydkvalitet og fleksibilitet til å velge arm/ PU, så velger du Technics SL-1210. Det står nå 2 stk strøkne 1210mk5G til salgs på finn. Det er den beste 1210-spilleren som er laget. Så kan du lese om hvordan du kan oppgradere den til en high end platespiller så få kan måle seg med:)

    The Art of Sound forum (Techipedia)
    KAB USA
    SOUND HIFI
    Origon Live
    Mains Cables R Us
    Audiomods
    Mike New i Australia

    Så synes jeg kommentaren til Lynvingen er basert på lite kunnskap, og som nok ikke hjelper trådstarter med spørsmålet... Utseende som en disco-spiller? Tull og tøys!

    Her en anbefalt link:
    Origin Live Modified Technics 1210 Turntable | Hifi Pig
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    @balto:
    Det tror jeg ikke at mange kan svare på, en VPI Classic 3 koster vel minimum 10-ganger så mye som en stock 1210. Det er vel ikke mange som har hørt begge spillerne i samme oppsett. Og hvor mange som har sammenlignet en Classic med en modifisert 1210 må vel være enda færre.


    @Chris:
    Du hevder at Lynvingen kaster rundt seg med påstander. Hvordan ser det ut med din førstehåndskunnskap når det gjelder VPI Classic 1 eller 3?


    Det er greit å like en spiller, men du er da litt vel fanatisk når det gjelder 1210, eller? Når jeg leser innleggene dine får jeg assosiasjoner til det første av de ti bud.

    Litt åpenhet for andre meninger og religioner er vel en god leveregel?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    En standard 1210 er en veldig solid og pålitelig spiller som låter greit men ikke mer, IMO. Tenker umiddelbart at en Vpi vil knuse den, rygge over den og knuse den på nytt. Jeg har dog aldri hørt de side ved side.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Feil, Kleine Freiheit. Jeg baserer det jeg skriver på hva jeg selv har erfart, men ikke minst på hva andre har erfart. Det finnes andre forum, omtaler, kunnskapsrike folk og brukererfaringer enn her på Hifisentralen. Jeg søker kunnskap hos personer utenfor Norge og leser utenlandske forum. Personer som skriver objektivt om SINE mangeårige erfaringer og som for lengst har skjønt at prislapper på eksotiske merker ikke alltid gjenspeiler lydkvaliteten som kommer ut...

    Folk som BÅDE har en full-modifisert 1210 og VPI Classic. Eller full-modifisert 1210 og Linn LP12 med oppgraderinger. Jeg vet ikke om du helt vet hva en full-modifisert Technics SL-1210 innebærer? Det er ikke snakk om en 1210 med KAB arm, men det regner jeg med du visste?

    Leser jeg din første setning, så vet jeg ikke om du leste hva trådstarter spurte om? I tillegg er det en kunnskapsfeil å sammenligne en Technics SL-1210 sin pris med f.eks prisen på VPI Classic; for å konkludere med at prisdifferansen gjenspeiler kvalitetsforskjellen, men det visste du sikkert!?

    Så liker jeg dårlig at du kaller meg fanatisk. Det er hersketeknikk som kun fører til kranglediskusjoner! Jeg begir meg ikke ut på det feilsporet, nei!! Dette var et direkte spørsmål fra trådstarter om MODIFISERT 1210 vs VPI Classic 1-3. Da forsøker jeg å begrunne HVORFOR jeg mener han bør gå for Technics. Og da en begrunnelse som er litt mer enn å komme med påstander som at "VPI måler dårligere og har strikkmotor"; som jo blir litt i samme gate som svaret til Lynvingen. I tillegg legger jeg ved noen bilder av topp 1210-modeller, for å illustrere at 1210 ikke ser ut som noen disco-spiller. Den ble nemlig ALDRI produsert som det, men en hifi-spiller under Technics SP-10. Regner med at du også visste det, også. Derfor skrev jeg at å kalle det en disco-spiller tyder på manglende kunnskap.

    Har du noe faktabasert å komme med, Kleine Freiheit, som tilsier at en full-modifisert Technics SL-1210 IKKE kan måle seg med en VPI Classic; så kom heller med det enn å kritisere måten jeg presenterer mitt svar på. Jeg har ikke kalt deg noe eller tillagt deg noe, har jeg vel?

    Svaret mitt til trådstarter er i beste mening, og jeg står helt og fullt for mitt svar, Nå finnes det andre spillere enn Technics, men nå var det det han spurte om. Dersom trådstarter hadde spurt om: Full modifisert Technics SL-1210 vs JR Transrotor ZET-1. Vel, da hadde jeg vært langt mer usikker, og trolig anbefalt ZET-1. Med i betraktningen om at en ZET-1 så må du legge 30.000 på disken. Med 1210 modifiserer du litt av gangen etter lommeboka, til den er full-rigget.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Som eier av de fleste variantene av Technics 12xx som ble laget opp igjennom mener jeg meg berettiget til å i det miste ha sysnpunkter som er basert på erfaring. Sammenligner du 12xx i standard utgave ut av esken, så kommer den lydmessig ikke i nærheten av VPI (uansett modell VPI). Technics har laget mange andre modeller som vil yte VPI langt mer likeverdig motstand i en konkurranse. f. eks M1, eller SP10. Når det er sagt, så er 12xx en utmerket spiker som man kan lage meget god suppe på. Technics 12xx kan oppgraderes på nær sagt alle mulige måter for å havne i en hørbart bedre klasse enn den fremstår som original.
    Hva er så feil med 12xx ? egentlig ikke direkte feil, men den er masseprodusert for å være billig, og dermed har man heller ikke brukt allverden på å sikre et høyt kvalitetsnivå hverken på lager, føtter, strømforsyning, spenningsregulator, og div andre elekroniske komponenter som denne spilleren er bygget opp av. Den kostet knapt 6000,- for 8 år siden når jeg kjøpte min siste 1210 ny. Noen forhandlere har fremdeles nye 12xx på lager som de forlanger ca 13000,- i dag. Jeg hadde uten tvil spart noen få tusenlapper til for å kjøpe en brukt VPI Classic, eller f.eks en JR Transrotor ZET 1.
    Kvaliteten i enkeltkomponentene jeg har nevnt er langt bedre på begge de sistnevnte maskinene.
    Du kan uten problemer bruke 25-30000 på oppgraderinger av din 12xx for å få den på nivå med VPI Classic, kanskje til og med bedre, men det er fremdeles en billigspiller innerst inne. F eks er plinten på 12xx et svakt punkt som er for dårlig isolert, og gir feedback under avspilling, dette problemet kan selvsagt løses ved å bygge drivverket inn i en bedre dempet og avskjermet plinth - mere penger må brukes på dette, men da kan den bli utrolig lekker etterhvert.
    Hvis man bruker den samme summen på oppgradering av VPI Classic, eller ZET 1 vil disse to være ekstremt mye bedre enn 12xx. Det man må spørre seg er om det er verd å bruke så mye penger på å oppgradere Technicsen. Jeg gjorde de vanligste tingene, som føtter, lager, spenningsregulator og pu. Ekstern strømforsyning prøvde jeg meg aldri på, men har hørt at dette er nok den aller beste oppgradringen man kan gjøre sammen med lager. Dette koster ikke all verden, og får technicsen opp på bort imot VPI nivå. Spiller man de to mot hverandre med samme PU og riaa da, så blir det kanskje dødt løp, men uansett hva man gjør blir 12xx aldri High End, eller sagt på en annen måte, bytter man plinth, lager, spenningsregulator, arm, pu, strømforsyning, føtter og platetallerkentallerken så har man ikke lenger en 12xx, men et dyrt byggesett fra et utvalg reservedelslagre.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    En standard 1210 er en veldig solid og pålitelig spiller som låter greit men ikke mer, IMO. Tenker umiddelbart at en Vpi vil knuse den, rygge over den og knuse den på nytt. Jeg har dog aldri hørt de side ved side.
    Standard 1210?? Er det det trådstarter spør om....?! Og ut fra svaret ditt så vet du heller ikke hva en modifisert 1210 er. :rolleyes:
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg svarer hva en standard 1210 er for meg, det er et greit utgangspunkt synes jeg. Om du ikke tåler det spiller heldigvis ingen rolle.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Hei

    Jeg kommer tilbake igjen til mitt spørsmål: Har du testet en VPI opp mot en moddet 1210 i samme oppsett? Du skriver at det ikke er tvil om at en moddet 1210 er bedre. Basert på hva? Andres meninger på andre forum? Kall meg slem, men jeg ser på Artofsound-forumet med samme øyne som en vennetråd her på forumet.

    Du skriver at folk skriver objektivt om sine erfaringer.
    Min erfaring er at INGEN som har investert mye penger i en spiller, høyttalere, oppgraderinger el.l. er helt objektive.

    Det jeg sier er at ingen kan komme med en 100% kvalifisert uttalelse uten å ha hørt begge deler, og selv da vil svaret mest sannsynlig ikke være objektivt.
    Faktoren at alle har forskjellige preferanser når det gjelder lyd og design kommer i tillegg.

    DET er mitt bidrag til trådstarter; han kan ikke forvente et gyldig svar fra noen.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Som eier av de fleste variantene av Technics 12xx som ble laget opp igjennom mener jeg meg berettiget til å i det miste ha sysnpunkter som er basert på erfaring. Sammenligner du 12xx i standard utgave ut av esken, så kommer den lydmessig ikke i nærheten av VPI (uansett modell VPI). Technics har laget mange andre modeller som vil yte VPI langt mer likeverdig motstand i en konkurranse. f. eks M1, eller SP10. Når det er sagt, så er 12xx en utmerket spiker som man kan lage meget god suppe på. Technics 12xx kan oppgraderes på nær sagt alle mulige måter for å havne i en hørbart bedre klasse enn den fremstår som original.
    Hva er så feil med 12xx ? egentlig ikke direkte feil, men den er masseprodusert for å være billig, og dermed har man heller ikke brukt allverden på å sikre et høyt kvalitetsnivå hverken på lager, føtter, strømforsyning, spenningsregulator, og div andre elekroniske komponenter som denne spilleren er bygget opp av. Den kostet knapt 6000,- for 8 år siden når jeg kjøpte min siste 1210 ny. Noen forhandlere har fremdeles nye 12xx på lager som de forlanger ca 13000,- i dag. Jeg hadde uten tvil spart noen få tusenlapper til for å kjøpe en brukt VPI Classic, eller f.eks en JR Transrotor ZET 1.
    Kvaliteten i enkeltkomponentene jeg har nevnt er langt bedre på begge de sistnevnte maskinene.
    Du kan uten problemer bruke 25-30000 på oppgraderinger av din 12xx for å få den på nivå med VPI Classic, kanskje til og med bedre, men det er fremdeles en billigspiller innerst inne. F eks er plinten på 12xx et svakt punkt som er for dårlig isolert, og gir feedback under avspilling, dette problemet kan selvsagt løses ved å bygge drivverket inn i en bedre dempet og avskjermet plinth - mere penger må brukes på dette, men da kan den bli utrolig lekker etterhvert.
    Hvis man bruker den samme summen på oppgradering av VPI Classic, eller ZET 1 vil disse to være ekstremt mye bedre enn 12xx. Det man må spørre seg er om det er verd å bruke så mye penger på å oppgradere Technicsen. Jeg gjorde de vanligste tingene, som føtter, lager, spenningsregulator og pu. Ekstern strømforsyning prøvde jeg meg aldri på, men har hørt at dette er nok den aller beste oppgradringen man kan gjøre sammen med lager. Dette koster ikke all verden, og får technicsen opp på bort imot VPI nivå. Spiller man de to mot hverandre med samme PU og riaa da, så blir det kanskje dødt løp, men uansett hva man gjør blir 12xx aldri High End, eller sagt på en annen måte, bytter man plinth, lager, spenningsregulator, arm, pu, strømforsyning, føtter og platetallerkentallerken så har man ikke lenger en 12xx, men et dyrt byggesett fra et utvalg reservedelslagre.
    Hva er din definisjon på high end? Er det lyd eller pris?

    Dersom du bruker samme summen på å oppgradere en VPI eller en ZET-1, hvilken sluttsum havner du på da ift en full-modifisert 1210? En 1210 koster mellom 4-7000 kr i innkjøp. En ZET-1 koster opp under 30.0000kr...

    Hos meg er drivverket viktigst på en platespiller, og drivverket er hjertet i spilleren. Alt rundt kan byttes og oppgraderes etter lommebok. Technics 1210 er for meg den svært nøyaktige Quartz styrte Direct Drive motoren.

    Jeg sier ikke at 1210 er verdens beste spiller. Det jeg sier er at man skal langt over i pris for å dunke ut en full-moddet 1210 i lyd. Liker man ikke designet, er det en ærlig sak, det. Men siden trådstarter vurderer spilleren, så går jeg ut fra at han ikke synes den ser helt håpløs ut;)
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Heisann,
    Tusen takk for svar fra dere, det var ikke meningen, og håpet ikke på en krangel:). Grunnen for at jeg spurde er at jeg har en strøken 1200 og har lest at den kan modifiseres, noe som høres spennende ut. Da jeg lite erfaring med slike modifikasjoner er jeg litt redd for å ikke få dette til, og lurer på om det kan være like lurt å bruke noen lapper (som brenner etter å bli brukt:)) på en ny spiller, og VPI ser jeg bare flott ut.

    Mvh
    Roy
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei

    Jeg kommer tilbake igjen til mitt spørsmål: Har du testet en VPI opp mot en moddet 1210 i samme oppsett? Du skriver at det ikke er tvil om at en moddet 1210 er bedre. Basert på hva? Andres meninger på andre forum? Kall meg slem, men jeg ser på Artofsound-forumet med samme øyne som en vennetråd her på forumet.

    Du skriver at folk skriver objektivt om sine erfaringer.
    Min erfaring er at INGEN som har investert mye penger i en spiller, høyttalere, oppgraderinger el.l. er helt objektive.

    Det jeg sier er at ingen kan komme med en 100% kvalifisert uttalelse uten å ha hørt begge deler, og selv da vil svaret mest sannsynlig ikke være objektivt.
    Faktoren at alle har forskjellige preferanser når det gjelder lyd og design kommer i tillegg.

    DET er mitt bidrag til trådstarter; han kan ikke forvente et gyldig svar fra noen.
    Du svarer jo på ditt eget spørsmål.

    Når jeg leser om personer som har begge spillerne, side om side, og skriver at de f.eks synes at 1210 låter bedre (enn sin VPI/ LP12) så velger jeg å stole på det. Så skjønner jeg fra tidligere at du ikke liker The Art of Sound forumet. Det får stå for din sak. Jeg har fått oppleve svært objektive pm'er fra det forumet, sådet er sagt!

    Så skriver du:
    "Det jeg sier er at ingen kan komme med en 100% kvalifisert uttalelse uten å ha hørt begge deler, og selv da vil svaret mest sannsynlig ikke være objektivt".

    Hva slags setning er det? 100% kvalifisert uttalelse? Hva betyr DET innenfor lyd og hifi?? Så svarer du igjen på ditt eget spørsmål, og konkluderer med at SELV DA vil ikke svaret være objektivt. For det første er lyd lidenskap, og i høyeste grad subjektivt. Men det går da an alikevel å SVARE objektivt på hva man liker best. På hva som faktisk ER best så kan det baseres på målinger, men det blir en annen diskusjon.

    Men nei, jeg har ikke hørt en fullrigga 1210 side om side med VPI Classic. Men jeg baserer mitt utsagn på hva andre har skrevet. Men jeg HAR fått høre en fullrigget 1210 og hørt hva den kan med mine egne ører.

    Og til din nest siste setning, så er jeg enig. Men dersom man ikke skal svare på egne preferanser og hva man sjøl liker; vel, hva skal man med forum da?? Da er det bare å lese spec på en gitt pickup og kjøpe den med tilsynelatende best data...men sånn er det jo ikke:)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Heisann,
    Tusen takk for svar fra dere, det var ikke meningen, og håpet ikke på en krangel:). Grunnen for at jeg spurde er at jeg har en strøken 1200 og har lest at den kan modifiseres, noe som høres spennende ut. Da jeg lite erfaring med slike modifikasjoner er jeg litt redd for å ikke få dette til, og lurer på om det kan være like lurt å bruke noen lapper (som brenner etter å bli brukt:)) på en ny spiller, og VPI ser jeg bare flott ut.

    Mvh
    Roy
    Vi har jo en egen tråd for Technics SL-1200/1210 her inne, hvor mange av oss har bidratt med bilder, guider og råd. Veldig fin tråd og veldig hyggelig tone, der inne:). Der er det kun tråder som bidrar til kunnskapen rundt 1210, uten om å diskutere alt annet:) Og det som er så fint med en 1210 eller 1200 (sølv) er at du bestemmer sjøl pris på oppgraderingene OG hvor langt du vil gå. Oppgrader litt, som med en KAB arm med Cardas kabler og flytende demping og du har en helt annen spiller. Så kan du velge å gå litt videre eller ta den helt ut:)

    Kikk innom tråden eller send meg gjerne en PM dersom du ønsker råd til å oppgradere din 1200:)

    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a.html

    Anbefaler deg å lese fra side 1. Masse kunnskap og der får du svar på mye av det du lurer på:)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jeg er inhabil.... :rolleyes:
    Jeg eier nemlig en VPI Classic 30 Anny. Og jeg har heller aldri sammenlignet den med en 1210.
    Så du kan ikke få annet enn et subjektivt svar på et skjevt grunnlag :cool:
    Løft på en VPI og du skjønner litt om kvalitet.
    Og sett deg litt inn i hvordan den er konstruert og satt sammen ( nærmeste ordet er etter min mening; tanks).
    Men det er mye bra ved begge spillerne, uten tvil, men se og hva du evnt kan få igjen for dem på et bruktmarked, DIY vil alltid falle mer i pris, dessverre.
    Selvom det er morsomt og oppgradere og gjøre ting selv, så er det oxo noen fallgruver. Ta det med i regnestykke, evnt under konto for videreutdanning :rolleyes:

    /JR
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Enig med J.J her.
    Jeg har akkurat kjøpt en ny Classic 1.
    Tung plinth og tung tallerken, godt støydempet. Spiller med godt driv og god rytme.
    Har nok på følelsen at jeg er ferdig med å modde gamle spillere for alltid, etter at jeg kjøpte denne. Vil heller bruke tida på å høre på musikk.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Heisann,
    Tusen takk for svar fra dere, det var ikke meningen, og håpet ikke på en krangel:). Grunnen for at jeg spurde er at jeg har en strøken 1200 og har lest at den kan modifiseres, noe som høres spennende ut. Da jeg lite erfaring med slike modifikasjoner er jeg litt redd for å ikke få dette til, og lurer på om det kan være like lurt å bruke noen lapper (som brenner etter å bli brukt:)) på en ny spiller, og VPI ser jeg bare flott ut.

    Mvh
    Roy
    Hei Roy,

    Hvis du leste mitt forrige innlegg, så tror jeg det kommer klart frem hva du får for pengene. Utseende er en smaksak, og som de sier "beauty is in the eye of the beholder", og jeg berørte ikke utseende i mitt innlegg. Jeg kjøpte min første 12xx rundt 1980, en lett demobrukt sak, og bare fordi jeg syntes den så tøffere ut enn JVC, SONY, og Pioneers' direktedrevne modeller, den var også litt billigere, og så hadde de to slike i parallell i discokjellern på ungdomsskolen der jeg gikk - bare måtte ha en... Jeg trivdes godt med 12xx, og hadde forskjellige varianter i 30 år, så jeg må innrømme at jeg var godt fornøyd - helt til jeg hørte på mere high-end type spillere, som f.eks VPI Classic.
    Når du har brukt like mye penger på modding av en 12xx, som hva du kan få en brukt VPI classic for, så har du kanskje en spiller som låter like bra, men det er ikke sikkert. Modifiseringen av en 12xx krever ikke ingeniørutdannelse, men et smule håndlag med loddebolten, og kunnskapen til å lese et koblingsskjema er en fordel, men det ligger mange "veiledninger for dummies" på nett som gjør samme nytte.
    Du vil nok ha langt mer moro med å modde 1200'n din enn å kjøpe ferdig VPI eller noe annet. Men VPI'en vil stå seg i verdi, kun delene du dytter på 1200'n vil stå seg.
    Dette er nok et vanskelig valg, og du får lytte til ditt hjerte en stund for å kjenne litt på følelsen. Så må man ta hjernen i bruk - er det egentlig så lurt? Hvis det ikke spiller noen rolle, så lytter du til hjertet igjen. Lydmessig kan en moddet 1200 låte like bra som VPI Classic - KANSKJE... det spørs hva du modder med. Husk at også pu og riaa spiller en STOR rolle for lydbildet.
    Lykke til
    Mvh
    Per J.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Misforstå meg rett. Fine spillere begge to, og jeg har hørt VPI også. Men min stemme går til 1210 pga fleksibilitet og pris. Skulle jeg kjøpt ferdig spiller i prisklassen til VPI Classic, så hadde jeg gått for JR Transrotor. Vet at trådstarter ikke nevner JR, men det kan hende han ikke vet om den. Unto på Hifi stasjonen er en kjempekar! Kunnskapsrik og objektiv, faktisk!

    Lykke til, og dersom du bestemmer deg for å modifisere din 1200, så høres vi på :)http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a.html
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    @ChrisAndre: Selv om man har sammenlignet begge i samme oppsett og kan komme med en kvalifisert uttalelse har man investert både tid og penger. De færreste klarer i en slik sammenheng å være objektiv.

    Det jeg også er ute etter er at det er forferdelig mange bastante påstander om at A er bedre enn B uten at det man har personlig erfaring med komponentene det er snakk om.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal la være å komme med råd om den ène versus den andre her, all den tid jeg ikke har erfaring med noen av de, men allikevel et råd:
    Hva med å lytte mer til din egen mage- og go`følelse?

    Fremfor å koste på- og bruke tid på å modifisere Technics`n og kanskje allikevel komme frem til Pokker at jeg ikke heller....., så er jo alternativet å selge den og legge de pengene i en (ny) spiller du har lyst på. Om det er en VPI, eller et annet alternativ, spiller ingen rolle. I det prissegmentet du sonderer, så vil du få en god spiller, nær sagt hva du velger (selvom det vil kunne diskuteres om enkelte merker/modeller er/kan være bedre/riktigere kjøp, enn andre).

    Om du totalt bygger om Technics`n - dvs, utover kùn armbytte, så er erfaringsmessig "egenmodifiserte" spillere ikke så attraktive på bruktmarkedet, og skal en slik selges, så får man som ofte bedre pris om den selges i deler, eller ved at den bygges tilbake til original igjen, og modifiseringene selges separat.

    En strøken (original) slik Technics representerer en grei sum penger på bruktmarkedet. Du nevner at du også har lite erfaring med modifisering/ombygging. Det er ikke nødvendigvis komplisert (avhengig av grad av ombygging da) og kan være både interessant, lærerikt og ikke minst - tilfredsstillende (om resultatet blir bra) med en slik prosess, men noen utfordringer må man regne med å støte på - og tid vil det ta.

    Lykke til i den videre prosessen:)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Som ....snip
    Hva er din definisjon på high end? Er det lyd eller pris?

    Dersom du bruker samme summen på å oppgradere en VPI eller en ZET-1, hvilken sluttsum havner du på da ift en full-modifisert 1210? En 1210 koster mellom 4-7000 kr i innkjøp. En ZET-1 koster opp under 30.0000kr...

    Hos meg er drivverket viktigst på en platespiller, og drivverket er hjertet i spilleren. Alt rundt kan byttes og oppgraderes etter lommebok. Technics 1210 er for meg den svært nøyaktige Quartz styrte Direct Drive motoren.

    Jeg sier ikke at 1210 er verdens beste spiller. Det jeg sier er at man skal langt over i pris for å dunke ut en full-moddet 1210 i lyd. Liker man ikke designet, er det en ærlig sak, det. Men siden trådstarter vurderer spilleren, så går jeg ut fra at han ikke synes den ser helt håpløs ut;)
    Som du ser berørte jeg ikke utseendet i mitt innlegg. Som eier av forskjellige 12xx i rundt 30 år sier det seg selv at jeg egentlig ikke hadde noe å utsette på utseendet til Technicsen, den ser tøff ut, men ikke high end.

    Min def på high-end? kvalitet kommer inn som førte tanke, men kvalitet er et subjektivt begrep (ref. Zen and the art of motorcycle maintenance), men at høy kvalitet fordrer en høyere pris henger sammen med at høyere kvalitet er mer tidkrevende og dermed fordrer flere arbeidstimer, og dermed øker prisen... eller noe sånt.

    Jeg mener å ha sett ZET 1 avertert av en herverende kommersiell aktør for 21995,-, komplett med arm og pu, men det er mulig jeg husker feil. Denne kan oppgraderes med ekstra motor, TMD lager osv. Dette syntes jeg var en meget god pris for en særdeles habil spiller som jeg har lent lyttemuskelen ganske mye til i lengre tid hjemme hos en bekjent.

    Jeg er nok enig i at drivverket spiller en rolle for lydkvaliteten, men lydbildet skapes vel så mye av PU og riaa. :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Joda til dels enig. Men nå er hverken PU, arm eller Riaa en del av drivverket.

    Hva gjelder pris og kvalitet, så mener jeg at det er her masse misoppfatninger. Hvor mange enheter man klarer å produsere er minst like viktig som kvaliteten på komponentene. En produksjonslinje som f.eks Transrotor har, men stort sett håndarbeid, sett opp i mot Matsushita sin produksjonslinje er stor kontrast. SP10 og 1210 er eksempler på dette. Når Technics solgte tusenvis av spillere pr måned i en periode, så gjør det noe med prisen, ikke nødvendigvis med kvaliteten. Hvor mange enheter VPI selger av sin Classic pr måned vet jeg ikke.

    Hva gjelder 1210 så sparte de så absolutt ikke inn på drivverket eller plint. Ei heller på armen. De sparte inn på tallerken, de sparte inn på arm-kabler, de sparte inn på føtter og en litt kjip strømforsyning innvendig. Ingen av de tingene er spesielt kostbare å bytte ut, og med oppgraderinger står den ingenting tilbake for en fullblods SP10, sier de som har greie på det:)

    Men det jeg er helt på linje med deg på, er hva man bruker av penger på oppgradering får man neppe igjen på brukten. Dersom man oppgraderer en 1210 eller en SP10 for den saks skyld, så får man aldri det igjen på bruktmarkedet. Slik er det alltid. Men nå tenker ikke jeg så veldig mye på det. Jeg tok et valg, og kommer til å nyte min snart ferdig oppgraderte 1210 i mange år. Og dersom jeg skal ha en ny spiller en gang i tiden, så får jeg enten selge 1210 for det markedet vil gi eller beholde den som spiller nr 2. Når en bruker mange timer på å kose seg med oppgraderinger, så får i hvertfall jeg et forhold til spilleren. Og da er det ikke sikkert at jeg selger den uansett hva fremtiden måtte komme med av platespillere:)

    Men dersom planen er å kjøpe en annen spiller om ett år eller to, så hadde jeg ikke brukt mange penger på oppgraderinger. Som du leser har mange en 1200/1210 fra 80-90- tallet og de er like stabile enda. Den holder stort sett en amnns alder.
    Takk
    :)
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har faktisk gjort samanlikningar mellom VPI (då rett nok min SSM) og ein jubileumsmodell 1210. Veldig gode, begge to, men det er noko som gjer at dynamikk og sluggerbass kjem best ut av VPIen. Det er likevel rom for å blodtrimme 1210, ved rett pickupval, platestrammar og matte, vert det veldig, veldig bra.
    Skal eg tilrå noko (med atterhald på kva du faktisk likar) vil eg stemme for ein VPI med Dynavectorpickup, helst med rimdrive og/eller tung tallerken. Veit ikkje kva ein skal utstyre 1210 med for å matche dette...
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    @ChrisAndre

    På den annen side er drivverket uten noen egentlig bruksverdi uten pu, arm og riaa. Verdens beste drivverk alene lager ikke mye godlyd i heimen...
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Det har faktisk jeg og (har eid både Classic1 og 1210 - med nytt lager/SME309/Oppgradert strømforsyning) -- etter mitt syn blir det en smakssak om man foretrekker denne VPI eller 1210, jeg foretrakk VPI med forholdsvis klar margin (samme riaa, samme PU) --- og jeg presiserer: I mitt oppsett og med mine preferanser!

    Jeg har og eid, moddet og latt meg fascinere av 1210 i mange mange år..... og liker dem svært så godt. Lydmessig kan man etter mitt syn trekke dem ganske så langt - men etter mine preferanser så er de langt fra noen "gigant killer" uansett hvor mye man modder dem (og jeg presiserer igjen - etter MINE preferanser).

    Ikke tvil i mine øyne -- jeg ville gått for VPI uten å blunke.

    Som med alt annet innen hifi handler det også om smak og behag.

    JE

    Har faktisk gjort samanlikningar mellom VPI (då rett nok min SSM) og ein jubileumsmodell 1210. Veldig gode, begge to, men det er noko som gjer at dynamikk og sluggerbass kjem best ut av VPIen. Det er likevel rom for å blodtrimme 1210, ved rett pickupval, platestrammar og matte, vert det veldig, veldig bra.
    Skal eg tilrå noko (med atterhald på kva du faktisk likar) vil eg stemme for ein VPI med Dynavectorpickup, helst med rimdrive og/eller tung tallerken. Veit ikkje kva ein skal utstyre 1210 med for å matche dette...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Med tanke på moro pr. krone, trenger ikke blodtrimme en 1210 før smilehullene kommer på plass. Definer lyttemønster, tror mange har godt av det. Sitter dere i sweetspot og lytter etter luft, detaljer og hifi, ja så betal for det. Dundrer dere avgårde med skive ettter skive, høyt og lavt i rommet eller rommene, mer kons på musikk enn detaljer (*) , sporadisk innom sentrum, mulig en japse egenlig gjør nytta.
    På benken hjemme står både en VPI ssm og 1210 MKII. Sistnevnte for øyeblikket påmontert en AT33EV, en kombo til langt under halv pris av Lyraen som står i VPIen alene............ Mest smell for penga, mest moro i heimen? Gjett en gang, og ikke mye disco her nei. :rolleyes:


    * en viss grad sjangerbestemt selvsagt.

    Avskriver overhodet ikke påkostede oppsett, savner bare en viss balansering og fornuftstenkning opp i det hele. Befriende og også tenke litt utenfor budsjettgjengangerne Rega og ProJect.
     

    Hifi Stasjonen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    293
    Antall liker
    59
    Med i betraktningen om at en ZET-1 så må du legge 30.000 på disken.
    Jeg tenkte jeg skulle rydde litt opp i prisforvirringen rundt JR Trans Rotor ZET-1 :)

    Drivverket JR Trans Rotor ZET-1 koster kr. 21995,-(inkludert boring av armbord for Rega, Jelco og Transrotor tonearmer)(for SME og andre er det tillegg)

    Drivverket JR Trans Rotor ZET-1 med RB202 tonearm og Goldring 2100 pickup koster pakkepris kr. 23995,-

    Drivverket JR Trans Rotor ZET-1 med TR800S tonearm og Goldring 2100 pickup koster pakkepris kr. 29990,-

    Januscp : Ja, det er riktig at pakkepris ZET-1 med rega arm og pickup ble annonsert til 21995,- men det er inntil for 2 år siden da JR Trans Rotor hadde prisoppgang men vi har klart å holde prisen stabil selv med en EURO som klatrer.
    Nå er rimeligste pakkepris ZET-1 + RB202 og Goldring 2100 kr. 23995,-

    Da det har vært mye priser om Transrotor i denne tråden, håper jeg det er lov å sette korrekte priser.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Med i betraktningen om at en ZET-1 så må du legge 30.000 på disken.
    Jeg tenkte jeg skulle rydde litt opp i prisforvirringen rundt JR Trans Rotor ZET-1 :)

    Drivverket JR Trans Rotor ZET-1 koster kr. 21995,-(inkludert boring av armbord for Rega, Jelco og Transrotor tonearmer)(for SME og andre er det tillegg)

    Drivverket JR Trans Rotor ZET-1 med RB202 tonearm og Goldring 2100 pickup koster pakkepris kr. 23995,-

    Drivverket JR Trans Rotor ZET-1 med TR800S tonearm og Goldring 2100 pickup koster pakkepris kr. 29990,-

    Januscp : Ja, det er riktig at pakkepris ZET-1 med rega arm og pickup ble annonsert til 21995,- men det er inntil for 2 år siden da JR Trans Rotor hadde prisoppgang men vi har klart å holde prisen stabil selv med en EURO som klatrer.
    Nå er rimeligste pakkepris ZET-1 + RB202 og Goldring 2100 kr. 23995,-

    Da det har vært mye priser om Transrotor i denne tråden, håper jeg det er lov å sette korrekte priser.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Jeg var vel i det minste "in the ballpark" som de sier, og ZET 1 i pakka som nevnt er en 1210 killer i mine ører.
    Skal du ha en 1210 til å spille på samme nivå for samme penger - øøøøh glem det - not happening, og det er ikke engng spørsmål om smak.
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Hei igjen folkens,
    Tusen takk for flere gode innspill og diskusjoner. Kjekt å se entusiasmen hos alle:)

    Mvh
    Roy
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Skal du ha en 1210 til å spille på samme nivå for samme penger - øøøøh glem det - not happening, og det er ikke engng spørsmål om smak.

    nesten så jeg må tørre å spørre om hva som er spørsmålet om smak, som ikke er engang et spørsmål faktisk.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Beklager litt lang post, men det må til:)

    Mye moro å lese (ikke ironisk ment), for lyd er gøy:) Så er det som ErosLoveking (fantastisk nick forresten) skriver; hva folk opplever som moro. Mange her inne har hatt en modifisert 1210 sies det, og fint å høre at mange har moddet den og sammenlignet med VPI.

    Jeg skal forsøke å nyansere dette med fullmoddet 1210, for jeg vet ikke hvor mange av dere som virkelig har hatt det. 1210 sin store styrke er den Quartz-styrte DD motoren. Men det er en stor svakhet, ikke med motoren men med lageret. Den som på fagspråket kalles bearing. Om man oppgraderer PSU (fjerner den interne og kjøper en høykvalitets strømforsyning fra enten fra Paul Hynes eller fra MCRUs) så er det noe helt annet enn å sette eksisterende PSU ut av spilleren i egen boks. Kan ikke sammenlignes. Setter man på ny arm eller oppgraderer til KAB arm, og en god PU, hva skjer? Jo, utstyret avslører nå enda mer den største lydmessige svakheten i 1210; nemlig bearingen. Så har mange oppdatert (ikke byttet den ut) bearingen; hvor man kan fikset på eksisterende bearing. Problemet er at det er fortsatt den samme bearingen med de samme svakheter. I bestefall har man skjult noen av dens svakheter. Den eneste bearingen som duger er MIKE NEW BEARING. Den er i massiv messing, presisjonslager og gjør spilleren til en helt annen enn med original bearing. Denne er kostbar og koster ca. 5-6000kr med frakt mm. Fortsatt småpenger ift Linn-priser:)

    Spillerens nest største svakhet er tallerkenen. Uansett hvor mye man forsøker å pynte på tallerkenens ringing med tykk gummimatte (som ødelegger mer enn den presterer) så er tallerkenen en stor svakhet. Det er fakta, og noe Technics måtte spare inn på for å holde prisen under SP-spillerne. Selv med Achromat Funkplatter 1200 (som er bra) så blir det ikke optimalt. Hele tallerkenen må fjernes. Man har to valg. Enten tallerkenen fra Funk Firm eller den aller beste som er fra Mike New og som heter ETP Platter. Magneten flyttes over til den nye tallerkenen. Denne er også kostbar, og ligger på ca. 6-7000. Nå forvandles spilleren til noe totalt annet.

    Da kobler man samtidig vekk strobelyset, som er strømkrevende. Enkelt og rimelig.

    Så kobler man fra pitch fader, også enkelt og rimelig.

    Isonoe føtter er et must.

    Sett så på en Jelco 750D arm, og en PU etter eget ønske. Zyx, Ortofon SPU eller Cadenza, DL-103R, AT33EV etc.

    For det er ikke før man bytter til Mike New Bearing og Mike New ETP platter at 1210 blir en high end spiller. Og for de som har utført DISSE oppgraderingene, så skal det mye til å overgå den lydmessig. Da snakker man om luft, rom, dynamikk og PRaT så det holder.

    Man kan få svært god lyd med noen enkle 1210-oppgradering. Det er ikke det jeg snakker om her; men en full-oppgradert 1210. Og hvor mange av dere har hatt en slik 1210? Og det er dette jeg snakker om når jeg mener fullrigga:) Ikke platestrammer og ny matte. MN Bearing og MN ETP Platter.

    Masse gode spillere i den prisklassen, for nå er det 20.000+ vi snakker om. Og det blir mye smak og behag. Noen liker Linn LP12 andre Rega RP8. Eller VPI Classic eller ZET-1. Og mye flott design! Så er det spørs hva man kan ta seg råd til med en gang? For meg ble 25-30 lapper for mye i en sleng for en toppspiller. Men å ta litt og litt som jeg gjør nå, så er det overkommelig for å få en spiller som låter fantastisk. Dessuten synes jeg det er fryktelig moro å få bedre og bedre spiller etterhvert som jeg oppgraderer.

    Legger ved noen photos av bearing og ETP Platter så det vites hva jeg mener:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @ChrisAndre

    På den annen side er drivverket uten noen egentlig bruksverdi uten pu, arm og riaa. Verdens beste drivverk alene lager ikke mye godlyd i heimen...
    Men forutsetning for god lyd starter med godt drivverk.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    That's not a bearing.... This is a BEARING:cool::
    jeremy bearing.jpg


    Her montert i min Lenco/PTP spiller:
    Plinth og Legend bearing1.jpg


    Du har helt rett i at man kan dra ting langt med et godt drivverk Chris Andre. Jeg har ikke kjennskap til nevnte Technics DD, men jeg har satt sammen et high end Lenco mellomhjul drivverk som låter aldeles fantastisk til en brøkdel av prisforlangende for mitt VPI TNT drivverk. Det er ting med VPI'en som jeg liker bedre enn med min DIY Lenco og vica versa. Etterhvert som jeg har drevet med dette i noen år, har jeg erfart at ting bygget av entusiaster med kunnskap og erfaring kan dras veldig mye lenger enn en del av boutique haifaien. For egen del har det vært slike prosjekter som har drevet ting fremover.

    Ellers fint at tråden tok seg inn igjen. Vinylsfæren er best uten krangling og trolling!
    Beklager litt lang post, men det må til:)

    Mye moro å lese (ikke ironisk ment), for lyd er gøy:) Så er det som ErosLoveking (fantastisk nick forresten) skriver; hva folk opplever som moro. Mange her inne har hatt en modifisert 1210 sies det, og fint å høre at mange har moddet den og sammenlignet med VPI.

    Jeg skal forsøke å nyansere dette med fullmoddet 1210, for jeg vet ikke hvor mange av dere som virkelig har hatt det. 1210 sin store styrke er den Quartz-styrte DD motoren. Men det er en stor svakhet, ikke med motoren men med lageret. Den som på fagspråket kalles bearing. Om man oppgraderer PSU (fjerner den interne og kjøper en høykvalitets strømforsyning fra enten fra Paul Hynes eller fra MCRUs) så er det noe helt annet enn å sette eksisterende PSU ut av spilleren i egen boks. Kan ikke sammenlignes. Setter man på ny arm eller oppgraderer til KAB arm, og en god PU, hva skjer? Jo, utstyret avslører nå enda mer den største lydmessige svakheten i 1210; nemlig bearingen. Så har mange oppdatert (ikke byttet den ut) bearingen; hvor man kan fikset på eksisterende bearing. Problemet er at det er fortsatt den samme bearingen med de samme svakheter. I bestefall har man skjult noen av dens svakheter. Den eneste bearingen som duger er MIKE NEW BEARING. Den er i massiv messing, presisjonslager og gjør spilleren til en helt annen enn med original bearing. Denne er kostbar og koster ca. 5-6000kr med frakt mm. Fortsatt småpenger ift Linn-priser:)

    Spillerens nest største svakhet er tallerkenen. Uansett hvor mye man forsøker å pynte på tallerkenens ringing med tykk gummimatte (som ødelegger mer enn den presterer) så er tallerkenen en stor svakhet. Det er fakta, og noe Technics måtte spare inn på for å holde prisen under SP-spillerne. Selv med Achromat Funkplatter 1200 (som er bra) så blir det ikke optimalt. Hele tallerkenen må fjernes. Man har to valg. Enten tallerkenen fra Funk Firm eller den aller beste som er fra Mike New og som heter ETP Platter. Magneten flyttes over til den nye tallerkenen. Denne er også kostbar, og ligger på ca. 6-7000. Nå forvandles spilleren til noe totalt annet.

    Da kobler man samtidig vekk strobelyset, som er strømkrevende. Enkelt og rimelig.

    Så kobler man fra pitch fader, også enkelt og rimelig.

    Isonoe føtter er et must.

    Sett så på en Jelco 750D arm, og en PU etter eget ønske. Zyx, Ortofon SPU eller Cadenza, DL-103R, AT33EV etc.

    For det er ikke før man bytter til Mike New Bearing og Mike New ETP platter at 1210 blir en high end spiller. Og for de som har utført DISSE oppgraderingene, så skal det mye til å overgå den lydmessig. Da snakker man om luft, rom, dynamikk og PRaT så det holder.

    Man kan få svært god lyd med noen enkle 1210-oppgradering. Det er ikke det jeg snakker om her; men en full-oppgradert 1210. Og hvor mange av dere har hatt en slik 1210? Og det er dette jeg snakker om når jeg mener fullrigga:) Ikke platestrammer og ny matte. MN Bearing og MN ETP Platter.

    Masse gode spillere i den prisklassen, for nå er det 20.000+ vi snakker om. Og det blir mye smak og behag. Noen liker Linn LP12 andre Rega RP8. Eller VPI Classic eller ZET-1. Og mye flott design! Så er det spørs hva man kan ta seg råd til med en gang? For meg ble 25-30 lapper for mye i en sleng for en toppspiller. Men å ta litt og litt som jeg gjør nå, så er det overkommelig for å få en spiller som låter fantastisk. Dessuten synes jeg det er fryktelig moro å få bedre og bedre spiller etterhvert som jeg oppgraderer.

    Legger ved noen photos av bearing og ETP Platter så det vites hva jeg mener:
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Siste bildet. Synd å gjemme noe så pent bort langt inne i et drivverk imo:
    KN Legends.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg vil tipse om spennande alternativ til SL 1210:

    a) SL 1000 mk II eller III.
    Noko eldre, langt større, altfor dyr i desse dagar (slik som 1210)og dessutan betre. Har ein arm EPA 100 som er svært god med gammaldagse pickupar som Denon 103-serien, og også greier mediumkompliante.

    b) SL 1500 og dei andre "småsysken"
    Ikkje så robuste som 1210, men du får desse for halve prisen.

    Når ein diskuterar kvaliteten på platespelarar, må ein ikkje gløyme at det er heile pakken det må takast omsyn til. Og då er det viktigaste spørsmålet å optimalisere arbeidstiløva for picukpen. Du treng altså ein sikkeleg arm.
    Alle armar har avgrensingar, og du finn berre nokre få som kan optimaliserast til kvasomhelst (Mørch kan skifte armrør i ulike vektklassar, og det kan også Technics EPA 500). Dei fleste har ein grei arm som er påmontert spelaren sin, og er fornøgde med det. Då gjeld det å finne ein grei pickup. Som må passe i armen.

    Armen på 1210 er ganske ok, men gjer det relativt dårleg med Shure. Har du ein Shure, treng du ein lettvektsarm, som ikkje er så enkle å finne i dag (lettaste er ein Infinity Black Widow, som du sannsynlegvis må leite etter i lange tider). Så Shure-eigarar har det ikkje greitt. Og dei bør ikkje leite etter ein SL 1210 - denne må nemleg opererast om du vil ha pickupen din i arbeid.

    Har du ein 1210 ståande, er sjansen stor for at den påmonterte pickupen er ein discoløve eller ein billegsak, som t.d. AT 95. Heilt grei pickup dersom du ikkje spelar mykje vinyl, eller held på veldig lenge i gongen. Men du løyser ikkje 10% av potensialet til spelaren. Du treng altså ein pickup av ein viss klasse. Og klassepickupar passar ikkje alltid i Technicsarmar.

    Skiftar du ut standardarmen på SL 1210, er det ein stor jobb, i tillegg til å finne rett arm, slik at du får Shuren til å jobbe bra. Om du i staden kjem over t.d. ein Syrinxarm, har du eit anna potensiale framfor deg, for då nyttar det ikkje med Shure. Du skulle hatt ein god, gammal Koetsu.
    Totalt får du ein langt betre spelar, dersom du skiftar ut ein standardpickup med ein Koetsu. Men å amputere armen frå ein 1210 er eit svinearbeid, og dessutan er armen ok i utgangspunktet. Så kvifor skulle ein gjere det?

    Det finnest ein armlaus Technics med om lag same kvalitetane som 1210 (SL 150). Har du tilgong på ein Koetsu og ein Syrinx, er dette lurare. Men det er ikkje greitt å finne ein SL 150 når du treng det. Så kjøp eit anna drivverk. Technics er bra, lettvint å forholde seg til, men ikkje SÅ godt. Ein god Rega kan vere like bra, men høyrest annleis ut om du lyttar nøye. Og VPI har lause drivverk, utan arm, som er endå betre enn Rega.

    Så om du ikkje har ein Koetsu liggjande, og ein Syrinxarm innan rekkevidde, vil eg påstå at du kan få betre lyd ved å kjøpe eit anna oppsett, t.d. ein VPI påmontert ein av Dynavector sine dyrare pickupar, som passar godt der.
    VPI-armane (dei gamle unipivoterande) er svært gode til prisen, men fungerar ikkje optimalt med anna enn eit relativt lite knippe pickupar. Men dei har nokre nye armar no, som kanskje er lettare å hanskast med.

    Når det gjeld å samanlikne potensiala til dei to merka Technics og VPI, er eg ikkje i tvil. Technics er slutta å lage platespelarar, og droppa produktutviklinga ein gong på tidleg 80-tal.

    VPI lagar framleis platespelarar. Her skjer produktutvikling, og her kan du framleis få service (med litt flaks). Ein HR-X med Rimdrive, platekrans og tung tallerken kan påmonterast kva som helst av pickuparm, og har då potensiale som kan målast med nesten kva som hels, iallfallt å spele ringar rundt alt som Technics nokonsinne har laga. Men du må betale langt meir enn for sjølv ein SL 1000 mk III.

    Technics var dei framste på DD-spelarar i si tid, men no er det faktisk VPI som lagar nyutvikla spelarar på dette prinsippet (denne har eg diverre ikkje fått prøve) - dyrare enn kva eg orkar å tenkje på, men kanskje det kjem ein billegmodell ein gong?

    Når det gjeld å handle på bruktmarknaden, er det eit spørsmål kva du finn, kva du med rimelegheit skal betale for det, og kva du eventuelt har frå før i riggen din. Står du heilt blank, har du fordelen av å kunne velje fullstendig fritt. Fyrstegongsprøvarar bør kanskje kjøpe noko billeg, men det er også kjekt å falle for freistingar...
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Eh, det er da ikke vanskelig å demontere arm fra 1210, Audiophile-Arve...! Hvor har du det fra!? Om du har skrujern, vel og merke:) Skru ut bunnplaten og 4 skruer på armbordet. Da har du hele armbordet og alt i hånda...

    Sett inn armbord til Jelco og en Jelco 750D eller Origin Live Silver med phonokabel. Da har du en god start for de aller fleste PUer. Jelco 750D er en knallbra arm, hvor du kan ha flere PUer med utskiftbare headshell.

    Det er bare det at flere blander kortene. Fordi, som over: "en VPI Classic spiller ringer rundt 1210". Men da snakkes det åpenbart om en standard 1210. Da er jo prisforskjellen enorm. Kanskje 4-5000 vs 20.000+ For en Classic. Men om vi snakker full-modifisert 1210 så er prisen sammenlignbar, men da spiller ikke VPI ringer rundt 1210 heller. Hvilken man liker best, blir nok mer en smakssak.

    Mitt råd til trådstarter, som jeg fikk fra en av de her inne jeg har aller mest tiltro til:

    Kjøp med hjertet, og ikke etter trend. Tenk drivverk som det viktigste, for resten kan oppgraderes etterhvert (arm, Riaa, PU). Ikke følg veien alle andre tar, men tenk at vinyl skal være gøy. Lyd skal være gøy. Det finnes platespillere som sammen med Riaa gir tilnærmet CD-lyd. Hva er poenget med det, tenker jeg! Skal jeg ha CD-lyd, kjøper jeg CD-spiller. Jeg vil ha vinyllyd, trampe tankten og kose meg.

    Men i prisklassen er det en til du bør vurdere, nemlig Linn Sondek LP12 (evt Linn Majik). Masse godlyd og boogie-faktor; som jeg mener er det viktigste argumentet for vinyl. Jeg har hørt SÅ mye kjedelig vinylutstyr på messer og hifi-butikker, at jeg holder på å sovne. Kanskje veldig korrekt hifi, men uten boogie-faktor blir det Zzzzzzzz.

    Sjekk litt på torget her inne, og se hvilke merker av nye spillere som hyppigst selges. Det er det gjerne en grunn til. :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kan hende eg rotar litt, ChrisAndre - var det 1500 som hadde armbord i eitt med chassiset? Jelco er svært mykje for pengane, det er sant. Technicsarmen er også OK til fleire pickupar, men har større avgrensingar enn Jelco.

    "Ringspeling" er nok store ord, men om vi snakkar om det fullstendige potensialet, er det kanskje ikkje heilt bort i natta. Eg har høyrt supermodifiserte 1210-spelarar ved nokre høve, t.d. med Dynavector sin toppmodell (seinast på Hortenmessa), og det var veldig bra, men eg vil påstå at det kan bli endå betre - med eit betre drivverk (min favoritt-Technics kjem nok alltid til å vere SL 1000)

    LP12 er ein svært god spelar, og desse spelarane vil nok aldri spele kjedeleg eller gå ut på dato, som det skjer på visse andre konstruksjonar der produktutviklinga stoppar... men dei er dyre, dei også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn