Technics 1210mk2 vs. Rega Planar 3

tomashoi

Medlem
Ble medlem
26.05.2004
Innlegg
22
Antall liker
0
Sted
Råde
En brannfakkel kansje...
Noen som har noen synspunkter?
Er det bedre lyd på Rega?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er to ganske ulike platespelarar, som heilt klart er glimrande, men på svært ulike måtar. Personleg held eg ein knapp på 1210, men det kjem mykje an på kva pickup som skal brukast, og litt lydpreferansane generelt. Eg trur eg vil hevde at Rega-armane er generelt betre enn 1210-armen (som er ei litt ribba trist utgåve av Technics sin topparm gjennom tidene EPA 100, og eigentleg ein typisk japansk arm frå 70-talet, litt forfina), men drivverket til 1210 er verkeleg godt. Om du då ikkje lar deg sjenere av DD-lyden (som du ikkje høyrer med ein gong. Om du derimot går frå ein 1200 eller 1210 til ein Rega 3, vil du ganske sikkert oppleve lyden som annleis, gjerne betre. Men har du ditt lyttefokus meir til timing og dynamikk, så...
Og meir tør eg ikkje seie om dette........
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.095
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har selv en 1210 mkII så jeg er vel ikke helt habil. Hadde før en P2, og har ikke angret ett sekund på at jeg skiftet spiller.

Der hvor Regaen var litt upresis og litt slapp i lyden, er 1210 uhyre presis og kontant. Totalt fri for egenlyd og med kullsort bakgrunn.

Et lite og billig tweak kan løfte spilleren opp en klasse: Kjøp en bagasjeromsmatte fra Clas Ohlson, klipp den i passende størrelse og legg den oppå platematten. Da fjernes all rest av metallisk lyd som Arve påpeker.

Armen er kanskje ikke verdens beste, men armdemper fra www.kabusa.com gjør underverker med lyden. Plutselig lyder det som en helt annen spiller og kan godt sammenlignes med spillere i langt høyere prisklasser. Prøv gjerne med en god Denon p.u.
 

tomashoi

Medlem
Ble medlem
26.05.2004
Innlegg
22
Antall liker
0
Sted
Råde
Takk for innspill så langt. Har hatt en i 1210 somjeg kjøpte brukt men som har fått problemer. "bruming". En jordindsfeil jeg ikke har funnet ut av. Har kjøpt en brukt Rega Planar 3 og satt på en Ortofon 520MK2. På 1210 hadde jeg på Staton G-2 PRO.
Har ikke har Regan lenge nok til og sammenlinge lyden ennå. 1210 har jeg i ca 6-7 år.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Har selv nettopp kjøpt meg 1210mk2. Veldig bra førsteinntrykk! :)
Har også hatt rega p3, og den bråket ikke så mye..På godt og vont. Synes lyden på 1210'en har mer baller og rytme. (bruker en Denon DL103).
Jeg har tenkt å kjøpe en eller to pickup shell's slik at jeg kan bytte litt frem og tilbake med de p.u's jeg har. Er de originale helt ok, eller finnes det bedre i edruelig prisklasse?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det som kan vere verd å tenke over, er om du treng noko som er lettare enn originalen. Det kjem i så fall an på kva pickupar du skal bruke. Zeepa var det lettaste som fantest før i tida...
Så er det eit par som eg meiner hadde positiv innverknad på lyden. Det "tøffaste" av desse kom frå eit firma som heitte Orsonic, og bestod av ei ramme som var lett å justere og samstundes svært stabil.
Men dei vanlege og originale shella var heilt ok, dei og..
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.095
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har kjøpt Pickering headshell hos Ljudia. De tar 265 kr for et par. Helt OK kvalitet.
 
Topp Bunn