Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    354
    Torget vurderinger
    5
    Jeg syns at 1200/1210 er en vakker tidløs klassiker, utseendemessig- har nesten alltid denne spilleren for øyne når noen snakker om platespiller. Den har noe veldig tilfredstillende i hvordan den føles når den håndteres.
    Ble preget av disse spillere helt fra tidene i begynnelsen av Techno bølgen i Dorian Gray clubben eller i de mange Techno-kjellerene i Frankfurt eller Stuttgart.
    Og ikke minst DJ riggene på lasteplanene av lastebiler under Love Parade i Berlin som sto alt annet enn stødig men klarte likevel å prestere å spille musikk.
    Hadde 2 stk 1200er en stund selv når jeg prøvde meg mer eller mindre vellykket med miksing en stund, men solgte de igjen i min ungdommelig uvitenhet...
    Hos meg er det veldig av og på med vinylhobbyen- akkurat nå tenker jeg over en ny spiller- noe litt mere budsjettvennlig enn den siste jeg hadde en god stund siden. Som tåler å stå i fred uten at en må ha dårlig samvittighet over at det står en dyr rigg ubrukt over litt lengre tid. 🙄 En 12xx er faktisk noe som kan gå i arv i familien. 😉
    Så da er en 1210 GR absolutt på short listen min. Tenker da eventuelt med en Hana ML. Noen tanker om det?

t-roten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    569
    Sted
    London
    Da var en 1210mk2 ankommet her. Den har vært lagret lenge, så får se hvordan den fungerer etterhvert. Ingen hast, men noen som har tips om hva som bør sjekkes. Lager på tonearm virker bra og farten er stabil.
    Trenger litt rens og puss etc og må ha ett lokk når resten er sjekket og okay
    C8D65E0D-5B64-47AD-8751-12AC644EB745.jpeg

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.150
    Edzilla: Selg ALDRI den igjen! Den bytter du bare stylus på når den får en 3-4000 timer på seg. :cool: Gutta i Stavangervej nummer 9, Nakskov, DK veit å passe på brukerne sine. Grunnlegger og konstruktør Per Windfeld har gått av med pensjon, men ideene og flere av konstruksjoenene hans lever videre i hans livsverk. Bl.a Concorde og OM. Det er uhyre enkelt å sette på en Concorde også:p Pluggen til SME-fatninga er inkludert i pickupen. Fem minutter,- ink justering og kalibrering så har Technicsen din fått sitt nebb. Uten bruk av headshell. Og det nebbet, det går ingen steder når det først sitter der det skal. Gi den 50 timer, så er den innspilt.

Sist redigert:

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.150
    T-roten: UK-modell? Eller er det en du har hatt i Norge?

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.150
    T-roten: Sist jeg sjekka kom UK-modellene med trestifts one-way plugg- som kontaktene er over Vesterhavet (The North Sea). Men det kan ha endra seg, evt henta forrige eier denne i Europa,

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nagaoka har mye dynamikk og etter min mening gruser MP-110 en Ortofon 2M Bronze. Hvorfor mener jeg dette? MP-110 er langt mer dynamisk i mellomtonen. Den har dypere og mer punch i bassen og diskant er mer oppløst.
    Mange blander lys klang med høy oppløsning. Og jeg synes det er her mange blir litt lurt til å tro at feks 2M Bronze har så god oppløsning. Symbaler gjengis mye mer naturlig med Nagaoka MP-110. Bronze forsøker å høre ut som CD med lys klang og få nyanser og lite dynamikk imo.

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.150
    ChrisAndre: Disse to har forskjellig TYPE dynamikk, forskjellige fokuspunkter og forskjellig groove. :coffee: (y) Men det betyr absolutt ikke at 2M låter lyst. Det kan du få enhver pickup- også 2M og Nagaoka - til å gjøre, regardless. Du har nå en RIAA og generell match som har tatt andre veier, men til det samme resultat, rent generelt. Og da lærer du at

a) København- eller var det Roma- ble ikke bygget på en dag.
    b) Det ER flere veier til det samme mål.
    c) Forskjellig behandling av forskjellig merke- pga differanse i signaturbilde. Se hva Edzilla ellers har, kontra dine saker... ;) Det kommer aldri til å låte lyst- hos noen av dere.

Sist redigert:

Edzilla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2006
    Antall liker
    44
    Edzilla: Selg ALDRI den igjen! Den bytter du bare stylus på når den får en 3-4000 timer på seg. :cool: Gutta i Ballerrup, DK veit å passe på brukerne sine. Grunnlegger og konstruktør Per Windfeld har gått av med pensjon, men ideene og flere av konstruksjoenene hans lever videre i hans livsverk. Bl.a Concorde og OM. Det er uhyre enkelt å sette på en Concorde også:p Pluggen til SME-fatninga er inkludert i pickupen. Fem minutter,- ink justering og kalibrering så har Technicsen din fått sitt nebb. Uten bruk av headshell. Og det nebbet, det går ingen steder når det først sitter der det skal. Gi den 50 timer, så er den innspilt.
    Concorden blir oss meg. Men har en Denon PU som jeg muligens kan nå selge.
    Sto opp ekstra tidlig i dag for å sette opp Concorden. Herlig lyd rett ut av boksen. Var et stort løft opp fra Rega Carbon kan du se.
    La kjøre bilder.
    3F0755D8-CB04-4599-A5FC-9FBCFD383981.jpeg
    EFBD30AC-2CE3-4F4E-B4E2-4FA5DF7E6E50.jpeg
    D31AA1A3-EE34-430F-94C8-03D252EB661F.jpeg
    59925901-9C13-4C59-96C2-CDC32A4E3115.jpeg
    7D5A1281-5739-4527-B746-B8D6D48FD85E.jpeg
    1F6BBF43-4C6E-4CBD-ABEC-E959C31DBC0A.jpeg
    21E1E359-3692-48D6-BBF6-89723E002D56.jpeg
    C38A619E-2723-445B-9DBA-EC10979BE467.jpeg
    3918F349-082D-4EC8-8347-1777DE246F83.jpeg
    F18EE283-C7C8-4376-8486-59AE89526977.jpeg
    1C5C1321-5930-4250-BC45-D142503F0B42.jpeg
    725EF21E-21BE-4C92-A3A6-1A87E5470488.jpeg
    C88C4223-8A45-4224-98DC-2810AA775FBC.jpeg
    CB103527-8914-4F47-95DD-77A809C362DA.jpeg

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.150
    Edzilla: Ser du? Det behøver ikke være verre enn det ;) Ser tilogmed ut til at du har nåletrykket riktig..hehe..Kos deg masse, rens unna de andre pickupene og bruk penga på en ekstra stylus til Century mens den fortsatt er å få. Så låser du den ned på et trygt sted mens nebbet får spissa seg til på den som sitter der. Plateclamp trenger du heller ikke. Bare å utforske skivene nå..Og sikre riggen en ekstra evighet i LPens tjeneste. Jeg regna dog med at Century skulle sitte på den blå Tech´en...

Sist redigert:

Edzilla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2006
    Antall liker
    44
    Edzilla: Ser du? Det behøver ikke være verre enn det ;) Ser tilogmed ut til at du har nåletrykket riktig..hehe..Kos deg masse, rens unna de andre pickupene og bruk penga på en ekstra stylus til Century mens den fortsatt er å få. Så låser du den ned på et trygt sted mens nebbet får spissa seg til på den som sitter der. Plateclamp trenger du heller ikke. Bare å utforske skivene nå..Og sikre riggen en ekstra evighet i LPens tjeneste. Jeg regna dog med at Century skulle sitte på den blå Tech´en...
    Ekstra stylus sier du. Ja dæven. Dette hadde jeg glemt. Vil ikke Ortofon fortsatt produsere disse som en vanlig servicedel?
    Den blå blir å selge. Fant en 1210 med de riktige modsene. Så da har jeg en til overs.
    Heldigvis har jeg eller fruen aldri solgt våre platesamlinger. Så vi har mange timer med lytterne foran oss. Men ser også at det er stor forskjell på innspillingene og kvalitet på vinyl. Har en lang vei å gå. Men elsker ny kunnskap og det å nerde.

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.150
    Edzilla: Jo, det vil de nok. Men den Centuryen der er en begrensa utgave. Altså er antallet styli begrensa også! Når det uansett kun er Ortofon Concorde Century som skal være der, sikre deg om at du kan bruke den lengst mulig. Det gjør du best ved å gå til innkjøp av ei ekstra nål (y) Og så legge den et sted der den er sikker til den dag den skal på jobb..Så mange pickups som du har liggende skulle det ikke forundre meg om et videresalg av dem kunne dekke opp for utlegget. Du har tross alt montert en svært spesiell utgave av den historiske DJ-referansen, så noe særlig bytte trenger du nok aldri tenke mer på der. En 1210 m/ Concorde Century har det som skal til for å -selv om 20 år- holde ekte liv i ALLE LPene dine. Og jeg tror det er LANGT lenger enn man kan si om dagens filbaserte audioløsninger, ser du..Så: Hent en ekstra stylus, du...Spilleren vil gi deg ro til å nerde, men da nerder du på musikken. Slik det også var tilfellet for dem som tidligere bedrev clubbing med disse :) Job done!!

Sist redigert:

Dharmabum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    4
    Ekstra stylus sier du. Ja dæven. Dette hadde jeg glemt. Vil ikke Ortofon fortsatt produsere disse som en vanlig servicedel?
    Den blå blir å selge. Fant en 1210 med de riktige modsene. Så da har jeg en til overs.
    Heldigvis har jeg eller fruen aldri solgt våre platesamlinger. Så vi har mange timer med lytterne foran oss. Men ser også at det er stor forskjell på innspillingene og kvalitet på vinyl. Har en lang vei å gå. Men elsker ny kunnskap og det å nerde.
    Lurer på en slik century selv.Hva er VTA på den?Hvor er den kjøpt? Si gjerne noe om lyden etterhvert=)

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.150
    Dharma: Du trenger da ikke tenke på VTA der? . Da er det bare å bruke bajonettkoblinga, så kommer vinklene av seg selv. HVIS du vil vite VTA, sjekk specs hos Ortofon...

Sist redigert:

Edzilla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2006
    Antall liker
    44
    Lurer på en slik century selv.Hva er VTA på den?Hvor er den kjøpt? Si gjerne noe om lyden etterhvert=)
    Sier som @Auditor VTA trenger du ikke å tenke stort på. Få armen i vater med platatallerken. Det tar man på øyemål eller ved bruk av en linjal.
    Lydbeskrivelse må jeg komme tilbake på. Skal kjøre litt A/B testing med to pickuper.

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.150
    Edzilla: Bruk en god PROTRACTOR, du...Century og alle andre Concorde har nebbet sitt. Det både setter- og låser vinklene for stylus ift. skive og sporing. Uten det ville scratching osv. vær langt vanskeligere på disse spillerne. Fordi det blant annet stabiliserer nåla sideveis, opp og ned på en bedre måte enn et standard halvtomshus ville gjort i den settingen disse er laga til. Det er en grunn til at de har sett sånn ut siden tidenes morgen. I bakkant holdes de fast av armrør, fatning og festeskrue- en mer stabil basis enn et headshell er i samme setting. Pga en mer direkte kobling mellom pickup og arm. Konstruksjonen tåler rett og slett mer.

Sist redigert:

Edzilla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2006
    Antall liker
    44
    Driver å lytter til David Bowie sin Hunky Dory og Tonight. To plater jeg kjenner rimelig godt.
    Forskjellen mellom Rega Carbon og ortofon concorde century kan sammenlignes å lytte til musikk med og bomullsdotter i ørene.
    Trodde først at Rega Carbon spilte oppløst. Men først når man kjører a/b test så kommer forskjellen fult frem. Dynamikken er også helt annerledes med ortofon concorde century. Skal melde mer når jeg har fått spilt noen flere timer @Dharmabum

Antinegativ

Helt fersk
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    2
    Sted
    Å Velstand, Velstand...
    No er vel Concorde 12 gonger så dyr som Carbon, so det skulle berre mangle om det ikkje var forskjellar ;) Det hadde og vore interessant om du testa Denon saman med dei. Eg mistenkjer at Rega og Denon har meir til felles enn dei har med Concorde.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    897
    Sted
    Bygda med en halvdau flyplass
    Kunne tenkt meg en strøken SL-1200 Mk 2. Den kom på markedet da min interesse for Technics produkter var på topp - rundt 1980. Endte opp med en SL-151 m/Black Widow arm...

Må "jakte" litt. Og dessuten finne en god forklaring til kona :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ble en Nagaoka MP-200 i dag. Kjøpt i dag sammen med Graham Slee Reflex M hos Electronisk Bureau👍 Gleder meg til å montere den på 1210M5G😎
    F14FEA42-15D0-42EA-9BB2-570C29403BB9.jpeg

Edzilla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2006
    Antall liker
    44
    Kunne tenkt meg en strøken SL-1200 Mk 2. Den kom på markedet da min interesse for Technics produkter var på topp - rundt 1980. Endte opp med en SL-151 m/Black Widow arm...

Må "jakte" litt. Og dessuten finne en god forklaring til kona :)
    Min blå er til salgs om det er av interesse.
    Send gjerne PM.
    238A93F7-3280-4A37-B70E-C7A5F6F2D754.jpeg
    7A87BA59-1AD4-4053-A3EF-3524119DC850.jpeg
    191FBA5C-C43D-4948-B9F8-B7AABF0F70BB.jpeg
    74AC2E86-3D0A-4CED-879C-0EC1D1688226.jpeg

Edzilla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2006
    Antall liker
    44
    No er vel Concorde 12 gonger så dyr som Carbon, so det skulle berre mangle om det ikkje var forskjellar ;) Det hadde og vore interessant om du testa Denon saman med dei. Eg mistenkjer at Rega og Denon har meir til felles enn dei har med Concorde.
    Har dessverre Inge RIAA for MC PU.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn