Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.175
    Torget vurderinger
    10
    Takk for begge tips. Oljen som anbefales brukt til lageret på PD-171 heter Molykillon 30. Består av molybden dispergeres i mineralolje. Spesielt egnet for glidelager og gir under lav hastighet og høy belastning. (oversatt fra japansk). Prøvde å registere meg og legge inn bestilling på en mindre mengde enn 4 liter, men det skar seg. Oversettelsen til norsk forsvant plutselig og jeg er ikke så sterk i japansk.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.554
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takk for begge tips. Oljen som anbefales brukt til lageret på PD-171 heter Molykillon 30. Består av molybden dispergeres i mineralolje. Spesielt egnet for glidelager og gir under lav hastighet og høy belastning. (oversatt fra japansk). Prøvde å registere meg og legge inn bestilling på en mindre mengde enn 4 liter, men det skar seg. Oversettelsen til norsk forsvant plutselig og jeg er ikke så sterk i japansk.
    Endte du opp med 4 liter?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.175
    Torget vurderinger
    10
    Et spørsmål når det gjelder Technics: Kan man gå ut fra at SL-1300G alltid vil gå med korrekt hastighet og aldri behøve noen finjustering, siden den ikke er utstyrt med stroboskop/hastighetsjustering? I så fall hvorfor har SL-1200G dette?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.311
    Et spørsmål når det gjelder Technics: Kan man gå ut fra at SL-1300G alltid vil gå med korrekt hastighet og aldri behøve noen finjustering, siden den ikke er utstyrt med stroboskop/hastighetsjustering? I så fall hvorfor har SL-1200G dette?
    SL-1200G kan slideren koble inn og ut med egen knapp. Når den er koblet ut vil jeg tro det blir samme som den nye SL-1300.

Slideren er ment brukt for DJ til å matche beat eller tuning til neste låt i spillelisten. Eller tilfeller hvor hastig er mastret feil, eller justert feil med hensikt for å få plass til et musikkstykke. Det er faktisk veldig intressant å lytte til kjente låter med noe cent lavere tuning. Det gir også et skifte i frekvenspektet som kan være intressant.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.175
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenkte ikke på slideren, men den store, runde knappen til venstre. Mener å huske den ble brukt til å finjustere hastigheten, slik at stroboskopet stod stille, altså riktig hastighet.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.158
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Jeg tenkte ikke på slideren, men den store, runde knappen til venstre. Mener å huske den ble brukt til å finjustere hastigheten, slik at stroboskopet stod stille, altså riktig hastighet.
    Av/påknappen? Tror den kun har en funksjon.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.175
    Torget vurderinger
    10
    Av/påknappen? Tror den kun har en funksjon.
    Ok, da husker jeg feil. Trodde den runde knappen kunne dreies med eller mot sola for at stroboskoprillene på tallerken skulle stå stille, altså korrekt hastighet. Det er altså slideren som brukes til dette. Men uansett, på SL-1300G finnes ingen mulighet til finjustering av hastigheten og man må for alltid stole på at elektronikken tar seg av dette, også når spilleren blir noen år gammel. Altså aldri noen mulighet for å sjekke at hastigheten faktisk er korrekt.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.307
    Torget vurderinger
    0
    Altså aldri noen mulighet for å sjekke at hastigheten faktisk er korrekt.
    Hvorfor sjekke en spiller som alltid spiller korrekt hastighet....? :unsure:

" Review
    The SL-1210 has to be the most professional and most reliable turntable on the planet."

"Since Technics incorporated quartz control, in models starting with the MK2, the rotation speed became extremely stable; thus, there was no need for the strobe anymore. However, DJs wanted the familiar strobe on the turntables they use, so it is still provided on the current model. The SL-1200/1210MK7 comes with an LED strobe that can be set to illuminate in red or blue."

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.311
    Som andre ha nevnt er den kun av/på på G modellen. Vribryteren er faktisk litt kløn om sant skal sies. En trykk eller vippebryter ville vært enklere å betjene. Ideen var nok opprinnelig at man ikke ved uhell skulle slå av spilleren når man scratchet.

Dishwasher

Fersking
    Ble medlem
    30.10.2024
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Håper ikke jeg bryter noen retningslinjer her ved å spørre, men har en M5G i svært god stand som jeg vurderer å selge siden den bare har stått til pynt de siste 15 årene. Men er usikker på hva disse går for i Norge, mk2 osv ser jeg flere av. Har sjekket litt rundt på ebay, og der ser jeg spillere som gjerne går for 12 000,- , og da i tilsynelatende dårligere stand enn min. Selve spilleren ser nærmest ny ut, og er meget pent brukt da den var i bruk. Støvdekselet har noen riper er det eneste. Lurer også på om det er noe vedlikehold som burde vært gjort før evt. salg, siden den har stått ubrukt i flere år?

Vedlegg

Dishwasher

Fersking
    Ble medlem
    30.10.2024
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Går før eller ønskessolgt for
    Usikker på om det er meg du svarer her, og hva du i så fall mener? :) Meldingen min er ment for å spørre hva en slik spiller er verdt i bruktmarkedet, det er ikke en salgsannonse. Og ja, når jeg ser på salgshistorikken på ebay, så går de fleste for 11 500-12 000,-. Altså hva kjøper har betalt, ikke ønskes solgt for. Da er det MK5G og ikke M5G vel og merke, hvor eneste forskjell såvidt jeg vet(?) er at MK5G er produsert for det Japanske markedet. At dette er vesentlig høyere enn hva eksempelvis brukte mk2 eller mk5 selges for, er jeg fullt klar over, det er derfor jeg ønsker å sjekke litt før den evt. legges ut på finn.no.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.265
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er villig til å betale 12000kr for en gammel 1200 mkx når man får en ny 1500c for samme prisen?? eller en ny mk7 for 15k??
    I tillegg kommer det jo brukte 1200G og GR ...

Bruktprisen på hifi i Norge er lavere enn i utlandet typisk 30-60% av ny veiledende....en 1200mk5 vurderes nok under en 1200gr eller mk7

Sist redigert:

Dishwasher

Fersking
    Ble medlem
    30.10.2024
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    ...eller en ny mk7 for 15k??
    Skjønner problemstillingen, men det virker som det finnes sånne folk. Har inntrykk av at disse spillerne har en viss samleverdi om de er i god stand, i tillegg til at byggekvaliteten har blitt dårligere på de nyere modellene - uten at jeg har noen bedre kilde for dette enn diverse forumposter.

Bruktprisen på hifi i Norge er lavere enn i utlandet typisk 30-60% av ny veiledende
    Dette gjelder vel kanskje ny hifi hvor man kan få tilsvarende ny vare i butikken? Denne spilleren har ikke vært produsert på 20 år. Per dags dato, så finnes ikke denne modellen på noen norske bruktsider - er også derfor jeg spør, siden det finnes lite referansepunkter. Tilgjengelighet er vel også en faktor når man skal sette en verdi på noe. Jeg er ikke interessert i å lure noen til å betale en kunstig høy pris, jeg lurer bare på hva som er en fair pris for spilleren.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Stavanger
    Hvem er villig til å betale 12000kr for en gammel 1200 mkx når man får en ny 1500c for samme prisen?? eller en ny mk7 for 15k??
    I tillegg kommer det jo brukte 1200G og GR ...

Bruktprisen på hifi i Norge er lavere enn i utlandet typisk 30-60% av ny veiledende....en 1200mk5 vurderes nok under en 1200gr eller mk7
    Mk7 er ikke det samme som 2-6.
    Istede for Mk7 ville jeg valgt Pioneer plx1000 til 8500kr. På noen punkter bedre en mk2-6 også.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Stavanger
    Takk for det, har plx1000 med Hana sl og er veldig fornøyd :)
    hadde selv, men pga nostalgiske grunner og min far hadde mk2-1200 (den husker jeg godt) fant jeg en 1210mk2 (ifølge serie nr fra februar 1988) vistnokk reserve spiller fra en nedlagt radiostasjon på østlandet,
    veldig grei forhistorie å tenke på.

byttet jevn inn med en Rega P6 jeg hadde, ikke treget 1sekund( dog fikk jeg med en rega riia og ortofon 2m blue rtr, så bra innbytte dt synes jeg...
    foruten den jeg har hatt siden 14års alderen en JVC QL-5, tror jeg,, Kjøpte jeg plx1000 i 2016, byttet den inn i project classic, kul men kvaliteten er vel bobb bobb.. Rega P6(og bobb bobb) , og nå en flott 1210mk2, Solid vs bobb bobb, lett avgjørelse.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.182
    Torget vurderinger
    1
    Har sjekket litt rundt på ebay, og der ser jeg spillere som gjerne går for 12 000,-
    Nja. Prisen du ser på HiFi-Shark, eBay og lignende er som regel utropspris. Hva den faktisk ble solgt for, kan være adskillig lavere…

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn