Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kjøpte en mk V for et års tid siden med eske og i meget god stand for ca 5k. Det er passe pris.
     

    oysteinr

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    39
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    0
    Jeg solgte nettopp to mkII som begge var i meget god stand for hhv 4500 og 5500. Den til 5500 var så godt som strøken (til dj-spiller å være). Jeg mener dette var riktig pris, men basert på tilbakemeldingene på annonsen, og at det tok ca 5 min å selge begge mener trolig markedet at de er verdt litt mer 🙃
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Max 6.

    Johan-Kr
    Jeg er forsåvidt enig med deg.
    Etter at Technics startet produksjon av nye SL-1200 burde prisen på Mk2 ligget på 5k og nedover alt etter stand.
    Mysterium hvordan prisene holder seg?? Kanske markedet begynner og tømmes og det blir mer rift om de som kommer for salg?
    Kanskje ungdomen på 80-90 tallet som drømte om en SL 1200, nå realiserer guttedrømmen🤔
     

    oysteinr

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    39
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er forsåvidt enig med deg.
    Etter at Technics startet produksjon av nye SL-1200 burde prisen på Mk2 ligget på 5k og nedover alt etter stand.
    Mysterium hvordan prisene holder seg?? Kanske markedet begynner og tømmes og det blir mer rift om de som kommer for salg?
    Kanskje ungdomen på 80-90 tallet som drømte om en SL 1200, nå realiserer guttedrømmen🤔
    Det virker slik. Når det er sagt, så gjelder jo prisutviklingen veldig mye «vintage» utstyr. Alt gammelt «ræl» koster jo mer enn det er verdt.

    Men: SL1200 er jo av det mest driftssikre og servicevennlige man kan få. Det er mye enklere å mekke på 1200 enn feks Lenco 75/78. Og deler er lett tilgjengelig. Det er også gode spillere uten at man trenger å bygge plinth og finne ny tonearm. Så de er etter min mening fint verdt 4-6k uten pickup.
     

    oysteinr

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    39
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje ungdomen på 80-90 tallet som drømte om en SL 1200, nå realiserer guttedrømmen🤔
    … for å ta et anekdotisk argument i annen retning, så var ingen av de som kjøpte 1210 av meg fra denne gruppen. En var mye yngre og opplevde neppe 80 (eller 90)-tallet, mens den andre var en voksen kjøper som så på spilleren som en trygg inngang til vinyl. En skulle bruke den som dj-spiller, den andre som eneste platespiller.

    Men du har nok rett i at det er en del tidligere djs som nå har fått tid/penger til å kjøpe tilbake spilleren de solgte i 2000.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Etter at Technics startet produksjon av nye SL-1200 burde prisen på Mk2 ligget på 5k og nedover alt etter stand.
    De nye produksjonene er ikke like "solide & eksotiske" i materialvalg som de nye innstegsmodellene, men det
    bemerkes i flere utpakkingsvideoer på nettet. Noen enkle kosmetiske endringer på de nye betyr ikke så mye for lyden
    som stabiliteten med anti-schock av ypperste klasse på de gamle....... 👍
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Det virker slik. Når det er sagt, så gjelder jo prisutviklingen veldig mye «vintage» utstyr. Alt gammelt «ræl» koster jo mer enn det er verdt.

    Men: SL1200 er jo av det mest driftssikre og servicevennlige man kan få. Det er mye enklere å mekke på 1200 enn feks Lenco 75/78. Og deler er lett tilgjengelig. Det er også gode spillere uten at man trenger å bygge plinth og finne ny tonearm. Så de er etter min mening fint verdt 4-6k uten pickup.
    Ga selv 7k for min Mk5, selv om de
    De nye produksjonene er ikke like "solide & eksotiske" i materialvalg som de nye innstegsmodellene, men det
    bemerkes i flere utpakkingsvideoer på nettet. Noen enkle kosmetiske endringer på de nye betyr ikke så mye for lyden
    som stabiliteten med anti-schock av ypperste klasse på de gamle....... 👍
    Det kan nok være mye av grunnen, litt derfor jeg gikk for MK5.
    GR GR2 er nok mer lik de gamle i byggekvalitet, men da koster det litt mer.
    GR bruktpris burde være betydelig høyere enn MKII, men skjønner at folk er villige til å gi mer.

    Å finne en kosmetisk strøken MKII, MK5 er tilnærmet umulig, da veldig få av dem kun er brukt hjemme.
    Min er produsert i 2008, og har endel kosmetisk wear and tear, men den går som en klokke og spindel/hus ser veldig bra ut.

    IMG_1790.jpeg

    IMG_1792.jpeg

    IMG_1793.jpeg

    IMG_1795.jpeg
     

    Vedlegg

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Hva er egentlig forskjell på MK II/ MK V og MK VII
    Hovedforskjellen er vel at MK II brukes det børstemotor, mens de nyere har børsteløs.
    Selv kjøpte jeg meg en Pioneer PLX1000 som er en lisensbygget MKII. Gooood spiller til prisen. Kr 7200,- uten PU betalte jeg.
     

    Itamar2010

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2022
    Innlegg
    48
    Antall liker
    170
    Sted
    Bergen
    Jaja, bra er det for den som selger at innimellom finnes det alltids kjøpere av 35 år "gammalt ræl" til "uhørte" priser som gir ordtaket "Unntaket som bekrefter regelen" et videre liv.....😱😊👍FYI. Navnene i denne email er retusjert av meg.
    Skjermbilde 2024-04-07 144158 copy.jpg
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hovedforskjellen er vel at MK II brukes det børstemotor, mens de nyere har børsteløs.
    Selv kjøpte jeg meg en Pioneer PLX1000 som er en lisensbygget MKII. Gooood spiller til prisen. Kr 7200,- uten PU betalte jeg.
    Den har jeg også,meget fornøyd.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hovedforskjellen er vel at MK II brukes det børstemotor, mens de nyere har børsteløs.
    Selv kjøpte jeg meg en Pioneer PLX1000 som er en lisensbygget MKII. Gooood spiller til prisen. Kr 7200,- uten PU betalte jeg.
    Ser mk VII er nesten 2,5 kg lettere enn mkII
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    mk7 er bra, men den er litt ømfintlig for bass, satte på en kab silikon demper og det hjalp mye.
    tror mye av problemet ligger i føttene, de er designet for scratch battle etc og er drit stive.. føtter fra en mk2, gr eller g hjelper nok mye
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.796
    Antall liker
    50.575
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jaja, bra er det for den som selger at innimellom finnes det alltids kjøpere av 35 år "gammalt ræl" til "uhørte" priser som gir ordtaket "Unntaket som bekrefter regelen" et videre liv.....😱😊👍FYI. Navnene i denne email er retusjert av meg. Vis vedlegget 1013428
    Det viser jo at det fortsatt er……… der ute som ikke vet bedre🫢
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    231
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør dere av periodisk vedlikehold på SL12XX?
    Jeg har en 1210M5G som umulig kan ha levd annet enn hele sitt liv som hifi-spiller,,, foruten noen riper i støvlokket er den mint.
    Det har vistnok blitt byttet lager, hvorfor vet jeg egentlig ikke, som jeg husker ihvertfall. Om det er nytt originalt eller KAB er uvisst.
    Den blir svært lite brukt, men starter den og lar den svive litt innimellom om det går lenge uten platespilling.. samt beveger armen et par turer opp/ned og frem og tilbake..
    Tipper det er 10år siden lageret ble bytta, men, den står mer eller mindre bare til pynt..

    IMG_20181116_192405.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn