Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg får nok ikke råd til en limited, men det blir spennende å se hva en opfølger vil koste. Min M5G har totalt kostet meg 30+ så den skal ingen steder.
    Si ikke det! ;)

Du får sikkert finansiert den når bruktmarkedet for motorsykler kommer i gang et par måneder før 1200G er i handelen. ;)
    Hehehe, nei min Harley Night Tain går ingen steder:)

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Nytt år og nye muligheter, ett ganske slitt utrykk i så måte. Men i kjølevannet av nyheten rundt den nye 1200-modellen som er på trappene så ble jeg litt nysgjerrig på en Technics spiller. Må en belage seg på en 5-6 k for en brukt 1210, eller noe rundt der?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Det kommer an på hvor tålmodig du er, jeg fulgte med msrkedet ett par mnd før min dukket opp til 3500. Det dukker opp gode kjøp iblandt.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja det kan jeg tro. Folk her inne virker jo å bo på finn.no til tider, føler det meste av knallkjøp er borte før en rekker å lese innlegget i den "Gode kjøp" tråden :p Ser det ligger en 1200mk2 på torget nå da..

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nytt år og nye muligheter, ett ganske slitt utrykk i så måte. Men i kjølevannet av nyheten rundt den nye 1200-modellen som er på trappene så ble jeg litt nysgjerrig på en Technics spiller. Må en belage seg på en 5-6 k for en brukt 1210, eller noe rundt der?
    Ja, 4500-5000kr for en 1210mk2 som IKKE har vært en DJ-spiller må du nok belage deg på. Ofte de til 3500kr er litt slitte dj-spillere som (kan) ha fått litt juling, noe som ikke jeg ville satset på.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja, 4500-5000kr for en 1210mk2 som IKKE har vært en DJ-spiller må du nok belage deg på. Ofte de til 3500kr er litt slitte dj-spillere som (kan) ha fått litt juling, noe som ikke jeg ville satset på.
    Stemmer. Er ikke interessert i noe slikt i grunn, uansett hvor driftsikre disse her har rykte for å være :p

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.407
    Torget vurderinger
    12
    Gå for en penest mulig utgave med kjent fortid og finest mulig modell. ChrisAndre har skrevet mye om hvilke som gjelder. Er det ikke M5G den heter i sort piano?

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.320
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Hade min 1200mkll ute for 3.5k med AT440 ingen intrs, nå selger jeg den ikke! jentene for bruke den isteden.

krisring

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk 2stk for 2k for 1,5-2 år siden på Finn, men det må ha vært et regelrett røverkjøp (i ordets rette forstand!). Fikk dem i en bag:rolleyes:
    Hadde flaks og var førstemann til mølla. Selger var ikke interessert i budrunde heller.
    En kollega kjøpte den ene og så satt jeg igjen med en helt fin 1210 mk2 for en tusenlapp.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Kom akuratt over denne på finn, kanskje den kan være noe for deg? FINN – Technics 1210 mk2 med Ortofon Concorde Pro S
    Fin pris det der ! Men Har mine mistanker om at den har fått sin DJ-behandling, selger har en annen spiller du såvidt ser på bildet der også ute. DJ-oppsett på begge to ser det ut som. Men Januar er uansett en meget stram mnd. for lommeboka, så drøyer nok kjøpefingen litt til :p Men takk for tipset i hvertfall :)

@ Krising: Ja der tror eg du scoret innertier og litt til :cool: Er aldri så heldig med slik jeg da.

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Antall liker
    70
    Kom akuratt over denne på finn, kanskje den kan være noe for deg? FINN – Technics 1210 mk2 med Ortofon Concorde Pro S
    Fin pris det der ! Men Har mine mistanker om at den har fått sin DJ-behandling, selger har en annen spiller du såvidt ser på bildet der også ute. DJ-oppsett på begge to ser det ut som. Men Januar er uansett en meget stram mnd. for lommeboka, så drøyer nok kjøpefingen litt til :p Men takk for tipset i hvertfall .
    Den ser jo direkte skitten ut på bildene, den er iallefall ikke noe jeg ville kalt for strøken.
    Trekke fra minst 500 for skit, og 500-1000 til fordi den sikkert mangler strøkent lokk, så begynner det å bli grei pris ;)

Johannesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    følg med på ebay.jeg kjøpte min 1210 mk5 der for et par år siden for 3000,ikke dj spillt.250 kroner i frakt :) dette var fra tyskland,frakten der har som regel grei pris.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.284
    Torget vurderinger
    10
    Er eneste forskjellen på 1200 MkII og 1210 MkII at førstnevnte er i sølv?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Er eneste forskjellen på 1200 MkII og 1210 MkII at førstnevnte er i sølv?
    Ja, de er av identisk kvalitet og deler. Koks-grå topp og sort bunn på 1210:) Toppen er i aluminium og bunnen i tykk gummiblanding som gjør spilleren tung og demper vibrasjoner. De spillerne fra andre som utseendemessig ser lik ut som 1200/1210 er som regel i KUN plast!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, jeg vet, dette har ingenting i 1210-tråden å gjøre. Men skitt la gå, for nå er jeg overfylt av begeistring! Trodde ikke det var mulig å få et slikt lydmessig løft med oppgraderingen som kom med posten i dag:):) GOD HELG!!

image.jpeg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Retningsbestemt og greier. :) Da kan de vel ikke brukes med vekselstrøm som går til høyttalerene?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Slik jeg har lest om dette så spiller det ingen rolle hvilken vei man kobler i hvilken ende. Det som skal spille noen rolle, sies det, er når kablene er innspilt og at man da bytter vei på de. Pilene gjør at man feks alltid vet hvilken vei de er koblet. Men om man ikke tror på dette med å spille inn kabler eller at lampeledning er greit, bryr man seg neppe om piler på kabler heller:) His meg er kabler viktig og jeg har mest trua på å ha samme kabelserie all over.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Hvordan skal kabelen kunne bli innbrent i en bestemt retning når strømmen går begge veier gjennom kabelen?

Edit: er kanskje ikke vits i å dra diskusjonen videre bort fra sl12x0 da vi garantert vil fortsette å være ueninge i dette uansett hvor mye vi diskuterer.

Lazymann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Denne kabelen, skal vel være i forum for kabler, eller.......
    Ps. Om du spiller mot høyre eller venstre spiller ingen rolle! Men som de sier...tro kan flytte fjell??????????????????

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg hadde ikke satt SME309 på en 1210. Det skrives at det ikke er en spesielt god match. Ei heller noen Rega-armer. Ellers kan du sette på det meste og helt til dyre ala Dynavector og andre:) Du skal høyt opp i pris for å få bedre ytelse enn Jelco 750D.

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    462
    Torget vurderinger
    14
    Kjenner godt til 309 armen og den er lett og jobbe med. Hi-Fi World er i vertfall fornøyde.

Har ingen planer om modding pdd, bare sanke den inn og teste den ut. Spiller på ein tilårskommen Sony PS4300 (ca 1976) for tiden og den låter knall.

TAF

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg sa ikke at armen var dårlig, men den er ikke en optimal match. Noe av grunnen er at den er i magnesium og lyden blir egentlig litt for dempet og lite dynamisk.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte å bruke av/på bryteren til å slå av strobelyset siden den ikke lenger er i bruk. Ser det er tre ledninger som er kappet. Funnet de to som bryter, men hva er den tredje (lys blå)? Og - noen som har tips for å finne hvilke av de tynne lederne jeg kan bruke for å få dette til? Håper å slippe å splitte spilleren for å se. Tips mottas med takk. :)

Screenshots_2016-01-30-20-09-24.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Fargene her stemmer ikke med service manualen som sier at de skal være brun, blå og rød.
    Dette er en bryter med to posisjoner, normally open og normally closed. Den blå skal være felles bryteledning og når bryteren er av, vil det være kontakt mellom blå og lyseblå, når den er på vil det være kontakt mellom blå og brun. Dobbelsjekk dette med multimeter siden fargene ikke matcher manualen.

Strobe er koblet til connector CN103 på pinne 11 og 12, klipp en av disse og koble via bryteren for å slå av og på strobe.
    Lederen som gir strøm fra printkortet bør kobles til brun ledning og blå ledning videre til strobe for å unngå at lyseblå kabel ligger med spenning på når bryteren er slått av. Lyseblå kabel bør uansett isoleres for sikkerhetsskyld.
    sl1200 strobe.jpg

power switch.png

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Ifølge dette bildet skal strobe lyset ha en brun og en rød leder, men tell deg frem til at de er koblet til pinne 11 og 12 før du klipper.
    Vær obs på at dette bildet viser kortet fra nedsiden, så pcb er speilvendt.
    strobe.jpg

Edit: Ser på bildet ditt igjen at det stemmer med rød og brun. Det er de to lederene helt til høyre i connectoren på bildet ditt som går til strobe, men det er vel alltid gøy med litt koblingsskjema?
    Bruk den røde som bryteledning. ;)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hvorfor ikke bare handle his KAB USA så kan man slå av og på strobe som man vil...

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ifølge dette bildet skal strobe lyset ha en brun og en rød leder, men tell deg frem til at de er koblet til pinne 11 og 12 før du klipper.
    Vær obs på at dette bildet viser kortet fra nedsiden, så pcb er speilvendt.
    Vis vedlegget 363336

Edit: Ser på bildet ditt igjen at det stemmer med rød og brun. Det er de to lederene helt til høyre i connectoren på bildet ditt som går til strobe, men det er vel alltid gøy med litt koblingsskjema?
    Bruk den røde som bryteledning. ;)
    Supert @yngvejos. Jeg fant også ut at fargene ikke var å stole på etter en liten tur på Youtube. Alltid artig med skjemaer for å finne ut om jeg klarer å lese de. Brukte tannlegespeil og klarte å spotte den røde ledningen langt inni der. Tok sjansjen og koplet brun og blå inn på den som sløyfe. Det fungerte utmerket. Har det noe å si hvilken som kommer først tror du? Det ble den lengste (blå) som kom nærmest printet. Spenning vil det jo være okke som den ene eller den andre lederen. Den lyseblå er isolert. Funker helt flott. Takk. :cool:

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke bare handle his KAB USA så kan man slå av og på strobe som man vil...
    Kunne jo gjort det, men hadde jo en alldeles lekker bryter som ikke var til noen ting. Nå slår den av og på strobelyset. En kjekk og grei løsning synes jeg. ON/OFF skriften på bryteren har igjen fått mening. :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn