Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Jeg er MEG i kraft av min egen person, min bakgrunn, historie og holdninger, IKKE på bakgrunn av en forkvaklet idé i hodet på ledere "her" eller folk med parallell tankegang som deg Komponenten, "der".
    Slik tenker du, jeg og de fleste i den vestlige verden. Det er imidlertid ingen tvil om at en stor andel muslimer identifiserer seg først og fremst som mulimer, dernest kommer alt det andre du ramser opp. Religionen definerer og danner basis for hvem de er, hva de tenker og hva de gjør i ett og alt. I Jordan vil 97% av befolkningen at islam skal spille en enda større rolle i politikken, i Pakistan er det ti ganger så mange som har sterkere tilhørighet til islam enn til sin nasjonalitet, i forhold til omvendt.

    Prøv, komponenten, og dere andre med, PRØV å forstå at det ikke finnes noen DEM og VI!
    Det er der du tar så feil. De gjorde det også i forkant av andre verdenskrig. Da sa de også at det finnes ikke noe "dem" og "vi", da sa de også at ideologien ikke var noen trussel, at de stakkars nazistene tenkte som de gjorde på grunn av fattigdom og problemer. Da sa de også at hvis vi imøtekommer dem, hvis vi gir etter litt, firer litt på kravene våre, så modererer de seg, man måtte bare gi dem litt håp. Alt dette mens Göbbels stod i riksdagen og skrek at de ville innta parlamentet for å legge det ned, at de deltok i demokratiske prosesser for å få makt til å knuse dem. Så gav man dem håp, man gav dem ettergivelse og unnfallenhet, og de inntok hele Europa som konsekvens.

    Historien gjentar seg, men nå har muslimene tatt nazistenes plass. Grasrotbevegelser begge to, med forvaklede og totalitære ledere på toppen. Og vår respons blir tilsynelatende akkurat den samme som den gang.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Kompromisser på grunnleggende verdier som ytringsfrihet finner jeg fullstendig utelukket, hvis en politiker engang tenker i de baner bør man kreve hans avgang.
    Ytringsfriheten er allerede full av kompromisser.

    Diskusjonen rundt ytringsfriheten har tradisjonelt gått langs to dimensjoner. Én: Å beskytte den som kommer med en "ubehagelig" ytring mot represalier. To: Å beskytte den som ytringen er rettet mot, mot "krenkende" ytringer. Så langt helt greit.

    Men i denne saken ser vi jo en tredje dimensjon, nemlig at en redaktørs ytringsfrihet rammer uskyldige tredjeparter. De danske meireiarbeiderne som mister jobben. Deg og meg når vi føler oss mindre trygge på tur i byen på grunn av bombetrusler. De konsekvensene er REELLE. Vi kan ikke bare avfeie det faktum med å si at disse konsekvensene er ulovlige eller i strid med våre demokratiske spilleregler.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Med hvilken autoritet og rett sprer du slik løsfundert sladder? Dette stoffet er så forkvaklet i sin (mangel på) tankegang at det er direkte slitsomt å lese!
    Hvis du, isteden for å skjelle ut din motdebattanter, steg ned fra din allvitende trone, og søkte litt kunnskap om islam, som for øvrig er lett tilgjengelig på nettet, så kunne du kanskje tilføre debatten noe av verdi.
    (Det er skrevet mye om islam, av folk fra svært forskjellige ståsteder)
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Affagutt; du begynner å bli tom nå, rynketryne. Sure oppstøt finnes det tabletter mot. Din kamp er forbi, kryp ned i den siste skyttergrav, nå, gamle ørn, det er deg vel unt.

    Honkey
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Kompromisser på grunnleggende verdier som ytringsfrihet finner jeg fullstendig utelukket, hvis en politiker engang tenker i de baner bør man kreve hans avgang.
    Er kompisen din Carl I tilhenger av kompromissløs ytringsfrihet??

    -k
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Bare så det er sagt oddgeit; Jeg er IKKE glad for mange av sidene og retningene innen Islam. Jeg føler meg også sikker på at deler av motsetningene langs religionslinjene har MER enn nok sprenkgkraft til å starte opptil flere kriger. Jeg er bare så trist og lei av GENERALISERING. Jeg vil ALDRI gi meg med det heller. Vi og Dem-tankegangen skaper ufred. Jeg synes i så fall vi skylder verden å bevise at "vi" er så smarte at vi ikke gidder å komme ned på "deres" nivå!! ;)

    Honkey!
     
    A

    Affa

    Gjest
    Affagutt; du begynner å bli tom nå, rynketryne. Sure oppstøt finnes det tabletter mot. Din kamp er forbi, kryp ned i den siste skyttergrav, nå, gamle ørn, det er deg vel unt.

    Honkey
    Mit donnernden Motoren,
    Geschwind wie der Blitz,
    Dem Feinde entgegen,
    Im Panzer geschützt.
    Voraus den Kameraden,
    Im Kampf steh'n wir allein,
    Steh'n wir allein,
    So stoßen wir tief
    In die feindlichen Reihn
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Med hvilken autoritet og rett sprer du slik løsfundert sladder? Dette stoffet er så forkvaklet i sin (mangel på) tankegang at det er direkte slitsomt å lese!
    Når skal din og tilsvarende forenklede sjeler makte å bestige den tinden som gir deg oversikt nok til å se at "de" ikke er en masse burkakledde med identiske tanker, mål og meninger...? "De" er minst like mangfoldige i sin måte å se livet og menneskene på som "vi". Jeg ville reagere sterkt på å bli slått i hartkorn med for eksempel den amerikanske presidents holdninger fordi jeg er et barhodet snøtryne som sorterer under merklelappen "kristen", kan du begripe det? Jeg er MEG i kraft av min egen person, min bakgrunn, historie og holdninger, IKKE på bakgrunn av en forkvaklet idé i hodet på ledere "her" eller folk med parallell tankegang som deg Komponenten, "der".
    Sånn er også han som akkurat nå er på vei til markedet for å selge appelsiner i Gaza! Han finner seg heller faen ikke i at DU stempler og stigmatiserer ham på grunn av hva hans idiot av en landsmann foretar seg med geværet sitt!
    Prøv, komponenten, og dere andre med, PRØV å forstå at det ikke finnes noen DEM og VI!

    Honkey!
    Vel du har ikke mye å fare med av fakta ser jeg... mulig dette ikke har stått omtalt i Klassekampen og da gjelder det kanskje ikke...?
    Det jeg henviste til er skrevet av en mann som har studert Islam i mange år, full tid. Jeg vil tro han har hakket mer kunnskap om dette en deg.
     

    AudioDude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    435
    Antall liker
    0
    På 80 tallet da vi alle var optimistiske og trodde vi kunne forandre verden skrev Sting en låt om den kalde krigen..

    ........There is no monopoly on common sense
    On either side of the political fence
    We share the same biology
    Regardless of ideology......

    Merkelig nok er det ennå folk som ikke skjønner at det eneste ekstremisme fører til er menneskets undergang..

    Jeg må ærlig talt si jeg var mer komfortabel med den kalde krigen enn verdenssituasjonen i 2006, vi var muligens naive i 198x, men vi godtok i alle fall ikke hva som helst av overtramp mot menneskeheten.
     
    N

    nb

    Gjest
    Bare av ren nysjerrighet: Har noen av de ivrigste debbatantene her noensinne vært i Midtøsten?
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Snakk med sjømenn som frekventerte arabiske land på 50-60-70- tallet. Hør hva de har å si om arabere/muslimer...
    hehe Nå var ikke Amerikanerne bedre før, der måtte sjømenn fram med darrisen for å vise at den var frisk før dem fikk gå i land. Franskmennene var de som snudde flisa, og skjekket alle passasjerene på en Amerikansk passasjerbåt. Da ble det liv i lille amerikaner gitt.
     
    H

    Homarhus

    Gjest
    Sett i lys av denne saken er det verdt å nevne at filmen "Life of Brian" ble FORBUDT vist i kristen-fundamentalistiske Norge, og ble først lovlig på 90-tallet. Dette fordi den var blasfemisk. De som har sett den skjønner vel hvor landet ligger. Hva blir det neste? Vi blir klasebombet for å si at Buddha er feit?
    Ikke bruk ordet Kristenfundamentalisme uten å hvite hva betyr. Forklar hva det betyr, så kan du bruke ordet etterpå.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    291
    Fra spørsmål/svar om temaet i vg akkurat nå.Her er en godbit... ;D

    Karikatur
    Innsendt av: Anonym, 02/02 - 2006 kl. 13:57

    Hvis en muslimsk avis hadde laget en karikatur av Gud eller Jesus så tror jeg de fleste i Norge ikke hadde brydd seg noen ting om det.
    Det hadde bare vært dumt hvis vi skulle gå ut i gatene og begynt med flaggbrenning.
    Hvorfor blir man slik av noe som for meg er en bagatell?"

    Hei,

    Etter Islam, har ingen muslim lov å tegne Gud eller Jesus...
    Jeg forstår at du ser på det som bagatell. Men kanskje hvis du var muslim, ville du ha reagert på at noen latterligjøre det som er hellig.

    Hilsen Moez Abidi


    Hallo Moez Abidi og andre"retttroende"

    Det er jo ingen muslim som har tegnet disse greiene, så det som Moez Abidi og andre muslimer sier blir bare tull!!
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Det morsomme er at vår ny-moralistiske venstreside som tidligere mottok penger fra KGB, reiste på sommerleir i DDR og gikk fredsmarsjer både her og der, sympatiserer i dag med voldselskende, skyteglade arabere med toleranse lik null for anti-muslimske ytringer. Veien fra Stalin til Bin-laden er tydeligvis kort. Når Hitler samtidig er en aktet mann i den arabiske verden, så begynner bildet å falle på plass. Stalin-Hitler-Bin-laden- the good guys
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Slik tenker du, jeg og de fleste i den vestlige verden. Det er imidlertid ingen tvil om at en stor andel muslimer identifiserer seg først og fremst som mulimer, dernest kommer alt det andre du ramser opp. Religionen definerer og danner basis for hvem de er, hva de tenker og hva de gjør i ett og alt. I Jordan vil 97% av befolkningen at islam skal spille en enda større rolle i politikken, i Pakistan er det ti ganger så mange som har sterkere tilhørighet til islam enn til sin nasjonalitet, i forhold til omvendt.


    Det er der du tar så feil. De gjorde det også i forkant av andre verdenskrig. Da sa de også at det finnes ikke noe "dem" og "vi", da sa de også at ideologien ikke var noen trussel, at de stakkars nazistene tenkte som de gjorde på grunn av fattigdom og problemer. Da sa de også at hvis vi imøtekommer dem, hvis vi gir etter litt, firer litt på kravene våre, så modererer de seg, man måtte bare gi dem litt håp. Alt dette mens Göbbels stod i riksdagen og skrek at de ville innta parlamentet for å legge det ned, at de deltok i demokratiske prosesser for å få makt til å knuse dem. Så gav man dem håp, man gav dem ettergivelse og unnfallenhet, og de inntok hele Europa som konsekvens.

    Historien gjentar seg, men nå har muslimene tatt nazistenes plass. Grasrotbevegelser begge to, med forvaklede og totalitære ledere på toppen. Og vår respons blir tilsynelatende akkurat den samme som den gang.
    Hvem er "de" du stadig referer her? Ble det krig, tro? Vi kan vel med sikkerhet si at det ble det. Ergo kan vi vel forsøke å finnne ut hvordan vi kan unngå å være like patetisk mønstertenkende atter en gang.
    Jeg vedder på at du finner min gode venn Johan Galtung rimelig stokk i huet, Løkken. Vel, here's the news; han er ikke det. Han og hans fredsinstitutt har kreative og andre tanker enn de stadardiserte og gørr kjedelige tankebaner du her skisserer.... gjesp...

    Honkey
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Det morsomme er at vår ny-moralistiske venstreside som tidligere mottok penger fra KGB, reiste på sommerleir i DDR og gikk fredsmarsjer både her og der, sympatiserer i dag med voldselskende, skyteglade arabere med toleranse lik null for anti-muslimske ytringer.  Veien fra Stalin til Bin-laden er tydeligvis kort.  Når Hitler samtidig er en aktet mann i den arabiske verden, så begynner bildet å falle på plass.  Stalin-Hitler-Bin-laden- the good guys
    På samme måte som ikke alle arabere har skytevåpen så er det vel ikke alle på venstresida som passer inn i bildet ditt heller? Hitler er vel høyt aktet i andre kretser enn den arabiske verden, og da snakker jeg ikke om venstresida...

    Mellom svart og hvitt finnes grått...
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Vel du har ikke mye å fare med av fakta ser jeg... mulig dette ikke har stått omtalt i Klassekampen og da gjelder det kanskje ikke...?
    Det jeg henviste til er skrevet av en mann som har studert Islam i mange år, full tid. Jeg vil tro han har hakket mer kunnskap om dette en deg.
    Det er en HEL MASSE mennesker som besitter ENORMT mye mer kunnskap enn meg om mange ting. Men det gjør dem ikke nødvendigvis til bedre tenkere, eller større menneskekjennere. Den type stigma du her deler så rundhåndet ut av, BIDRAR IKKE TIL FREDELIG SAMEKSISTENS. Finn på noe bedre!

    Honkey
     
    A

    Affa

    Gjest
    Hvem er "de" du stadig referer her? Ble det krig, tro? Vi kan vel med sikkerhet si at det ble det. Ergo kan vi vel forsøke å finnne ut hvordan vi kan unngå å være like patetisk mønstertenkende atter en gang.
    Jeg vedder på at du finner min gode venn Johan Galtung rimelig stokk i huet, Løkken. Vel, here's the news; han er ikke det. Han og hans fredsinstitutt har kreative og andre tanker enn de stadardiserte og gørr kjedelige tankebaner du her skisserer.... gjesp...

    Honkey
    Galtung er en pompøs klovn som ikke har tenkt en ny tanke de siste 30 årene.
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Galtung er en pompøs klovn som ikke har tenkt en ny tanke de siste 30 årene.
    ....og Affa er en oppblåst jålebukk som ikke har tekt en ny tanke de siste 65 årene....
    Takk for pasningen, gamle ørn, rett på tåspissen!

    Honkey
     
    A

    Affa

    Gjest
    Tror ikke det, det var selvmål..... Jålebukk kan jeg være da jeg setter pris på vestens overlegenhet, vår kultur, våre materielle goder og vår enorme velstand. Galtung vil rive dette ned slik at solen kan skinne på hans oppblåste hode og varme hans bitte lille syke hjerne.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Det er en HEL MASSE mennesker som besitter ENORMT mye mer kunnskap enn meg om mange ting. Men det gjør dem ikke nødvendigvis til bedre tenkere, eller større menneskekjennere. Den type stigma du her deler så rundhåndet ut av, BIDRAR IKKE TIL FREDELIG SAMEKSISTENS. Finn på noe bedre!

    Honkey
    Islam bidrar ikke til fredelig sameksistens. Islam er for tiden den mest agressive ideologien/religionen. Likheten mellom muslimsk fundamentalisme og kommunisme er jo absolutt til stede. Men muslimene tar den oftere helt ut. Eksempel: I flere arabiske land (bl.a. Iran, Saudi-Arabia) avliver man ganske enkelt homofile, i Cuba nøyer man seg med å sperre dem inne (men Che Guevara som var en sterk tilhenger av dødsstraff ønsket å skyte dem like godt først som sist. Che Guevara rakk forresten å sørge for noen hundre kjappe dødsdommer mot politiske avvikere i den korte stunden han var justisminister.) Ytringsfrihet er forstyrrende og kan lett føre til at noen føler seg krenket, både Muhammed og Castro synes det er best uten slikt gnål. Norsk såkalt venstreside er forståelsesfulle. Ferie i arbeidsleir på Cuba i år også? ;)
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Reiser gjerne til Cuba på ferie.... Men hvor kom linken mellom Islam og Cuba fra, i grunn...?
    Bare for å poengtere det atter en gang:
    Jeg aksepterer ikke ekstremisme uansett opphav, religion eller årsak. Jeg bare understreker at generalisering ikke fører noe godt med seg.

    Honkey
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Islam bidrar ikke til fredelig sameksistens.  Islam er for tiden den mest agressive ideologien/religionen.  Likheten mellom muslimsk fundamentalisme og kommunisme er jo absolutt til stede.  
    Hvorfor ikke nevne kristen fundamentalisme i samme slengen?

    Folk som følger en bok eller leder blindt uten å tenke selv blir gjerne farlige, uansett. Se forøvrig life of brian som gikk i går på nrk2. Hysterisk morsom :)

    -k
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Flott at du er venn med Galtung. Det sier litt om at han er en fredselskende kar :) Som gammel sivilarbeider og pasifist frykter jeg at dette kan oppfattes som det man kaller en "klam omfavnelse". Din oppførsel og evne til å skjelle ut alle som er uenige med deg, drukner ditt eventuelle fredsbudskap. Så. du og Affa mfl, hvis dere har noen mening med denne debatten, senk skuldrene, pust rolig, tell minst til ti og tenk dere godt om før dere skriver neste innlegg.
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Hm. Leit å høre at du oppfatter det slik, Geir. Kan det være samme årsak til at folk oppfatter bibel og krokan på den måten også tro? Måten å ordlegge seg på, mener jeg? Kan det faktisk være at fredsbudskapet i de to bøker drukner i krigshisselse, blod og massemord? Det er lov å lure.

    Honkey
     
    O

    om.s

    Gjest
    Bare så det er sagt oddgeit; Jeg er IKKE glad for mange av sidene og retningene innen Islam. Jeg føler meg også sikker på at deler av motsetningene langs religionslinjene har MER enn nok sprenkgkraft til å starte opptil flere kriger. Jeg er bare så trist og lei av GENERALISERING. Jeg vil ALDRI gi meg med det heller. Vi og Dem-tankegangen skaper ufred. Jeg synes i så fall vi skylder verden å bevise at "vi" er så smarte at vi ikke gidder å komme ned på "deres" nivå!! ;)

    Honkey!
    Og du bidrar sterkt til freden med å omtale dine mot debattanter med "rynke tryne" og "oddgeit" ?
    :p
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Hvorfor ikke nevne kristen fundamentalisme i samme slengen?

    Folk som følger en bok eller leder blindt uten å tenke selv blir gjerne farlige, uansett. Se forøvrig life of brian som gikk i går på nrk2. Hysterisk morsom :)

    -k
    Som en tidligere etterlyste: definer en kristen fundamentalist.
    Jeg så også "Life of Brian". Enig, veldig morsom, som jeg også syntes når jeg så den på kino dengang den var ny. Det at den ble forbudt i sin tid, måtte vel være en slags misforstått sensur, hvis det var for at den var blasfemisk? Den latterliggjorde jo bare mennesker som misforsto alt, ikke Jesus/Gud.
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    På samme måte som ikke alle arabere har skytevåpen så er det vel ikke alle på venstresida som passer inn i bildet ditt heller? Hitler er vel høyt aktet i andre kretser enn den arabiske verden, og da snakker jeg ikke om venstresida...

    Mellom svart og hvitt finnes grått...
    Tanken bak er hjelp til selvhjelp innenfor ett gitt område.

    sorthvitt ?
    Gjør det det ? går man nære nok er jeg temmelig sikker på at det er enten eller.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.797
    Antall liker
    8.112
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp.

    Det grunnleggende spørsmålet er dog: Hva gir eiendomsretten til land? Det å ha bodd der i <50 år? Det å ha bodd der i 2000år? Det å ha bodd der for 2000 år siden?Deler gud ut eiendomsrett, og i så fall, hvem skal løse tvister mellom guder?

    -k
    Burde det ikkje vere såpass presedens i dette at vi med rimelegheit kan gjere krav på Irland, Canada og Gardarike?
    Trass alt er det berre 1000 år sidan vi var der, jødane reiste sin veg rundt år 70......
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Hm. Leit å høre at du oppfatter det slik, Geir. Kan det være samme årsak til at folk oppfatter bibel og krokan på den måten også tro? Måten å ordlegge seg på, mener jeg? Kan det faktisk være at fredsbudskapet i de to bøker drukner i krigshisselse, blod og massemord? Det er lov å lure.

    Honkey
    Nå kjenner ikke jeg Koranen, men som kristen så lever jeg i den nye pakten, innstiftet av Jesus. Jeg fant dengang jeg tok en standpunkt til sivilarbeide kontra militærtjeneste godt sammenfall mellom Jesu budskap og Galtung sitt.(Kanskje den ene har kikket litt på den andre ;)). Poenget mht. denne debatten er at jo mer man æreskjeller motstanderen, jo mindre sjanse er det for at vedkommende vil høre på hva du faktisk sier, vurdere det og kanskje finne ut at: "Ja det var igrunnen bra sagt, er nesten på veg til å bli enig". Da blir heller poenget at : "Han skal taes, latterliggjøres, jeg SKAL vinne denne diskusjonen".
    mvh
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Burde det ikkje vere såpass presedens i dette at vi med rimelegheit kan gjere krav på Irland, Canada og Gardarike?
    Trass alt er det berre 1000 år sidan vi var der, jødane reiste sin veg rundt år 70......
    Hva med herjedalen og jamtland? =)

    -k
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.797
    Antall liker
    8.112
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nå kjenner ikke jeg Koranen, men som kristen så lever jeg i den nye pakten, innstiftet av Jesus. Jeg fant dengang jeg tok en standpunkt til sivilarbeide kontra militærtjeneste godt sammenfall mellom Jesu budskap og Galtung sitt.(Kanskje den ene har kikket litt på den andre ;)). Poenget mht. denne debatten er at jo mer man æreskjeller motstanderen, jo mindre sjanse er det for at vedkommende vil høre på hva du faktisk sier, vurdere det og kanskje finne ut at: "Ja det var igrunnen bra sagt, er nesten på veg til å bli enig". Da blir heller poenget at : "Han skal taes, latterliggjøres, jeg SKAL vinne denne diskusjonen".
    mvh
    Ja, tåpelege greier....
    Elles er det paradoksalt kor lite vekt det vert lagt på den nye pakt, samanlikna med den gamle i USA for tida....
    "Give me the old time religion. it is good enough for me....."
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Som en tidligere etterlyste: definer en kristen fundamentalist.
    Wikipedia is your friend :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamentalist

    "..In comparative religion, fundamentalism has come to refer to several different understandings of religious thought and practice, including literal interpretation of sacred texts such as the Bible or the Quran and sometimes also anti-modernist movements in various religions.

    In some ways religious fundamentalism is a modern phenomenon, characterized by a sense of embattled alienation in the midst of the surrounding culture, even where the culture may be nominally influenced by the adherents' religion. The term can also refer specifically to the belief that one's religious texts are infallible and historically accurate, despite possible contradiction of these claims by modern scholarship.

    Many groups described as fundamentalist often strongly object to this term because of the negative connotations it carries, or because it implies a similarity between themselves and other groups, which they find objectionable.."

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Et likebra ord er kanskje kompromissløs? Min fortolkning av fundamentalist er i alle fall at "boka" skal tolkes til minste bokstav uansett virkning, og uten hensyn til samfunnet man lever i. En sterk (og ofte voldelig) tro på at egen religion er overlegen alle andres. Generelt negativ til all samfunnutvikling. Sterk tilhenger av at religionen skal brukes som rettesnor i politikk, rettsvesen og dagligliv.

    -k
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Wikipedia is your friend :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamentalist

    "..In comparative religion, fundamentalism has come to refer to several different understandings of religious thought and practice, including literal interpretation of sacred texts such as the Bible or the Quran and sometimes also anti-modernist movements in various religions.

    In some ways religious fundamentalism is a modern phenomenon, characterized by a sense of embattled alienation in the midst of the surrounding culture, even where the culture may be nominally influenced by the adherents' religion. The term can also refer specifically to the belief that one's religious texts are infallible and historically accurate, despite possible contradiction of these claims by modern scholarship.

    Many groups described as fundamentalist often strongly object to this term because of the negative connotations it carries, or because it implies a similarity between themselves and other groups, which they find objectionable.."

    -k
    Da tror jeg at jeg passer! ;D ;D
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Da tror jeg at jeg passer! ;D ;D
    Betyr det at du mener at byens ledere skal ta unge jenter som har vært usømmelige, legge dem på trappa og steine dem til døde?

    Eller er du som de fleste kristne, mer opptatt av bibelens hensikt og mening enn bokstavelige tekst?

    -k
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Bra! Hadde bare de mest ytterliggående på dette forum vært like åpne...

    -.k
    Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette blir applaudert av alle her på forumet. Om det hjelper i konflikten, se det er noe annet.

    Det er vel mulig å debattere uten å hele tiden tillegge din meningsmotstandere meninger og egenskaper som de ikke har. Som nevnt i en annen tråd, trekk pusten sakte, og tell rolig til 10. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn