Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    Ja - tror jeg - men er ikke spørsmålet nettopp hva det er man blir lurt i forhold til? Om man er vant til én høyttaler, så opplever man en annen høyttaler som mer eller mindre nøytral i forhold til den? Altså at man har en lydlig referanse som ikke er plata, men lyden av de ulike høyttalerne?
    Ja, det er jo derfor man lett kan bli lurt. Jeg har lært en god del med å eie høyttalere med ulike lydfilosofier. Focal, ProAc, Kudos og Magico er ulike. Sistnevnte er klart mest nøytral med min lydlige referanse.

Hvilke høyttalere har du igjen?

Hvis man i motsetning til dette kan ha en nøytralitetsreferanse som går på kjente størrelser som elektronisk, mekanisk og resonansmessig forvrenging, så trenger man ikke forholde seg til om en høyttaler føles nøytral eller ikke, men se på et knippe tekniske oversikter og vurdere om det er store avvik i forhold til idealet.
    Ja, om det finnes? Det tviler jeg på. Hvis ikke hadde vi vel hatt det?

For som sagt betyr «nøytral» noe i retning av «avvik fra idealet», så om vi har et veldig flytende ideal blir det vanskelig å snakke sammen om hvilke høyttalere som er nøytrale og hvilke som ikke er det - hvis vi ikke bare mener at «nøytralt» betyr «låter greit!».

Nøytralitet kan bare ha én definisjon. Så likt masteren som mulig. Det er 100% objektivt. Så er det stor uenighet så er det noen som tar mer feil og noen som har mer rett.

Sist redigert av en moderator:
    U

utgatt60135

Gjest
    Ja - tror jeg - men er ikke spørsmålet nettopp hva det er man blir lurt i forhold til?
    Et godt verktøy er jo som tidligere nevnt studiomonitorer. De er jo lagd for å å kunne høres riktig ut. De låter ikke "naturlig", "mykt" eller "romantisk". De skal ikke farge lyden, ei heller overdrive. Da tenker jeg ikke på den gamle "BBC lyden", men moderne monitorer.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.942
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er jo derfor man lett kan bli lurt. Jeg har lært en god del med å eie høyttalere med ulike lydfilosofier. Focal, ProAc, Kudos og Magico er ulike. Sistnevnte er klart mest nøytral med min lydlige referanse.
    Mener du da at Magico er mest nøytral for deg?

Hvilke høyttalere har du igjen?
    Lo-fi B&W CM8 s2, ikke spesielt nøytrale i noen retning, skulle jeg tro :)

Nøytralitet kan bare ha én definisjon. Så likt masteren som mulig. Det er 100% objektivt. Så er det stor uenighet så er det noen som tar mer feil og noen som har mer rett.
    Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du mener, må jeg innrømme.

Nøytralitet handler om at det skal låte så likt som masteren som mulig. Ok, men hva er egentlig en master? Det er digitalisert musikk, altså har masteren ingen egenlyd. Vi kan ikke høre masteren med mindre den spilles av gjennom et anlegg. La oss si at masteren ligger på en CD-plate. Med mindre du slenger CD-en i veggen, lager den ingen lyd. Så "lyden av masteren" er ikke noe i seg selv med mindre du også har en avspillingskjede.

I den avspillingskjeden vil hvert enkelt element tilføre en eller annen form for endring av signalet, i form av støy, forvrengning, omforming eller forsterkning. Jeg tror de tre begrepene dekker alt, egentlig. "Støy" er lyd som ikke kan finnes igjen på sporet, "forvrengning" er en uønsket endring av innholdet på sporet, "omforming" er en ønsket omdanning av signalet fra én type til en annen (f.eks. digital til analog på et eller annet vis) og "forsterkning" er en ønsket endring av signalstyrken. Du kan ikke høre en master uten å omdanne den til lyd gjennom en avspillingskjede.

Derfor er det ikke helt enkelt å si hva "så likt masteren som mulig" faktisk betyr, i alle fall ikke hvis man skal være 100% objektiv. Over skriver du at Magico er nøytral ut fra din lydlige referanse. Men hvordan kan du vite at den er lik masteren? Masteren har jo ingen egenlyd. Og hvis jeg har en annen lydlig referanse, så er det ikke en 100% objektiv påstand, for da har vi jo hver vår subjektive referanse.

Og når det gjelder lytting så har vi heller ingen mulighet til å si at det høres likt ut for alle. Hvordan skal jeg kunne vite hvordan noe låter for deg? Jeg har ikke tilgang til dine ører eller din hjerne, så jeg vet faktisk ikke hva du hører. Det er som å spørre om fargen rød ser lik ut for meg og for deg. Det kan hende vi begge to klarer å kjenne igjen den fargen som vi begge to kaller "rød", men at det vi faktisk opplever, er forskjellig.

Hvis en utelukker at nøytralitet kan måles på et eller annet vis, eller på en eller annen måte settes opp mot en objektiv standard (som ikke er reduserbar til en opplevelse), så har vi heller ikke muligheten til å si at det er objektivt. Objektivitet fordrer referanse til en eller annen ekstern standard.

Et godt verktøy er jo som tidligere nevnt studiomonitorer. De er jo lagd for å å kunne høres riktig ut. De låter ikke "naturlig", "mykt" eller "romantisk". De skal ikke farge lyden, ei heller overdrive. Da tenker jeg ikke på den gamle "BBC lyden", men moderne monitorer.
    Disse studiomonitorene er nok laget ut fra objektive standarder :)

Se for eksempel hvor grundig Genelec presenterer sine monitorer ut fra måle-standarder: https://www.genelec.com/1236a#section-technical-specifications

Her lister de opp frekvensrespons, hvor høyt høyttalerne kan spille, hvor mye støy de produserer, ulike typer forvrengning, spredningsmønster, og så videre.

Hvis nøytralitet skal være et objektivt begrep, så vet jeg ikke hvordan man kan få det til uten å vise til en eller annen ikke-subjektiv standard.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det blir vel kanskje litt sånn man kan ikke bevise at Gud ikke finnes-diskusjon. Typ det kan være vanskelig å finne ut om en høyttaler er 100% perfekt, men vi har ganske mange måter å se at den ikke er det.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.860
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange, som skriver, at det skal være så likt masteren som muligt.
    Problemet er bare, at det er de færreste (nermest ingen) som aner, hvordan den egentlige masteren lyder,
    og hva´ som kunstneren har tenkt med musikken sin.
    Derfor vil det altid være en subjektiv preferance.... at man tror, men ikke vet :)

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.942
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det blir vel kanskje litt sånn man kan ikke bevise at Gud ikke finnes-diskusjon. Typ det kan være vanskelig å finne ut om en høyttaler er 100% perfekt, men vi har ganske mange måter å se at den ikke er det.
    Jepp, spørsmålet er egentlig ikke hva som er perfekt, men om det egentlig er noe poeng i å diskutere "nøytral" hvis vi ikke har noen ekstern målestokk. Det perfekte transcenderer nok det oppnåelige, men jeg tror ikke vi kan snakke om nøytralitet om vi ikke vet hva det er nøytralt i forhold til. Da har vi jo egentlig ingen samtale, for vi skjønner ikke hva den andre mener.

L

Lassencad

Gjest
    Det er mange, som skriver, at det skal være så likt masteren som muligt.
    Problemet er bare, at det er de færreste (nermest ingen) som aner, hvordan den egentlige masteren lyder,
    og hva´ som kunstneren har tenkt med musikken sin.
    Derfor vil det altid være en subjektiv preferance.... at man tror, men ikke vet :)
    Ja det er virkelig underligt at man vurderer sit anlæg ud fra en given indspilning som man ikke på nogen måde kan vide hvordan den faktisk skal lyde .
    Men vi er så nemme at manipulerer når vi sidder der og lytter / tester

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.860
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fik at vide på et andet forum, at jeg ikke var en riktig HiFi-entusiast, da jeg skrev, at jeg var ferdig
    med å lete. At mit anlegg endelig var dér, hvor jeg havde lyst, at det skulle være.
    Så sidder og lytter for det meste. Teste ut......., det får de andre gjøre :cool:

L

Lassencad

Gjest
    Fik at vide på et andet forum, at jeg ikke var en riktig HiFi-entusiast, da jeg skrev, at jeg var ferdig
    med å lete. At mit anlegg endelig var dér, hvor jeg havde lyst, at det skulle være.
    Så sidder og lytter for det meste. Teste ut......., det får de andre gjøre :cool:
    Ja den har jeg også fået kastet efter mig :) Men er et sted fuldstændig ligegyldigt
    Nyder bare at tænde anlægget og sætte hvad som helst på og bare nyde musikken

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    For min del er lydopplevelsen av skiver med Kari Bremnes...nøytral lyd (y)
    Konklusjonen blir da at det er utrolig mye dårlige innspillinger/mastere på markedet... :unsure:

U

utgatt60135

Gjest
    Mener du da at Magico er mest nøytral for deg?
    Nei, nøytralitet er objektivt. Magico har en en klang som er ganske så lik en studiomonitor, men bare bedre (enn de fleste studiomonitorer vil jeg tro). Alle tester jeg har lest påpeker at de er svært nøytrale. Testere har et veldig godt grunnlag da de sammenligner veldig mange.

Ellers er det vanskelig å svare på alle dine spørsmål. Jeg skjønner dem godt, men erfaring er mitt beste svar. Det er ikke lett. Vi går bare i ring nå :) .

StefanR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    860
    Sted
    Orkanger
    Gi oss et eksempel på en strøken innspilling da !
    Keith don’t go og Liberty går på repeat her hjemme. Nydelige innspillinger man ikke går lei av og som virkelig får frem kvalitetene i anlegget. Kan legge ut en link til artistene da de kanskje er ukjente for de fleste her inne.

U

utgatt60135

Gjest
    Hvis du mener Nils Lofgren her så er vel det veldig langt unna naturlig lyd ?
    Ja, det er langt unna naturlig lyd. De fleste fra Reference Recirdings er rimelig strøkne. Veldig gode referanser. Una Elmo tidligere nevnt i tråden er strøken.

Hadde alle innspillinger vært strøkne så tror jeg vi har kranglet mye mindre her 😌. Og særlig om nøytralitet.

P

parafinoksen

Gjest
    Keith don’t go og Liberty går på repeat her hjemme. Nydelige innspillinger man ikke går lei av og som virkelig får frem kvalitetene i anlegget. Kan legge ut en link til artistene da de kanskje er ukjente for de fleste her inne.
    Du vet du har high-end-anlegg når det eneste som er passabelt, er de to sangene pluss et par av Eva Cassidy og ho norske ... Ho fra Nord-Norge. Nå står det helt stille. Ja, men de i alle fall.

S

Syncrolux

Gjest
    Hadde alle innspillinger vært strøkne så tror jeg vi har kranglet mye mindre her 😌. Og særlig om nøytralitet.
    Tja …. All moderne musikk handler om manipulasjon i en eller annen form, og blir jo en del av det musikalske uttrykket. Det bør man ta inn over seg. Nils Lofgrens piezomikkede gitar med chorus, klang og kompressor låter akkurat som det, og at det var tenkt å låte manipulert i utgangspunktet. Og det er jo helt greit. Der JEG sliter er når folk mener manipulert lyd låter ekte eller naturlig.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.221
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vart du lurt no?
    Spør deg selv spørsmålet. Er svaret nesten nærmer vi oss noe.

U

utgatt60135

Gjest
    Tja …. All moderne musikk handler om manipulasjon i en eller annen form, og blir jo en del av det musikalske uttrykket. Det bør man ta inn over seg. Nils Lofgrens piezomikkede gitar med chorus, klang og kompressor låter akkurat som det, og at det var tenkt å låte manipulert i utgangspunktet. Og det er jo helt greit. Der JEG sliter er når folk mener manipulert lyd låter ekte eller naturlig.
    Helt enig :) .

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    571
    Det har et lite poeng å diskutere hva som låter mest nøytralt og naturlig, akkurat det blir irrelevant.

Lyd handler mer enn noe om preferanser og hvordan forskjellige personer foretrekker at det låter, altså kan et anlegg låte så naturlig og nøytralt det bare vil sett opp mot en gitt referanse, om noen ikke foretrekker det men kan like lydsignaturen til noe som ikke låter naturlig og nøytralt - ja da er den fargede lydsignaturen riktig.

Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne igjen, at sammenlignet med de naturlige lydene så er det intet naturlig (og dermed nøytralt) i hvordan anlegg flest spiller... Men vi liker det jo slik, lyden vi vil ha skal være larger than life, altså unaturlig - jeg vil påstå at det er det vi alle lytter til...

Så hvorfor gjøre det til noen poeng hvordan det ville høres ut i et studio, vi hører musikken tross alt hjemme og burde fokusert på hvordan vi vil ha den presentert der - som er forskjellig for hver og en av oss.

U

utgatt60135

Gjest
    Så hvorfor gjøre det til noen poeng hvordan det ville høres ut i et studio, vi hører musikken tross alt hjemme og burde fokusert på hvordan vi vil ha den presentert der - som er forskjellig for hver og en av oss.
    Nei, det trenger vi ikke å bry oss om i det helet tatt, men hvis vi bruker ordet nøytralt så det er en god ting at vi har felles definisjon (nærmest mulig masteren). Nøytralitet ordet blir jo mye brukt i bl.a tester. Når noen bruker begrepet og bruker det rett så er det veldig nyttig om man ikke kan høre selv.

naturlig (og dermed nøytralt)
    Her er jeg uenig med deg fordi jeg mener naturlig ikke nødvendig er det samme som nøytralt. Hvis en anmelder skriver "naturlig lyd" så får jeg umiddelbart en fornemmelse på hvordan de låter. Skriver de "nøytralt" får jeg en annen fornemmelse. To forskjellige typer høyttalere. Og det pleier ofte å stemme synes jeg.

Så det spiller lite rolle for våre preferenser, men i diskusjon betyr det en god del. Det mener nå jeg i allefall.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    11.991
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det har et lite poeng å diskutere hva som låter mest nøytralt og naturlig, akkurat det blir irrelevant.

Lyd handler mer enn noe om preferanser og hvordan forskjellige personer foretrekker at det låter, altså kan et anlegg låte så naturlig og nøytralt det bare vil sett opp mot en gitt referanse, om noen ikke foretrekker det men kan like lydsignaturen til noe som ikke låter naturlig og nøytralt - ja da er den fargede lydsignaturen riktig.

Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne igjen, at sammenlignet med de naturlige lydene så er det intet naturlig (og dermed nøytralt) i hvordan anlegg flest spiller... Men vi liker det jo slik, lyden vi vil ha skal være larger than life, altså unaturlig - jeg vil påstå at det er det vi alle lytter til...

Nå glemmer du jo helt hva artistens intensjoner var! Skjerpings! :ROFLMAO:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her er jeg uenig med deg fordi jeg mener naturlig ikke nødvendig er det samme som nøytralt. Hvis en anmelder skriver "naturlig lyd" så får jeg umiddelbart en fornemmelse på hvordan de låter. Skriver de "nøytralt" får jeg en annen fornemmelse. To forskjellige typer høyttalere. Og det pleier ofte å stemme synes jeg.

Så det spiller lite rolle for våre preferenser, men i diskusjon betyr det en god del. Det mener nå jeg i allefall.
    Jeg tenker at en nøytral høyttaler behøver ikke nødvendigvis låte naturlig, fordi det er ikke kun frekvensrespons som betyr noe, så naturlig er noe "mer" enn bare nøytral. Men en høyttaler som IKKE er nøytral låter neppe naturlig heller.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.266
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vet egentlig ikke hvor viktig det er å krangle om definisjoner. Er det noe jeg har merket meg er det at de aller, aller fleste responderer likt når lyden oppleves som riktig. Og det har vist seg at denne riktigheten har en viss kurve og noen egenskaper som er gjenkjennelige.

Faktisk er riktig lyd noe av det mest imponerende man kan utsettes for. Man slutter da ofte å detaljbeskrive det man opplever og begynner å bruke mer intesigende generelle beskrivelser. Man glemmer rett og slett anlegget og fokuserer mer på hva som er gjort i den andre enden.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    571
    Nå glemmer du jo helt hva artistens intensjoner var! Skjerpings! :ROFLMAO:
    Artistens intensjon, altså lytterens tolkning av noe, det blir irrellevant. Regner med at vi alle snurrer i gang musikk som gir enn noe, og da blir det hva det gir som blir avgjørende.

La meg illustrere det med poesi, en tolkning kan like gjerne være av dikt som av musikken man hører. Men altså, se for deg at en forfatter har skrevet et dikt, diktet omhandler kjærlighet overfor noen og er ment å gjenspeile gleden den som skrev det føler for den han har kjær.

Leser nummer en leser dette diktet og leser det som om det omhandler kjærlighet overfor noen man har kjær, altså det forfatteren ville formidle, altså glede... Leseren får derimot aldri noen forhold til diktet og det er raskt glemt.

Leser nummer to leser det samme diktet, men i stedet for å føle glede så føler den andre på noen vonde følelser men også noen gode, det får vedkommende til å tenke på hvordan kjærlighet burde være men aldri ble. Fordi vedkommende hadde en voldelig far som også begikk overgrep, altså tenker vedkommende at det var slik en far skulle ha vært (lik det forfatteren beskriver i diktet), det ble helt annerledes for vedkommende med faren... Men for leser gjør diktet inntrykk og er noe leseren alltid får et forhold til og som kommer til å bety noe, for diktet beskriver hvilken far hun som las diktet ønsker for sine barn, altså er det for henne vakre drømmer. Hun får et veldig sterkt forhold til akkurat det diktet, og bærer det med seg.

---

Jeg vil hevde at leser nummer to har tolket diktet bedre enn leser nummer en, fordi jeg mener både dikt og musikk for den saks skyld har rom for forskjellige tolkninger. Den musikken man får et forhold til og vil spille, den har truffet enn, annet gjør det ikke (men det andre kan jo treffe andre).

Musikk er på mange måter følelser, den samme sangen kan skape vidt forskjellige følelser og hente frem vidt forskjellige minner hos den ene eller den andre. Det ene blir ikke mer riktig eller galt enn annet mener jeg, musikk må sees ut fra hvor mye det gir lytteren.

U

utgatt60135

Gjest
    Men en høyttaler som IKKE er nøytral låter neppe naturlig heller.
    Jo, det er det de ofte gjør mener jeg. Typiske høyttalere som låter "naturlig" har i mine ører en "sound". En egenlyd. Dine hadde for meg en klar "sound" på messa i mine ører (mykt, rund). De "softer" lyden. Det går litt utover detaljer, mikrodynamikk og åpenhet. Som igjen betyr mindre nøytralt. Men det gjør at dårlige innspillinger høres bedre ut. Nøytrale høyttalere har ikke en "sound". Din lyd skiller seg fra klassisk studiomonitorer. De skal ikke ha en egen sound. Jeg mener det er slik fordi ingen opptak og miksing er helt naturlige. Og de færreste innspillinger er svært gode og ingen er altså perfekt naturlige.

Hadde alle innsett alle svakheter med opptak så hadde vi vært mindre uenige tror jeg. Jeg erfarer at endel hopper bukk over de utfordringene, og dermed så blir ikke alle høyttalere beskrevet helt rett mener jeg. Det er ikke slik at det skal være "mye å gå på" for svakheter i innspillinger hvis høyttalerne er bra korrekte. De skal da slippe alt igjennom i teorien. På godt og vondt. Det er derfor min preferanse ikke er dønn nøytrale høyttalere.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.403
    Den Bowie'en var fæl - skarpe kanter som du sier i overflod - hørt på Beyerdynamic T5p gen2 hodetelefoner rett fra PC'en nå.

U

utgatt60135

Gjest
    Enda ett eksempel fra Stereo+: Nye B&W 805

Jeg har ikke hørt dem, men det er vel gjenkjennede for dette merket? B&W 800-serien er som tidligere sagt de som er mest lik mine Magico. En beskrivelse som også passer mine.

Håvard Holmedal skriver:

"Klangbalansen er nøytral, og den er ekstrem detaljert og presise spillestilen gjør dette til en veldig engasjerende høyttaler.

Her får du alt sammen servert med akkurat passende flomlys, fullstendig avslappet og helt uten antyding til farging. Du ser rett igjennom musikken og høyttaleren forsvinner fullstendig i lydbildet….

Høy presisjon, en energisk spillemåte og uvanlig tydelig detaljering fra høyttalerne kan gå skikkelig galt. Det er ikke til å legge skjul på at det kan skje av og til, men feilen ligger nok i studioet og ikke i høyttaleren. Hvis innspillingen er litt tynn i bassen, og i tillegg låter litt kantete og hardt, er det ingen grunn til å tro at høyttaleren kommer til å hjelpe det noen som helst måte. "

Det er dette jeg også gjentakende påstår. En nøytral høyttaler spiller det som er på plata, men er det kantete, hardt og bassfattig og eller dynamikkfattig så retter ikke nøytrale høyttalere på dette. Og dette som Holmedal formidler er ikke kontroversielt, men mer standard i min bok. Igjen så mener jeg at mine meninger er ikke kontroversielle i det hele tatt. Eller mener dere det Holmedal skriver er kontroversielt?

Lorenzo Nardocci Trio - Secondo Me
    Rival Consoles - Owerflow

Testet ut noen spor på to album som de ga terningkast 6. Førstnevnte synes jeg har god lyd, uten å være eksepsjonelt. Men veldig lite å usette på. Ikke noe som stakk seg ut på noen måte. Hva synes dere? Den siste elektronika plata (mest ambient) har et sykt godt og perfekt lyd (kanskje unttatt vokal). Det blir jo fort perfekt når det er elektronisk. Det var virkelig demolåter, låt særdeles godt på Magico. Tøff musikk også (kan ikke si det om den andre).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn