Telia play osb....

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Har nylig fått installert Telia play, og så langt funker det som bare juling.
I og med at dette er et opplegg som baserer seg på 5g, har jeg et spørsmål:
Vil det være mulig å bruke en wifi6-ruter i kombinasjon med dette 5g-nett-opplegget?
Oppe i stuen står et slags modem, som er tilkoblet boksen på veggen ute.
Der står også en ekstender (signalforsterker) i stuen.
Videre har jeg en ekstender i man caven. Men er jo litt nyfiken på om min "gamle" wifi6-ruter kan brukes i stedet for ekstenderen i man caven?
Prøvde meg frem så vidt i kveld, men det så ikke ut til å bli spes vellykket.....
Hvordan går man evt frem for å finne ut av slikt? Plug`n`try? Vil 5g-nettet "oppdage" wifi6-ruteren?
Eller er det bare å stue den bort på lager?

mvh
Proffen
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Telia 5G kunde her også. Da jeg var uheldig oppleve at montør gikk fra en halvferdig installsjon og ikke retunerte som avtalt endte jeg opp med å koble og fikle litt selv for å komme på luften.

Antennen som henger ute er et komplett aktivt 5G modem som henter strøm via nettkabelen (PoE). Tilsvarende som om man deler sin internettoppkobling på mobiltelefonen. Den deler ut IP4 adresse til hjemmesentral du har på innsiden. Erfaring viser at MAC adresse på denne hjemmesentralen fungerer som nøkkel hos Telia. Ikke 5G modemet slik jeg trodde.

Etter en del styr er mitt oppsett nå som følger. På Telia sin hjemmesentral er WiFi deaktivert og den står kun som en enkel brannmur. Hjemmesentralen fra Telia kan settes i bromodus. Men jeg tenker den kan få gjøre litt enkel branmuroppgaver gitt den er utstyrt med 2,5GHz porter på WAN og LAN. Samt hastighetstest viser at det ikke er noe tap på vårt 250/50 abonnement.

Dermed er jeg fristilt til å gjøre som jeg vil med mitt lokale nett hvor Telia sin hjemmesentral kun fungerer som gateway til internett. Dette gjør det enkelt å bytte leverandør når bindingstid utløper.
Hjemmesentralen er WAN er koblet til 5G modem og LAN er koblet til vårt spredenett og wifi6 mesh-nett.

Erfaring viser også at Telia 5G i motsetning til fiberoppkoblinger fra Altibox/Telenor bytter din offentlige IP adresse med 3-4 ukers mellomrom. Fint for å anonymisere deg på nettet, men kløn om du deler tjenester på innsiden.

Det kan se ut som samtlige aktører i Norge nå benytter det samme Zyxel NR7101 5G
NGT ser dog ut til å være alene om å gi kunden opplysninger om produktet https://hjelp.nextgentel.no/utendørsantenner/1208158-zyxel-nr7101-5g

Edit: Vi har Netflix abonnement gjennom TV avtalen med Telia. Men kan i perioder ikke se Netflix via deres Google TV-Box. Support er vanlig goddagmann økseskaft så veien rundt problemet er å nyttegjøre abonnement gjennom andre strømmeklienter.
 
Topp Bunn