Alt til hus og bolig Terassebord...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Skal legge ny terrasse om noen få dager, og er blitt litt i stuss over hva jeg skal velge. totalt er det snakk om ca 85 kvadrat.

Hadde først tenkt å legge Møre Royal sine rillede bord (120x28). ca 29 kr/lm.
Så ble jeg friste av Lunawood sine rillede - som kan feste med klamringer (ingen spiker eller noe som kan treffe tærne) koster vel 40,-/meter

Så har jo Coop tilbud på standard impregnerte terasserbord - også 120x28 - og de koster vel 9 kr lm

Med MøreRoyal så er jeg rett og slett litt bekymret for at de skal flise seg opp - hvis man drar hagemøbler over - eller ungers til tidere voldsomme lek med mye rart. Lunawood var veldig behagelige - men da de er jo rundt 25 000,- dyrere - bare for materiellet. Og de må i grunn beises første året dersom man ikke ønsker grå terasse...?

Kan disse "grønnimpregnerte" standardbordene få en litt fin brunfarge dersom man velger riktig beis...?

Noen som har erfaring med noen av disse produktene...?

Mvh
OMF

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.514
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har brukt helt vanlige, "grønne" terrassebord, som er beiset i etterkant med brun terrassebeis. Funker glimrende. Det kan anbefales å la de stå et år eller så ubehandlet før en beiser de, så trekker de bedre beis.

Johan-Kr

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har en kamerat som jobber på en stor byggvarebutikk og de har fått mye klager på kompositt terrassebordene. Nå husker jeg ikke nøyaktig hva klagene besto av, men noen var såpass grove at de kuttet ut å føre det.
Du mangler imo det beste alternativet, nemlig terrassebord fra Kebony produkter.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
At kompositt bord skal være så veldig bestandige når de står ute i sola forstår nå i hverfall ikke jeg. Fjern topcoaten på en plastbåt å se hvordan kompositten står seg i sola :).

Ellers får man vel impregnerte bord i flere farger, ikke bare grønn. Mine var nå i alle fall brune når det ble lagt.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.918
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Vanlige 120x28 behandlet med gylden Møretyri terasseolje gir en meget pen overflate etter min mening.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.114
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har sånne grønne vanlige trykkimpregnerrte bord.
De var oljet. Gikk over med terrasserens med terrassevaskeren. Deretter "vasket" jeg bordene med 50/50 vann og klor. Da ble bordene "bleiket", nesten som bår furu lutes.
Slik behandling skal, iflg et godt råd, gjøre at sopp og annet ikke setter seg. Bonus?
Glem olje og beis, som uansett bare er "fin" akkurat første året...
Meget enkelt, og jeg har troen på denne måten.
Andre som har hørt om måten og midlene?

Mvh
proffen

Sist redigert:

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
11
Hvis du går for vanlige impregnerte 28x120 anbefaler jeg å bruke terrassebeis og ikke olje. Som det blir påpket bør du vente til neste å med å beise.

Min erfaring er at skitten fester seg mye bedre i gulv som er oljet enn det som er beiset. Når beisen begynner å bli slitt etter 2-3 år (avhengig av vær, sol etc) er det bare å spyle over og rulle på ny terrassebeis. Kjapp og enkle jobb med vakkert resultat.

Vi sparer mange timers jobb hvert år etter vi sluttet å olje gulvet. Prøve flere forskjellige oljer med samme resultat. Vi er mye mer fornøyd med vanlig Trebitt terrassebeis.

L

leser1

Gjest
Er helt enig med Ludvig2112. I tidligere boliger oljet vi terrassene, og det var da mye mere skitt å vaske bort hvert eneste år.
Til årlig vask bruker jeg alltid terrasserens, eller (mye billigere) kaustisk soda. Men husk å sprøyte på eddik (7%) etterpå for å nøytralisere tilbake til normal pH verdi. Det bør man om man bruker terrasserens også. Den er ganske etsende.
Og så spyle av etterpå med mye, rent vann. Og terrassevasker er et "must".
Blir utmerket resultat hvert år.
Så får damene finne ut av om terrassen skal ha beis/farge når det er gått noen år......

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Jeg vil tro de billige standardbordene fra coop er greie nok.

Legg litt arbeid i å sortere ut evt. stygge bord, og ha pusseklossen klar slik at du får tatt bort oppflisinger før bordene skrus fast.

Lykke til.

N

nb

Gjest
85 kvadratmeter? Husk å kjøpe eller låne en skruautomat.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takk for gode tips!

Til tross for at jeg har fått noen innsigelser - så falt valget til slutt på standar terrassebord - 28x120.

Det har mest med penger å gjøre - også har det også litt med tilgjengelighet. Har fått "nye polakker" på plass og de er så raske at deter blitt litt krevende å skaffe materiell!

Mvh
OMF

L

leser1

Gjest
Husk å få dem til å skru bordene fast med egnede skruer, 2 på hvert spikerslag. Og at de forborer før de skrur i endene/skjøtene.
Er materialene veldig fuktige, kan de legges med lite mellomrom. Er de forholdvis tørre, må de legges med mere mellomrom, f.eks tykkelsen på en tommestokk - dvs 3-5 mm.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det blir Biltema sine terasseskruer regner jeg med.

De bordene jeg har "kjent" på til nå har vært søkk våte - så har i grunn tenkt å legge de med veldig liten avstand - ca 1 mm.

Olje/beis blir det vel neppe før neste år!

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
Det blir Biltema sine terasseskruer regner jeg med.
Jeg har helt sluttet å kjøpe skruer (og det meste annet for den saks skyld...) på Biltema. Kvalitetsskruer er ikke særlig dyrt om man kjøper i store kvanta. Jeg bruker nå utelukkende Essve, mest fordi det er hva de har hos min lokale pusher og de er svært mye bedre synest jeg. Nå har ikke jeg gått til innkjøp av terrasseskruer ennå, men f.eks for gipsskruer så koster 250 stykk Essve like over hundrelappen, men kjøper du 1000 stk koster det kun 30 kroner ekstra for de siste 750 skruene.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Bordene var omtrent kliss våte da jeg fikk de, så de ligger tett!

Mvh
OMF

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Bygde 90 kvm platt nå tidligere i sommer, har litt igjen enda, gjorde på samme måte som deg, 120*28 mm og la dem tett, gjennomvåte :)
Brukte Essve skruer da de var på tilbud hos byggevarehandleren. Skal fortsette med fremsiden av huset nå og sette det sammen med platten på 90kvm som står siden av huset.
Del en

L

leser1

Gjest
Kjapt jobbet, OMF. Har du brukt terrassebord liggende i gjerdet?

Bra jobbet av seg også, Milenko. Om det ikke er andre grunner, ville jeg nok ikke ha satt opp gjerde mot den delen du tok bilde fra. Et par blomsterkasser kanskje, men overgang til fjell og naturtomt slik det er nå, er veldig pent.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Nei, har brukt samme bord som på klednignen på tilbygget under!

Men man kan jo lure - impregnerte terassebord 28 x 120 koster 8,90 for løpemeteren, mens kledning 19 c149 koster 11,90,-.

Mvh
OMF

L

leser1

Gjest
Ok. Men det er da ikke impregnert materiale?
Hvis ikke, så vær obs på at det vil komme fukt mellom stendere og kledningsbord og at det nok kommer til å gå råte i noen av bordene.
Du bør og skal sikkert beise/male, men helst skulle du gjort det før du festet dem.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.805
Etter den vanvittige snøvinteren her nord er 1/3 av verandaen falt ned. Det var ett svakt punkt, og der gikk den...
Ikke tro at jeg ikke har måket verandaen i vinter :)
Bare 3 år siden den kom opp.

Vel, har vurdert å bytte ut gulvet i samme slengen som reperasjon. Det er lagt standard impregnert til 12,90 pr meter, kjøpt på Obs bygg. Noe drit. Impregnert material i dag er en vits. Det er bare en noe grønnfarve som er sprøytet på.
Har drevet å oljet hvert år.

Så er spørsmålet; hva nytt har kommet på markedet siden tråden ble startet?
Kompromiss mellom pris og kvalitet er det jeg er ute etter, ikke dyrest og best. Komposittbord fra f eks Jula til 169,- pr m2?
Eller standard trebord i en helt annen kvalitet enn kr 12,90 bordene?

Verandaen er 32m2.
Takk for tips! :)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.294
jeg har lært at man oljer impregnerte bord kun dersom man har lyst på å en årlig hobby med å olje. Jeg har ikke gjort noesomhelst med mine og de funker fortsatt etter mange år. De har selvsagt blitt grå, men det visste jeg og kan fint leve med. Mye heller enn å vaske, skrubbe og olje en gang i året i alle fall.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.284
Sted
Sørlandet
jeg har lært at man oljer impregnerte bord kun dersom man har lyst på å en årlig hobby med å olje. Jeg har ikke gjort noesomhelst med mine og de funker fortsatt etter mange år. De har selvsagt blitt grå, men det visste jeg og kan fint leve med. Mye heller enn å vaske, skrubbe og olje en gang i året i alle fall.
Samme her! Vanlige CU impregnerte terrassebord har ikke tegn til råte eller andre ulumskheter etter 17 år med mye snø og vær. Aldri oljet eller beiset. Men jeg skrubber over med grønnsåpeblanding en gang på våren for å forhindre oppflisning og til nå har ingen fått en flis i foten. Lagt tett i tett når dem var nye og fuktige.

Hjemme har jeg Kebony og liker man brunfargen så virker det som dem er holdbare. Tar mye lengre tid på å gråne slik som CU gjør så er man ute etter patina så er ikke Kebony tingen.

-BB-

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.805
Vurderte olje eller beis. Men beis i værhardt miljø har sine ulemper, noen jeg kjenner har måtte bytte ut bordene som er beiset.
Jeg landet på å olje, men som du skriver; må gjøres hvert år.

Jeg ønsker ikke en grå overflate, men en ren glatt overflate. Føles mer renslig når man trør inn og ut av huset uten sokker på beina.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Mine bord holder fortsatt fint, men er litt plaget av at det flsier seg litt opp ved kvist og slikt. Så hvis man skal gå helt risikofritt barbent (Altså ikke kunne få flis i foten) så bør man ta en kjapp runde før sesongstart og slipe eventuelle fliser med slipemaskin.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.805
Samme her! Vanlige CU impregnerte terrassebord har ikke tegn til råte eller andre ulumskheter etter 17 år med mye snø og vær. Aldri oljet eller beiset. Men jeg skrubber over med grønnsåpeblanding en gang på våren for å forhindre oppflisning og til nå har ingen fått en flis i foten. Lagt tett i tett når dem var nye og fuktige.

Hjemme har jeg Kebony og liker man brunfargen så virker det som dem er holdbare. Tar mye lengre tid på å gråne slik som CU gjør så er man ute etter patina så er ikke Kebony tingen.

-BB-
De impregnert bordene som var på markedet for 17 år siden og disse «miljøbordene» i dag er to helt ulike kvaliteter.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.080
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men så må ikke de nye håndteres som spesialavfall.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.131
Prøvde Møretyri olje på min i år. Det er basert på lys tjære og linolje. Spent på hvor lenge det holder. Noen andre som har prøvd det stoffet?

Topp Bunn