Terka - tid for endring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Terka skrev:
    Får kanskje opprette en ny tråd, Terka - endelig fremme", når jeg en gang blir ferdig med disse 2 anleggene.
    Det er mulig at du anser deg nær målet med de to opprinnelige anleggene dine. Men alt dette nye - vel, gamle... - det gir jo nye muligheter. Nok til både utebod og entre - skulle jeg tro. "Musikkfri sone" blir et ukjent begrep hjemme hos deg etter dette - hehe. Tenke seg til: et helt lass.....
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Terka skrev:
    Får kanskje opprette en ny tråd, Terka - endelig fremme", når jeg en gang blir ferdig med disse 2 anleggene.
    Det er mulig at du anser deg nær målet med de to opprinnelige anleggene dine. Men alt dette nye - vel, gamle... - det gir jo nye muligheter. Nok til både utebod og entre - skulle jeg tro. "Musikkfri sone" blir et ukjent begrep hjemme hos deg etter dette - hehe. Tenke seg til: et helt lass.....
    Hehe! Det er nok ikke slik det blir, det er bra nok med lyd i de rommene vi har nå og Boom'en er jo flyttbar. :) (kanskje litt permanent lyd på rommet til vesla også da..).

    Disse anleggene står på hyttetunet til svigers. De ble hentet fra Ogndalen og hit siden de er her mest. Tandberg sakene blir kanskje lagt ut for salg også om det er noe interesse for slikt. Han har forresten noen gulvstående høytalere som han ikke fikk med seg denne gangen, mulig det er de som ender opp i garasjen i stedet for Beovox'ene etter hvert.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ah - det forandrer saken litt, ja. Så for meg at alt sammen var tauet hjem til ditt allerede velutrustede hus. Men han må jo være litt hifiinteressert, svigerfaren din - eller er han bare en stor samler? Tandberg kan det være et lite marked for - sjekk i vintageavdelingen her på Hifisentralen - det andre er det så som så, tenker jeg.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Dag nr 2 på jobb i dag, sommerferien over for i år, egentlig uten å føle at det har vært den store sommeren. Skulle gjerne hatt mer ferie og dager der det er ut og leke etter frukosten, men det er godt for alle i heimen å komme inn i litt mer rutiner igjen. Pjokken er tilbake i barnehagen og stortrives, og vesla har hatt sine 2 første dager i barnehagen også.

    Må nesten sitere meg selv igjen:
    Terka skrev:
    ..
    Får kanskje opprette en ny tråd, Terka - endelig fremme", når jeg en gang blir ferdig med disse 2 anleggene. ;D
    ...
    Ting tar tid... mange andre prosjekter har også pågått i parallell (f.eks nytt kjøkken), 2 småttiser på 2 år og snart 1 år har krevd sin del, og så skal man jo jobbe litt også ved siden av. ;D
    O store furteboden/grotta/hula/gutterommet/boden... med anlegg nr 2. Det ser ut som om det kan bli endringer i dette prosjektet. Fruen vil ha alle soverommene i samme etasje, og da må badet bli til soverom for å ha vindu på rommet. Det naturlige blir da at furteboden blir gjort om til bad. (Når vi tar oss råd til dette er noe usikkert.) Det positive i dette er at soverommet i 2 etg, den tidligere hjemmekinoen, etterhvert igjen kan benyttes som musikkrom, da i kombinasjon med gjesterom. Og med litt drømmer i hodet så kan det også bygges ut noen kvm. Realitetene sier nok at det vil bli en stund til at det rommet bygges ut, om det skjer i det hele tatt. Men det er lov å drømme litt fritt. :)
    Og tråden/navnet "Terka - tid for endring" ser ut til at må holdes i live litt til.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da er "beholdningen" trimmet enda litt til! I tillegg til Lyngorf forsterkeren som ble solgt tidligere i sommer er det nå avtalt salg på den ene av mine to Rotel RB1092 effektforsterkere. Da ser det ut som om hifi-økonomien (foreløbig) går i "pluss" i år.. :eek: Skal prøve å være flink.. skal prøve å være flink... ;D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Sånn går nu dagan.. (Lite nytt her om dagen.)

    Lite med tid til å lytte på musikk om dagen, men noen benytter ihverfall det ene anlegget.
    Poden har begynt å se film, Thomastoget, i furteboden. Det er nok ikke alle 2åringer som har "eget" filmrom med lydformidling fra Logitech Transporter/Hegel/Proac og med et 92" stort bilde fra HD prosjektor. Her hjemme er det ihvertfall en liten en som digger det! ;D

    Har forresten fått sofa i furteboden også! Siden det kun var en stol der, og den ble okkupert av poden med kraftige protester om noen andre satte seg der, så kom fruen på tanken om å bytte ut stolen med sofa fra stuen slik at det kan sitte flere der samtidig. (Tror egentlig hun forbereder meg på at jeg skal kjøpe inn ny sofa til stuen. ::))
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da har det vært fødselsdag i heimen, og undertegnede fikk i oppgave fra fruen å dra på HFK og kjøpe Blue-Ray spiller til seg selv fra resten av familien. ;D Fikk testet litt med "Pelle Politibil" for poden i kveld, dette gav mersmak!

    Fruen er selvsagt inneforstått med at det må inn enda en BD spiller (TV og projektor i hvert sitt rom.), men jeg har lovet henne å vente tolmodig til vi får tid til å se mer film først. :)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Du får ha gratulerer med dagen da! :)

    Jeg synes selv det var en liten a-ha opplevelse (ikke relatert til bandet overhodet!!) å få sett film på høyoppløst medium. Om filmen er kjedelig kan man alltids more seg med å se på ubetydelige detaljer man ellers ikke ville kunne sett 8)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hmm... testet ut noen billige bokser for trådløs overføring av lyd i går.. (RCA -> WiFi ->RCA).
    Lyden skurret og poppet og .. støyet uansett hvilken kanal/instilling jeg hadde på disse boksene, og de ble levert tilbake til butikken.

    Jeg har vært inne på tanker om å gå for enten KEF Wireless eller JBL WEM-1 til bakhøytalerene i stuen. Da slipper jeg å vente på å få tatt ned vegger for å strekke kabler i vegg & tak. Tanken er å få en "light" hjemmekino i tilknytning til stuestereoen, men med så mye støy på dette billigproduktet så blir jeg straks litt mer skeptisk til å kjøpe noe som er en del dyrere på nettet/fra utlandet som kanskje også viser seg å støye like mye. (Håper jo fortsatt på at disse vil være litt bedre teknisk og støymessig da..)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med dagen som har vært :)
    Jeg sitter også igjen med dårlige erfaringer ift trådløs overføring av lyd, og det er noe av grunnen til at jeg ikke har hengt opp mine bakhøytalere.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Terka skrev:
    Han har forresten noen gulvstående høytalere som han ikke fikk med seg denne gangen, mulig det er de som ender opp i garasjen i stedet for Beovox'ene etter hvert.
    Da har min svigerfar vært og kjøpt seg en Velodyne sub som skal brukes sammen med de nevnte gulvstående høytalerne i garasjeanlegget. Han har også fått seg en USB-dac sm skal benyttes i dette anlegget. Fikk beskjed om å være med å sette det på i helga
    Må bli bra dette
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hehe.. da har jeg fått sett på sakene. Svigerfar har tatt med noen JMLab 602 Odyssey høyttalere og kjøpt seg en Velodyne CHT-12 sub og en Project USB box (DAC) for avspilling av musikk fra pc. Dette rocker garasjen! ;D

    Noen som kjenner til/kan si noe om disse JMLab 602 Odyssey høyttalerne?
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Det skjer ikke så mye hifirelatert om dagen men om en 7-8 uker så ramler det inn en ny sofa i stuen:



    Vår vil ha stofftrekk i stedet for skinn som det er avbildet. Er spent på hvordan denne påvirker lyden. (og lytteposisjon.. :p)
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.310
    Torget vurderinger
    1
    Vil sikkert dempe noe, og det kan være positivt.

    Pen sofa. :)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Nå husker jeg ikke så godt lenger(likte å leke med byggesett og Airfix lim i barndommen), men jeg tror du vil få tilstrekkelig med luft forran anlegget uten å måtte bære bort noe. Det forenkler i alle fall hverdagen.
    Jeg har tilsvarende oppsett og er nå på jakt etter et salongbord som er pent, høyt nok, og lett å flytte.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Sofaen vil bli stående rimelig bra "sentrert" forran annlegget så det blir ihverfall mulighet til flere som kan sitte og lytte "rettet mot annlegget samtidig. Lengste side, på 368 cm, blir da bak lyttrposisjon, og ingen vanger mot høyttalerne.

    Ellers så er nå spotify kommet inn på squeezeserveren i kjelleren. Ganske digg å ha en boks som slår seg på og av selv, med all musikken fra spotify integrert med den "lokale" musikksamlingen, og allt styres via iPeng/iPhone. Har blitt noen runder med variert musikk ut over mine egne "plater" de siste kveldene. Fin måte å få litt musikalsk inspirasjon på! :)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Noen som vet om/hvordan jeg kan få lagt inn en video her?

    Resten av familien er i Trondheim, og har vært innom Rockheim i dag. (www.rockheim.no) Familens toåring tok helt av til Dimmu Borgir og nektet å bli med ut av rommet hvor det ble spilt denne type musikk. (Undertegnede fikk video pr MMS mens jeg satt på jobb.. som måtte vises til kunden! ;D)

    Lover bra for fremtiden og musikk i hjemmet dette her! ;D
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    364
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Til spm ditt så er jeg blank, men til poden din så har du nok hendene fulle hvis interressen blomstrer ut i full prakt!!
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hmm.. var nettopp på telefon med fruen. Ut fra nevnte opplevelser med junior så foreslo jeg at det må investeres i konsert dvd/blu-ray filmer, hvorpå hun kontret med at jeg måtte også sjekke opp mer interaktive saker..

    Finnes det f.eks. "spill" til Playstation (eller lignende) som går mye på musikk og aktivitet for den som ser på/spiller?
    (Vi er generelt ikke interessert "dataspill", men ser at om man kan knytte opp musikk med aktivitet for småttisene så må det være en bra kombinasjon for store og små.)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Vel.. tid for litt musikk.. i kveld har det gått i Infected Mushroom.. nå er det over til div Bob Dylan..
    Noen tips til hva annet jeg bør lytte på mens jeg har huset alene?

    EDIT: Det ble litt for tamt... skal rydde litt så da ble det Rammstein i stedet.. ::)
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    364
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Er litt skeptisk til infected mushrooms, men den er sikkert testmateriale på anleggsfronten!
    Har jobbet en del denne uka så jeg har et problem med albumvalg til albumstafetten jeg meldte meg på i affekt her forrige helg. Noen Drammensere som kan hjelpe meg i knipa. Skal fullføre stafetten altså!
    Et godt album som er på spotify tas opp til vurdering!

    Mvh
    room
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da har jeg funnet "lyttesofaen"! :)







    Denne kan sittes i, "sløves i" ved filmvisning, og soves i dersom det er behov for en ekstra seng.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvordan er den å hoppe i for små barn? Barn elsker det, vet du.... Hoppe i sofaer - hehe.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Hvordan er den å hoppe i for små barn? Barn elsker det, vet du.... Hoppe i sofaer - hehe.
    Satser på at det går bra, dessuten så får de mer en nokk plass i sofaen som snart er på vei inn i stuen.
    Og egentlig så får de ikke lov å hoppe i sofaene her hos oss.. OG de har begynt å lære at de ikke har lov til det også. ;D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Terka skrev:
    Det skjer ikke så mye hifirelatert om dagen men om en 7-8 uker så ramler det inn en ny sofa i stuen:



    Vår vil ha stofftrekk i stedet for skinn som det er avbildet. Er spent på hvordan denne påvirker lyden. (og lytteposisjon.. :p)
    Da har de vært kjappe med produksjonen. I morgen kveld ankommer sofaen! :)
    Her må det settes av litt tid til å finne den nye lytteposisjonen..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.002
    Antall liker
    8.310
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du kjøpt sofaen?
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Og da er sofaen i stova på plass.. :)





    No gjeld det å finne ny lytteposisjon! ;D
     

    Vedlegg

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Tror nesten det må bli PS3 ja! Drøyer det bare litt lenger før vi tar en spillmaskin inn i huset. Det kommer nok tidlig nok.
    Ellers er det ikke så mye som skjer på hififronten om dagen.. dagene går fortsatt i å være småbarnspappa + jobb.

    En av de andre "hobbyene" som har og har tatt en del av den ledige tiden i høst er "Traktoren", den skal få ny motor samt få litt større bakkeklaring samt større hjul. Søknaden hos biltilsynet er godkjent, og nå er det bare tid og litt hjelp fra dyktige venner til få gjennomført motorbytte.


    Ellers så tenkes det så det knaker på hvordan få på plass til en stereobenk i hvit utførelse som ser "designmessig" bra ut og samtidig beholde begge sub'ene i stueanlegget uten at de synes/dominerer stuen. (B&W 801'ene tar stor nok plass visuelt...)

    Etterhvert må nok anlegget i furteboden lagres bort for en periode også. Vi leker enda mer aktivt med tanken på å gjøre om boden til bad og gjøre nåværende bad om til soverom for å få alle soverom på samme etasje. Til slutt blir det ledig rom igjen i det gamle soverommet til å lage ny "furtebod" der, samt bygge det ut med noen kvadratmeter. Ender antagelig opp med en plass mellom 15-20 kvadratmeter der, avhengig av hvordan rommindelingen blir (Når det en gang blir bygget ut på dagens 9 kvm.), og det er jo et steg opp fra dagens betongbunkers.
     

    Vedlegg

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det sistnevnte prosjektet hørtes ganske spenstig ut, ja. Men jeg skjønner problemet - å få alle soverommene i samme etasje er gull verdt med små barn i huset.

    Et musikkrom på 15-20 kvm høres imidlertid ut som en hyggelig bonus. Kan være verdt strevet, bare det....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Her så det virkelig lekkert ut synes jeg! Liker godt Geländewagen også, er noe traust og natur-preget over dem føler jeg.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takker! Vi har et langsiktig mål rundt boligen hvor underetasjen blir entre soverom, bad, vaskerom, boder osv. Det er stort sett slik i dag, men vi har ett soverom i overetasjen som da skal flyttes ned. Overetasjen på ca 90 kvm (+pluss 10 kvm etter hvert) blir da åpent rom for stue/kjøkken, pluss et lite bad og et "mediarom" (furtebod) med det lille anlegget, projector osv samt benyttes som "bibliotek" og gjesterom. Jeg er spesiellt fornøyd med den åpne løsningen med ca 75 kvm med stue/kjøkken og store vindusflater. Offisiell oppfatning er nok at slike vinduer ikke det mest "miljøvennlige" mtp varmetap, men hos oss så må vi ofte lufte pga solvarmen som kommer inn igjennom disse vinduene så energibalansen er nok grei her. (Vi har varmekabler på gulv i bad i underetasjen, en oljeradiator i stuen som benyttes innimellom, og fyrer ellers med vedovn i gangen. Ingen annen form for varmekilde benyttes.)

    Hifimessig så har stuen noen fordeler med det store rommet, samtdig så blir det noe harde overflater med all vindusflaten osv. Men det er til å leve med. I den nye "furteboden" blir det nok mulig å gjennomføre mer akustiske tiltak. Rockwool platene som skulle benyttes i kjelleren blir nok bare stående frem til det er aktuellt å benytte dem der i det nye rommet.

    Geländewagen er en fin bil ja. Liker spesiellt disse gamle modellene (460) hvor stort sett allt er mekanisk og skrudd sammen som et byggesett. Den har selvsagt en noe mer støy en nyere biler, men det hører med til "sjarmen". Superpraktisk som bruksbil er den også med god plass innvenndig selv om de ytre målene den har er en god del mindre en f.eks en Audi A6.

    EDIT: Men det er selvsagt et økonomisk perspektiv som påvirker disse huslige planene også.. og selv om man har vært med og bygget hus og pusset opp flere bad tidligere som står 100% den dag i dag så får man ikke lovlig gjodt noe slikt selv lenger. Da koster endringene mye mer. Og det må uansett gjennomføres etter hva "lommeboka" tillater. Dvs nevnte endringer nok kommer over tid. Om ikke den andre "sjefen" i hjemmet pressierer hvor "akutt" behovet er fremmover da. ;D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Noen nye mobilkamerabilder:




    Sofabord og tepper skal byttes ut. Den ene av de gamle sofaene står pt og sperrer døren ut fra kjøkkenet, skal selges om noen vil ha den billig. :)
     

    Vedlegg

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Noen flere bilder..





    Plexiglass i stedet for ekstra plank på gelenderet i trappeåpningen gjør at man beholder luftigheten og samtidig har litt barnesikring.
    Det samme gjelder for høyttalerne, disse har hjul og kan rulles inn til veggen når man har "daglige" aktiviteter i stuen. Noe fruen også er særs fornøyd med både med tanke på det praktiske og det visuelle med å ha disse vaskemaskinene i stuen. :)
     

    Vedlegg

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Aargh... vi hadde "visning" for fagmann nr 4 i går ifbm å innhente pristilbud rundt ombygging av "furteboden" til bad. Denne karen var svært så trivelig og bor også i nabolaget. MEN han klarte å velte den ene Proac høytaleren slik at de falt i gulvflisene når han skulle måle rommets størrelse. Høyttaleren har fått seg et godt merke i side/kant og øverste kant er trykket noe inn slik at lakk/finish er knekt.

    Ikke betyr det noe for lyden, men høyttalerne har jo fått skader som må redusere prisen ved et eventuelt videresalg av disse en gang.
    Får vel heller satse på at de blir stående og går i arv til pjokken eller vesla en eller annen gang om jeg skulle falle for fristelsen til å "oppgradere".
    Irriterende er det ihvertfall! :mad:
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Auda! På en måte er det godt at det ikke var noen i familien som sto bak uhellet - men dette må jo være kjempeergerlig, ja.

    Jeg mener å ha lest at visse innboforsikringer kan dekke slikt. Ting som faller eller velter. Det blir sikkert fradrag for alder, egenandeler m.m. - men det kan være verdt et forsøk.

    Han fagmannen som var innom må vel forresten ha en forsikring som dekker skader han måtte påføre kunder - han kan da ikke drive firma uten slikt?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Har du ikke innboforsikring da ?

    Jeg hadde ett tilfelle der Lcd tv`en min gikk i bakken og min innboforsikring dekte dette minus en liten egenandel. (LO innboforsikring)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn