Terrassebord på betongplate?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Vi har i dag en terrrasse som består av en eldre del laget i betong og en nyere del laget av trevirke (dragere + terrassebord).
Vil det være ugunstig, eller gi noen utfordringer, å legge terrassebord også oppå den gamle delen som er en betongplate? (Friluft også på undersiden av betongdekket.)

Har noen tanker om å lage passe store "plater av terrasebord skrudd fast i lekter slik at de ligger stabilt (flytter ikke på seg ved vanlig bruk), samtidig som de går ann å ta opp ved behov (vask/spyling av betongdekke.). Lektene må da ha "hull/lufting ned mot betongdekket slik at regnvann osv får beveget seg rimeligt fritt frem til avløpspunkt på betong terrassen.
(Har vært inne på skifer også men dette blir fort et varmt/kalt gulv avhengig av sol osv, og da passer tregulv bedre for små barneføtter.)

Sålangt så virker jo dette som en god ide, men det er ett eller annet som "skurrer" i hodet mitt som jeg ikke helt får tak på.
Noen som har kommentarer/tips for/imot dette å legge gulv av terrassebord på betongdekke?
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Såfremt det ikke er noe rom under betongdekket burde det ikke være noe problem med den løsingen du skisserer.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.216
Antall liker
9.543
Burde gå bra, det. Bare pass på å legge dekket "flytende" altså ikke festet i betonggulvet.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Skru fast terasseborden til lekter med cc60 og kloss opp med plastikkiler. Da får du drenert unna regnvann.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.087
Antall liker
8.012
Torget vurderinger
12
Jeg bygde terrassen med c-c 30cm, brukte 30cm høye bjelker og benyttet 28x75 terrassebord. Penere og stivere enn det man normalt opplever. Gir en helt annen følelse og anbefales på det sterkeste. Det er også viktig å la terrassegulvet flukte med gulvet inne.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Takk for tips!

Trondmeg; 30 cm høye bjelker over betonggulvet høres mye ut! Jeg har ikkep det en gang på hoveddragerne på den nye delen av terrassen. (Her er det 198 mm x 48 mm, 2 stk i paralell pr drag. Husker ikke eksakte mål..) Deretter dragerne over dette igjen hvor gulvet er skrudd fast, disse har ca halve dimensjonen. Når du i tillegg har benyttet cc på 30 cm så må jo dette tåle en lokal liten krig, eller stordans på terrassen! :D

Den nyeste delen av terrassen flukter med gulvet inne, men nytt gulv på den gamle delen bør nok være litt laver for å få bra høyde på rekkverket. (Ingen fin måte å endre/bygge høyere rekkverk på her.

Griffenfeldt; plastkiler høres fornuftig ut. Dersom gulvet skal kunne tas opp så må disse festes i undersiden av gulvet/dragerne for å få dem ned igjen på riktig plass? Har du noen tips til plasklosser/kiler som vil være bra å bruke?

Terrassebord vil forøvrig være av dimmen: 28 x 120 for å matche resten av terrassegulvet.


Igjen, takk for tips! :D
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Du lager en ramme av 2"2eller 2"3 impregnert hvis det er det du skal bruke. Vatre den opp med plastikkiler. ( anyone will do ) En kile inn på hver side og skru de fra undersiden. Evt kan du bruke klosser fra rammen du skjærer til. Bare la klossene ligge i olje evt parafin en dag. Bare husk å borre i de før du legger de til videre impregnering. Hvis ikke sprekker de når du skrur de fast under rammen.
Deretter legger du på planken. 28 mm er solide bord.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.087
Antall liker
8.012
Torget vurderinger
12
Terka skrev:
Takk for tips!

Trondmeg; 30 cm høye bjelker over betonggulvet høres mye ut! Jeg har ikkep det en gang på hoveddragerne på den nye delen av terrassen. (Her er det 198 mm x 48 mm, 2 stk i paralell pr drag. Husker ikke eksakte mål..) Deretter dragerne over dette igjen hvor gulvet er skrudd fast, disse har ca halve dimensjonen. Når du i tillegg har benyttet cc på 30 cm så må jo dette tåle en lokal liten krig, eller stordans på terrassen! :D

Den nyeste delen av terrassen flukter med gulvet inne, men nytt gulv på den gamle delen bør nok være litt laver for å få bra høyde på rekkverket. (Ingen fin måte å endre/bygge høyere rekkverk på her.


Igjen, takk for tips! :D
Nei, jeg mente ikke at du skulle bruke 12" oppå betongen. Det var bare en skrytehistorie av hvordan jeg på ekte hifi-maner overdimensjonerte terrassen. Men det var også en nødvendighet for å få gulvet til å flukte med stuegulvet. Resultatet ble imidlertid veldig vellykket da det hele ble veldig dødt og stivt og ga en god og behagelig følelse i bruk (x-faktoren ;)). Liten skrivefeil på terrassebordene forøvrig, de var 28x95, men benytt alltid samme dimensjon som er fra før, det er penest.

Uten at jeg helt forstår hvorfor så ville jeg anbefale at både gulv og rekkverk flukter med det eksisterende. Det kan sikkert gjøres noen tilpassinger slik at det lar seg gjøre, eller?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Skal du legge bordene langs med eller på tvers av huset ditt? Legger du langs med huset trenger du ikke å legge noe under, da lektene blir liggende riktig vei.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.087
Antall liker
8.012
Torget vurderinger
12
Det er riktig at det blir en enklere konstruksjon. Følg retnignen som er lagt fra før. Hvis du har valget, gjør det som er penest, ikke det som er enklest, for da blir du alltid fornøyd etterpå. Hvis man skal gjøre noe selv så er min personlige erfaring at det er 70% planlegging og 30% utførelse for å få et godt sluttresultat. Bare LITT satt på spissen da :)
 
Topp Bunn