- Ble medlem
- 18.08.2005
- Antall liker
- 6
Egentlig diskuterer vi vel terrorister men vi kom litt på avveie...De har ikke kontroll nei. Det er et problem. Hvis Israel kunne latt være å legge palestinsk infrastruktur (off bygninger som politistasjoner, administrasjonsbygg mm) i grus så hadde de hatt muligheter til kontroll. Hvis Israel ikke hadde stoppet pengeoverføringene av palestinerenes egne penger så hadde mulighetene for kontroll vært bedre. Israel driver bare med destabilisering.
Trodde vi diskuterte midt-østen konflikten her. Ser ikke hva dette har med tegningene å gjøre.
Å bruke bibelen som tinglyst skjøte er ikke sammenlignbart med konflikten rundt muhammed-tegningene.
Disse ekstreme jødene får ha sin tro for meg, men når de setter slike ville ideer fra bibelen ut i live må vi reagere. De ønsker seg et Israel slik det var beskrevet for 2000 år siden, og ser det som en rettighet. For meg er det utrolig. Da har vel vi krav på Jämtland og Härjedalen også?
Hadde Hamas og palestinerne bare kunne ha annerkjent Israel sin rett til å eksistere så hadde det kanskje blitt orden på både det ene og det andre der nede. Men de vil ikke det og som straff gjør Israel dette. Israel har tidligere vært villige til å avgi land for en fredsavtale men det er bare Egypt som har gått med på dette.
Det er FN som har vedtatt at staten Israel skulle opprettes, så dette har egentlig ingenting med bibelen å gjøre. Og palestinerne har ikke mer rett på landet, disse folkene har bodd der begge to, og derfor ble også landet forsøkt delt den gang i 1948 for at to stater kunne dannes. Du kan ikke beskylde jødene for dette, og det var Israel som ble angrepet allerede rett etter dannelsen, og den palestinske staten ble aldri dannet, bl.a fordi områdene ble okkupert av f.eks Jordan.
Om man skal ha respekt for det som står i muslimenes bok bør man ha like stor respekt for det som står i jødenes bok var mitt poeng. Og det var da plutselig svært så respekt vi skulle ha for det som står i koranen her tidligere i vår, selv om den er skrevet på 600-tallet.
Jødenes helligste steder er i Israel, mens muslimenes helligste er i Mekka. Man bør kanskje ha litt respekt også for dette, når man ser hvor mye religion betyr for så mange mennesker. Synes jeg hadde sett Mekka i hendene på jødene, det hadde i alle fall ført til 3. verdenskrig.