Politikk, religion og samfunn Terrortrussel

G

Gjestemedlem

Gjest
Som de fleste sikkert har fått med seg har PST gått ut og advart mot et nært forestående terrorangrep mot et norsk mål. Avisene er fulle av det så det er vel ikke nødvendig å linke til selve saken.

– Informasjon vi har mottatt er at det dreier seg om en tidsavgrenset periode dette kan skje

Det snakkes om få dager så det er vel nærliggende å tenke på landets største arrangement som går av stabelen i Bergen nå, og er ferdig om noen dager.

Skutefesten fra A til Å - Bergens Tidende

Synd hvis islamistene klarer å legge en demper på stemningen, men man kan jo håpe at den voldsomme oppmerksomheten har en preventiv effekt og at planene legges på hyllen.

Norway cup starter jo også til helgen, og er vel kanskje et enda mer sannsynlig mål. I Oslo er jo Islamister blitt et vanlig skue, så de vil nok ikke stikke seg ut på samme måte som i Bergen. Kanskje lettere å få til noe der.

http://www.norwaycup.no

Sist redigert av en moderator:
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ja poden får nok ikke reise til NC nå, ikke gå på matfestival, heller ikke musikkfestival. Tror mange kommer til å sitte hjemme og fòre paranoiaen fra TV og PC.

Det som er viktig nå er å kose seg i sommersolen og nyte livet og holde seg borte fra spekuleringer om hvem/hvor/når etc. Da ødelegger man bare ferien og andre nytelser.

Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Landets største arrangement som jeg aldri har hørt om. Ville også gjettet Norway Cup, eller en buss i rushtida eller noe sånt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Landets største arrangement som jeg aldri har hørt om. Ville også gjettet Norway Cup, eller en buss i rushtida eller noe sånt.
I og med at PST snakket om en tidsavgrenset trussel, og innen noen dager, så er det nok sikkert et større arrangement eller et viktig besøk om det er noe slikt på gang. Generell infrastruktur som mål ville nok ikke hatt samme best før dato.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Så er jo spørsmålet om HVA man skulle oppnå med å gjennomføre en aksjon mot Norway Cup?

Bevise for all verden ( her hjemme ) at ABB "hadde rett"?? Det ville vel være å "skyte seg selv i foten", eller..?

En islamistisk terroraksjon i Norge i dag med den anti Israel stemningen som råder i landet for tiden vil ærlig talt være rimelig dumt!

Men det finnes jo andre grupper med andre mål så hvem vet.....?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Glem aldri at terrorisme er teater. Effekten ligger i vår redsel for hva de kan gjøre.

Vårt beste våpen i kampen mot terrorisme er å overlate bekymringen til proffene.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.423
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så er jo spørsmålet om HVA man skulle oppnå med å gjennomføre en aksjon mot Norway Cup?

Bevise for all verden ( her hjemme ) at ABB "hadde rett"?? Det ville vel være å "skyte seg selv i foten", eller..?

En islamistisk terroraksjon i Norge i dag med den anti Israel stemningen som råder i landet for tiden vil ærlig talt være rimelig dumt!

Men det finnes jo andre grupper med andre mål så hvem vet.....?
Når du i tillegg tenker på at vi er et av de få vestlige landene som er "verhandlungsfähig" med islamistene der nede, ville det ikke bare være dumt; rent ut irrasjonelt. Ikke at det vanligvis er noen hindring, men... Den diplomatiske tilgangen gjennom Norge (som leder av giverlandene) skal man da ikke skusle vekk med idioti.

- Jeg har alltid vært svært skeptisk til norske politikeres syn på vår påvirkningskraft (ikke-eksisterende...), men når det bærer mot drukningsdøden for ekstremistene, kan selv et halmstrå som Børge Brende virke forlokkende.

B

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.542
Jeg får tanker om at noen (politikere og media) egentlig er fornøyd med at Norge endelig har blitt "oppdaget" av terrorister. Det ville ha vært forsmedelig om vi var så anonyme at terroristorganisasjoner overså oss.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ummahene har vært på sommerleir og skal snart opp til eksamen.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Minner meg litt om tida under GW Bush. Han hadde jo en fargekode for hvor sterk terrorfaren var. grønn, gul, oransj og rød. Den lå for det meste på oransj, men ingen terrorhandlinger kom.

Så... hvor mye av dette er paranoia fra Høyre og FrP? PST har tydeligvis finni noe og advart regjeringen. Det er neppe første gang PST går til regjeringen, men det er første gang regjeringen tar av.

Regjeringen har så kanskje tenkt: vi sier ifra til folket, sånn i tilfelle det skulle være korrekt. Og skulle det ikke være korrekt så kan vi jo i ettertid si at de forhindret et terrorangrep, og at de viste handlekraft. Bare vent til neste valg. FrP vil si at de forhindret terrorangrep ved aksjonen som ble satt i gang nå.

Dessuten så er det en trussel fra en ytre fiende tipptopp for stemmesanking. Ubestemte ekstremister truer med en ubestemt terrorhandling innen ubestemt tid...
Får virkelig håpe at Erna og co ikke har tenkt at de vinner på å skremme befolkningen slik.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Minner meg litt om tida under GW Bush. Han hadde jo en fargekode for hvor sterk terrorfaren var. grønn, gul, oransj og rød. Den lå for det meste på oransj, men ingen terrorhandlinger kom.

Så... hvor mye av dette er paranoia fra Høyre og FrP? PST har tydeligvis finni noe og advart regjeringen. Det er neppe første gang PST går til regjeringen, men det er første gang regjeringen tar av.

Regjeringen har så kanskje tenkt: vi sier ifra til folket, sånn i tilfelle det skulle være korrekt. Og skulle det ikke være korrekt så kan vi jo i ettertid si at de forhindret et terrorangrep, og at de viste handlekraft. Bare vent til neste valg. FrP vil si at de forhindret terrorangrep ved aksjonen som ble satt i gang nå.

Dessuten så er det en trussel fra en ytre fiende tipptopp for stemmesanking. Ubestemte ekstremister truer med en ubestemt terrorhandling innen ubestemt tid...
Får virkelig håpe at Erna og co ikke har tenkt at de vinner på å skremme befolkningen slik.
Legg merke til hvor viktig det er for dem å presisere at alle etatene, Regjeringen, PST, Politiet, forsvaret etc. samarbeider. Det Gjørv kommisjonen kritiserte dem for å ikke gjøre 22/7 blir poengtert ganske klart at det gjør de denne gang altså... Jeg tror det er en øvelse. Håper jeg har rett. Skål!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Agurknytt og alle ferievikarene i alle aviser henger seg på. Sjansen for å vinne i Lotto er større!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.750
Torget vurderinger
1
Så er jo spørsmålet om HVA man skulle oppnå med å gjennomføre en aksjon mot Norway Cup??
...og hva skulle man oppnå ved å massakrere ungdommer på Utøya?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Agurknytt og alle ferievikarene i alle aviser henger seg på. Sjansen for å vinne i Lotto er større!

Betyr det at hvis det "smeller" så vil Lottorekka mi gå inn?? :confused:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
- Det knyter seg når jeg hører det - Terrorisme - VG

Ser at han finner masse "hat" på FB og Twitter nå etter at opplysningene om øket terror risiko ble offentliggjort.

Har gått gjennom FB og Twitter for egen del og finner ikke noe som ligner på hat. Det nærmeste må være noen få en smule galgenhumoristiske kommentarer.
Det samme på denne tråden, ikke mye anti islamsk "hat" her heller.

Vet ikke hvordan det er med dere andre her inne? Har dere mange venner på FB og kontakter på Twitter som uttrykker "hat" mot muslimer etter at PST kom med sin advarsel??

Er det slik at denne unge mannen burde se litt nøyere på hvem han har som venner på FB og kontakter på Twitter?

Nå holder jeg VG Debatt utenfor, der har jeg ikke vært på lange tider grunnet et generelt infantilt nivå så jeg aner ikke hva som foregår der.

Men på FB og Twitter som han spesiellt nevner, er det nå så mye hat der?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Det er noe jeg reagerer på i denne artikkelen som NRK har i dag.

– PST sier ikke hvem terroristene er, hvor de kommer fra og hvem eller hva som er målet. Det eneste vi får vite, er at terroristene kan være radikale muslimer. De vage opplysningene bidrar til å gjøre en hel muslimsk befolkning til et mål. Det gjør at vi blir uglesett og tatt for å være mulige terrorister, sier Hassan til NRK.

Sier han at alle muslimene er radikale eller hva mener han?

Hassan hevder at flere jenter med nikab har blitt trakassert i Oslo etter at nyheten om terrortrusselen ble kjent.

Så fikk han fortalt hvor fæle vi nordmenn er og prøver å vinne sympati for damene som bruker nikab.

– PST gjør muslimer til et mål - NRK – Østlandssendingen

S

Slubbert

Gjest
Hvis muslimer ikke vil bli stigmatisert så burde de droppet den kollektive offermentaliteten som gis uttrykk for i artikler som den over. Det er jo det som gjør at folk ser på dem som "annerledes"; at de plasserer seg selv i bås og tar til seg en felles identitet basert på religion. Føkk religion, enkelt og greit.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det er noe jeg reagerer på i denne artikkelen som NRK har i dag.

– PST sier ikke hvem terroristene er, hvor de kommer fra og hvem eller hva som er målet. Det eneste vi får vite, er at terroristene kan være radikale muslimer. De vage opplysningene bidrar til å gjøre en hel muslimsk befolkning til et mål. Det gjør at vi blir uglesett og tatt for å være mulige terrorister, sier Hassan til NRK.

Sier han at alle muslimene er radikale eller hva mener han?

Hassan hevder at flere jenter med nikab har blitt trakassert i Oslo etter at nyheten om terrortrusselen ble kjent.

Så fikk han fortalt hvor fæle vi nordmenn er og prøver å vinne sympati for damene som bruker nikab.

– PST gjør muslimer til et mål - NRK – Østlandssendingen
Helt enig, det der er bare vas. Hadde vi nordmenn begynt med hatmeldinger mot muslimer generelt på f.eks. sosiale medier rett etter pressekonferansen i går så hadde jeg forstått han.

Z

Zomby_Woof

Gjest
https://www.politi.no/politidirektoratet/Kampanje_178.xml

[h=2]Politidirektoratet[/h]
[h=1]Råd fra politiet/Advice from the Norwegian police[/h]På bakgrunn av trusselvurdering fra Politiets sikkerhetstjeneste vil politiet fortløpende vurdere råd til befolkningen. Rådene vil bli oppdatert så snart politiet får informasjon som tilsier det.

• Informasjon som politiet har inneholder ikke trusler mot konkrete objekter, arrangementer eller personer. På nåværende tidspunkt er det derfor ingen grunn til å anbefale folk å ta spesielle forholdsregler.
  • Vi ber likevel folk være årvåkne. Ser du noe mistenkelig, ring politiet på telefon 02800. Ved akutte hendelser, ring 112.
  • Når det gjelder arrangementer, så er politiet lokalt i dialog med en rekke arrangører og objekteiere blant annet med tanke på vakthold. Dette er vurderinger som gjøres av lokalt politi i samarbeid med arrangør.
  • Tidligere erfaringer viser at enkelte personer dessverre kan utnytte situasjoner som dette til å spre informasjon som ikke stemmer. Folk bør blant annet være skeptiske til rykter på sosiale medier, og heller forholde seg til verifisert informasjon fra politi og andre myndigheter.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.542

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
.. Jeg tror det er en øvelse.
der avslørte du deg som idiot.
Takk. Og du skjønner ikke spøk. Men det gjør ikke noe.:)
Man bør vel egentlig ikke spøke om noe så alvorlig, men det hele fortoner seg jo som en øvelse med hensikt å vise det norske folk at denne gangen er regjeringen, PST og politiet førebudd. Hvis noen etter dette stiller kritiske spørsmål om beredskapen i Norge kan både regjeringen, PST og politiet vise til at de gjorde noe noen varme sommerdager i juli 2014, til alt overmål et par dager etter markering av 22.juli. Kjekt.

Sitat fra en svensk forsker fra Dagbladet.no:

Å dele slik informasjon kan skape unødig frykt, men i tillegg til å kanskje avskjære en terrorhandling tror jeg det også kan være en konsekvens etter 22. juli, da myndighetene «misset» hendelsen. Det er bedre å være i forkant og være transparent i prosessen, sier Ranstorp.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.542
For å skape inntrykk av å ha forhindret et terrorangrep så må PST ha en arrestasjon eller to å vise til. Beslag av noen bomber kan også gjøre nytten. Uten det vil ikke folk flest se hvilken handlekraft Regjeringen har utvist. Det holder ikke med at Erna har avlyst den planlagte hytteturen.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Man bør vel egentlig ikke spøke om noe så alvorlig, men det hele fortoner seg jo som en øvelse med hensikt å vise det norske folk at denne gangen er regjeringen, PST og politiet førebudd. Hvis noen etter dette stiller kritiske spørsmål om beredskapen i Norge kan både regjeringen, PST og politiet vise til at de gjorde noe noen varme sommerdager i juli 2014, til alt overmål et par dager etter markering av 22.juli. Kjekt.

Sitat fra en svensk forsker fra Dagbladet.no:

Å dele slik informasjon kan skape unødig frykt, men i tillegg til å kanskje avskjære en terrorhandling tror jeg det også kan være en konsekvens etter 22. juli, da myndighetene «misset» hendelsen. Det er bedre å være i forkant og være transparent i prosessen, sier Ranstorp.
Helt greit at du mener det. Jeg spøkte egentlig ikke om annet enn en pressekonferanse der man kunne fortelle at man egentlig ikke visste noe men i mellomtiden så kan vi jo skremme dere litt. Hadde man spøkt om en reel hendelse så hadde jo det selvfølgelig vært noe annet.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Sikkert Mossad som prøver seg igjen.
Av en eller annen grunn var jeg sikker på at du skulle komme med en så latterlig kommentar.
Av en eller annen grunn så tror jeg at Pinky forsøkte å være morsom! :rolleyes:
Av en eller annen grunn var jeg sikker på at Fjerningen ville reise bust. :-D
Beklager hvis det var ment som en spøk fra din side, humoren sitter ikke like løst nå som den gjorde før hos meg.

Topp Bunn