Test anlegget ditt

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.070
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Lyngen skrev:
orso skrev:
Her vil dere med all sansynlighet høre ganske stor forskjell mellom anlegget og hodetelefoner.
Og hva betyr dette i praksis? Jeg satt bare i ro.
Det betyr (dersom det er forskjell) at rommet ditt påvirker gjengivelsen av musikk, eller testtoner om du vil.
Bombe? I think not ;)

R

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
501
Sted
Lillestrøm
Hei

Jeg syns dette var meget interessant, selv om tråden vel ble litt sunket med denne diskusjonen om hvordan man skulle laste ned lydfilen; dette er jo løst nå :) Ved kun èn gjennomlytting hørte jeg stor forskjell mellom headset og over anlegget; på anlegget virket det som det som det over like intervaller i tid ble en dobling(en slags delay-efffekt) av pulsene på sporet (rom-refleksjonseffekt?) Skal prøve dette mer, eventuelt finne flere slike "testspor", da jeg ikke har beheftet meg noe særlig med den slags.. til nå.

Banana, please

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har glemt å følge opp denne tråden. Det man skal legge merke til er denne klikke lyden når den øker i intensitet og da forskjellen på hodetelefoner og anlegget. Klikkelyden er på det raskeste rundt 40 sekunder. På hodetelefoner hører man klikkelydene klart og tydelig hele tiden. I anlegget er det fort at det begynner å gli sammen og blir uklart når hastigheten kommer til et visst punkt. Eller at klikkelydene ligger mer i bakgrunnen.

Så hva er det testen forteller om anlegget? Jo, om evnen til dynamikk og transientgjengivelse. Mulig mikrodynamikk kan brukes her. Når lyden begynner å bli mer uklar og grøtete, så er det dynamikken i det øvre frekvensområdet det første man mister. Så opplever man stor forskjell på hodetelefoner og anlegget, så forteller det at anlegget taper seg mye på dette området og det er et forbedringspotensialet. Årsaken ligger selvsagt i rommets påvirkning.

Topp Bunn