TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

BW606S3 (1 of 1).jpg


Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et gløtt bakover i historien i sammenligningen for å se hva som har skjedd med disse sammenlignet med forgjengere.

600-SERIEN FRA TIDENES MORGEN
I tillegg til en del serier med litt mer spesiell retning har Bowers & Wilkins tre hovedserier – hhv 600-, 700,- og 800-serien. Og 600-serien er nok den aller viktigste og dominerende serien til Bowers & Wilkins, i hvert fall når det kommer til volum. Og etter at designlinjene falt litt til ro med bla. annet 680-serien S2, var det et stadig klarere designmessig likhetstrekk, mellom 600-serien og CM-serien som etter hvert migrerte tilbake til 700-serien. 600- og 700-serien har skilt seg klart ut fra flaggskipene i 800-serien. 600-serien har vært en serie der budsjettet har fått langt større betydning enn på 700-serien.

I nyhetsartikkelen om lanseringen av den nye 600-serien skrev jeg at det hele startet på midten av 90-tallet, med DM 600-serien som kom i 1995. Men så kom en hyggelig og observant leser og gjorde meg oppmerksom på at det faktisk startet enda tidligere, for på begynnelsen av 90-tallet lanserte B&W en serie bestående av DM 600/610/620/630 og 640, modeller som ble erstattet av en oppgradert serie i 1992, der de respektive modellene fikk en «i» lagt til i modellnavnet. Og det er vel neppe særlig dristig å anta at denne i-en står for improved. Den påfølgende 600-serien kom i 1995, og den ble utviklet i tre generasjoner, der det sluttet med S3.

I 2007 lanserte B&W et litt iøynefallende skifte, både i navn og design. En litt dominerende skiltplate rundt diskanten ble et toneangivende element på baffelen, selv om ordet «rundt» er litt misvisende, for det var et litt dristig grep med en kraftig usymmetrisk plate som stikker ut til høyresiden av diskanten. Designmessig et litt spennende grep da den ble introdusert, men alt har sin tid. Og navnet endret seg fra 600-serie til noe som kanskje kan kalles 680-serie, og vår skribent Trond den gang hadde en gruppetest av flere av modellene i denne nye serien i 2007. Selv har jeg inkludert de to stativmodellene i min kolleksjon det siste halvåret, og de får en egen runde i testløypa som en referanse, og som en illustrasjon av deler av utviklingen. Mer om det senere.

680-serien kom også med sin S2 i 2014, og denne oppdatering dannet egentlig skole for designet også til etterkommende modeller. Sentrale ingredienser var at den tverrstilte platen for diskanten i baffelen ble fjernet, og en grill dekket diskantelementet. Sistnevnte var nok et uhyre kjærkomment grep, for bulker i diskanten var et veldig hyppig fenomen etter en stund. I tillegg fjernet B&W DM-prefikset foran modellnavnet, og sånn har det forblitt også på etterkommende serier.

I 2018 kom benevnelsen 600-serien tilbake, og i 2020 lanserte B&W serien 600 S2 Anniversary Edition.

Til slutt vil jeg bare påpekte at benevnelsen S3 er et formidabelt engelsk understatement, for dette er den tiende 600-serien i rekken. Men diverse navneendringer opp gjennom gjør at S3 likevel er korrekt

Den nye B&W 600 S3-serien
Den nye 600-serien som ble lansert i sommer har altså fått navnet 600 S3, og det navnet avslører på ingen måte dramatiske oppgraderinger sammenlignet med utgående serie, men antyder heller en forsiktig oppgradering. Også designet krever litt årvåkenhet før du oppdager at det er en ny modellserie, i hvert fall ikke før man legger merke til at diskant- og mellomtone har fått en innbyrdes mye tettere plassering. Dette har s primært en lydmessig begrunnelse, der Bowers & Wilkins har ambisjoner om at det skal gi en mer homogen gjengivelse med bedre perspektivegenskaper. Men som jeg skrev i nyhetsartikkelen er det også en bonus at det samtidig gir et løft til designet. På samme måte som den smalere baffelen på 700 S3-serien som kom for et år siden gir en mer designmessig spenning mellom drivere og baffel, bidrar også det tette visuelle samspillet mellom diskant og mellomtone(/bass) til en lignende virkning.

Modellene i 600 Series 3
Stereomodellene i den nye 600 S3-serien er disse:
  • B&W 607 S3 er den minste modellen i serien, og er bestykket med en 25mm Titan-dome diskant i kombinasjon med en 130mm Continuum mellomtone/bass.
  • B&W 606 S3 er den mellomste stativmodellen. Her er den samme diskanten som i 607 S3 kombinert med en 165mm mellomtone/bass.
  • B&W 603 S3. Her finner vi en Continuum-mellomtone på 6½" og to bassdrivere i papir som også måler på 6½"
  • HTM6 S3 er senterhøyttaleren i serien, og er bestykket med en 25mm diskant og to stk. 5" Continuum mellomtone/bass.
Stativer
I tillegg har B&W laget nye stativer til 600-serien. Nå er det ikke noe nytt med spesialstativer til de uli8ke seriene i B&W sitt program, men denne gangen har produsenter utstyrt selve høyttalerne med inserts som gjør at de kan skrus fast til stativet. Et stort pluss for alle som ønsker å benytte stativ.

Stativet heter FS-600 S3

B&W 606 S3
Oppgraderte drivere i 606 S3

En av de mest spennende nyhetene på 606 S3 er den nye diskanten. For B&W har benyttet aluminiumsdomer i diskanten nesten siden tidenes morgen, mens de på den nye S3-serien har konvertert til titan som materiale for diskanten. Titan er et materiale som er sterkere og mer robust enn aluminium, men også betydelig tyngre. Det forutsettes derfor at domen må være tynnere enn en aluminiumdiskant, og dermed mer krevende å produsere. Ifølge Andy Kerr i B&W har titan bedre demping enn aluminium, og skal derfor bidra til bedre oppløsning og raffinement. Vi får se hva som blir eksponert i testen. Titan er et materiale som ikke har vært benyttet i diskanter hos Bowers & Wilkins tidligere, og ifølge produsenten er de nye titandiskantene kvalitetsmessig mellom aluminiumdomene i forgjengerne og karbonfiberdiskantene i 700 S3....

Les hele den grundige testen av B&W 606 S3 i Audiophile.no

BW606S3 (28 of 29).jpg
 

Kommentarer

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.378
Antall liker
9.808
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Supert med tester hvor man har såkalte "side-by-side comparisons", altså direkte sammenligninger.
I tillegg kudos for å teste produkter som ikke nødvendigvis koster minst 3 månedslønner (y)

Har selv 685s2 og som den gangen den kom ble vurdert som en tydelig oppgradering fra førsteutgaven av 685. Så vil anta at den da ville ligget et sted mellom 606s3 og 685. Kan virke som at den lunheten/varmen i lyden ble en del mindre i samme momentet som B&W gikk fra drivere i kevlar til continum.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.276
Antall liker
1.170
Torget vurderinger
1
Supert med tester hvor man har såkalte "side-by-side comparisons", altså direkte sammenligninger.
I tillegg kudos for å teste produkter som ikke nødvendigvis koster minst 3 månedslønner (y)

Har selv 685s2 og som den gangen den kom ble vurdert som en tydelig oppgradering fra førsteutgaven av 685. Så vil anta at den da ville ligget et sted mellom 606s3 og 685. Kan virke som at den lunheten/varmen i lyden ble en del mindre i samme momentet som B&W gikk fra drivere i kevlar til continum.
Takk for hyggelig tilbakemelding, Eirik. Og interessant innspill om årsak til at varmen har blitt noe faset ut med nyere modeller. Det hadde vel et peak ved forrige generasjon (600-S2 AE), har jeg fått inntrykk av. Mulig du har rett, men jeg er slett ikke sikker på at denne karakterendringen har med overgang fra kevlar til continuum å gjøre. Jeg ville kanskje hatt en minst like sterk mistanke rettet mot tuning og det som skjer i delefilter?
 

M.B.S

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.04.2006
Innlegg
953
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Takk for hyggelig tilbakemelding, Eirik. Og interessant innspill om årsak til at varmen har blitt noe faset ut med nyere modeller. Det hadde vel et peak ved forrige generasjon (600-S2 AE), har jeg fått inntrykk av. Mulig du har rett, men jeg er slett ikke sikker på at denne karakterendringen har med overgang fra kevlar til continuum å gjøre. Jeg ville kanskje hatt en minst like sterk mistanke rettet mot tuning og det som skjer i delefilter?
‘’Varmen’’ kan jo tilføres med fks en musical fidelity a1.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.378
Antall liker
9.808
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for hyggelig tilbakemelding, Eirik. Og interessant innspill om årsak til at varmen har blitt noe faset ut med nyere modeller. Det hadde vel et peak ved forrige generasjon (600-S2 AE), har jeg fått inntrykk av. Mulig du har rett, men jeg er slett ikke sikker på at denne karakterendringen har med overgang fra kevlar til continuum å gjøre. Jeg ville kanskje hatt en minst like sterk mistanke rettet mot tuning og det som skjer i delefilter?
Ja det var bare litt synsing fra min side om utfasing av kevlar kunne ha en sammenheng :)

Det som er sikkert er at B&W gradvis har blitt friskere etter å ha gått fra det som på slutten av 90-tallet ble karakterisert som varm (og delvis slapp) lyd. Man fikk inntrykk av at man måtte parre høyttalerne med lystklingende elektronikk for å kompensere/balansere dette i lydbildet. De siste årene etter at s3-utgave av 700-serien og d4-utgave av 800-serien kom har jeg fått mer inntrykk av at elektronikk med motsatt lydsignatur er på anbefalingslisten hos de fleste testere.

Selv kjører jeg med forsterker fra Marantz på mine 685s2 og lever foreløpig "lykkelig" med det (y)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.378
Antall liker
9.808
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
‘’Varmen’’ kan jo tilføres med fks en musical fidelity a1.
Ja det funker nok det, men spørsmålet var ikke hvordan få varmere lyd. Det var mer generelt om bytte fra kevlar til continum eller endringer i delefilter kunne være årsaken til den friskere spillestilen som de nyere modellene har.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
938
Antall liker
2.414
Torget vurderinger
1
Det gledes til dagen hvor inntrykkene fra LS3/5a i testløype din deles.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.755
Antall liker
3.480
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Flott test, og veldig hyggelig at dere hadde gjort relevante målinger i rommet. Da kan man i større grade også forstå de subjektive opplevelsene. De viser også at 606s3 har den mest ryddige framferden. Målingene viser også samspillet mellom rommet og høyttaler, som gir et par peaker i bassen og noe fall i mellombassen for samtlige høyttalere. Dippen som vi ganske konsekvent finner i området 2-3kHz, er nok en ønsket BBC dip fra B&W sin side. Dette kommer fint fram når dere gjør denne sammenligningen av forskjellige modeller fra samme leverandør.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.276
Antall liker
1.170
Torget vurderinger
1
Flott test, og veldig hyggelig at dere hadde gjort relevante målinger i rommet. Da kan man i større grade også forstå de subjektive opplevelsene. De viser også at 606s3 har den mest ryddige framferden. Målingene viser også samspillet mellom rommet og høyttaler, som gir et par peaker i bassen og noe fall i mellombassen for samtlige høyttalere. Dippen som vi ganske konsekvent finner i området 2-3kHz, er nok en ønsket BBC dip fra B&W sin side. Dette kommer fint fram når dere gjør denne sammenligningen av forskjellige modeller fra samme leverandør.
Takk for hyggelig tilbakemelding.
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.156
Link til alle artikler
447
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
TEST PMA-3000NE – Denon sin nyeste flaggskipforsterker

TEST PMA-3000NE – Denon sin nyeste flaggskipforsterker

  • 2
I høst introduserte Denon en ny toppmodell av integrerte forsterkere. Vi har hatt PMA-3000NE på en grundig test. PMA-3000NE Integrated Amplifier Det har gått 7 år siden vår test av forgjengeren...
Fortsett
Audiophile.no
T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

  • 0
Litt om platespelarar til ei avveksling! Og årets jolaøl frå Vinmonopolet Førjulstida er travel, me presenterer difor ein omtale av nokre pickupar til T4P-platespelarar, som alt var klar. Og...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

  • 0
OnePlus lanserte nyeste versjon i sin mellomklasseserie i sommer. Vi har hatt Nord 4 på en lang og grundig test. Nord-serien til OnePlus består av flere nivåer, og jo kortere navnet er, jo dyrere...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

  • 1
Røyksopp sine veier er uransakelig. Nå som enkelte trodde at de var kvitt denne Tromsø-duoen fra Bergen, dukker de opp med et helt nytt album. Eller, er det egentlig et album det er? Egentlig...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

  • 30
I begynnelsen var Kari Bremnes. Og før Kari Bremnes var Joan Armatrading. Hva de var? Kari Bremnes og Joan Armatrading var uunngåelige artister i sine respektive epoker for oss audiofile mennesker...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

  • 6
I egenskap av å være et av bandene som har fulgt meg fra oppveksten har det vært vanskelig å forbi gå Chicago i stillhet hver gang det dukket opp et nytt album fra den kanten, etter å ha fått...
Fortsett
Topp Bunn