Denne gangen er det SACD-spilleren DCD-3000NE som har vært på testbenken. Testen kommer som en naturlig forlengelse av testen av denne CD-spilleren sin opplagte makker.
Da jeg testet den ferske flaggskipforsterkeren PMA-3000NE fra Denon fremhevet jeg også denne SACD-spilleren som en naturlig makker til forsterkeren. Da PMA-3000NE ble lansert i sommer ble også DCD_3000NE forhåndsomtalt som et produkt som ville komme mot slutten av året. Nå er den her, og selv om det er velkjente og familiære trekk, er det også noen nyutviklinger i denne SACD-spilleren. Disse kommer vi tilbake til.
FORGJENGERNE - ARVEN
Denon DCD-3000NE har selvfølgelig en rekke forgjengere, og jeg har selv en av dem. Men vi tar det i riktig rekkefølge.
Denon DCD-2500NE er den egentlige forgjengeren til DCD-3000NE- Men på samme måte som for forsterkerne kan det diskuteres om det var DCD-2500NE eller jubileumsmodellen DCD-A110 som var forgjengeren. For etter hva jeg har kunnet bringe på det rene gikk DCD-2500NE ut av produksjon i 2022, mens jubileumsmodellen dermed ble beholdt som toppmodell betydelig lenger enn planlagt. DCD-2500NE hadde en pris på 23.498,-, mens DCD-A110 var betydelig dyrere, med en pris på 35.998,-.
Uansett hvilken modell som blir regnet som forgjengeren, var det DCD-2020AE som var forløperen til Denon DCD-2500NE. Den ble produsert fra 2012 – 2016, og erstattet DCD-2010 som levde i perioden 2010 – 2012.
Og da har vi kommet tilbake til min trofaste helt DCD-2000AE, som jeg gjorde et uforskammet godt bruktkjøp av for litt over et tiår siden. Dette var den første toppmodellen i den nye designlinjen, og ble produsert fra ca. 2005 – 2010. Den er fremdeles i min kolleksjon, og lenger nede kommer det et eget avsnitt om hvordan den står seg i forhold til testmodellen DCD-3000NE som ble introdusert nesten to tiår senere. Og også DCD-2000AE hadde sine forfedre, men det var under et annet designregime. Og der har vi satt strek denne gangen
TERRENGET
Men Denon lever selvfølgelig ikke i et vakuum, og jeg pleier å ta en runde der jeg betrakter jaktterrenget testeksemplarene vanker i.
Og før vi sjekker alle konkurrentene er det naturlig å ta en titt innen egne rekker, for å speide etter mulig kannibalisme. For nestkommanderende CD-spiller fra Denon er heller ikke noen pingle. Det pleier da heller ikke denne serien til Denon å være, en serie som tidligere var naturlig å kalle 1500-serien. Men det var den gangen da toppmodellene het 2000-serien, og det er noen år siden, for i likhet med toppserien som har avansert til både 2500 og 3000 i modellnavnet, har også 1500-serien vokst til både1600- og 1700-serien.
Så dagens nest største modell fra Denon heter DCD-1700NE, og koster NOK 17.998,-. Det er fremdeles en prislapp som plasserer den soleklart i øvre del av mellomklassen, selv om det fremdeles er et godt stykke igjen til de bortimot tretti tusenlappene for toppmodellen. Jeg har ikke hørt DCD-1700NE selv, så jeg kan ikke uttale meg om lyden sammenlignet med DCD-3000NE. Lillebror veier fremdeles respektable 9 kg, selv om det er et godt stykke igjen til de 16,8 kiloene DCD-3000NE veier. Og DA-konverterne PCM1795 kommer fra Burr Brown, mens storebror har fire stk. ES9018K2M fra ESS SABRE.
Denon har også enn langt rimeligere modell i DCD-900NE som ble lansert i 2022. Denne koster litt mer enn en fjerdedel av 1700NE, og erstattet DCD-800NE som vi hadde på test sommeren 2019. Og 800-serien var vel i sin tid en erstatter for den tidligere 700-serien. DCD-800NE var en god spiller til prisen, men alvorlig talt - dette blir selvfølgelig en helt annen divisjon enn Denon DCD-3000NE. Litt som OBOS-ligaen mot Champions League.
Fetter Marantz har en aktuell konkurrent i SACD 30n. Denne koster litt mer med sin prislapp på 33.998,-, men har til gjengjeld en innebygget streamer. Den noe dyrere Marantz SA-12SE koster nærmere førti tusen, og spiller også SACD. Dette er en av de siste modellene i Marantz sin gamle designlinje, men likevel er dette kanskje den naturlige kandidaten å sammenligne Denon sin toppmodell med.
Rega Saturn Mk3 har omtrent samme prislapp som vår Denon-modell til rundt 30k, og det samme gjelder for Rotel sin DT-6000, som du får for en tusenlapp mindre. Og for noen tusenlapper mer har vi en aktuell kandidat i Unico CD Uno.
Primare sin toppmodell CD35 ligger på ca. 35 tusenlapper, og fås i ulike konfigurasjoner. Vil du ha den med streamer inkludert, blir prislappen naturlig nok høyere. CEC har også en spiller, med navn TC5 til 37.000,-.
Vi må et godt hakk opp i pris for å få kjøpt femte generasjon av Electrocompaniet sin toppmatede CD-spiller EMC 1 MKV til 52.500,-, mens Hegel sin eneste CD-spiller koster femti tusenlapper. Vi skrev om Hegel Viking da den ble lansert for halvannet år siden....
Les hele testen av Denon DCD-3000NE i Audiophile.no