TEST: Denon DCD-3000NE. SACD-spilleren som har tatt på finstasen

DCD-3000NEF (22 of 27).jpg

Denne gangen er det SACD-spilleren DCD-3000NE som har vært på testbenken. Testen kommer som en naturlig forlengelse av testen av denne CD-spilleren sin opplagte makker.

Da jeg testet den ferske flaggskipforsterkeren PMA-3000NE fra Denon fremhevet jeg også denne SACD-spilleren som en naturlig makker til forsterkeren. Da PMA-3000NE ble lansert i sommer ble også DCD_3000NE forhåndsomtalt som et produkt som ville komme mot slutten av året. Nå er den her, og selv om det er velkjente og familiære trekk, er det også noen nyutviklinger i denne SACD-spilleren. Disse kommer vi tilbake til.

FORGJENGERNE - ARVEN
Denon DCD-3000NE har selvfølgelig en rekke forgjengere, og jeg har selv en av dem. Men vi tar det i riktig rekkefølge.

Denon DCD-2500NE er den egentlige forgjengeren til DCD-3000NE- Men på samme måte som for forsterkerne kan det diskuteres om det var DCD-2500NE eller jubileumsmodellen DCD-A110 som var forgjengeren. For etter hva jeg har kunnet bringe på det rene gikk DCD-2500NE ut av produksjon i 2022, mens jubileumsmodellen dermed ble beholdt som toppmodell betydelig lenger enn planlagt. DCD-2500NE hadde en pris på 23.498,-, mens DCD-A110 var betydelig dyrere, med en pris på 35.998,-.

Uansett hvilken modell som blir regnet som forgjengeren, var det DCD-2020AE som var forløperen til Denon DCD-2500NE. Den ble produsert fra 2012 – 2016, og erstattet DCD-2010 som levde i perioden 2010 – 2012.

Og da har vi kommet tilbake til min trofaste helt DCD-2000AE, som jeg gjorde et uforskammet godt bruktkjøp av for litt over et tiår siden. Dette var den første toppmodellen i den nye designlinjen, og ble produsert fra ca. 2005 – 2010. Den er fremdeles i min kolleksjon, og lenger nede kommer det et eget avsnitt om hvordan den står seg i forhold til testmodellen DCD-3000NE som ble introdusert nesten to tiår senere. Og også DCD-2000AE hadde sine forfedre, men det var under et annet designregime. Og der har vi satt strek denne gangen

TERRENGET
Men Denon lever selvfølgelig ikke i et vakuum, og jeg pleier å ta en runde der jeg betrakter jaktterrenget testeksemplarene vanker i.

Og før vi sjekker alle konkurrentene er det naturlig å ta en titt innen egne rekker, for å speide etter mulig kannibalisme. For nestkommanderende CD-spiller fra Denon er heller ikke noen pingle. Det pleier da heller ikke denne serien til Denon å være, en serie som tidligere var naturlig å kalle 1500-serien. Men det var den gangen da toppmodellene het 2000-serien, og det er noen år siden, for i likhet med toppserien som har avansert til både 2500 og 3000 i modellnavnet, har også 1500-serien vokst til både1600- og 1700-serien.

Så dagens nest største modell fra Denon heter DCD-1700NE, og koster NOK 17.998,-. Det er fremdeles en prislapp som plasserer den soleklart i øvre del av mellomklassen, selv om det fremdeles er et godt stykke igjen til de bortimot tretti tusenlappene for toppmodellen. Jeg har ikke hørt DCD-1700NE selv, så jeg kan ikke uttale meg om lyden sammenlignet med DCD-3000NE. Lillebror veier fremdeles respektable 9 kg, selv om det er et godt stykke igjen til de 16,8 kiloene DCD-3000NE veier. Og DA-konverterne PCM1795 kommer fra Burr Brown, mens storebror har fire stk. ES9018K2M fra ESS SABRE.

Denon har også enn langt rimeligere modell i DCD-900NE som ble lansert i 2022. Denne koster litt mer enn en fjerdedel av 1700NE, og erstattet DCD-800NE som vi hadde på test sommeren 2019. Og 800-serien var vel i sin tid en erstatter for den tidligere 700-serien. DCD-800NE var en god spiller til prisen, men alvorlig talt - dette blir selvfølgelig en helt annen divisjon enn Denon DCD-3000NE. Litt som OBOS-ligaen mot Champions League.

Fetter Marantz har en aktuell konkurrent i SACD 30n. Denne koster litt mer med sin prislapp på 33.998,-, men har til gjengjeld en innebygget streamer. Den noe dyrere Marantz SA-12SE koster nærmere førti tusen, og spiller også SACD. Dette er en av de siste modellene i Marantz sin gamle designlinje, men likevel er dette kanskje den naturlige kandidaten å sammenligne Denon sin toppmodell med.

Rega Saturn Mk3 har omtrent samme prislapp som vår Denon-modell til rundt 30k, og det samme gjelder for Rotel sin DT-6000, som du får for en tusenlapp mindre. Og for noen tusenlapper mer har vi en aktuell kandidat i Unico CD Uno.

Primare sin toppmodell CD35 ligger på ca. 35 tusenlapper, og fås i ulike konfigurasjoner. Vil du ha den med streamer inkludert, blir prislappen naturlig nok høyere. CEC har også en spiller, med navn TC5 til 37.000,-.

Vi må et godt hakk opp i pris for å få kjøpt femte generasjon av Electrocompaniet sin toppmatede CD-spiller EMC 1 MKV til 52.500,-, mens Hegel sin eneste CD-spiller koster femti tusenlapper. Vi skrev om Hegel Viking da den ble lansert for halvannet år siden....

Les hele testen av Denon DCD-3000NE i Audiophile.no

DCD-3000NEF (6 of 27).jpg

Kommentarer

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.523
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Som eier av en aldeles strålende 2500NE så er jeg programforpliktet til å approbere denne testen.

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Antall liker
719
Og som vanlig... Ingen multichannel utganger..

Frog79

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.195
Torget vurderinger
1
Og som vanlig... Ingen multichannel utganger..

Frog79
Hvis du tenker på analoge M/K-utganger er det blitt virkelig historisk. Det også er svært få recevere eller prosessorer som har analoge M/K-innganger.

Jeg har selv en spiller som kanskje er en av de siste universalspillerne fra Denon med analoge 7.1-utganger, en Denon DBP-2012UD .

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.202
Link til alle artikler
460
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
PLATESMAKING: Kjetil Mulelid Trio – And Now. Energisk triojazz

PLATESMAKING: Kjetil Mulelid Trio – And Now. Energisk triojazz

• 0
Ny fredag, og ny platesmaking også denne gangen. Og i dag var det mist like vanskelig å velge som forrige fredag. I likhet med forrige gang var det også denne fredagen mange spennende kandidater...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Linn 119 og Selekt DSM Classic Hub 2024 Organik. En magisk synergi

TEST: Linn 119 og Selekt DSM Classic Hub 2024 Organik. En magisk synergi

• 0
I slutten av september lanserte Linn tre nye produkter. To helt nye høyttalermodeller, og en oppdatert versjon av den rimeligste versjonen av den modulære streameren Selekt DSM Classic Hub. Eller...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Barb Jungr - Hallelujah on Desolation Road

PLATESMAKING: Barb Jungr - Hallelujah on Desolation Road

• 0
Ny fredag, og ny platesmaking. I dag er det mange spennende kandidater blant nyutgivelser, og jeg landet på en gammel favorittartist som er kjent for interessante og karakterfulle tolkinger av to...
Fortsett
Audiophile.no
Huldrer og Troll – Stig Arne si dagbok desember 2024

Huldrer og Troll – Stig Arne si dagbok desember 2024

• 4
Godt år! Eg planlegg å laga ei oppsummering av 2024 til januardagboka, slik skikken er. Men fyrst lyt me få unna desember, og då tenkte eg å skriva litt meir om Tandberg. No tenkjer eg slevet...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: JBL Tour Pro 3 – en gamechanger

TEST: JBL Tour Pro 3 – en gamechanger

• 1
Mange kan oppleve øreplugger som et lydprodukt det går tretten av på dusinet. Det gjelder ikke for JBL Tour pro 3 Det hele startet egentlig med forgjengeren Tour Pro 2, som i sin tur erstattet...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Supertramp – Live in Paris ’79. Konsert med gamle helter

PLATESMAKING: Supertramp – Live in Paris ’79. Konsert med gamle helter

• 0
I dagens platesmaking er det noen gamle helter som skal eksponeres. Og med «gamle» er det som så ofte ellers 70-tallet det siktes til, for det tiåret var som kjent musikkens gullalder. I hvert...
Fortsett
Topp Bunn