Test-LP: jomfrutesten

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.189
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Idag har jeg fått og prøvd min første test-LP:
HiFi News Analogue Test LP
The Producer´s Cut -Len Gregory, ´The Cartridge man´

Er test-plater kjedelige? Neida, dette var meget lærerikt, og jeg tenker kanskje andre kan ha nytte av å vite hva en sånn plate kan hjelpe med.
Platen inneholder 17 spor, og det følger med et instruksjonsark og en fin protractor med tre forskjllige justeringssystemer.

Protractor først:
Jeg har alltid brukt to-punkts justeringssystem for horisontal-vridning, her ser jeg at jeg har truffet godt og alt stemmer. Men det forbauser meg hvor stor og synlig forskjellen er i vinkel mellom ´two point system´ og ´linear offset´, som er et ett-punkts-system. Det siste systemet er såkalt ´universal technique´, der en skal sikte etter et punkt på en nummerert skala med verdier som skal være oppgitt av pickup-produsent. Dette tallet er ukjent for meg og jeg finner det ikke oppgitt.

Testplate:
Min pickup Denon DL304 har lavt anbefalt nåletrykk, maks 1.5g, og min spiller Music Hall MMF5.1 har antiskating med monofil-snøre som festes i en pinne på armen med tre hakk. Jeg har alltid følt at antiskating-justeringen her er litt grov for denne følsomme pickupen. Ved vanlige lyttetester på musikk mente jeg at 1.5g har vært for lite, syns alltid 304 har sporet best ved økt stifttrykk. Sporingstestene på platen bekrefter dette, en 300Hz testtone med trinnvis økende volum. Jeg må faktisk øke til hele 1.9g for å få optimal sporing, og da er antiskatingen helt fin i det innerste hakket av de tre.
Av fire sporingstester klarer min DL304 nå tre av fire helt uten forvrengning, både innerts og ytterst på platen, en klar forbedring ved opp-justering av trykk. Økning av nåletrykk er nødvendig uavhengig av finjustering av antiskating, og dette hadde jeg ikke klart uten test-plate.
På den siste sporingstesten, med det kraftigste volumet +18dB, blir det støy uansett hva jeg gjør, og jeg må innfinne meg med at sporingsegenskapene i systemet mitt er veldig gode men ikke ekstreme. Sporet kalles ´the torture track, really an ultimate test of the cartridge suspension design´. Skulle vært artig å vite om hva slags system som takler dette sporet, så hvis det er noen der ute som har prøvd?

Et glatt spor (speilblankt uten spor) viser klart at antiskatingen er nødvendig selv ved trykk helt ned i 1.1g, og justeringen er presis nok. Jeg har av og til spilt uten antiskating med det er det slutt på nå. Sporet kan også brukes som speil til å sjekke vertikal-vinkel på PU.

Jeg har regnet meg til resonans-frekvens på ca. 10Hz ut fra oppgitt compliance og effektiv masse, men her kan jeg teste det selv og det fungerer. Testsporene har frekvenser som øker i trinn på 2Hz, i intervallet 5-25Hz, med en bæretone på 1000Hz over, og jeg kan både se og høre tydelig hvor resonans inntrer. PUen skjelver virkelig på en bestemt frekvens, det samme gjør virkelig bæretonen. Platen har testspor både for horisontal og vertikal resonans, og hos meg er det utslag på 10Hz horisontal og 8-9Hz vertikalt. Veldig fornøyd med at utregningene er å stole på!

Denne platen, og andre liknende, kan anbefales hvis man er litt nysgjerrig på systemets fysikk, eller bare litt usikker på justeringene sine.

Mvh
Jørgen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Morsomt lese Jørgen. Kan jeg som eier av to skadeskutte DL-304 advare mot å bruke stifttrykk over det anbefalte over tid? Coilen vil havne utenfor zenith og opphenget vil strekkes. Bedre sporing eller ei. Opphenget zagger om noen uker, bare vent og se; det er en virkelig skjør pu den der.

Ikke stol på blanke flater for å sette antiskating; de stemmer oftest dårlig. Ikke minst fordi de buede rilleveggene har noe de skulle ha sagt også.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kan huske tilsvarende, når jeg kjørte 304 på min AudiOrogami PU-7/Technics SP-10, greitt til siste spor på s.1, da var det litt skurring.
Det er nok akkurat så bra som Denonen kan spore...uansett instilling.
Jeg brukte 1,75g.
Last ned denne "kalkulatoren", som lar deg printe ut en grei protractor...
http://www.conradhoffman.com/TemplateGen.zip

Arne K
(Jeg brukte 1,75g på den samme pickupen gjennom 3 forskjellige spillere i over 4 år, før jeg byttet den ut/kasserte den etter tro tjeneste, og Technics/PU-7 var den siste = en godt brukt pickup...)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.189
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Morsomt lese Jørgen. Kan jeg som eier av to skadeskutte DL-304 advare mot å bruke stifttrykk over det anbefalte over tid? Coilen vil havne utenfor zenith og opphenget vil strekkes. Bedre sporing eller ei. Opphenget zagger om noen uker, bare vent og se; det er en virkelig skjør pu den der.
Ikke stol på blanke flater for å sette antiskating; de stemmer oftest dårlig. Ikke minst fordi de buede rilleveggene har noe de skulle ha sagt også.
Takk for det Vidar, jeg føler meg ikke helt trygg her, og litt derfor jeg skriver om det her.
Da blir vel kompromisset å gå ned igjen til maks anbefalt vekt, 1.5g? Det låter fremdeles helt OK på musikk.
Finnes det forresten mer presise metoder til antiskating-sjekk (presis justering er som sagt begrenset med dette systemet) enn en speilblank flate?
Sporingstestene på platen er også antiskating-test, og jeg må langt ut med antiskatingen for å lage hørbare problemer her. Det indikerer jo mest at den helt store presisjonen i antiskating ikke er så nøye.
Om ikke justeringene blir optimale, så lærer man ihvertfall noe mens man holder på.

PS: Da blir det kanskje et justert kompromiss, Arne. ;)
Takk for tips begge to

Jørgen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sporing har jo litt med arm å gjøre også, eller rettere sagt hele energisystemet; så om det er mangler ett sted så er det ikke nok å vri opp trykket et annet sted imo.

Det kan like gjerne være at det er armen din du egentlig måler? Passer compliance til armmassen? Er det slark i armlagre? Armresonanser som umuliggjør smooth sporing for pu'en? Resonanser i subchassis som ikke gir pu'en ro? Her er mange variabler utover pu og dennes trykk inn i bildet!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
...
Finnes det forresten mer presise metoder til antiskating-sjekk (presis justering er som sagt begrenset med dette systemet) enn en speilblank flate?
Sporingstestene på platen er også antiskating-test, og jeg må langt ut med antiskatingen for å lage hørbare problemer her. Det indikerer jo mest at den helt store presisjonen i antiskating ikke er så nøye.
...
Presis antiscating for ulike plater modulasjonsnivåer etc er en umulighet. Antiscating er i praksis en omtrentlig tilnærming. Scating-kraften avhenger bl.a. offset og overheng i arm/PU, samt av nåletrykk, nålesliping, nivå/modulasjon på plata (det er også frekvensavhengig), faktisk sporingsvinkel (-feil), avstand fra PU til senter mm. Dvs scating-kraften varierer for hver plate, og er ulik over plata.

Den beste måten er å stille inn antiscatingen slik at feilsporingen som funksjon av høyt nivå inntrer omtrent samtidig i begge kanaler.

mvh
KJ

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
KJ skrev:
Jøgga skrev:
...
...
Presis antiscating for ulike plater modulasjonsnivåer etc er en umulighet. Antiscating er i praksis en omtrentlig tilnærming. Scating-kraften avhenger bl.a. offset og overheng i arm/PU, samt av nåletrykk, nålesliping, nivå/modulasjon på plata (det er også frekvensavhengig), faktisk sporingsvinkel (-feil), avstand fra PU til senter mm. Dvs scating-kraften varierer for hver plate, og er ulik over plata.

Den beste måten er å stille inn antiscatingen slik at feilsporingen som funksjon av høyt nivå inntrer omtrent samtidig i begge kanaler.

mvh
KJ
Helt enig: Den beste måten er å stille inn antiscatingen slik at feilsporingen som funksjon av høyt nivå inntrer omtrent samtidig i begge kanaler.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
KJ skrev:
"For music listening you do not need the anti-skate, for testing and test records you will need the anti-skate" (Harry Weisfeld)

...men han snakker muligens bare om sine egne VPI spillere, for det var en VPI SSM som var tema i tråden jeg fant dette i :D

Selv anti-skater jeg og finner det du og de andre her skriver både lærerikt og nyttig, tar notat :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
JØGGA, hvor stabil er 1000/400 hz tonen hos deg? Hører du varasjon i tonen i forhold til cd sinus??
Har 5 testplater bla begge dine, og ingen er korrekt sentrert, noe som slår ut i wow en gang pr runde...
Sleiven

Topp Bunn