TEST PMA-3000NE – Denon sin nyeste flaggskipforsterker

PMA3000NE (13 of 21).jpg

I høst introduserte Denon en ny toppmodell av integrerte forsterkere. Vi har hatt PMA-3000NE på en grundig test.

PMA-3000NE Integrated Amplifier
Det har gått 7 år siden vår test av forgjengeren til PMA-3000NE. Og så kan det selvfølgelig diskuteres om det er PMA-2500NE eller om det er PMA-A110 som er forgjengeren, men jeg holder på at det er PMA-2500NE, inntil en eller flere lesere eventuelt protesterer høylytt.

Uansett hvilken av dem som er forgjengeren er PMA-3000NE en integrert forsterker forsterker som yter 2x80 watt i 8n ohm 20-20.000 Hz, noe som dobles i 4 ohm, men da ved 1 kHz.

ARVEN
PMA-A110 var en jubileumsmodell som skulle markere Denon sitt 110-års jubileum sammen med tre andre modeller - AV-forsterkeren AVC-A110, CD/SACD-spilleren DCD-A110, og MC-pickupen DL-A110. Sistnevnte var egentlig en oppgradert utgave av klassikeren DL-103. Du kan lese mer om disse jubileumsmodellene her. Men siden PMA-2500NE gikk ut av produksjon i 2022 ble PMA-A110 beholdt i markedet en god stund etter at jubileumsperioden var tilbakelagt. Jeg kommer tilbake med en gjennomgang av endringene på PMA-3000NE sammenlignet med 2500NE og A110 lenger nede.

For jeg kan ikke bar rase videre uten å komme inn på min fascinasjon for disse Denon-forsterkerne. Denne designlinjen så dagens lys først i forsterkeren PMA-2000AE, som erstattet PMA-2000 IV som jeg ble betatt av i min test for over 20 år siden. PMA-2010AE overtok stafettpinnen i 2009, mens PMA-2020 ble lansert i 2014 og ble erstattet av PMA-2500NE i 2016. Denne modellen var den første som også inneholdt digitale innganger og DAC. EOL for 2500NE var i 2022, og som nevnt tidligere var det derfor A110 som overtok også etter jubileumsperioden.

I det ytre er det svært lite som skiller PMA-2500NE og 3000NE. Det samme gjelder for så vidt også for A110, selv om den karakteristiske fargen Graphite Silver avslører på langt hold hvilken modell det er snakk om. Men selv om det er bare små ytre forskjeller mellom PMA-3000NE og forgjengerne, ligger djevelen som kjent i detaljene. Og dem er det mange av....

Les hele testen av Denon PMA-3000NE i Audiophile.no
PMA3000NE (11 of 21).jpg

Sist redigert:

Kommentarer

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
10.270
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Alltid likt utseende til disse store denon sakene.. helt siden man satt å så i hifiklubben bladet de hadde før i tiden og drømte som tenåring.

Og denne kunne jeg gjerne tenkt meg å hatt på benken for en test. Men det at de ikke klarer å få pre out på plass er et såpass stort minus her at den nok ikke får komme inn med det første :(

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.435
Torget vurderinger
1
Uavhengig av produktet; det er en fryd å lese testene dine, vel gjennomarbeidet som alltid. At du tar deg tid til å prøve alle de tre høyttalerne med forsterkeren er også veldig prisverdig, og med den samme spillelisten som du bruker, er det lett å lese denne testen opp mot andre forsterkere du har testet hvor musikker har vært den samme.

Personlig gleder det meg at LS3/5A glimter til slik den gjør på enkelte musikkstykker. Ser også veldig frem til den kommende testen av Linn 119.

Takk for et strålende stykke arbeid fra dere i Audiophile gjennom 2024 (og vel så det), riktig god jul til dere alle.

Sist redigert:

corey

Medlem
Ble medlem
27.06.2010
Antall liker
29
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
9
Når de kommer med et nytt produkt som allerede er gått ut på dato i mine øyne, ingen Hdmi, ingen pre out, her har Marantz gjort alt riktig.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.162
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Alltid likt utseende til disse store denon sakene.. helt siden man satt å så i hifiklubben bladet de hadde før i tiden og drømte som tenåring.

Og denne kunne jeg gjerne tenkt meg å hatt på benken for en test. Men det at de ikke klarer å få pre out på plass er et såpass stort minus her at den nok ikke får komme inn med det første :(
Ja, enig. Må ha jo ha pre out. Tittet på dennes forgjenger tidligere, og ifjor før jeg gikk for Luxman. Kjempestort volumhjul er fint for eldre, men bitte lite «display» som selv alderstyngede langsynte sliter med å lese på avstand er merkelig oppsett. Bedre med indikatorer da. Også mangler den jo metere😅
Men made i Japan, flott bygget, og de gangene jeg har hørt og befølt den så har jeg også følt på «Må bare ha den». Klassiker blitt.

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.414
Sted
Østfold
Takk for fint lytteinntrykk, spesielt med ulike HT, fikk litt idéer til spennende lytte-tester basert på den artikkelen. Skulle vært artig med en sammenligning av ulike high-end transistorforsterkere: av Japanske Denon (klasse AB - push-pull), Luxman/Accuphase (klasse A-push pull) mot f.eks. Sugden (klasse A - single ended).

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.707
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Flott test og fenomenalt at det fortsatt lages slike produkter, og prisen er jo bare en brøkdel av hva konkurrenter fra Luxman og Accuphase koster.
Kudos til Denon som krysser av på både kvalitetsinntrykk og pris.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.889
Sted
Kongsberg
Takk for fint lytteinntrykk, spesielt med ulike HT, fikk litt idéer til spennende lytte-tester basert på den artikkelen. Skulle vært artig med en sammenligning av ulike high-end transistorforsterkere: av Japanske Denon (klasse AB - push-pull), Luxman/Accuphase (klasse A-push pull) mot f.eks. Sugden (klasse A - single ended).
Sugden har vel ikke laget noen single ended forsterkere. Pass Labs derimot...

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.414
Sted
Østfold
Sugden har vel ikke laget noen single ended forsterkere
Sugden er spesialister på klasse A single ended, de var de første som produserte slike transistorbaserte forsterkere. Sugden A21, som var den første, produseres ennå, jeg har hatt den større Sugden IA4 (klasse A single ended), fenomenal forsterker.

Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.414
Sted
Østfold
For de som vil ha en rask teknisk gjennomgang av Sugden IA-4 klasse A single ended, se fra ca. 4 min ut i video:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.197
Torget vurderinger
1
Flott test, Karl Erik! Hvis du sammenligner klangbalansen mellom denne og tilsvarende modeller fra Marantz, 40n, Model30 etc: hva vil du si om det? Og tonekontrollene til Denon, er de egnet til å korrigere litt for plater som er magre og pågående i klangen?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
1
Flott test, Karl Erik! Hvis du sammenligner klangbalansen mellom denne og tilsvarende modeller fra Marantz, 40n, Model30 etc: hva vil du si om det? Og tonekontrollene til Denon, er de egnet til å korrigere litt for plater som er magre og pågående i klangen?
Takk for hyggelig tilbakemelding, Odd.

Klangbalansen på Marantz 40n og PMA-3000NE er ganske lik, egentlig. Temmelig nøytrale begge to. Marantz Model30 har jeg ikke testet eller lyttet til i kontrollerte ongivelser, så den kan jeg ikke uttale meg om. Og så må jeg innrømme at jeg ikke testet ut tonekontrollene på PMA-3000NE.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
207
The single ended voltage rail circuit provides impressive dynamics and incredible bass.

Kan tyde på at den er single ended
'Single-ended rail' og 'single-ended output' er to forskellige ting, men ordet single er da brugt begge steder :)

Det kunne være en fbrikant der gerne ville lade produktet få egenskaber det ikk helt indeholder...

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.197
Torget vurderinger
1
PMA-3000NE er jo i en veldig interessant prisklasse rundt 40000. Man er over økonomi/innstegsmodeller samtidig som man ikke er i highend/esoterica-land. Med litt heldig matching med høyttalere og rom kan vel likevel en slik Denon tilfredsstille selv en ganske krevende audiofil og ha potensiale til å bli stående i lang tid. Vi ser jo at den nye Hegel 400 koster det dobbelte - men hvor stor er forskjellen egentlig?

Håper på test av den tilhørende sacd-spilleren også, DCD-3000NE. Gjerne i tospann med denne forsterkeren.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.167
Link til alle artikler
449
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
PLATESMAKING: Kristin Sevaldsen – The Sonic Experience – Iceland

PLATESMAKING: Kristin Sevaldsen – The Sonic Experience – Iceland

• 0
For drøyt to og et halvt år siden skrev jeg om Kristin Sevaldsen sitt første album i det hun lover skal bli en trilogi. Det første albumet i serien hadde tittelen The Sonic Experience – Snøhetta...
Fortsett
Audiophile.no
Magico S2 – nye eksklusive gulvmodeller fra California

Magico S2 – nye eksklusive gulvmodeller fra California

• 0
Magico har lansert nye gulvmodeller i sin nest mest påkostede serie. Magico S3 legger seg under de større S3, som hadde en lanseringsmarkering i sommer. I juni avla vi Duet Audio en visitt i...
Fortsett
Audiophile.no
T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

• 0
Litt om platespelarar til ei avveksling! Og årets jolaøl frå Vinmonopolet Førjulstida er travel, me presenterer difor ein omtale av nokre pickupar til T4P-platespelarar, som alt var klar. Og...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

• 0
OnePlus lanserte nyeste versjon i sin mellomklasseserie i sommer. Vi har hatt Nord 4 på en lang og grundig test. Nord-serien til OnePlus består av flere nivåer, og jo kortere navnet er, jo dyrere...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

• 1
Røyksopp sine veier er uransakelig. Nå som enkelte trodde at de var kvitt denne Tromsø-duoen fra Bergen, dukker de opp med et helt nytt album. Eller, er det egentlig et album det er? Egentlig...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

• 30
I begynnelsen var Kari Bremnes. Og før Kari Bremnes var Joan Armatrading. Hva de var? Kari Bremnes og Joan Armatrading var uunngåelige artister i sine respektive epoker for oss audiofile mennesker...
Fortsett
Topp Bunn