Polk lanserte Reserve-serien i fjor. Vi har hatt tre modeller på test, og i tillegg til at R600 og R200 primært har blitt testet i stereo, har de også fått en testrunde i et 5.1.(2)-oppsett sammen med den spesielle senterhøyttaleren R350.
Polk Audio oppsto for 50 år siden, i 1972, og holder til i San Diego i California. De har alltid vært kjent for å lage god kvalitet for et moderat beløp, og dette er fremdeles et motto de holder seg til. Målet er å levere det beste de kan prestere for den prislappen de sikter på for de aktuelle produktene.
Reserve-serien ble lansert i slutten av mars 2021, men før vi fordyper oss i denne serien som er nest best i Polk Audio sitt hierarki, skal vi ta et sveip innom flaggskipserien som ble lansert for drøyt to år siden.
POLK AUDIO LEGEND
For i september 2019 ble Legend-serien fra Polk Audio lansert. Dette er den beste og mest påkostede serien Polk Audio har lansert, og består av gulvmodellene L800 og L600, stativmodellene L200 og L100, og den formidable senterhøyttaleren L400. I tillegg har de en høydemodul for Atmos.
Toppmodellen L800 er en veldig spesiell modell, og er en videreføring av Polk Audio sitt klassiske SDA-konsept, som i denne siste inkarnasjonen innebære to rekker med diskant og mellomtoneelementer vinklet fra hverandre montert i en baffel der den øvre delen har en knekk på midten.
Modellene i Legend-serien har priser fra 13.000,- paret for de de minste stativhøyttalerne til 70.000,- paret for toppmodellene L800.
POLK AUDIO RESERVE
Hvis du får litt vin-assosiasjoner av navnet Reserve er du i godt selskap. For Reserve er inspirert av vinbransjen, og ble skapt av Michael Greco, som har tittelen senior Director of the Loudspeaker Category. Han er en dedikert vinelsker, og mente at Reserve var et riktig navn på denne nye serien.
Hvis vi ser litt på hva som er Polk Audio sitt ambisjonsnivå med Reserve-serien som ble lansert i vår, er det å tilby bortimot like god lyd som de respektive modellene i Legend-serien, men i en enklere innpakning. Og til under halve prisen. Eller sagt med andre ord – å levere flaggskip-lydkvalitet for musikk og film, uten flaggskip prislapp, et grep enkelte andre HiFi-skribenter også liker å omtale som indrefilet og champagne til prisen av øl og pølse. Uansett er dette er en temmelig heftig ambisjon, og uten at jeg har hørt Legend-modellene kan jeg ikke uttale meg om akkurat den ambisjonen har lyktes.
Men jeg kan selvfølgelig uttale meg om lyden i Reserve-serien i de tre modellene jeg har hatt på test, og det kommer etter hvert. Men det som likevel gjør at dette fremstår som en troverdig realistisk ambisjon, er at det er eksakt de samme høyttalerelementene som benyttes i stativhøyttalerne og gulvmodellene R500 og R600 som i tilsvarende modeller i Legend-serien. Det vil si diskant og det kombinert mellomtone/basselementet...
Les hele testen av Polk Reserve R600, R350 og R200 i Audiophile.no