TEST: Sonos Roam – en liten gigant på farten

Sonos_Roam-4.jpg


Sonos har lansert sin hittil minste og for tiden også den rimeligste ekte Sonos-høyttaleren. Den er så kompakt at man i utgangspunktet kan bli bekymret for at det kan gå bekostning av lyden. Vi har hatt den på en grundig test for å finne ut om Sonos Roam faller gjennom når musikken skal nytes, eller om det er grunnløs bekymring?

Da Sonos annonserte den uhyre kompakte smarthøyttaleren Roam som skal ankomme butikkene den 30. april var det umiddelbart helt åpenbart at Sonos hadde gjort det meste riktig. Grunnlaget ble lagt for halvannet år siden med Sonos Move, en høyttaler som er mye større enn Sonos One, og til ca den doble prisen fungerer Move som en brobygger mellom One og Five. Move introduserte mulighet for batteridrift for første gang, og den medfølgende krybben er en smart og hensiktsmessig base som gjør det enkelt å flytte på denne høyttaleren hvis den skal være med en tur ut på terrassen eller et annet rom i huset, og for å lettvint sette den på lading og nettstrøm etter stuntet.

Men Move kunne aldri bli en liten høyttaler som blir invitert med på piknik på stranden eller i skauen med mindre du er uhyre motivert for å ta den med i sekken. For med sine 3 kg på badevekta trives den best i kortreiste settinger. Da er den rykende ferske Roam i en helt annen kategori.

Design

Det er ikke noe veldig oppsiktsvekkende med designet til Roam. Man kan fristes til å karakterisere fasongen som en Toblerone med avrundede kanter, og det er ganske åpenbart at funksjon har styrt formen her. Og da er transport en viktig parameter, og valgfri horisontal eller vertikal orientering en annen.

Meshen i høyttalergrillen er et velkjent designelement hos Sonos, og det er også de to fargene som er tilgjengelige på lanseringstidspunktet - Shadow Black eller Lunar White. Testeksemplaret har den lune, hvite fargen.

Sonos S2

I egenskap av å være et helt ferskt produkt forutsetter Sonos Roam at den settes opp i et S2-oppsett. Dette har i og for seg Sonos allerede lovet, at alle nye produkter vil kreve det nye menysystemet S2.

Situasjonen er ellers den at S1 på en måte etter hvert ble fredet, etter at det ble gitt signaler om at det gamle menysystemet skulle fases ut, og at de eldste enhetene etter hvert ikke ville få oppdateringer. Nå kan alle de gamle S1-komponenten ha et meningsfullt «afterlife», men det er ikke mulig å kombinere de to systemene i et og samme oppsett. Selv har jeg valgt å ha et S2-oppsett i boligen i Oslo, mens jeg har valgt å holde på S1-oppsett i sommerhuset i Fredrikstad, for å kunne benytte 2 stk. Connect i aktiv tjeneste.

Made to Roam

Roam har en størrelse og vekt som gjør at den er utmerket som bærbar høyttaler. Den glir fint ned i jakkelomma, omtrent som en uåpnet halvliterboks fylt med god drikke.....

Les hele testen av Sonos Roam hos Audiophile.no

Sonos_Roam-7a (2).jpg
 

Kommentarer

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.085
Antall liker
34.249
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kan laderen stå ute under tak?
 

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
500
Antall liker
954
Torget vurderinger
0
Kan laderen stå ute under tak?
Vet ikke. Sikkert avhengig av den aktuelle laderen. Som omtalt i testen følger det ikke med lader, så den må man skaffe selv fra annen leverandør.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.461
Antall liker
883
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ser ikke noen spesifikasjoner som indikerer om akkurat denne tåler å stå ute under tak
Det var ikke det jeg svarte på.men din kommentar om at lader må skaffes fra annen leverandør.Like greitt og kjøpe en som er tilpasset produktet fra Sonos. :cool:
 

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
500
Antall liker
954
Torget vurderinger
0
Det var ikke det jeg svarte på.men din kommentar om at lader må skaffes fra annen leverandør.Like greitt og kjøpe en som er tilpasset produktet fra Sonos. :cool:
Ok, jeg uttrykte meg litt upresist. Poenget var at man kan benytte hvilken som helst lader. Og hvis HoJ er opptatt av om laderen kan stå ute under tak, er det kanskje naturlig å velge en lader som har nødvendig IP-sertifisering, uavhengig av om det er Sonos som leverer de eller ikke.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.085
Antall liker
34.249
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Trodde det fulgte med en "doc"?
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
954
Link til alle artikler
401
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Apple Music mot Spotify – Stig Arne si dagbok for januar 2024

Apple Music mot Spotify – Stig Arne si dagbok for januar 2024

  • 6
Denne gongen er det strøymetenestene som får gjennomgå. Dei som alle nyttar, og som alle klagar på. For andre gong på rad skal eg koma attende til noko eg har lova å kome attende til. Sist var...
Fortsett
Audiophile.no
Minimesse hos Acoustic Tuning i Trondheim

Minimesse hos Acoustic Tuning i Trondheim

  • 0
Acoustic Tuning hadde invitert utvalgte kunder til en minimesse lørdag 27.1.23 i sine lokaler på Sorgenfri i Trondheim. Audiophile.no var til stede, og hadde et interessant og hyggelig møte med...
Fortsett
Audiophile.no
Klimax Solo 800 - ny flaggskipforsterker fra Linn

Klimax Solo 800 - ny flaggskipforsterker fra Linn

  • 3
Linn har lansert et monster av en effektforsterker. Si god morgen til Linn Klimax Solo 800. Linn har lenge hatt en velutviklet forsterkerserie på tre ulike nivåer, og med flere effektklasser i de...
Fortsett
Audiophile.no
"I DAG SPELAR DET GODT" – Stig Arne si dagbok desember 2023

"I DAG SPELAR DET GODT" – Stig Arne si dagbok desember 2023

  • 2
I dag spelar det godt, og det smakar godt. Litt om lyden frå stereoanlegga våre heilt generelt, ispedd litt psykologi; og resten av jolaølet. Du har sikkert erfart det sjølv. Einskilde dagar...
Fortsett
Audiophile.no
Galaxy Unpacked 2024 – AI is coming

Galaxy Unpacked 2024 – AI is coming

  • 0
Onsdag 17. januar hadde Samsung samlet over tre hundre personer i Colosseum kino. Og selvfølgelig var det den årlige lanseringen Galaxy Unpacked som var anledningen, overført Live fra San Jose i...
Fortsett
Audiophile.no
Augnestikkarar og jolaøl – Stig Arne si dagbok november 2023

Augnestikkarar og jolaøl – Stig Arne si dagbok november 2023

  • 0
For ein gongs skuld har eg helde lovnaden med å koma attende til noko eg har lovt tidlegare: Å samanlikna Dac-ane Audioquest Dragonfly Cobalt og Red. Og Cayin RU6. Og mengder med jolaøl, men det...
Fortsett
Topp Bunn