TEST: Test av hele Google sin Pixel 8-serie - Pixel 8 Pro, Pixel 8 og Pixel 8a

MadeByPixel2023 (5 of 31).jpg

Google lanserte to nye mobiltelefoner sist høst, og en ny modell i mellomklassen i mai. I hvert fall har den mellomklassepris, men 8a har mange egenskaper som hører hjemme i en premiummobil. Vi har hatt alle tre modellene på en grundig test, og presenterer her en samletest for alle modellene i Pixel 8-serien.

PIXEL-HISTORIKK
Den første Pixelmobilen ble annonsert for 8 år siden, og overtok stafettpinnen etter Nexus, Google sin forutgående mobillinje produsert av blant annet HTC. Etter den første lanseringen i 2016 har det hver høst blitt lansert en ny generasjon med Pixel-mobiler. Og fra og med 2019 har det også like forutsigbart kommet en ny nedskalert versjon med suffixen «a» av fjorårets modell litt tidlig sommeren etter.

ØKOSYSTEMET
I likhet med de to hovedkonkurrentene Apple og Samsung har også Google et bunnsolid solid økosystem i ryggen. Apple sitt økosystem er velkjent, og er en av de beste argumentene for merkelojalitet. Dette har nok skapt en veldig stor mengde med lojale iPhonekunder opp gjennom årene. Og for Apple er situasjonen også den at de også spiller i betydelig grad på ekskludering, for som kjent snakker ikke Apple sine produkter plagsomt mye med konkurrentene sine produkter i mange sammenhenger.

Da er det annerledes i Android sin verden, der økosystemene heller må spille på positive synergier innen økosystemet, som når en Pixelmobil automatisk kobler seg til et par Pixel Buds Pro første gang du åpner lokket på ladeetuiet til disse toppmodellene av øreplugger, og gjør det som ellers kan være en litt frustrerende og halvtrøblete prosedyre for å pare- og koble sammen mobil og en Bluetooth-enhet. Eller når du får tilgang til deler av ørepluggmenyen bare du justerer volumet på mobilen, og trykker på den menyknappen som åpenbarer seg på volumbaren.

Og egentlig stiller Google minst like sterkt som Apple når det gjelder fundamentet for sitt økosystem. Det startet selvfølgelig med programvare, der Google har blitt alle sitt førstevalg i søkemotor som har fått et verb oppkalt etter seg. Også Google sin eposttjeneste har blitt ganske utbredt – jeg har selv en gmail-konto som er min primære til privat bruk. Og etter hvert har også KI blitt en viktig del av fundamentet i dette økosystemet. Google sitt hus-KI heter Gemini

Og Google har uendelig mye mer i sitt økosystem. Som en klokke, ble lansert i Norge for første gang da Watch 2 ble lansert sammen med Pixel 8-serien sist høst. og et nettbrett som vi testet for et års tid siden, og som har en spesiell vri som gjør at den tar innersvingen på konkurrentene.

Og så har vi selvfølgelig alle Google Nest-enhetene, som Google Nest Audio som vi testet for et par år siden. For ikke å snakke om Chromecast med Google TV, som vi testet før sommeren 2022, og som nettopp har fått en arvtaker i Google TV Streamer.

Og enda har vi ikke begynt å snakke om all programvare som Google er så kjent for. Joda, Google sitt økosystem er nok minst like sterkt som Apple, når vi tenker etter.

HOVEDNYHETENE PÅ PIXEL 8-SERIEN
Vi tar en titt på noen av de viktigste nyhetene på 8-serien, sammenlignet med 7-serien som vi testet i for et drøyt år siden. Disse tar vi grundig for oss etter hvert med en detaljert beskrivelse for de ulike modellene der det er forskjell på disse. Her nøyer vi oss med en oversikt:

• 7 ÅRS SOFTWAREOPPDATERING
  • Tensor G3 prosessor
  • Super Actua og Actua skjermer
  • Nye kameraenheter
  • Kraftig utvidelse av kunstig Intelligens (KI)
  • Lettere oppdatert

Les hele den omfattende testen av Pixel 8-serien i Audiophile.no

MadeByPixel2023 (11 of 31).jpg

Kommentarer

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Antall liker
1.156
Torget vurderinger
0
Nå har jo 9-serien kommet ut...
Jada. Det vil si de har ikke kommet til butikkene enda. Pixel 9 og Pixel 9 Pro XL kommer 22. august, Pixel 9 Pro Fold kommer 4. september, mens Pixel 9 Pro kommer 9. september. Rålekkert design, ser ut som om de skulle vært designet av Sir Jony Ive.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.401
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Kjøpte meg p8 for en liten måned siden (jeg pleier å kjøpe fjorårets modell) - som overtok fra Samsung S21. Meget fornøyd med p8 på alle vis. De får litt tyn for batteriet, men min var den som ble tappet minst når vi var på ferie. Mine sønner har S22 og S23 - de måtte lade oftere en meg, selv om jeg brukte mobilen til foto og filming. Det er nok P9 som ligner mest på iPhone ja.

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Antall liker
1.156
Torget vurderinger
0
Kjøpte meg p8 for en liten måned siden (jeg pleier å kjøpe fjorårets modell) - som overtok fra Samsung S21. Meget fornøyd med p8 på alle vis. De får litt tyn for batteriet, men min var den som ble tappet minst når vi var på ferie. Mine sønner har S22 og S23 - de måtte lade oftere en meg, selv om jeg brukte mobilen til foto og filming. Det er nok P9 som ligner mest på iPhone ja.
Å kjøpe fjorårets modeller pleier å være god butikk. Nå ble Pixel 8 og 8 Pro satt ned med en tusenlapp på tirsdag, da Pixel 9-serien ble introdusert.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
493
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg merker at jeg stusser litt over at en "butikk" som kaller seg Audiophile befatter seg med mobiltelefoner. Er det bare meg som ikke har fulgt med i timen og dermed ikke har oppdaget at mobiltelefoner er audiofil redskap?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.170
Torget vurderinger
1
Jeg merker at jeg stusser litt over at en "butikk" som kaller seg Audiophile befatter seg med mobiltelefoner. Er det bare meg som ikke har fulgt med i timen og dermed ikke har oppdaget at mobiltelefoner er audiofil redskap?
Vet ikke om det er helt riktig å kalle Audiophile NO DA for en butikk, for vi har kr. 0 i årlig omsetning. Vi har en aktivitet som er 100% basert på entusiasme, drevet av hyggelige tilbakemeldinger på det vi gjør.

Når det er sagt, er det fullt forståelig at du syns at mobiltelefoner kanskje er litt i periferien av audiofili, men ikke helt utenfor. Og det kan du lese mer om i den testen du nettopp har kommentert.

I tillegg til at også mobiltelefoner har en viss relevans til HiFi, er det et tema jeg har stor entusiasme for, og liker veldig godt å skrive om. Og entusiasme syns jeg er et godt utgangspunkt. Og så viser det seg at det faktisk ikke er en så rent liten andel av våre lesere som smugleser stoff om mobiltelefoner under dyna, etter at lyset er slukket.

Sist redigert:

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
493
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg ser at uttrykket "butikk" kan skyte over mål! :)

Ut over det, er jeg jo enig i det aller meste av det du skriver. Jeg kjenner ingen som ikke har en mobiltelefon, og mange av oss bruker den til å styre hele eller deler av anleggene våre.

Bemerkningen min gikk nok mer på at jeg (uten å ha lest testen din) har vanskelig for å se på en telefon som en aktiv eller sentral del av et hifi-anlegg. :unsure:

• Liker
Reaksjoner: TT.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.170
Torget vurderinger
1
Bemerkningen min gikk nok mer på at jeg (uten å ha lest testen din) har vanskelig for å se på en telefon som en aktiv eller sentral del av et hifi-anlegg. :unsure:
Du har jo unektelig et poeng der. Det vil si - det er avhengig av anlegget, for hvis det er en streamer involvert, er det stor sannsynlighet for at en mobiltelefon er aktuell til å betjene streameren. Eller hvis du benytter hodetelefoner eller øreplugger - kablet eller trådløse - vil også en mobiltelefon ofte være en aktiv part. Og da kan det være en vesentlig forskjell på ulike moblitelefoner.

Men for meg er det det likevel primært min interesse for mobiltelefoner som gjør at jeg takker ja når jeg får mulighet for å teste en mobiltelefon. :)

Sist redigert:

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.156
Link til alle artikler
447
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
TEST PMA-3000NE – Denon sin nyeste flaggskipforsterker

TEST PMA-3000NE – Denon sin nyeste flaggskipforsterker

• 2
I høst introduserte Denon en ny toppmodell av integrerte forsterkere. Vi har hatt PMA-3000NE på en grundig test. PMA-3000NE Integrated Amplifier Det har gått 7 år siden vår test av forgjengeren...
Fortsett
Audiophile.no
T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

• 0
Litt om platespelarar til ei avveksling! Og årets jolaøl frå Vinmonopolet Førjulstida er travel, me presenterer difor ein omtale av nokre pickupar til T4P-platespelarar, som alt var klar. Og...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

• 0
OnePlus lanserte nyeste versjon i sin mellomklasseserie i sommer. Vi har hatt Nord 4 på en lang og grundig test. Nord-serien til OnePlus består av flere nivåer, og jo kortere navnet er, jo dyrere...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

• 1
Røyksopp sine veier er uransakelig. Nå som enkelte trodde at de var kvitt denne Tromsø-duoen fra Bergen, dukker de opp med et helt nytt album. Eller, er det egentlig et album det er? Egentlig...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

• 30
I begynnelsen var Kari Bremnes. Og før Kari Bremnes var Joan Armatrading. Hva de var? Kari Bremnes og Joan Armatrading var uunngåelige artister i sine respektive epoker for oss audiofile mennesker...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

• 6
I egenskap av å være et av bandene som har fulgt meg fra oppveksten har det vært vanskelig å forbi gå Chicago i stillhet hver gang det dukket opp et nytt album fra den kanten, etter å ha fått...
Fortsett
Topp Bunn