Testere av LM Audio 216IA og 218IA søkes - Integrerte rørforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mala Audio er blitt distributør i Norge av LM Audio og ønsker i den forbindelse å få testet forsterkerne og få tilbakemeldinger og omtaler. LM Audio er et merke som begynner å få mye særdeles god omtale i statene og som er på vei oppover også i Europa.

    LM Audio er en større produsent av rørforsterkere for flere kjente merkevarer og som nå har begynt å lage produkter under egen merkevare(LM Audio, eller Line Magnetic Audio). De produserer blant annet også reproduksjoner av diverse Wester Electric produkter(forsterkere, høyttalere og horn). LM Audio har stort fokus er på solid kvalitet som er ment på å vare, i tillegg til selvfølgelig lyden. Det er ordentlig håndlagde rørforsterkere med point to point oppbygning og håndviklede trafoer. Ikke typisk Kinesiske forsterkere med rimelige materialer og enkle løsninger.

    I første omgang er det LM Audio 216IA og 218IA som vil bli tilbudt for utlån for testing og omtale, men andre modeller kan også være aktuelle etter hvert. Forsterkerne kan sendes, men vi foretrekker testere som kan hente.

    EDIT: Det har blitt foreslått å gjøre en gruppebestilling med introduksjonsrabatt. Alle som kan være interessert i noe bes ta kontakt med meg på epost eller PM over de neste dagene, så ser vi om det er interesse for det. Om flere enn 5 bestiller får vi til en god rabatt som introduksjonstilbud :)

    Mer info om forsterkerne:

    216IA:
    LM Audio 216IA - Mala Audio

    218IA:
    LM Audio 218IA - Mala Audio

    Ta kontakt på PM, mail( sveinung(krøllalfa)malaaudio.no ) eller telefon(909 53 801) for mer info.

    216ia.jpg

    120829023216.jpg
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Prøv 218IA som har 845 rør. En mye bedre forsterker. Erling.
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Takk for flott omtale!

    216IA er en meget god allrounder, mens 218IA har mer av den magiske mellomtonen. spesielt om man ikke trenger den ekstra effekten som 216IA ha, så er 218IA meget god :)
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da var det min tur til å teste LM Audio sin 216IA! Blir spennende :)

    P1011489.jpg

    Beklager dårlig bildekvalitet.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått testet og lyttet litt på LM 216 her.
    Den ble satt inn i et system med mine egne store H6 kloner, som er 20 liter større enn den opprinnelige klonen og med lengre horn. Kilde er Eatern Electric dac og denne gangen Musical Fidelity som drivverk. Kabling, jeg bryr meg om det, er Oblivion Coherence og Homegrown audio. Har ikke fått dybdelytte til denne forsterkeren, men nok til å skrive noen ord. Til vanlig spiller jeg med Sonic Frontiers Power 1 eller Heart Doublebeat monoblokker. La det være sagt med en gang, LM 216 er i ikke i nærheten av å være like magisk og musikalsk som Heart Doublebeat.

    Det første som slo meg med LM audio var byggekvalitet. Det var noe solid over den da jeg løftet den ut av kassen. Tung er den og, litt lettere enn Power 1, men det borger for kvalitet. Trafoer skal være tunge og overdimensjonert i min verden. Knapper og brytere var faste og fungerte ordentlig. Ikke noe slark i svingene. Ampen stod på en time før jeg lytte til den.

    Lydmessig er denne forskjellig fra Power 1, jeg sammenligner disse litt da de bruker samme utgangsrør.
    LM 216 låter massivt. Lyden er "massiv". Den har en kontroll nedover som er imponerende og får den til å låte stort. Høyttalerne mine trenger litt muskler for å få hornet til å puste, det får LM 216 til. Videre er den rimelig detaljert, ikke noe problem å høre nyanser.Vi snakker om litt imponatorfaktor her. I forhold til min Power 1 synes jeg den låter noe mer klemt og har et litt smalere lydbilde. LM 216 er kanskje også litt mer upfront. Power 1 har kanskje en mer naturlig gjengivelse. Hos meg låter også LM 216 mer kontrollert og litt mindre "livlig" enn Power 1.

    Alt i alt er LM216 et kupp i mine ører for de 15000 den koster. Urettferdig å sammenligne den med en effektamp til 35-40000 som jeg mener SF kostet en gang i tiden. Og oppsummert, Power 1 har også et stykke igjen til magien som Heart leverer. Men Power 1 og LM Audio har noe annet som ikke Heart har. Likte det jeg hørte. Jeg får stadfestet at det lar seg gjøre å lage en forholdsvis billig røramp som låter bra. Fin inngangsbillett til rørverden. I min verden er det slik at en god rørforsterker koster det litt å lage, men den diskusjonen gidder jeg ikke ta her.

    Takk til Mala Audio for utlån, dette var lærerikt og morsomt. Denne saken får min anbefaling

    Haavard
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Joda, da var LM Audio 216IA i sølv sendt tilbake for noen dager siden, etter vellykket hjemlån.

    Hadde vel forholdsvis store forventninger til denne etter mye gode tilbakemeldinger her i tråden. Ante likevel en ørliten skepsis og med at den er "Made in China". Dette kan jo ikke være noe å satse på? Den låter sikkert gjennomsnittlig bra, men 15k for noe Kina-greier?
    Magefølelsen var likevel bra, og den innfridde så fort den hadde stått på ett kvarters tid. Første minuttene låter det greit, men man merker at lyden går opp en hel divisjon etter noen minutter ekstra. Klarer ikke å beskrive lyd på en god måte sånn generelt, og enda verre sliter jeg med denne. Det bare spiller musikk. Stort og åpent, mykt med med energi og smekk, herlig mellomtone på vokal. Ja, man har ikke lyst til å anlalyse for den bare mestrer alle sjangere jeg har prøvd. Nå bruker jeg pentode på mine tungdrevne Spendor, og savner ikke effekt for å si det slik. Triode er nok uansett for "hønn-folket" så det har jeg ikke tørt. Skikkelig allrounder med en flott, engasjerende og veldig vanedannende lyd! Den låter litt varmt og behagelig, men fortsatt ganske nøytralt så man hører nok godt bytte av PU på platespiller, eller DAC o.l. Vært morro å teste noen flere høyttalere, men de gav Spendor'ene det lille ekstra sprutet som jeg savnet litt. Fjernkontroll er solid og flott, og det samme er finish, vekt, volumknapper, bias-justering og koblingpostene bak på forsterkeren. Rett og slett meget imponert over LM Audio 216IA så langt, og tør bare tenke på hvor bra de blir lenger opp i pris. Til 15 000,- er denne ett godt kjøp, og vel så det.

    Anbefales!

    Ett bilde av den jeg lånte i sølv (før jeg malte rack hvitt).

    LM Audio testing 1.jpg



    Kjente allerede noen dager før den skulle returneres at dette kom til å bli for tungt til å bære for ørene og lyd-hjertet mitt. Den satte såpass solide spor i hjerterota, så det ble kjøp av en i sort finish! Rask levering og strålende service hele veien.

    Joda, måtte jo vise min nyinnkjøpte LM Audio 216IA litt verdighet i sin entre så malte likegreit racket hvitt!

    WP_20131220_017[1].jpg



    Takk for både lån og handel til Mala Audio, Sveinung.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har og vært så heldig å få låne 218IA. Bare så det er sagt med en gang, få med deg en kompis om du låner eller kjøper denne ampen, den er svinaktig tung..

    Byggkvaliteten er meget god ikke tvil om annet. Kunne tenkt meg litt mer forseggjorte rca terminaler, men det er bare pirk. Ingen hum eller egenstøy av nevneverdig art. Jeg lot den stå en dag å spille før jeg på kvelden tok meg tid til den. Hos meg deler jeg ved 100Hz som det er området over denne ampen sto for. Jeg kan med en gang konstatere at det er krefter all mass. Samme tid som denne var her stod Håvard sine 300B her også.. Så det ble litt lemping frem og tilbake et par dager. Ampen spiller bra på alt, men hos meg var det litt mer rocka musikk som gjorde susen. Der hadde den meget godt driv og var lett å like.

    Som Håvard nevner er mellomtonen til 300SET magisk. Her synes jeg det skorter litt, kan ha noe med rør å gjøre kanskje ?

    Det som virkelig er bra med denne ampen er at den nok vil kunne drive de fleste høyttalere med bravur. Det er liksom ikke stopp på kreftene.. Noen flere nyanser kan nok også hentes frem med mer varsom selsksjon av rør enn de standard rørene som sitter i nå.

    Alt i alt, et meget hyggelig bekjentskap. Solid bygg-kvalitet og gode allround egenskaper gjør at dette er en amp det er lett å like. Anbefalt!


    Takk til Sveinung for genuin service !
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Det er nå en 216IA ledig for utlån. Ta kontakt om du er interessert i å teste ut en slik forsterker :)
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen av LM forsterkene som takler å drive Palladium serien til Klipsch? Effektiviteten er høy, men impedans er lav i bassen på de i forhold til hornene, så de fleste rørforsterkere jeg har testet på de får en markant hevning i toppen. Audio Research Reference serien fungerer vet jeg, men det blir fort 150-200k av slikt. Hvordan er lav impdans egenskapene og utgangs impdansen til LM forsterkerne?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Det er nå en 216IA ledig for utlån. Ta kontakt om du er interessert i å teste ut en slik forsterker :)
    Jeg står vel på lista fortsatt? Nå har jeg ikke lenger mine audiovector høyttalere, men et par gamle tannoy 638 som jeg har oppgradert delefiltrene på. Mon tro hvordan lm-216 kan være på disse? De er glad i mye strøm....
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Du må gjerne prøve for å se hvordan det fungerer. Jeg har ikke prøvd LM Audio på Palladium selv, så vet ikke hvordan det vil fungere. Jeg vil tro enten 216IA, eller aller helst 501IA, er de beste kandidatene.
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Takker for svar! Dette kunne vært intressant å funnet ut mere om. Tviler ikke på kvalitetene til disse forsterkene. Hørte en hos Dynabel og det låt veldig bra. 501 ser intresannt ut med KT120 røret som har jo mye effekt. Trafoene på papiret virker i hvertfall "beefy" så har muligens grei stabilitet selv med lavimpdans.
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Ja, Dynabel har inne 216IA. 501IA har vesentlig mer kraft og reserver til å drive tunge høyttalere.

    Send meg en PM eventuelt om du vil teste ut, jeg ønsker gjerne tilbakemelding på hvordan disse forsterkerne fungerer med Palladium.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har i dag mottatt en LM Audio 216IA fra Mala.
    Men grunnet at det ene smårøret har blitt defekt har det ikke blitt noen seriøs lytting. 50 hz brum i en av høyttalerne ødelegger litt for opplevelsen kan man si.
    Men... Det lille jeg har hørt til nå, til tross for brum er meget flott. Den har en tendens til å dra frem enda mer detaljer og plassere dem ut på en spesiell måte.
    Alt låter enda større og separert.
    Håper på å få fatt i andre rør meget kjapt slik at jeg kan få testet dette skikkelig. Har allerede ordnet meg konefri hele helga, og du verden som jeg gleder meg til litt seriøs testing. :)
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Jeg sender et nytt 12ax7 rør til deg i posten :)

    Kult å høre at den låter bra på tross av defekt rør. Da blir det nok bare enda bedre med gode rør og ingen ulyder!
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sender et nytt 12ax7 rør til deg i posten :)

    Kult å høre at den låter bra på tross av defekt rør. Da blir det nok bare enda bedre med gode rør og ingen ulyder!

    Flott det. :)
    Hadde bare posten klart å levert ting raskere så.
    Har ikke fått noe enda. Er det noen på hedemarken som har et par 12ax7 rør man kan få lånt i helga?
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Ja, posten er ikke de raskeste. Men det er i hvert fall på vei :)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har fått tak i et par rør, så de står og gløder seg opp i dette øyeblikk .
    Så nå er helgen reddet!
    :)

    -Oppdatering 1:
    Jammen var det ene av disse defekt også, det ga veldig svak lyd, så det er defekt på et annet vis enn det fra LM.
    Merkelige greier dette. Men nå spiller det da i hvertfall uten støy. Men kanskje ikke helt optimalt med et rør fra LM og et fra Jolida.
    Dog, jeg synes disse rørene spiller ganske likt.

    Og jeg er redd jeg liker dette veldig godt. Kommer tilbake med en skikkelig rapport senere.

    -Oppdatering 2:
    Jeg er herved blitt fan av rør. Min neste forsterker skal være en rørforsterker.

    -Oppdatering 3:
    Har nå testet litt på å veksle mellom Triode og ultra linjær. Og uten tvil, triode-drift er å foretrekke.

    -Oppdatering 4:
    Dette fungerer meget godt på det meste av musikk. Jeg har testet mye rart, fra frøken Bræmnes til Hard-style! Og denne forsterkeren leverer hver gang så lenge volumet ikke kryper for høyt opp. Og enkelte sier denne forsterkeren har et visst forbedringspotensiale ved bytte av rør? Da må det da bli helt fantastisk?
     
    Sist redigert:

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Posten har nok en gang imponert.! I dag kom endelig røret. Det ble da innlevert den 23, og ankom her i dag. Oslo til Flisa. Det er 15 mil det... Greit, det var helg oppi det hele,og den ble levert sent på torsdag, men dog. Det var ikke akkurat raskt levert.

    Nu vel. Nå skal det testes med like rør. :)
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    27.107
    Antall liker
    56.939
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Tester en 218 IA her nå på Klipsch forte II,de er oppgradert med nye diskanter og delefilterene i fra Crites .
    218 låter utrolig bra på Klipsch med krefter i massevis. Fikk et stort åpent lydbilde med mye detaljer i lyden på musikk jeg kjenner godt,her mangler det ikke noe. Flott diskant og mellomtone,ikke noe og si på bassen heller,men litt mere hardt slående er Onkyo M 508. Liker denne forsterkeren veldig godt og skal lytte mere og skrive litt til om noen dager :)

    O
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg er redd jeg liker dette veldig godt. Kommer tilbake med en skikkelig rapport senere.

    -Oppdatering 2:
    Jeg er herved blitt fan av rør. Min neste forsterker skal være en rørforsterker.
    Kjenner meg igjen i den! Og vips sto det en 216IA i rack't permanent
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    27.107
    Antall liker
    56.939
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Spilt masse vinyl,jeg må få en bedre riaa men det låter greit.
    Utrolig behagelig lyd i den forsterkeren :)

    O
     

    Vedlegg

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Nå er det snart ledig i køen for å teste LM Audio 216IA :) Det er bare å ta kontakt om man skulle være interessert.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Johan Tester LM-216IA. Førsterørs-reisen som ikke vil være den siste.

    Da skal jeg prøve å skrive litt om min opplevelse av å ha en LM-216ia i hus.
    Dette er første gang jeg skriver på dette viset om et hifi-produkt, så jeg får bare beklage om dette blir litt uleselig. :)
    Jeg får først begynne med at jeg er helt ny med rør. Har aldri hatt det hus og hadde egentlig aldri tenkt jeg skulle hatt det i hus heller. Det måttet i så fall ha blitt en hybrid eller rør-pre til en eller annen effektforsterker. For som så mange sier, man må ha bra med effekt for at det skal låte bra.

    -Og du verden så feil jeg har tatt.

    Jeg kom over dette tilbudet til Sveinung om å få prøve ut en LM-216IA over en periode, og heiv meg på. Noe jeg i dag virkelig ikke angrer på.
    Jeg fikk denne flotte saken i hus for et par uker siden, en ganske massiv, tung sak som virker å være meget godt skrudd sammen.
    Det var slitsomt å bære den de 400 meterne fra postkontoret til bilen. Godt innpakket med dobbel papp og god polstring.
    Koblet den til og slo på. Satt på knær og fulgte med mens rørene glødet seg opp. Etter 30 sekunder slutter lampen foran og blinke, går over til å lyse konstant og den er klar til bruk.
    Det var noe helt spesielt med å se disse rørene gløde seg opp. Finn nesten god stemning bare av å se på dem.
    Ventet 15 minutter ekstra før jeg begynte å sjekke bias, noe som er en meget lett affære på denne forsterkeren. Det er genialt enkelt med instrumentet som viser nivået da man vipper over bias-bryterne. Og så er det bare å justere inn med skruene ved siden av rørene. Enkelt og oversiktlig. Selv for en fersking som meg.

    Nå var man dessverre litt uheldig med at det ene smårøret var defekt når jeg fikk den i hus, så det gikk noen dager før jeg virkelig fikk testet denne saken. Men selv med et rør som lagde brum, merket jeg at det var noe spesielt på gang her.
    Fikk etterhvert nytt rør på plass og det ble planlagt en seriøs lytte-session.
    Og den session pågår fortsatt mens jeg skriver dette flere dager etter. Dette var magi. Magi i Triode-mode.
    Forsterkeren henter frem detaljer jeg ikke ante fantes og kaster dem ut i rommet på en ny måte for meg. Det låter stort og de gamle tannoyene mine blir med ett enda bedre og forsvinner enda mer i lydbildet. Og den leverer på nær sagt all slags musikk jeg har spilt med den, jeg synes til og med den får en del låter med dårlig kvalitet til å låte bedre, og det vil jeg mener er et godt kvalitetstegn.

    Instrumenter og detaljer blir plassert ut så ryddig og åpent, at jeg har blitt helt frelst. Frelst i rør.
    Såpass at jeg kom over en Music angel med oppgraderte rør som jeg bare måtte teste ut for å få sammenlignet, hvor stor var egentlig forskjellen? Kunne prisen på LM forsvares?
    Svaret på det er et rungende JA! MA låt godt den også, men har langt fra samme magien og ryddigheten som LM kan tilby. Legger man til at LM har mye mindre støy kontra MA, så er vel saken ganske så klar. (Joda, MA kan modifiseres, så jeg skal ikke uttale meg for mye om denne, men ut av boksen, låter LM langt bedre i mine ører)

    Jeg har testet ut å bruke den i Ultra-linjær modus, og da får den mer krefter helt kart. Men da forsvinner noe av oppløsningen fra Triode. Så hos meg blir det benyttet triode hele tiden. Har testet å bytte mellom 4 ohm og 8 ohm utgangene, men på mine Tannoy som er 6 ohm, er nok 4 ohm å foretrekke. Ikke stor forskjell her, men vil mene dette passet mine høyttalere best.
    Siden jeg nå også kjøpte inn en MA med oppgraderte KT-88 rør fra TAD, måtte jeg selvfølgelig prøve de også på LM. Og magien vokste enda noen hakk. Det ble en mørkere lydsignatur, men mer luftig oppløsning på det hele. Bassen ble strammet opp veldig. Og det hele låter enda større og mer behagelig. (Dette passer kanskje ikke for de som vil ha lyden mer klinisk, men om du liker det mer laid-back og behagelig, er dette helt klart en god kombo)

    Det ligger åpenbart et visst forbedringspotensiale på denne forsterkeren ved rør-bytte. Og jeg lurer fælt på hvor bra man egentlig kan få det ved bytte av samtlige rør på denne.

    For her ligger et av de 2 små minus jeg kan komme med på denne forsterkeren. Det vil si, rørene er skyldige i det største av disse 2 minusene. Jeg synes det låter noe skarpt og vel frempå i toppen og kan bli litt slitsomt i lengden på høyt volum. Det andre punktet er at jeg kunne nok ha tenkt meg noe mer effekt til mine gamle, strømglade tannoy.
    Dette vil kun merkes på høyt volum, da faller ting litt sammen. Så det er ikke noen forsterker man benytter til party. Men det har nok aldri vært tanken heller. På Normalt til ganske høyt volum låter den aldeles nydelig, og jeg får bare gjenta at jeg har herved blitt frelst på rør. Det gir en unik lyd som jeg aldri før har opplevd og jeg er helt fascinert. Jeg har ingen problemer med å anbefale denne forsterkeren. Den har herved blitt min referanse når det gjelder forsterkere.

    Jeg var egentlig i ferd med å gjøre en deal med Sveinung med å kjøpe en slik og oppgraderte rør, men når jeg nå har lagt ut min Musical Fidelity forsterker til salgs, har det dukket opp et annet tilbud som jeg bare må prøve ut først. (Beklager igjen dette, Sveinung)
    Men dersom denne ikke innfrir, kommer jeg til å stå og banke på døra til Sveinung igjen for å trygle ham om å selge meg en LM-216ia i stedet. (Hvis det er
    tilfelle, skal jeg sørge for å kommentere det her inne, for da er LM sinnsykt bra for å si det slik og vil være verdt sin vekt i gull)

    Jeg får herved takke Sveinung og Mala Audio for lånet av denne forsterkeren. Jeg gir ham og denne forsterkeren meget gode skussmål og kan virkelig anbefale andre dette. :)

    (Kan også legge til at ene kollegaen min har kjøpt seg en LM-216ia etter tips fra meg, og han er kjempefornøyd med den til sine Tannoy DC6T SE. Han har nå bestilt seg nye smårør også som han har fått anbefalt av Sveinung. Gleder meg til å få høre det hos ham)
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.140
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Den "skarpheten" og opplevelsen av et noe overivrig øvre mellomtone/nedre diskantområde forsvant hos meg når jeg skiftet småsignalrørene.
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Det stemmer nok. Spesielt de originale 12BH7 rørene fra Electro Harmonix er ganske friske i toppen sammenlignet med mange NOS rør som ofte låter noe roligere.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.140
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg bruker nå GE 12bh7 fra 60 tallet og nye tung sol ecc83 rør. Det finnes såklert bedre rør, men jeg opplever disse som bedre enn de som følger med. Rør rulling er en del av sjarmen med rørforsterkere.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    2.019
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    OBS!!! Ble til at jeg fikk mulighet til å teste en LM 502 DAC gitt... VELDIG spent på den :).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    2.019
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Står på Mala Audio sine sider at den er 19cm høy ??? stemmer dette? :p.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Var hos Sveinung Mala i dag og fikk låne LM218iA. Fikk og låne en fin DAC fra Audio-GD, hyggelig som han er. Jeg har en tungt modifisert Music Angel KT88 sjøl (ikke moddet fra Mala).

    Førsteinntrykk: hakeslepp! :)

    Skriver mer detaljert senere om det er interessant.
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    27.107
    Antall liker
    56.939
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Var hos Sveinung Mala i dag og fikk låne LM218iA. Fikk og låne en fin DAC fra Audio-GD, hyggelig som han er. Jeg har en tungt modifisert Music Angel KT88 sjøl (ikke moddet fra Mala).

    Førsteinntrykk: hakeslepp! :)

    Skriver mer detaljert senere om det er interessant.
    Det var jeg også,fikk med en LM 501 IA. Må si jeg liker lyden i LM veldig godt. Denne er helt ny så må få noen timer på seg.
    Byttet 12ax7 i telefunken nos og 12au7 i mullard nos,dette låter bra :)

    O
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Imin LM 218IA står det idag Psvane mk2 12ax7 . Det skulle vel bli en bra oppgradering i å bytte ut disse 2 rørene til Mullard NOS rør -Telefunken NOS -RCA NOS etc. Psvane rørene spiller jo en god del bedre enn originalrørene men det er vel enda mere å hente lydmessig med NOS rør kanskje.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    320
    Antall liker
    797
    Sted
    Porsgrunn
    Var hos Sveinung Mala i dag og fikk låne LM218iA. Fikk og låne en fin DAC fra Audio-GD, hyggelig som han er. Jeg har en tungt modifisert Music Angel KT88 sjøl (ikke moddet fra Mala).

    Førsteinntrykk: hakeslepp! :)



    Skriver mer detaljert senere om det er interessant.
    Blir litt feil (veldig feil) å sammenligne, men hva er den største forskjellen i forhold til MAen?
    Har selv en umoddet makt88 og vurderer å gjøre noen endringer.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Var hos Sveinung Mala i dag og fikk låne LM218iA. Fikk og låne en fin DAC fra Audio-GD, hyggelig som han er. Jeg har en tungt modifisert Music Angel KT88 sjøl (ikke moddet fra Mala).

    Førsteinntrykk: hakeslepp! :)



    Skriver mer detaljert senere om det er interessant.
    Blir litt feil (veldig feil) å sammenligne, men hva er den største forskjellen i forhold til MAen?
    Har selv en umoddet makt88 og vurderer å gjøre noen endringer.
    Jeg skal forsøke å svare deg :)….. Men min MA KT88 er ganske tungt modifisert...
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Da tenkte jeg at jeg skulle dele litt av mine inntrykk av LM218iA.


    Aller først vil jeg takke Sveinung Mala for fantastisk service. Den mannen fortjener masse salg :)
    bilde 1.jpg


    Jeg starter med en liten sammenligning mellom LM218iA og Music Angel XD-800mk3.

    Det første som slo meg, var hvor enorm LM218 var iforhold. Ikke bare i ren størrelse, men i masse. For de av dere som er kjent med MA, så er ikke det en liten sak heller. Den er ganske robust i størrelse, og er tung med sine 20 kg. Men ved siden av LM218, ble det David og Goliat! LM218 er massiv med sine drøye 36 kg. Og det merkes når den skal settes forsiktig ned på bordet. Men nå ble MA satt på et annet rom, og LM218 fikk plassen for seg sjøl.

    Jeg trykket på strømbryteren på venstresiden, og det første jeg legger merke til er hvor mye 845-røra lyser ift andre rør. Jeg syntes dette var kult :) Byggekvalitet generelt reflekteres av prisen. Det er lett å se at LM218 koster 26.000 kroner og MA drøyt 6000 kr. Jeg lot den stå på i 15 minutter, sjekket bias, men så klarte jeg ikke vente stort lengre. Alene hjemme, var jeg også, og kunne rekke ett par timer før kone og barn invaderte stua….

    LYD:
    Jeg hadde også fått låne en DAC hos Mala (GD Audio), men siden den ikke viste seg frem på Macbook Air med en gang, så ble første lyttetest med vinyl.

    På min Technics SL1210mk2 lå allerede Tracy Chapman (Crossroads) original fra 1989. Frem med karbonbørsten, tok forsiktig tak i Sumiko headsjellet og la Ortofon Rondo Red på første rilla. Jeg satte LM218 på kl. 9 på volumkontrollen, da jeg ikke visste hvor høyt det ville bli på ProAc D25. Det første jeg hørte, eller IKKE hørte, var at det støyet mindre før musikken startet.

    MEN SÅ! REGELRETT HAKESLEPP!!! Ja den datt helt ned på gulvet!!! Jeg satt der ganske målløs og ble sittende å måpe og flire merkelig for meg selv:D Det var en klarhet og en dynamikk, som gjorde at jeg fikk ny pickup. Det hørtes ut som om jeg både hadde byttet PU og Riaa, for makan til mikrodetaljer, kontrollert bass og en ekstremt luftig og flott mellomtone hadde jeg ikke hørt i min stue. Men det som kanskje gjorde størst inntrykk var dynamikken. Nå hørtes virkelig forskjellen mellom rolige partier, og der hvor stemmen skulle øke i volum.

    Unknown.jpeg

    Enda mer av dette, fikk jeg da jeg satte på min favoritt LP: Miles Davis (Kind of Blue) 200 gram audiofil vinyl. Det var en vegg av organsik ekte lyd som strømmet ut. Rett og slett high end lyd!

    Skal jeg sammenligne med min Music Angel KT88 (som er heftig modifisert) og med veldig gode rør, så må jeg først si…eller hvor skal jeg begynne. Music Angel er en knall forsterker, og man får ekstremt mye lyd for pengene. Trolig mer enn med noen annen forsterker under 10.000 kr. Men måten LM218iA holdt kontroll på ProAc D25 (88db følsomhet), var helt rått. LM218 tar tak i D25, og gir bass en fylde og dynamikk MA bare ikke makter. Elementene stopper lynhurtig, og det hele gjøres så lekende lett. Jeg har enda ikke skrudd volumbryteren forbi kl. 10! Selv ikke på vinyl. Den kontrollen LM218 har på ProAc´ene kan sammenlignes med en bil med 100hk (Music Angel) og en bil med 300hk (LM), og hvor begge bilene kjører i 150 km/t. Bilen med 300hk har så vidt begynt å røre på seg, og bare cruiser av gårde. 100-hesteren begynner allerede å få litt pustevansker. Med LM218 går alt så lekende lett!

    bilde 5.jpg

    Så tid for å teste sammen med DAC:Audio GD NFB1P

    Jeg startet først med musikk fra Wimp, som jeg benytter. Men siden Wimp ikke har kommet med ukomprimert Hifi-lyd på PC/Mac (kun iOS og Android), så forventet jeg meg ikke all verden av lyd. Dessuten har jeg en Aune DAC (versjon 1), og jeg har heller ikke så mye erfaringer med DAC. Jovisst så denne GD Audio rå ut. Tung og diger med flott byggekvalitet. Aune DAC spiller godt, men hvordan ville denne enorme lekkerbisken av en DAC spille i forhold lille Aune?

    Jeg begynte med Sophie Zelmani. Å du hellige alpakka
    :cool: Her var enda mer. Hun sto i stua mi og sang intimkonsert for bare meg. Instrumenter og resten av bandet kunne plasseres med enkelhet. Jeg hørte hver lille detalj i stemmen hennes. Bassen var nå enda et hakk strammere. Det hele blir bitte litt mer "klinisk" (dårlig ord egentlig, fordi det låter ikke klinisk i det hele tatt), men det er i forhold til vinyl; som også er ekstremt oppløst. Men med vinyl blir det litt mer varme enn fra Wimp/ DAC.

    Neste artist ut var fra iTunes Lossless, og fra egen CD-samling som er lagt inn på iMac via Apple nettverk.

    Angus & Julia Stone (For You):
    images.jpeg

    Utrolig oppløst, sart, dynamisk, ikke et snev av klinisk som på Wimp, men bare utrolig lekende lett. Bakgrunnen er sort, LM218 er utrolig tyst og mye tystere enn MA. Så etter partiet hvor Julia synger, uten instrumenter i bakgrunnen, så slår bassen til. Nærmest eksploderer av godlyd. Det er stramt og dynamisk som fy! Men samtidig er det balansert. Jeg får live-følelse og glemmer egentlig å lytte til forsterkeren, kun til musikken. Det har skjedd meg ved ett par anledninger tidligere, også, på hifi-messer; noe som er et godt tegn :)

    bilde 3.jpg


    Nå gleder jeg meg til hver gang jeg kan nyte forsterkeren alene i stua. Men det skal være sagt. Koner er ofte gode referansepunkter på lyd. For det første, sa kona, at LM218 var en veldig pen forsterker. Selv om den er stor, så ser den elegant og tøff ut, sa hun. Men da hun fikk lytte til noen sanger, så ble hun imponert av lyden. Hun sa ikke noe ift Music Angel, men til min kone og lyd å være; så er det tilbakemelding i Spitzenklasse herfra :):)

    bilde 4.jpg

    Min plan var egentlig følgende: Ny Riaa (Graham Slee Reflex M) deretter oppgradering av platespiller lager (Mike New Bearing) og ny pickup (Music Maker III eller Ortofon i over Rondo Red). For å si det sånn, så blir de planene utsatt til fordel for LM 218iA og GD Audio Dac! Bare det å ha en fjernkontroll, var veldig deilig igjen. Jeg synes også rørkombinasjonen som Sveinung har satt sammen er veldig bra. Det er klokkeklart og dynamisk. Mangler kanskje en anelse varme. Ikke mye. Men jeg kunne tenkt meg bitte litt varme til, noe som helt sikkert lar seg gjøre ved en annen rør-kombo. Nå sitter det originale LM Audio 845, Psvane EL34 og Psvane 12AX7.

    Og de som lurer på om 22 watt klasse A fra en Single Ended Triode forsterker med 845-rør kan bli i minste laget; vel da har du enten veldig tungdrevne høyttalere eller spiller i veldig stor stue.

    I tillegg er bias-justering en sann drøm ift MA KT88, selv om jeg ikke gjorde annet enn å kontrollere bias på LM218.

    For meg blir det bare å spare opp litt kroner, og så er det å bære dette inn enda en gang :) Det var tungt, men denne forsterkeren er som å hogge ved: den varmer to ganger :)

    Tusen takk, Sveinung, for at jeg fikk låne LM218iA. Du har sikret deg en ny kunde i hvertfall O0
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

svm88
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
49
Link til alle artikler
12
svm88 sine annonser
Bransjenyheter
LM Audio lanserer nye produkter!

LM Audio lanserer nye produkter!

  • 7
LM Audio lanserer nå to nye forforsterkere og to nye monoblokker! G2: Forforsterker G33: Monoblokker (300B PSE) 512CA: Forforsterker 503PA: Monoblokker(845 SET) Ta kontakt for mer informasjon...
Fortsett
Bransjenyheter
Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

  • 0
Mala Audio kjører junitilbud på alle produkter fra LM Audio! - 20% på alle produkter fra LM Audio. Gjelder alle produkter(lagervarer og bestillingsvarer). - 25% på ved kjøp av forsterker og DAC...
Fortsett
Bransjenyheter
Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

  • 0
Audio GD lanserer i disse dager to meget spennende nye nye integrerte forsterkere, som også er meget gode hodetelefonforsterkere. Mer informasjon: Precision 2: Audio GD Precision 2 - Mala Audio...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

  • 97
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på LM Audio sin DAC. Dette er en meget spennende dac som har fått gode tilbakemeldinger så langt. Vi...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

  • 23
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på deres større forsterker LM Audio 501IA. Denne forsterkeren er fra deres mer påkostede Gold serie og...
Fortsett
Bransjenyheter
Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

  • 6
Radian lanserer i disse dager sin nye serie kompresjonsdrivere med berylliumsmembran. De nye driverne er basert på deres tidligere produkter, men med nyutviklede membraner produsert av...
Fortsett
Topp Bunn