Testplate Hva bør jeg velge ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Litt av utfordringen med Well Tempered armen er at innstillingene er ikke helt isolert. Stiller man et parameter. Så påvirker det også de andre innstillingene. Derfor tenkte jeg det var smart å benytte en test plate for å spare litt tid på gråvjusteringene.
    Spilleren er litt kronglete å få til. Men når innstilling sitter, så er det en utrolig bra spiller. Jeg kjøpte den i sin tid fordi jeg var lei alle armen og drivverk som lagde støy. WT har jeg alltid opplevd som helt tyst.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Har fått Ortofonplaten i hus. Har testa litt på sporing. Her kan det være mer å hente. Synes kanskje sporene er litt korte. Kunne ønsket meg en hel side med anti - skating. Savner plutselig Stax Lamda signature hodetelefonene jeg benyttet når jeg finjusterte foregående PU. Har mange bokser i anlegget, men ingen hodetelefonutgang:(
    Må finne en løsning. Beste løsning er vel å stille inn i fart?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Er det Ortofon som er saken? Eller er det andre plater som er bedre, flere muligheter eller kan anbefales pga andre faktorer?
    Tror jeg bestiller en eller annen testplate, kjekt å ha på mørke vinter kvelder.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Flere andre forslag i tråden. Ortofon og HiFi News er de langt mest brukte og vil nok tilfredsstille de fleste.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Mange gode forslag, men vanskelig å konkludere for en amatør. Men man lærer saaakte 👍
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For en selverklært amatør vil Ortofon eller HFN garantert være nok, i alle fall et år eller to. Så kan du heller bygge videre på samlingen senere om du skulle føle for det. Selv har jeg fire-fem stykker, men det er bare for gøy. HFN og Ortofon er de eneste jeg egentlig har brukt.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg fått testet litt til med Ortofon platen. Siden jeg ikke har noen hodetelefoner på dette systemet. Så har jeg benyttet trikset med å skru på en høyttaler om gangen. Det går egentlig fint siden jeg har dipoler. Jeg merket at sporing ikke var perfekt. Purpleheart sporet ca 70μm ved 2,4g. Noe jeg ikke var helt fornøyd med. Jeg økte trykket til 2,55g. Da sporet PUen ca 100μm.Som må sies å være veldig bra. Grunnen til at jeg skriver cirka. Er at Ortofon ikke har klart å plassere hullet i senter. Derfor har jeg et lite kast som kan høres som en liten ujevnhet ved 100μm. Men ikke høres ved 90μm. Uansett er vi vel på ekstremt verdier?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Skating er størst i periferien da rillehastigheden er størst der.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jo, skating skyldes friction mellem nål og vinyl.
    Da radialarmen er fastforankret og nålen arbejder ude i et overhang hvor rotationsretningen er fra h mod v (indefter), føres armen fra h mod v. grundet friktionen.(stik modsat i et underhang).
    Mængden af OS skærper tendensen. Svinger en smule op/ned indefter.

    Læg en glat plade på og sænk nålen ned i perfirien. Armen bevæger sig hurtigt indefter.
    Sænk så nålen ned i inderdelen og se den langsommere bevægelse her.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Valla..... læs nu den PDF (misunderstanding & misinformation), så er du fri for at påføre forum´et flere fejlinformationer :sleep:
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Har du overhovedet selv læst den PDF?

    Hvad siger den PDF jeg ikke også skriver? Den bekræfter da netop skating aftager hen over pladen. At den så stiger det sidste lille stykke dog uden komme op i nærheden af tendensen i periferien.

    Når jeg skriver mængden af "OS" har betydning, er det af indlysende grunde nålens vinkel jeg skriver om.

    MHT LP kontra EP er der jo en verden af størrelse til forskel. Men du kan regne med skating-karakteristikken er nogenlunde ens indenfor det areal disse to har til fælles. (dvs det inderste stykke af LPén der størrelsmæssigt svarer til EP foregår i samme temperament)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja.... jeg har læst PDF´en. HELE PDF´en.
    Det hjælper ikke på sandheden, at du plukker små steder ud, som du så supporterer din teori med.
    Du skrev: " Skating er størst i periferien da rillehastigheden er størst der."
    Det er så ikke korrekt, når skating kraften er (tæt på) éns om det er 33 eller 45.
    Skating kraften er derimod afhængig af hvor på pladen armen/pickuppen står, og hvis du mener, at den stigende tendens mod centrum kan kaldes "det sidste lille stykke", er vist kun for at forsvare dit eget vrøvl. Tværtimod er skating kraften nærmest lige høj ved inderiller som yderriller, faldende mod noget mindre midt på pladen. Læg mærke til tallene på grafen: Yderriller = 38,5...... Inderriller = 37...... Midt på pladen = 33,5.




    Skating.jpg


    Desværre er du som sædvanligt så forstokket omkring dine egne fejlopfattelser, at jeg melder mig ind i flokken, der ikke orker at debattere mere med dig.
    Så ingen grund til at svare (mig) yderligere.
    Det har før været nødvendigt at argumentere 20-30 poster, før du indser, at du ta´r fejl (når du altså ta´r fejl, ikke altid :) ). Det gider jeg simpelthen ikke længere.
    Over & Out.
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Det var dog en arrogant holdning.:mad:

    Jeg har ikke inviteret dig til skrive med mig. Det valg traf du selv.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Nå har jeg fått testet litt til med Ortofon platen. Siden jeg ikke har noen hodetelefoner på dette systemet. Så har jeg benyttet trikset med å skru på en høyttaler om gangen. Det går egentlig fint siden jeg har dipoler. Jeg merket at sporing ikke var perfekt. Purpleheart sporet ca 70μm ved 2,4g. Noe jeg ikke var helt fornøyd med. Jeg økte trykket til 2,55g. Da sporet PUen ca 100μm.Som må sies å være veldig bra. Grunnen til at jeg skriver cirka. Er at Ortofon ikke har klart å plassere hullet i senter. Derfor har jeg et lite kast som kan høres som en liten ujevnhet ved 100μm. Men ikke høres ved 90μm. Uansett er vi vel på ekstremt verdier?
    Ja, det er vel kommentert tidligere ang. realistiske sporingaamplitude ref info fra Ortofon og Clearadio.
    Hva velger du av stifttrykk og ikke minst antiskating?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg søkte i gamle emailer og fant at det Ortofon svarte på spørsmål om sporing var at " “Real world” records’ cut usually do not exceed 60um. Thus a cartridge with a tracking ability 60um will be able to play over 99.9% of all records."

    Tror jeg sa 50μm tidligere, men det skulle altså være 60μm.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Hvordan justere anti skating på en testskive?
    Justerer AS til det er forvregningsfritt i begge kanaler. For lite gir forvregning i høyre kanal.
    Min erfarinng er at formye blir musikken litt fjern og for lite blir musikken litt for nær. Det er snakk om veldig små justeringer etter at begge kanalene er forvregningsfrie🌞🎶
    Det siste har ikke noe med testplate å.gjøre.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Justerer AS til det er forvregningsfritt i begge kanaler. For lite gir forvregning i høyre kanal.
    Min erfarinng er at formye blirmusikken litt fjern og for lie blir musikken litt for nær. Det ersnakk om veldig små justeringer etter at begge kanalene er forvregningsfrie🌞🎶
    Det skal jeg teste. Har kun brukt min testplate til azimuth justering.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Syns det er vanskelig å justere A-S med ørene fulle av tinnitus. Tok derimot å justerte på blankt område på slutten av en EP og syns at det ble veldig tydelig bedring. PU dro seg minimalt innover ved 2,5 til 3 cm fra innerste spor. Sjekket ytterst på platen og der stod den rolig før sporet tok tak. «Høres» ikke det OK ut da?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Så er det igen tid til Kolde Øl og Popkorn :)
    Nemlig. :).


    Det bliver jo ekstra bizard da Tandlægen (som skrev PDF) skriver:
    Most common solutions behave like above; highest anti-skate at outer grooves then gradually decrease until end of grooves.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Leste at TACET sin testplate var bra. Her den ikke selv men de fleste av mine 10 Testplater er ubrukelige da senterhuller ikke er i senter...
    Hifinews er den værste
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Har selv revidert mitt syn på plata fra Ortofon. Var egentlig bare sporingstesten som jeg hadde nytte av. Jeg justerte meg inn må max sporing ved å øke trykket litt. Men fortsatt innenfor PU produsents verdier. Jeg oppdaget at lyden led veldig av den nye innstillingen. Når jeg så nærme på PUen i sporet på test plata. Oppdaget jeg at stiften blir utsatt for veldig store krefter som drar armen ned og frem. Min konklusjon var at dette er en unaturlig tilstand å stille inn etter. Jeg gikk tilbake til min tidligere insilling av vekt. Golden kom tilbake. Sak avsluttet og Ortofon platen er til salgs:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Flere andre forslag i tråden. Ortofon og HiFi News er de langt mest brukte og vil nok tilfredsstille de fleste.
    Tja, Hifi News Test record ,den jeg har er ræva, den er så usentert at jeg måtte file et ovalt hull for å få noenlunge stabil tone på testfrekvensene. Og det er så mye knoting pga det at hele platen er kassert.
    Jeg har ca 10 testplater fra 1970 og oppover inkludet Bruel &Kjær og Ortofon , Clearaudio Trackability er den desidert best sentrerte om man vil måle wow&flutter, side 2 har et 15minutters 3150Hz spor med en uendelig spor utenfor så man kan sjekke sentereringen, og den er meget god. Den første siden har varible sporingstester, Men det er ikke noen tester for arm resonans og sånn , slik Hifi-news har.

    Jeg har bestilt frekvens sweip test plate TRS1007 fra Clearaudio for å sjekke pick-up respons. De platen jeg har fra før gir varierende og avvikende resultat
    her er noen av mine..
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om den er usentrert så vil jo enhver testplate være helt eller delvis ubrukelig. Min HFN er imidlertid godt sentrert.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Har nå investert i et sett hodetelefoner med Amp. Jobbet en del foregående helg med å justere armen etter øret og syn. Men fant ut at det ikke blir bra nok. Mangler for mange nyanser med klokker på huet. Jeg endte egentlig op med å gjøre små justeringer og løpe frem og tilbake fra lytteposisjon på hovedanlegget. Har kommet til et punkt hvor jeg har gitt opp testplatene. Jeg har nå justert ned trykket på stiften til 2,4g og antiskating nesten til null. Teoretisk skal det ikke være bra, men sporer fortsatt innenfor grensen på 60. Lyden er friere og klinger bedre ut. Jeg har ikke greie på det, men stiller meg spørsmål om antiskating. Det virker som det blir en veldig har belastning på opphenget i PUen når man stiller armen til å motvirke alle skjærekreftene. Nålen dras inn og armen drar ut. Hos meg virker det som PUen jobber friere når armen ikke kjemper mot skjærekreftene. Opplevelsen er fra en som er gammel, halvblind og halvdøv :) så alle forbehold tas i betraktning.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mitt inntrykk er at disse forholdene varierer veldig fra arm til arm. En Syrinx PU3b jeg lenge brukte hadde lite behov for anti-skating og det samme gjelder armen jeg bruker nå, en Thomas Schick. På Jelco SA-750E og Micro-Seiki MA-505X var imidlertid anti-skating et must for å oppnå et godt resultat.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Har nå investert i et sett hodetelefoner med Amp. Jobbet en del foregående helg med å justere armen etter øret og syn. Men fant ut at det ikke blir bra nok. Mangler for mange nyanser med klokker på huet. Jeg endte egentlig op med å gjøre små justeringer og løpe frem og tilbake fra lytteposisjon på hovedanlegget. Har kommet til et punkt hvor jeg har gitt opp testplatene. Jeg har nå justert ned trykket på stiften til 2,4g og antiskating nesten til null. Teoretisk skal det ikke være bra, men sporer fortsatt innenfor grensen på 60. Lyden er friere og klinger bedre ut. Jeg har ikke greie på det, men stiller meg spørsmål om antiskating. Det virker som det blir en veldig har belastning på opphenget i PUen når man stiller armen til å motvirke alle skjærekreftene. Nålen dras inn og armen drar ut. Hos meg virker det som PUen jobber friere når armen ikke kjemper mot skjærekreftene. Opplevelsen er fra en som er gammel, halvblind og halvdøv :) så alle forbehold tas i betraktning.
    Regner med at du fremdeles har The Well Tempered Classic. I så fall har vi fremdeles samme kombinasjon.

    På min Clear Audio CharismaV2 og Ortofon Windfeld Ti kreves det en viss AS for at musikken åpnes opp. Bruker anbefalt stifttrykk 2.3g på OWT.
    Min spiller er ca. 35 år - har ingen erfaring med andre spillere.

    Der er mulig å justere AS trinnløst på TWTC under spilling, har tester AS på nytt i dag med Weather Report/Mysterious Traveller, ikke tvil hos meg, det må en viss AS til.
    Det er min erfaring, men vi har jo ikke samme PU.

    Hilsen en eldre herre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn