jane skrev:
Andreas skrev:
Jeg kikket litt på slike glødespennings - skjemaer med choke tegnet av Machmat, leste litt i M.Jones boka, Erlands tråd, diyaudio og så videre. Ser at du ikke bruker det i dine konstruksjoner, men jeg ble så opphengt i at glødespenningen skulle være svært godt regulert da jeg leste i M.Jones boka. Synes også en choke er en enklere greie enn en aktiv regulering.
Å putte en choke eller to i glødekretsen bedrer ikke reguleringen av glødespenningen. Hvis noen forsøker å overbevise deg om at jo mer jern du bruker til bedre blir det, så stemmer det neppe i denne sammenhengen.
Nå snakker jeg fortsatt om glødingen, jeg har ikke nevnt andre ting: Når det gjelder kanalseparasjon så er denne rimelig uavhengig av hva du gjør i glødekretsene. Vi snakker tross alt om indirekte glødede rør her...
Jan E Veiset
Det er ingen som i denne helt spesifikke sammenhengen har fortalt meg at mye jern er bedre. Derimot: å si at jeg er helt upåvirket av alt snakket om trafoer her og eksotiske deler der, ville være løgn. Det er jo hele prosjektet et bevis på i og for seg, med alle trafoene. Motivasjonen med å bruke endel "jern" er dog ikke bare ut i fra lysten til å shoppe fine hifi - komponenter.
Vi hadde først planlagt en regulator basert på 6n1p til B+. Da jeg kom hjem med trafoene og begynte å se på filterløsninger i PSUD2 fant Slarssen ut at regulatoren noe unødvendig da rippel ble så lavt som det er nå. Det er jeg glad for og jeg hadde jo Erlands pre i tankene, akkurat som jeg er nå glad for at jeg valgte katodebias fremfor fixed bias løsningen som også hadde gjort prosjektet mer komplekst. Jeg har også lånt øre til en trafokoblet preamp, riktignok ikke et singel-ended design, og blitt helt frelst!
Jeg har jo selvsagt som mål å basere byggeprosjektene mine på godt design, fremfor hifi -candy, men da jeg har holdt på litt på egen hånd nå så er nok designet basert litt mer på tro enn på kunnskap. Det har vært moro og holde på med beregninger og det er motiverende å skjønne mer av hvordan ting henger sammen, selv om jeg nå har et stykke igjen. Det ligger noen mursteiner i bokhylla som som jeg har planer om å begynne på - en gang!
Når du sier det du sier ovenfor så tenker jeg, med min korte fartstid innen disse spørsmålene, at det er basert på følgende (hentet fra M.J-boka): Rør er designet for ac-glød og derfor nokså upåvirket av "differential mode" støy i glødeforsyningen.
Om jeg putter glødefilteret fra din BO-pre, Jan, inn i PSUD2 så får jeg 0,4V rippel.
Har ikke helt klart for meg forskjellen på "differential"- og "common"-mode støy. (Differential opptrer i ulik retning for + og jord, mens common i lik retning for + og jord - å lese er en ting, å forstå er en annen sak). Differential filtrer man bort med filter på +/hot, mens common med en CM spole mlm + og jord. Common mode støy kan lade opp den kapasitive koblingen mlm filamentet og katoden i et indirekte glødet rør, mens det kan ikke differential mode. Derfor spiller BO - rørpre utmerket med litt rippel i glødetrekket. Det høres ikke fordi det ikke påvirker katoden.
Jeg kan ingenting om teori som opponerer mot det overstående, men M.J boka har et avsnitt som heter "a better powersupply" hvor han konstruerer et choke input filter til glødeforsyningen. Han sier der: "the worst culprit for generating noise is the rectification process and the smoothing process, particulary if capasitor input, so choke input supplies is obligatory." Men han gir ingen annen forklaring enn at choke input trekker en jevn strøm fra powertrafoen, mens capasitor input trekker i pulser. Derfor lager IP filter mindre støy enn PI filter.
Min vurdering var at choke input for glød var litt voldsomt for dette prosjektet. Slike choker er ikke så lett tilgjengelige og det koster endel mer enn choker til PI filter. Så tanken min var at et CLC filter gjorde glattingen litt bedre/ på en annen måte enn ett RC/CRC filter, og at støy var mer enn det jeg skjønte meg på. Jeg fant eksempler på slike filtre fra aktører jeg har oppfattet som seriøse, og tenkte da at det ikke var så på jordet. (Der tok jeg kanskje feil?) Hammond choker egnet til slikt bruk er enkelt tilgjenelig og rimelige, og når jeg skulle lage et eget og stort chassis til PSU så var det ikke vanskelig å putte inn både en og to slike.
Nå er kanskje ikke tråden egnet for et dypdykk i problematikken rundt støy, men jeg lar meg gjerne veilede litt og om det fører til endringer i skjemaet så var det jo derfor jeg la ut tråden.