The Blasting Casters - venner av Chromecast

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Natt til lørdag kjøpte jeg en demobrukt Arcam rLink DAC til 500 kroner pluss frakt til CC Audio hos Stereofil. I dag ringer de og sier at den var solgt før jeg kjøpte den. De tilbydde meg en ProJect DAC nedsatt fra 1100 til 1000 isteden (for å gi et annet tilbud fikk jeg altså en hundrelapp i avslag på den dårligste DAC-en de har i butikken). Er alt annet enn fornøyd med at de har ting liggende ute på nettsiden sin som de ikke har til salgs, og faktisk lar folk kjøpe dem for senere å sende pengene tilbake når de ikke har den likevel.

Jeg kunne sikkert ha insistert på at de må gi meg et bedre tilbud enn det med kjøpsloven i bakhånd, siden de ikke kan levere rLink lenger og likevel annonserer for den. Men dette orker jeg ikke. Tar heller lærdom av det og kjøper aldri noe tilbud på nettet fra Stereofil, for de oppdaterer ikke siden sin så du er ikke sikker på om produktet du betaler for finnes eller ikke.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Noe ugreit det der. Sjekket på finn.no?
Jada, sjekker innom både Finn og Torget nesten daglig. Men har ikke dårlig tid. Synes CC låter greit til akkurat det bruket jeg har nå og liker at det går i trinn. Tar det hele med den største ro siden CD er hovedmediet mitt, og vinylsnurre er også på vei inn.

D

Desillusjonert

Gjest
Finnes det gode tester av hvor god CC Audio er koblet til en OK DAC?
Jeg har koblet min til en Abrahamsen V6.0 og synes det låter velg OK. Men jeg har klart å lure meg selv før også...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Finnes det gode tester av hvor god CC Audio er koblet til en OK DAC?
Jeg har koblet min til en Abrahamsen V6.0 og synes det låter velg OK. Men jeg har klart å lure meg selv før også...
Det klarer vi alle fra tid til annen, men jeg tror ikke du har lurt deg selv nå. Også jeg savner helt seriøse tester der både digitalutgang og analog utgang vurderes ut fra strenge kriterier, ikke bare ut fra "dette var mye for pengene". Har den mye jitter som gjør at jitterkilne DAC-er ikke er å anbefale, for eksempel?

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Jeg har gjort noen tester hjemme der jeg har testet lyden på CC Audio koblet med optisk kabel inn i min Devialet 200 vs lyden på Devialet sin trådløse Air-løsning vs samme album på CD som har vært spilt fra min Oppo 103 og digitalt inn i Devialet. Det er altså DAC'en i Devialet som har vært brukt i alle tre tilfellene.
For streaming spilte jeg fra Tidal Hi-Fi.

Jeg testet bare noen få låter, men inntrykket var at jeg ikke hørte forskjell på CC Audio vs Air, men at CD låt bedre på et par-tre av platene. Jeg mistenker at dette skyldes at filene ikke alltid er i full CD-kvalitet, selv om de teoretisk kunne ha vært det.

Jeg har også tidligere testet en Bluesound Node 2 hjemme mot CC Audio, uten å høre forskjell når de var koblet til digitalt (i et tidligere oppsett).

Konklusjonen må nok være at CC Audio gir utrolig valuta for pengene, selv om den sikkert ikke matcher de virkelig dyre løsningene a la Aurender o.l.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er klart. Jeg ville nok ha byttet ut min CC Audio i hovedriggen hvis jeg fikk et godt tilbud på en topp streamer isteden. De billige puckene får jeg likevel bruk for andre steder i huset. Når det kommer til Tidal Hifi så kan den ikke trylle når filene som Tidal kun tilbyr er 96k i 44,1. Av de jeg har liggende som favoritter i Tidal er det i alle fall en som er det.

Takk for lenke, ragwo.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Hvis man går ut fra at digital transport er nettopp digital transport så handler det hele om at denne transporten kommer frem eller ikke. Jitterproblemet overlater jeg til DAC og måten denne synkroniserer med kilde. Lynx Hilo tilpasser seg til kilde og reduserer jitter til et ikke hørbart nivå.

Etter dette handler det kun om brukervennlighet samt at kilde kan levere det som leveres til den uten nedskalering.

For meg blir skikkelig dyre streamere kun en kostnad som jeg heller vil plassere andre steder i anlegget.

D

Desillusjonert

Gjest
Spørsmålet om hva som er verdt å betale for og om high end produkter faktisk er high end dukker alltid opp. Spesielt nå som vi har et helt nytt produkt. Dette spørsmålet er nærmest umulig å svare på da de som besitter et godt sammensatt og kvalitetsmessig dyrt anlegg alltid vil høre både mere og mere nyansert enn et "billig" anlegg. Chromecast Audio er vel aldri ment for disse anleggene.

Allikevel kunne det vært meget interessant med en liten blindtest og funnet ut hvor god den er. Jeg må innrømme at jeg er ikke skjønner hva andre streamere skal gjøre så mye bedre enn hva denne gjør i mitt anlegg. Men jeg har heller ikke det man kan kalle et high end anlegg.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spørsmålet om hva som er verdt å betale for og om high end produkter faktisk er high end dukker alltid opp. Spesielt nå som vi har et helt nytt produkt. Dette spørsmålet er nærmest umulig å svare på da de som besitter et godt sammensatt og kvalitetsmessig dyrt anlegg alltid vil høre både mere og mere nyansert enn et "billig" anlegg. Chromecast Audio er vel aldri ment for disse anleggene.

Allikevel kunne det vært meget interessant med en liten blindtest og funnet ut hvor god den er. Jeg må innrømme at jeg er ikke skjønner hva andre streamere skal gjøre så mye bedre enn hva denne gjør i mitt anlegg. Men jeg har heller ikke det man kan kalle et high end anlegg.
Utover den analoge lydkvaliteten (som jo er irrelevant for de med DAC) er det nok brukergrensesnitt som utgjør den største forskjellen - i teorien. Og nettopp fordi det er i teorien så ville det vært interessant i å lese en seriøs test med sammenligning med dyrere og mer high end-retta systemer.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Takk skal du ha, Frog79. Da er i alle fall målefasiten kommet. Med subjektive kommentarer til effekten på lyd. Lurer på om jeg ikke skal ta kontakt med en kompis som har en Audio Alchemy DTS liggende ubrukt for å kjøre den mellom CC Audio og Audio Alchemy DDE1. Sistnevnte DAC er som kjent kilen på jitter, og førstnevnte komponent er utviklet for å "eliminere" det problemet. Hvis det overhodet skulle være noe problem.

I dagens søken etter strømforsyningen til Abrahamsen A-DAC til headfi-riggen fant jeg også strømforsyningen til DDE1. Så nå må jeg bare se om jeg har en optisk kabel som passer CC liggende i en skuff et sted. Skal liggende litt forskjellig rundt omkring.

D

Desillusjonert

Gjest
Takk skal du ha, Frog79. Da er i alle fall målefasiten kommet. Med subjektive kommentarer til effekten på lyd. Lurer på om jeg ikke skal ta kontakt med en kompis som har en Audio Alchemy DTS liggende ubrukt for å kjøre den mellom CC Audio og Audio Alchemy DDE1. Sistnevnte DAC er som kjent kilen på jitter, og førstnevnte komponent er utviklet for å "eliminere" det problemet. Hvis det overhodet skulle være noe problem.

I dagens søken etter strømforsyningen til Abrahamsen A-DAC til headfi-riggen fant jeg også strømforsyningen til DDE1. Så nå må jeg bare se om jeg har en optisk kabel som passer CC liggende i en skuff et sted. Skal liggende litt forskjellig rundt omkring.
Ligger du rundt? Ikke bra... :)

Topp Bunn