The Gunner's Dream

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Stämmer. Vet inte om du läst i tråden min Frikken, men jag har nu haft min Koetsu hos ESC två gånger och båda gångerna har diamanten lossnat under avspelning.

Färdig med de. Behåller jag Koetsun har jag bestämt mig för att sända den till VdH annars säljer jag den som den är.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Min är vintage, har varit hos VdH tidigare en gång på 90-talet, två gånger hos esc och gud vet vad mer den genomgått. Hade det varit en ny Koetsu till förstagångs-retip hade jag tänkt annorlunda, men med denna har den nog mist orginalitet redan.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.622
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Begynner snart å bli glad for at jeg ødela min Ortofon Rohmann før jeg fikk testet den etter rebuild hos ESC.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er det ikke soundsmith som er greia da, gutter?
    a.j. vdh har begynt å skjelve fælt på hendene på sine gamle dager og opererer med priser som gir grunnlag for politianmeldelse, og esc er jo regelrette banditter som fortjener å bli hengt oppned på torget i ashtead og få smeltet boron helt ned i endetarmen til det drypper ut av munnen.

tror det er sånn det ligger an.
    men det kan også være at jeg aldri har retippet en eneste pickup i hele mitt liv og bare sitter og vrøvler basert på fordommer. ;)

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Menar jag betalade i underkant av 400€ sist gång min Grasshopper var hos A.J. Det inkluderade cantilever, reparation av oppheng + den dyraste slipningen. Det tycker jag var en helt okey pris med tanke på det som faktiskt blev gjort. Men blir mannen ostadig på händerna, han blir ju trots allt inte yngre, så hjälper det lite i framtiden..

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.622
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.735
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helg, folkenz!:D

For en uke vi har vært gjennom her på HFS :p. Store hjerner vrenges i kabeldiskusjoner, vonde ord kringkastes, tenner gnisses og biter underleppene til blods.

Og nå, på helgens inngang, får vi servert en herlig tråd der det gjøres forsøk på å emulere rørlyd med diverse verktøy. Vi får der høre bla at "rør maler med bred pensel og låter ikke oppløst". Men rørlyd er tiltrekkende likevel for noen, som ikke vil bruke rør:rolleyes:. Rart, egentlig, denne trangen etter å herme rør som vi ser fra tid til annen. Det låter da ikke nødvendigvis bedre, bare annerledes. Man hører i langt mindre grad - om noen - folk med rørutstyr som prøver å emulere SS - det hadde tatt seg ut!
    Jaja, herrene får emulere videre :rolleyes:

Apropos SS vs rør. Jeg solgte ganske nylig EC ECP2 etter noen ukes sammenligning med Cary Ph 302 (jeg har unnlatt å skrive om dette siden kjøperen prøvde å selge den videre, og jeg ville ikke forkludre til hans salg. Den er nå solgt). Er det det en av de to som maler med bred pensel, låter farget og mindre oppløst, så var det nettopp ECP2. Litt klassisk SS som emulerer rør. Den forutinntatte hadde høyst sannsynlig tippet at det er i ECP2 det satt rør i i en blindtest. For ordens skyld, ECP2 er en veldig god riaa, men den når bare ikke opp til Cary'en (ikke overraskende når sistnevnte koster mye mer).

Dernest er det nærmest blitt legitimt å forakte/fornekte følelsene når man lytter til (musikk)anlegget sitt. Vel, følelsen kan være det som skiller silikonpupper fra ekte. Lett å anta hvem som foretrekker hva her inne :rolleyes:. En robot hadde foretrukket silikonpupper, som har perfekte specs!;)

Et musikkanlegg illuderer virkeligheten, i en komprimert, hermetisk tapning. Til syvende og sist er det den enkelte lytter, ved hjelp av hjernen, som velger den illusjonen vedkommende tror mest på. Bare dårer forfekter hardnakket på at sin illusjon er det eneste riktige.
    Men også dårer bør kunne unne seg en pust i bakken. Så derfor:

God helg, alle sammen!;D

IMG_20191011_184419.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    morsomste denne uka er rørhaterne som diskuterer hvordan de kan bruke gudverktøyet dsp til å etterligne rør.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    finnes bedre ting å bruke tiden på
    nå Dexter Gordon: Go på A80
    helanalog kjede med passive filtre og "raka rør"

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Begynner snart å bli glad for at jeg ødela min Ortofon Rohmann før jeg fikk testet den etter rebuild hos ESC.
    Ikke noe galt med jobben de gjorde på den,værre med den "jobben" du gjorde ;)

O
    BOOM! - sitat en hvilken som helst amerikanerO0.

Altså, ESC er ganske så sikkert dyktige, og lykkes i de aller fleste tilfeller. Men de gjør, som vi har sett, feil også. Og det er da servicebiten kommer inn. Og der møter man døve ører og arrogante assholes.

For min del stryker jeg ESC og VdH av lista. Da gjenstår SoundSmith av de jeg vet om. Hva med disse gutta?

Darius Valiunas Cartridge repair and retipping service and making FC cartridges

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.074
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Du får ta en tur til meg og høre på ECP2 så får du ett annet inntrykk av hur den også kan låte! Tenker vi sier det er system avhengig hur resultatet blir:)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.607
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ikke noe galt med jobben de gjorde på den,værre med den "jobben" du gjorde ;)

O
    BOOM! - sitat en hvilken som helst amerikanerO0.

Altså, ESC er ganske så sikkert dyktige, og lykkes i de aller fleste tilfeller. Men de gjør, som vi har sett, feil også. Og det er da servicebiten kommer inn. Og der møter man døve ører og arrogante assholes.

For min del stryker jeg ESC og VdH av lista. Da gjenstår SoundSmith av de jeg vet om. Hva med disse gutta?

Darius Valiunas Cartridge repair and retipping service and making FC cartridges
    Hvorfor stryker du VdH? Hørt noe fra Aleksander?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    morsomste denne uka er rørhaterne som diskuterer hvordan de kan bruke gudverktøyet dsp til å etterligne rør.
    Begynte å lese den tråden jeg og rama. Men måtte bare slutte.
    Det er bemerkelsesverdig hvor ofte så å si hver tråd munner ut i at dårer insisterer på at det de har og driver med, er den eneste riktige veien. Man kjenner hele tiden den underliggende bitterhet, mindreverdighetskompleks og misunnelse - ikke alltid bevisst - når det diskuteres digital/analog og ss/rør. Igjen, man hører jo ikke om folk som sier:-"Jeg skal kjøpe meg analog/rør utstyr som skal låte så digital/ss som mulig!". Eller hva med en tråd hvis tittel er:-"Hvordan kan man få digital/ss-lyd ut av analog/rør-utstyr?" :rolleyes:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Noe annet bemerkelsesverdig er oppfatningen av hva vitenskap er. For i annen hver kabeltråd kommer "vitenskapen sier", "det er vitenskapelig bevist at kabler måler likt", for deretter konkludere at de låter likt. Vitenskap er både kvantitativ (ofte forstått som naturfaglig) og kvalitativ (sosiale forhold,subjektive inntrykk).

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.881
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    chatet med Darius på MSN og den fc greia er veldig interressant
    DST med fieldcoil!
    har 2 varianter...kan og få med bambus cantilever
    passer knall i min Groovemaster med vekt på 28g og 8 i compliance!
    vurderer seriøst som komplement til Lumiere

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Noe annet bemerkelsesverdig er oppfatningen av hva vitenskap er. For i annen hver kabeltråd kommer "vitenskapen sier", "det er vitenskapelig bevist at kabler måler likt", for deretter konkludere at de låter likt. Vitenskap er både kvantitativ (ofte forstått som naturfaglig) og kvalitativ (sosiale forhold,subjektive inntrykk).
    Vi har 2-3 stk som evner å skrive saklig, kunnskapsrik og informativt - selv om de gjentar seg selv i tråd etter tråd, år ut/år inn. Men de makter iaf å oppføre seg siviliserte og fortjener respekt (rapportene forteller at deres anlegg låter dørgende kjedelige, men korrekte. Men hva vet vel jeg). Resten er groupies, heiagutter som tøffer seg - må ikke forveksles med sk tøsedrenger - og noen er cheerleaders. 3-4 av disse igjen evner knapt å formulere mer enn 1-3 setninger av gangen, og aldri uten feil. De strør rundt seg med "liker", ofte til hverandre, og går ikke av veien for å kalle meningsmotstandere for "idioter"/"dumme". Disse burde kreve å få igjen sine studieutgifter fra Livets Skole. :rolleyes:

Felles for mange av dem, er at de kjeder vettet av seg, har ingen egen tråd der de - som meg nå - kan fjase i fred:rolleyes:. Dermed virrer de rundt og føkker opp tråder de ikke liker, med god hjelp av The Moderators (som selv tilhører Heiaguttene). De fisker skamløst etter ting de kan angripe, de gjør seg nysgjerrige og stiller spørsmål som kan avle kontroverser. Blir trådene stengte, så er de fornøyde.:rolleyes:

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.549
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være at det godeste Gunner burde vite bedre enn å frekventere slike tråder. Riktignok så er det ikke særlig spennende å følge Arsenal om dagen. Men det får da være grenser hvor dypt man må synke for å finne underholdning :p

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    chatet med Darius på MSN og den fc greia er veldig interressant
    DST med fieldcoil!
    har 2 varianter...kan og få med bambus cantilever
    passer knall i min Groovemaster med vekt på 28g og 8 i compliance!
    vurderer seriøst som komplement til Lumiere
    Usikker på hvem du henvendte deg til, Leif, men jeg vurderer å sende WB The Carbon dit. Er imidlertid usikker på om den er ugjenkallelig skutt siden ESC gav den opp (etter å ha ødelagt den fra å være fungerende til stum som østers).

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.960
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Begynte å lese den tråden jeg og rama. Men måtte bare slutte.
    Det er bemerkelsesverdig hvor ofte så å si hver tråd munner ut i at dårer insisterer på at det de har og driver med, er den eneste riktige veien. Man kjenner hele tiden den underliggende bitterhet, mindreverdighetskompleks og misunnelse - ikke alltid bevisst - når det diskuteres digital/analog og ss/rør. Igjen, man hører jo ikke om folk som sier:-"Jeg skal kjøpe meg analog/rør utstyr som skal låte så digital/ss som mulig!". Eller hva med en tråd hvis tittel er:-"Hvordan kan man få digital/ss-lyd ut av analog/rør-utstyr?" :rolleyes:
    Savner litt fugleperspektiv her....Spiller det egentlig noen rolle om en driver med tuberolling, kabelbytte eller DSP for å oppnå den lyden en vil ha?

Mvh tkr (som har sin egen tråd)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan det være at det godeste Gunner burde vite bedre enn å frekventere slike tråder. Riktignok så er det ikke særlig spennende å følge Arsenal om dagen. Men det får da være grenser hvor dypt man må synke for å finne underholdning :p
    Tja, Arsenal ligger da på 3. plass, så spennende er da det. Hey, gi oss 30 år, så skal vi nok klare å vinne ligaen, vi også ;)

Jeg sveiper da innom mange tråder, men leser seff ikke gjennom alle. Dessuten er jeg langt over gjennomsnittlig skarpsindig, så det tar meg ikke mange sekunder å forstå hva som skjer:cool:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Savner litt fugleperspektiv her....Spiller det egentlig noen rolle om en driver med tuberolling, kabelbytte eller DSP for å oppnå den lyden en vil ha?

Mvh tkr (som har sin egen tråd)
    Nei, egentlig ikke. Gjør/kjøp/bruk hva pokker du vil, med mindre du har fellesøkonomi med noen her inne. Fortell gjerne om det (subjektive) du opplever. Gi fingern til dårene som er uenige med deg om din opplevelse. De er stort sett ute etter å flashe med det de kan og hevde seg selv - du skylder disse besserwissere ingen begrunnelse/forklaring. Gode folk, som du stoler på/liker, kan du godt lytte på når de kommer med noe konstruktivt.
    Til syvende og sist er det kun du som ruger foran alteret ditt i 99% av tiden likevel.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du får ta en tur til meg og høre på ECP2 så får du ett annet inntrykk av hur den også kan låte! Tenker vi sier det er system avhengig hur resultatet blir:)
    Er trygg på at den kler anlegget ditt, cash. Matching er viktig. Men etter en drøy mnd her, der jeg tom handlet SUT for å gi den flere sjanser å imponere på, så fikk det holde. Jeg ville gjerne like den bedre enn Ph 302, jeg, men det skjedde ikke. Hadde fint vært fornøyd om jeg ikke visste bedre. Men igjen, Ph 302 er ingen som helst. Men ikke hør på meg. Det ligger info ute på www. Du finner ikke mange av dem på brukten, heller ikke her til lands. Speaks volume ;). Cary er ikke lenger "flavour of the month", men har tross alt vært velrenommert og respektert i over 30 år for sine superbe produkter. Ph 302 er inntil nylig deres topp riaa.
    Jeg kjenner ECP2 veldig godt. Kanskje du kan ta en lytt på Ph 302? :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du er god på treffende beskrivelser... Fikk meg til å nikke gjenkjennende her.. "Heia"-gutta uten egen tråd ja... :).

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Sørlandet
    Og nå, på helgens inngang, får vi servert en herlig tråd der det gjøres forsøk på å emulere rørlyd med diverse verktøy. Vi får der høre bla at "rør maler med bred pensel og låter ikke oppløst". Men rørlyd er tiltrekkende likevel for noen, som ikke vil bruke rør:rolleyes:. Rart, egentlig, denne trangen etter å herme rør som vi ser fra tid til annen. Det låter da ikke nødvendigvis bedre, bare annerledes. Man hører i langt mindre grad - om noen - folk med rørutstyr som prøver å emulere SS - det hadde tatt seg ut!
    The proof is in the pudding var det noen som sa så jeg fant frem min 20W SET forsterker med NOS rør i hue og ræva levert fra hoffleverandørene av slike her i landet og selvsagt testet og matchet i beste mening. Deretter tok jeg turen opp til en bekjent hvor jeg koblet den opp til noen svært avslørende, dresskledde engelske gentlemen for deretter lytte på samme musikk men da på noen 1100W Hegel monoblokker. Eieren av dette utstyret har aldri testet en rørforsterker tidligere så her snakker vi blankt lerret.

Forskjellen er sjokkerende stor og her snakker vi virkelig bred pensel og tykt lag med oljemaling vs spiss blyant og superdetaljer. Rørene var definitivt varmere og enkelte vil kanskje også kunne hevde at her var det en viss loudness effekt. Eller som eieren selv sa; jeg kan lett forestille meg rørkomboen på en lun hytte med fyr i peisen, dempet belysning, en god rød i glasset og uvær ute. Jeg kan også enkelt forestille meg at noen gjerne foretrekker en slik lydsignatur fremfor den objektivt sett langt bedre lyden i de enorme monoblokkene som gravde frem detaljer, mengder og dimensjoner man bare kan glemme med rør.

En morsom og interessant øvelse!

IMG_3369.jpg

-BB-

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.719
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    The proof is in the pudding var det noen som sa så jeg fant frem min 20W SET forsterker med NOS rør i hue og ræva levert fra hoffleverandørene av slike her i landet og selvsagt testet og matchet i beste mening. Deretter tok jeg turen opp til en bekjent hvor jeg koblet den opp til noen svært avslørende, dresskledde engelske gentlemen for deretter lytte på samme musikk men da på noen 1100W Hegel monoblokker. Eieren av dette utstyret har aldri testet en rørforsterker tidligere så her snakker vi blankt lerret.

Forskjellen er sjokkerende stor og her snakker vi virkelig bred pensel og tykt lag med oljemaling vs spiss blyant og superdetaljer. Rørene var definitivt varmere og enkelte vil kanskje også kunne hevde at her var det en viss loudness effekt. Eller som eieren selv sa; jeg kan lett forestille meg rørkomboen på en lun hytte med fyr i peisen, dempet belysning, en god rød i glasset og uvær ute. Jeg kan også enkelt forestille meg at noen gjerne foretrekker en slik lydsignatur fremfor den objektivt sett langt bedre lyden i de enorme monoblokkene som gravde frem detaljer, mengder og dimensjoner man bare kan glemme med rør.

En morsom og interessant øvelse!

Vis vedlegget 556889

-BB-
    Og du ser ikke idiotien med dette lille eksperimentet, og slår deg til ro med at "rør maler med bred pensel og låter ikke oppløst"?
    Som sagt, dere får emulere videre:rolleyes:

For egen del finner jeg denne sk øvelsen verken interessant eller utfallet overraskende. Men godt for deg at du har funnet din fasit :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Sørlandet
    Og du ser ikke idiotien med dette lille eksperimentet, og slår deg til ro med at "rør maler med bred pensel og låter ikke oppløst"?
    Som sagt, dere får emulere videre:rolleyes:

For egen del finner jeg denne sk øvelsen verken interessant eller utfallet overraskende. Men godt for deg at du har funnet din fasit :)
    Nei, jeg ser ingen idioti med dette eksperimentet men det gjør tydeligvis du. Dette ble utført fordi vi kunne og fordi det var morro. Konklusjonen er at dem låter annerledes og det burde ikke være en overraskelse for noen. Jeg var heller ikke ute etter noen fasiter men jeg leter videre etter en kombinasjon jeg kan trives med på hytta og rør er ikke utelukket.

-BB-

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sprekt!
    hvorfor ikke koble disse to tingene sammen, slik at man kan bli enda mer skråsikker om "rørlyd" vs "transistorlyd".

MP-301-MK2_01-1024x683.jpg

Wilson-wamm3.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn